Czego można się spodziewać po wyszukiwaniu głosowym?

Photo of author

By maciekx

Wokół tematu wyszukiwania głosowego narosło wiele spekulacji, przedstawiających go jako nową, rewolucyjną tendencję, która wywołuje gorączkowe reakcje w branży marketingowej.

Skąd bierze się to całe zamieszanie i czy faktycznie jest w tym jakaś substancja?

Okazuje się, że tak. Coraz więcej osób z łatwością korzysta z asystentów głosowych, aby wykonywać codzienne zadania, takie jak choćby wyszukiwanie informacji w internecie. Raport opublikowany przez National Public Media wskazuje, że w samych Stanach Zjednoczonych odnotowano ponad 40 milionów użytkowników inteligentnych głośników.

Źródło: 2018 Infinite Dial, Edison Research i Triton Digital

Przewiduje się, że liczba ta będzie rosła nie tylko w USA, ale również na całym świecie.

Niemniej jednak, wydaje się, że wokół rozwoju inteligentnych głośników, a w szczególności użycia wyszukiwania głosowego, krąży wiele nieporozumień. Niektóre „badania” sugerowały, że do 2020 roku ponad 50% wszystkich wyszukiwań będzie wykonywanych za pomocą głosu. Obecnie, jak wiemy, odsetek ten wynosi około 20%.

Warto na chwilę zastanowić się nad tym 30-procentowym wzrostem w ciągu zaledwie jednego roku. Brzmi to nieco nierealnie, prawda? I rzeczywiście tak jest. W najlepszym wypadku można oczekiwać, że użycie wyszukiwania głosowego ustabilizuje się, a w ciągu kilku najbliższych lat zaobserwujemy stopniowy wzrost jego popularności.

Źródło: National Public Media

Jednak marketerzy uwielbiają promować nowe idee, i być może w przypadku wyszukiwania głosowego mają rację.

Wdrożenie tej technologii na wczesnym etapie może zapewnić solidną przewagę konkurencyjną na długie lata. Poza tym technologia asystentów głosowych staje się coraz bardziej zaawansowana i skuteczna.

Czym właściwie jest wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe umożliwia interakcję z urządzeniami inteligentnymi za pomocą mowy, bez konieczności ręcznego wpisywania zapytań. Możesz na przykład gotować obiad i jednocześnie szukać w internecie brakujących składników, nie odrywając się od czynności.

Chociaż w ostatnim czasie o wyszukiwaniu głosowym mówi się coraz więcej, technologia ta istnieje już od kilku lat.

Na przykład, Siri firmy Apple rozwija się nieustannie od 2011 roku. Podobnie, technologia głosowa Google i Alexa firmy Amazon są doskonałymi przykładami produktów, które wykorzystują zaawansowane funkcje głosowe.

Dlaczego wyszukiwanie głosowe jest istotne?

Bez wątpienia obserwujemy wzrost popularności inteligentnych głośników, a także aplikacji mobilnych oferujących funkcje wyszukiwania głosowego.

W drugim kwartale 2018 roku firmy Google i Amazon sprzedały 10 milionów urządzeń ze swoich linii produktów Google Home i Amazon Echo. A jeśli uwzględnić sprzedaż firm Alibaba i Xiaomi, to w sumie w ciągu jednego kwartału na rynek trafiło aż 17 milionów sztuk.

Ponieważ globalny rynek inteligentnych głośników dynamicznie się rozwija, ich zastosowania wykraczają poza inteligentne domy. „Wielu graczy, w tym Amazon, integruje inteligentne głośniki z branżami takimi jak hotele, sklepy, szpitale i inne obiekty biznesowe” – powiedział Jason Low, starszy analityk w Canalys.

Źródło: Canalys

Istnieje więc wiele powodów, dla których warto zwrócić uwagę na technologię związaną z głosem. Tym bardziej, jeśli aktywnie dążysz do optymalizacji swojej widoczności w wynikach wyszukiwania. Niezależnie od prognoz analityków na temat wzrostu wyszukiwania głosowego, liczba osób, które komfortowo używają głosu podczas wyszukiwania, stale rośnie.

Jakie urządzenia do wyszukiwania głosowego będą najpopularniejsze?

Rynek inteligentnych głośników w krajach zachodnich jest obecnie stosunkowo stabilny, z dominującymi markami takimi jak Apple, Amazon, Microsoft i Google. Większość urządzeń jest w pełni wyposażona, aby zapewnić podstawowe funkcje zamiany mowy na tekst, które są niezbędne do wyszukiwania głosowego.

Warto jednak szczegółowo przeanalizować każdy z tych produktów, aby lepiej zrozumieć jego unikalne cechy i możliwości.

Na przykład, Google Home Hub posiada ekran, który może jeszcze bardziej poprawić wrażenia użytkownika podczas wyszukiwania przepisów kulinarnych. Pozwala on również na oglądanie wiadomości i programów bez konieczności przełączania się między telewizorem a komputerem.

Oto pełna lista:

  • Amazon Echo
  • Google Home
  • Asystent Google
  • Microsoft Cortana
  • Apple Siri
  • Wyszukiwanie głosowe na Androidzie

Niedawno ogłoszono, że firma Amazon sprzedała ponad 100 milionów urządzeń Amazon Echo. To pokazuje popularność technologii inteligentnych głośników. A ponieważ wyszukiwanie głosowe jest tak proste w użyciu – wystarczy powiedzieć „Alexa, jak…?” – nic nie stoi na przeszkodzie, aby ludzie przynajmniej spróbowali tej formy wyszukiwania.

E-commerce: Zakupy za pomocą urządzeń głosowych mało prawdopodobne

Suman Bhattacharyya z Digiday uważa, że ta koncepcja nie zyska dużej popularności w najbliższej przyszłości.

Chociaż, według niedawnego raportu The Information, Amazon miał 65% udziału w amerykańskim rynku inteligentnych głośników we wrześniu 2018 roku, tylko 2% osób posiadających urządzenia z Alexą dokonało za jej pomocą zakupu.

Wynika to z wielu czynników związanych z zachowaniem użytkowników.

Na przykład, absurdalnym byłoby kupowanie nowego płaszcza zimowego tylko za pomocą głosu. Konieczna jest pewna wymiana wizualna, możliwość dokładnego zapoznania się z produktem. Kupowanie produktów „na ślepo”, jedynie na podstawie wypowiedzianych słów, nie jest atrakcyjne dla większości konsumentów.

Jednocześnie zaobserwujemy wzrost liczby użytkowników, którzy za pomocą urządzeń głosowych kupują artykuły gospodarstwa domowego, takie jak:

  • Papier toaletowy
  • Środki czystości
  • Płyny do mycia
  • Artykuły do sprzątania
  • I inne podstawowe produkty AGD.
  • Chodzi o produkty znanych marek, które i tak trzeba kupować. Ale na razie nic poza tym.

    Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś rozpocząć optymalizacji stron internetowych sklepów pod kątem użytkowników wyszukiwania głosowego. Wyprzedzenie konkurencji w tej dziedzinie może dać Ci przewagę. Warto również śledzić nadchodzące studia przypadków, aby lepiej przygotować swój sklep na wyszukiwanie głosowe, gdy jego popularność wzrośnie.

    Czy wiesz, jak brzmi Twoja marka?

    Marki zazwyczaj podążają za pieniędzmi. A to oznacza, że unikanie wyszukiwania głosowego nie będzie możliwe na dłuższą metę. W miarę jak wyszukiwanie głosowe staje się coraz popularniejsze, algorytmy będą poszukiwać przyjaznych dla użytkownika i łatwych do przyswojenia odpowiedzi.

    Pisanie tekstów z myślą o SEO to jedno, ale upewnienie się, że tekst brzmi również dobrze, to coś zupełnie innego. Wraz z rozwojem wyszukiwania głosowego, marki będą musiały znaleźć autentyczny głos – balans pomiędzy wartościową treścią a szybką i zwięzłą odpowiedzią.

    Większość firm prezentuje się w trzeciej osobie, szczególnie start-upy na swoich stronach internetowych, zasypując je branżowym żargonem. Nowym trendem w marketingu będzie optymalizacja tekstów tak, aby brzmiały dobrze, kiedy odczytuje je inteligentny głośnik.

    Spodziewajmy się w tej dziedzinie znacznego rozwoju.

    Marketing: do przemyślenia

    Marketing za pomocą inteligentnych głośników? Jak bardzo skomplikowane to będzie? Na razie nikt nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, w jakim kierunku podąża wyszukiwanie głosowe.

    Jednak marketerzy już przygotowują się na znaczące zmiany w tej dziedzinie. Gdy usuniemy aspekt wizualny z tradycyjnych wyszukiwań, jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników, wykraczając poza 3-sekundową interakcję, gdy użytkownik zada pytanie? Czy te wszystkie godziny pracy i środki finansowe zainwestowane w projektowanie stron internetowych pójdą na marne?

    New York Times opublikował artykuł, w którym porusza to zagadnienie.

    To dopiero początek marketingu na urządzeniach głosowych. Pani Reubenstein porównała obecną sytuację do czasów, gdy marki zaczęły tworzyć aplikacje na urządzenia mobilne. Z czasem interakcje głosowe zastąpią wiele czynności, które ludzie wykonują na ekranach.

    Jeśli weźmiemy pod uwagę kontekst wyszukiwania głosowego, proste pytanie może wymagać tylko jednej odpowiedzi. W rezultacie wyniki wyszukiwania SERP są całkowicie zmieniane, ponieważ urządzenia głosowe faworyzują pojedyncze strony, z których mogą pozyskać zwięzłe odpowiedzi.

    Trzeba również zastanowić się nad tym, jak prezentować firmę użytkownikom wyszukiwania głosowego. Jest na to jeszcze za wcześnie. Firmy będące właścicielami technologii inteligentnych głośników będą miały duży wpływ na kierunek rozwoju tego trendu. Tego możemy być pewni.

    Najlepsze praktyki: jak zoptymalizować wyszukiwanie głosowe

    Jeśli nie masz doświadczenia w optymalizacji wyszukiwania głosowego, poniższa lista kontrolna pomoże Ci zorientować się w tym, z czym masz do czynienia.

    Należy dbać o to, aby teksty były pisane językiem konwersacyjnym i prostą, zrozumiałą strukturą akapitów.

    • Dodaj informacje o swojej firmie do lokalnych katalogów SEO i regularnie je aktualizuj.
    • Zapoznaj się z „umiejętnościami” (skills), takimi jak Alexa Flash Briefing. Dzięki „umiejętnościom” użytkownicy mogą szybciej uzyskać dostęp do interesujących ich treści.
    • Kontynuuj wdrażanie stron AMP w swojej witrynie i zacznij używać atrybutu „Speakable” w schemacie. Speakable (BETA) umożliwia oznaczanie fragmentów odpowiednich treści w celu uzyskania dostępu głosowego.
    • Zoptymalizuj swoje obrazy, dodając do nich odpowiednie tagi i tytuły. Miliony użytkowników Google Home chętnie zobaczą ciekawe zdjęcia.
    • Pracuj nad ulepszeniem wizerunku swojej marki w Internecie. Bądź obecny na stronach z opiniami, ale także regularnie publikuj treści. Odpowiadając na pozytywne i negatywne recenzje, używaj precyzyjnego języka.
    • Twórz listy i fragmenty, które Google i inne wyszukiwarki mogą wykorzystać jako polecane treści.

    Skup się na słowach kluczowych z długiego ogona i pisz z jasnym celem SEO. Co czytelnicy powinni dowiedzieć się z Twoich treści? Jaka jest Twoja główna idea?

    Wszystko inne podlega tym samym, tradycyjnym zasadom: wydajności, użyteczności itp.

    Podsumowanie

    Wyszukiwanie głosowe z pewnością stanie się interesującym zjawiskiem. Prawdopodobnie nadchodzi rok, w którym coraz więcej specjalistów od marketingu zacznie eksperymentować i wprowadzać nowości w tym zakresie. Rynek z setkami milionów użytkowników nie pozostanie bez echa.

    Śledź zmiany zachodzące w Google i Amazon, ponieważ obie firmy bez wątpienia będą dążyć do wykorzystania tego zjawiska.

    A jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, kup inteligentne urządzenie mówiące i poeksperymentuj. Nic nie da Ci lepszego wglądu w temat niż bezpośrednie poznawanie zagadnienia.


    newsblog.pl