Jeżeli kiedykolwiek wykonywałeś zbliżony portret przy użyciu szerokokątnego obiektywu swojego telefonu komórkowego, mogłeś zauważyć, że wygląd osoby na zdjęciu odbiega od rzeczywistości. Może ich nos wydawał się nieproporcjonalnie duży, a twarz była zbyt szeroka. To nie jest wina osoby, której zdjęcie robisz.
W rzeczywistości nic się nie zmienia w wyglądzie twojego przyjaciela; to tylko efekt optyczny, jaki generują szerokokątne soczewki podczas fotografowania ludzi. Nie można uzyskać szerszego pola widzenia bez zmiany perspektywy w sposób, który nie jest tak wyraźny.
Nie dotyczy to tylko obiektywów szerokokątnych; każdy rodzaj obiektywu wpływa na sposób, w jaki wyglądają ludzie (i inne obiekty). Zrozumienie tych zasady jest kluczowe, jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności fotograficzne, zwłaszcza że nowoczesne smartfony często mają wiele różnych obiektywów.
Zacznijmy więc odkrywać ten temat!
Ogniskowa w obiektywach
Obiektywy są klasyfikowane na podstawie ich ogniskowej. W poprzednich częściach omawialiśmy podstawowe zasady fizyki, więc tutaj skupimy się na praktycznych aspektach.
Ogniskowa określa pole widzenia obiektywu. Oznacza to, jak szeroki lub wąski będzie kadr, który uzyskujemy. W fotografii standardowe odniesienie stanowi klisza 35 mm oraz pełnoklatkowe aparaty cyfrowe.
Jeśli obiektyw jest opisany jako mający odpowiednik „35 mm” lub „pełnej klatki” albo „równoważną” ogniskową 50 mm, oznacza to, że jego pole widzenia jest porównywalne do 50 mm w aparacie 35 mm. Dlatego prawie wszystkie smartfony, w tym iPhone 11 Pro od Apple, prezentowane są w ten sposób.
W rzeczywistości pole widzenia jest również uzależnione od wielkości matrycy cyfrowej (lub kliszy) w odniesieniu do ogniskowej obiektywu. Mniejsza matryca skutkuje większym powiększeniem (i węższym polem widzenia).
Teleobiektyw w iPhonie 11 Pro ma rzeczywistą ogniskową 6 mm, ale odpowiada to obiektywowi 52 mm w pełnoklatkowym aparacie, co jest powodem, dla którego Apple tak go reklamuje. Termin techniczny odnoszący się do relacji między rzeczywistą a równoważną ogniskową to współczynnik przycięcia.
W kontekście tego artykułu skupimy się głównie na równoważnych ogniskowych dla pełnej klatki, co nie wymaga zbyt głębokiego wnikania w szczegóły. Warto pamiętać, że jak w przypadku wielu aspektów fotografii, istnieją pewne uproszczenia.
Rodzaje obiektywów
Ogólnie rzecz biorąc, można wyróżnić trzy główne typy obiektywów:
Szerokokątne: mają ogniskową równą 35 mm lub mniejszą, zazwyczaj poniżej 40 mm. Krótsza ogniskowa oznacza szerszy kąt widzenia, ale także większe zniekształcenia.
Standardowe: ich ogniskowa odpowiada wartości od około 40 mm do 60 mm. Pole widzenia w tym zakresie jest zbliżone do tego, jak postrzegają to ludzie, z minimalnym rozmyciem na brzegach, co sprawia, że obiekty wyglądają naturalnie.
Teleobiektywy: ich ogniskowa przekracza 60 mm. Dłuższa ogniskowa skutkuje węższym polem widzenia oraz wyraźniejszym przybliżeniem odległych obiektów.
Ogniskowa a perspektywa
Teraz, gdy masz podstawową wiedzę na temat obiektywów, przejdźmy do omówienia perspektywy. Poniższe zdjęcia zostały wykonane przy użyciu lustrzanki cyfrowej w celu uzyskania maksymalnego kontrastu, ale podobne zjawiska występują również w różnych obiektywach w smartfonach. Zauważ, że w każdym z ujęć samochód wydaje się mieć podobną szerokość.
Obiektyw standardowy wykonuje zdjęcie, które wygląda naturalnie. Pole widzenia odpowiada temu, co widzisz oczami.
W przypadku obiektywu szerokokątnego nie tylko rejestruje się większy obszar, ale także zmienia się perspektywa. Odległe obiekty wydają się mniejsze, podczas gdy te bliżej aparatu wyglądają na większe.
Natomiast teleobiektyw nie tylko powiększa obiekty; wprowadza również efekt kompresji optycznej, który sprawia, że obiekty wydają się bliżej siebie. Zobacz, jak domy w tle na poniższym zdjęciu wyglądają znacznie bliżej niż w przypadku standardowego zdjęcia (pierwsze zdjęcie w tej sekcji)?
Opcje obiektywów w smartfonach
W przypadku smartfonów dostępność obiektywów jest ograniczona w porównaniu do lustrzanek cyfrowych. Obiektywy w telefonach są wbudowane, co wiąże się z pewnymi ograniczeniami fizycznymi. Gigantyczny teleobiektyw mógłby wyglądać kusząco, ale w praktyce podwoiłby rozmiar urządzenia. Obiektywy szerokokątne są znacznie bardziej praktyczne w codziennym użytkowaniu.
Na przykład, iPhone 11 Pro oferuje trzy różne obiektywy:
Ultraszerokokątny: ma równoważną ogniskową 12 mm (rzeczywista ogniskowa to 1,54 mm).
Szerokokątny: ma odpowiednik ogniskowej 26 mm (rzeczywista ogniskowa to 4,25 mm).
Obiektyw standardowy, który Apple określa jako teleobiektyw: ma równoważną ogniskową 52 mm (rzeczywista ogniskowa to 6 mm). Ze względu na to, że dłuższa ogniskowa zazwyczaj wymaga dłuższego obiektywu, prawie na pewno nie zobaczymy tradycyjnego teleobiektywu w żadnym popularnym smartfonie.
To dobry zestaw obiektywów do większości zastosowań, z wyjątkiem fotografii sportowej i dzikiej przyrody. Jednak nawet przy standardowym obiektywie szerokokątnym zniekształcenia mogą wpływać na wygląd osób na zdjęciach.
Efekty szerokokątnych obiektywów na ludziach
Co się dzieje, gdy wykonujesz portret z użyciem szerokokątnego obiektywu?
To jest moje zdjęcie. Oto kolejne, zrobione obiektywem 52 mm mojego iPhone’a.
Czy zauważasz, jak dziwnie wygląda moja twarz na pierwszym zdjęciu? Bez punktu odniesienia trudno jest dokładnie określić, co jest nie tak. Efekt jest najbardziej widoczny w rejonach nosa i oczu, które w ujęciu szerokokątnym wydają się większe i bardziej wyraziste niż w rzeczywistości.
Zmiana perspektywy powoduje również, że moja głowa wydaje się dziwnie okrągła i ściągnięta. To zniekształcenie jest źródłem popularnego powiedzenia, że „aparat dodaje 10 funtów”.
Na stopień zniekształcenia wpływa kilka czynników:
Ogniskowa: krótsza ogniskowa obiektywu generuje większe zniekształcenia. Obiektyw ultraszerokokątny sprawia, że ludzie wyglądają dziwniej niż przy użyciu obiektywu szerokokątnego.
Odległość obiektu: im bliżej znajduje się obiekt, tym bardziej widoczny będzie efekt. Jeśli osoba stoi kilka stóp dalej, zniekształcenia mogą być mniej zauważalne. Dopiero w przypadku zbliżenia ich wygląd staje się bardziej wyraźny.
Położenie fotografowanej osoby: efekty zniekształcenia są bardziej zauważalne na krawędziach kadru. Kończyny i inne elementy mogą wyglądać na zniekształcone w zależności od sytuacji.
newsblog.pl