Europejska motoryzacja: Wyzwania transformacji EV i strategie na konkurencyjnym rynku.

Photo of author

By maciekx

Europejski sektor motoryzacyjny znajduje się w kluczowym momencie, mierząc się z ambitną transformacją w kierunku pojazdów elektrycznych (EV) w obliczu nasilającej się globalnej konkurencji i ewoluujących ram regulacyjnych. Przy około 256 milionach samochodów obecnie poruszających się po drogach Unii Europejskiej, deklarowany cel wycofania nowych pojazdów benzynowych i diesla do 2035 roku wymaga kompleksowej strategicznej przebudowy. Transformację tę dodatkowo komplikuje szybkie pojawienie się chińskich marek EV oraz widmo ceł handlowych. Håkan Samuelsson, CEO Volvo Cars, oferuje kluczową perspektywę na niezbędne adaptacje strukturalne i rynkowe, które mają zapewnić trwałą konkurencyjność branży.

  • UE dąży do wycofania nowych pojazdów spalinowych do 2035 roku.
  • Sukces transformacji EV zależy od masowej rozbudowy infrastruktury ładowania.
  • Złagodzenie celów emisyjnych UE pozwala producentom uśredniać emisje przez 3 lata, a nie 1.
  • Chińskie marki EV nasilają konkurencję na rynku europejskim.
  • Volvo inwestuje w lokalizację produkcji, np. modelu EX30 w Belgii i USA.
  • Håkan Samuelsson opowiada się za konkurencyjnością, a nie protekcjonizmem.

Nawigacja w Przejściu na Pojazdy Elektryczne i Zmiany Regulacyjne

Osiągnięcie unijnego celu, jakim jest przejście na wyłącznie elektryczne pojazdy do 2035 roku, jest fundamentalnie uzależnione od solidnej i powszechnej rozbudowy infrastruktury ładowania, podkreślił Samuelsson. Zauważył, że bez znaczących inwestycji w sieci ładowania, transformacja nie może wiarygodnie postępować. To wyzwanie infrastrukturalne jest potęgowane przez niedawne korekty w regulacjach UE dotyczących emisji dwutlenku węgla. O ile wcześniej producenci samochodów tworzyli „pule” w celu uśredniania emisji i sprzedaży kredytów – mechanizm, który przyniósł korzyści wczesnym adeptom pojazdów elektrycznych, takim jak Volvo, zapewniając fundusze na przyspieszenie ich transformacji – o tyle teraz widoczne jest złagodzenie tych celów. Producenci samochodów mogą teraz uśredniać swoje emisje przez trzy lata zamiast jednego, co potencjalnie spowalnia impuls do szybkiej dekarbonizacji i wpływa na firmy, które włączyły sprzedaż kredytów do swojego strategicznego planowania. Samuelsson podkreślił również, że dopóki zdolność ładowania nie zostanie powszechnie zwiększona w całym bloku, pewien stopień zależności od silników spalinowych pozostanie praktyczny dla konsumentów.

Globalna Konkurencja i Protekcjonizm

W odpowiedzi na wezwania do nałożenia ceł handlowych na zagranicznych konkurentów, Samuelsson opowiada się za bardziej liberalnym, konkurencyjnym podejściem. Argumentuje, że jedyna prawdziwa „ochrona” dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego leży w zwiększaniu jego własnej konkurencyjności. Przewiduje okres „bardzo ostrej konkurencji” ze strony nowych chińskich producentów pojazdów elektrycznych wchodzących na rynek europejski i radzi obecnym graczom, aby szybko adaptowali się i rozwijali produkty o wyższej jakości, zamiast polegać na środkach ochronnych. Ten punkt widzenia podkreśla odejście od defensywnej polityki handlowej na rzecz proaktywnej innowacji jako głównego czynnika napędzającego pozycję lidera na rynku.

Imperatywy Strategiczne: Lokalizacja Produkcji

Kluczową strategią zwiększania konkurencyjności oraz łagodzenia wyzwań geopolitycznych i logistycznych jest lokalizacja produkcji. Volvo już rozpoczęło produkcję swojego popularnego modelu EX30 w Gandawie w Belgii na rynek europejski, dążąc do skrócenia czasu dostawy, obniżenia kosztów transportu i emisji. Podobna strategia jest realizowana w Stanach Zjednoczonych, gdzie zakład Volvo w Charleston w Południowej Karolinie ma zwiększyć swoje zdolności produkcyjne. Ten ruch nie tylko pomaga zarządzać potencjalnymi cłami nałożonymi przez administrację prezydenta Donalda Trumpa, ale także zapewnia bliskość do bazy klientów. Samuelsson podkreślił, że lokalna produkcja oferuje szersze korzyści poza unikaniem ceł, w tym zwiększoną odporność łańcucha dostaw i efektywność kosztową wynikającą ze zmniejszenia zapasów i kosztów transportu.

Dostosowywanie Innowacji do Różnorodnych Rynków

Poza regionalną produkcją, kluczowe jest dostosowywanie rozwoju produktów do odmiennych preferencji rynkowych. Samuelsson wskazał na rynek chiński jako doskonały przykład, gdzie konsumenci wykazują silne zamiłowanie do zaawansowanych funkcji oprogramowania w swoich pojazdach. Podkreślił, że proste kopiowanie technologii opracowanych w Europie jest niewystarczające; zamiast tego, niezbędna jest współpraca z lokalnymi chińskimi partnerami w celu skutecznego wprowadzania innowacji i bycia liderem na tak zaawansowanych technologicznie rynkach. To zlokalizowane podejście do innowacji jest kluczowe dla zdobywania udziału w rynku i budowania lojalności wobec marki w różnorodnych globalnych krajobrazach.


newsblog.pl