Jeżeli posiadasz kilka kont e-mail w Microsoft Outlook, masz możliwość zmiany adresu „Od” przy tworzeniu nowej wiadomości. To znacznie szybsze niż przeskakiwanie pomiędzy różnymi skrzynkami odbiorczymi i pozwala na wysyłanie wiadomości z różnych adresów, nawet jeśli nie są one bezpośrednio skojarzone z Twoim kontem. Oto jak to zrobić – z pewnymi zastrzeżeniami.
Outlook umożliwia wysyłanie wiadomości e-mail z dowolnego konta skonfigurowanego w kliencie, jak i z innych adresów e-mail, które nie zostały wcześniej dodane. Choć może to budzić pewne obawy – i w niektórych sytuacjach słusznie – to istnieją uzasadnione powody do korzystania z tej funkcjonalności, jak również przypadki nadużyć.
W dalszej części omówimy, jak ta funkcjonalność działa oraz w jaki sposób dostawcy usług e-mail ograniczają jej wykorzystanie do niecnych celów.
Szybkie przełączanie między adresami e-mail
Pierwszym krokiem do zmiany adresu „Od” jest wyświetlenie pola „Od”. Otwórz nową wiadomość e-mail w Microsoft Outlook, a następnie przejdź do zakładki Opcje i wybierz „Od”. To sprawi, że pole „Od” stanie się widoczne.
Aby zmienić adres „Od”, kliknij na przycisk „Od” i wybierz jeden z adresów e-mail, które dodałeś do Outlooka.
Adres w polu „Od” zostanie zmieniony, a po wysłaniu wiadomości, odbiorca zobaczy ten właśnie adres.
Jeżeli Twoim celem jest jedynie szybkie przełączanie się między kontami podczas wysyłania wiadomości, to na tym kończysz.
A co jeśli chcesz wysłać e-mail z konta, które nie zostało dodane do Outlooka? Program ten umożliwia to w pewnych okolicznościach.
Utwórz nową wiadomość e-mail, a następnie ponownie kliknij przycisk „Od”. Następnie wybierz opcję „Inny adres e-mail”.
W oknie, które się otworzy, wpisz adres, z którego chcesz wysłać wiadomość, a następnie kliknij „OK”.
Teraz możesz wysłać wiadomość jak zwykle. Czy e-mail dotrze do odbiorcy, czy otrzymasz powiadomienie o niepowodzeniu dostawy? A jeśli tak, to czy odbiorca zobaczy adres e-mail, z którego wysłałeś wiadomość, nawet jeśli nie jest on przypisany do Ciebie?
Odpowiedzi na te pytania w dużej mierze zależą od Twojego dostawcy usług e-mail.
Jak dostawcy poczty e-mail obsługują wiadomości wysyłane z innego adresu „od”
Microsoft Outlook oraz inne programy pocztowe, takie jak Thunderbird czy Apple Mail, nie weryfikują adresu e-mail, z którego wysyłasz wiadomości. Klient po prostu przekazuje e-mail do serwera SMTP Twojego dostawcy (Simple Mail Transfer Protocol), a to serwer decyduje, co zrobić z wiadomością.
To, co stanie się z Twoim e-mailem, zależy od konfiguracji serwera SMTP Twojego dostawcy.
Więksi dostawcy, tacy jak Google, Microsoft, Apple i Yahoo, stosują różne zabezpieczenia, takie jak SPF (Sender Policy Framework), DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) oraz DKIM (DomainKeys Identified Mail), aby zapobiegać wysyłaniu wiadomości z nieautoryzowanych adresów. Metody, którymi poszczególni dostawcy radzą sobie z tą sytuacją, mogą się różnić.
W przypadku Google nowy adres e-mail, z którego próbujesz wysłać wiadomość, jest ignorowany, a odbiorca zobaczy Twój oryginalny adres Gmail. W przykładzie na zrzutach ekranu, Outlook wysłał wiadomość na serwer SMTP Gmaila, który stwierdził, że adres e-mail, z którego wysyłaliśmy, nie należy do nas, więc wiadomość została dostarczona z naszego pierwotnego adresu Gmail.
W przypadku kont e-mail hostowanych przez Microsoft sytuacja wygląda nieco inaczej. Gdy próbujesz wysłać wiadomość z adresu, do którego nie masz dostępu, serwer Microsoft Exchange nie pozwoli na jej wysłanie i zamiast tego otrzymasz powiadomienie o niepowodzeniu dostarczenia.
Na przykład, jeśli masz uprawnienia do wysyłania e-maili z adresu „no-reply@mycompany.com”, Outlook przekaże wiadomość do serwera Exchange, który zweryfikuje Twoje uprawnienia do wysyłania z tego adresu. Serwer wyśle wiadomość do odbiorcy, niezależnie od tego, czy konto „no-reply@mycompany.com” zostało dodane do programu Outlook.
Inni dostawcy e-mail zazwyczaj obsługują wiadomości z „niewłaściwym” adresem w podobny sposób, jak Google czy Microsoft. Najlepiej jest przetestować to w Outlooku, ale warto wcześniej zapoznać się z regulaminem swojego dostawcy, ponieważ niektóre mogą mieć zasady zabraniające takiego działania.
Jak oszuści wykorzystują fałszywe adresy „nadawcy”?
Duzi dostawcy poczty e-mail stosują różnorodne kontrole i procedury mające na celu identyfikację spamu oraz wiadomości phishingowych, w tym e-maile wysyłane z nieautoryzowanych adresów. Oszuści i phisherzy często unikają korzystania z dużych dostawców, zakładając własne serwery SMTP i wysyłając wiadomości za ich pośrednictwem.
Oszuści konfigurują swoje serwery SMTP tak, aby zezwalały na wszystkie ich e-maile, co zmusza duże firmy, takie jak Google i Microsoft, do ciągłego rozwijania strategii detekcji, aby zapobiegać dostawaniu się oszustw i wiadomości phishingowych do Twojej skrzynki odbiorczej.
Twój dostawca poczty e-mail, niezależnie od tego, czy to Microsoft, Google, Apple, Yahoo, czy inny, analizuje nagłówki wszystkich przychodzących wiadomości. Jednym z elementów, na które zwracają uwagę, jest zgodność adresu „Od” z adresem „Nadawcy”. Jeśli te adresy się nie zgadzają, zwłaszcza gdy pochodzą z różnych domen, jest to silny sygnał ostrzegawczy. Choć to tylko jedna z wielu metod oceny, czy wiadomość jest podejrzana, jest to zdecydowanie jedna z kluczowych kontroli stosowanych przez dostawców poczty e-mail.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.