Najważniejsze Informacje o Elektrycznym Silverado
- Chevrolet Silverado EV wkracza na rynek elektrycznych pojazdów z ambitnymi planami, prezentując nowoczesną stylistykę, imponujący zasięg do 750 km oraz możliwości holownicze porównywalne z tradycyjnymi ciężarówkami spalinowymi.
- Silverado EV będzie oferowany w różnorodnych konfiguracjach, z ceną bazową zaczynającą się od 51 895 dolarów. Jest to atrakcyjna propozycja cenowa w porównaniu do rywali, takich jak Rivian R1T i Ford F-150 Lightning.
- Silverado EV wyróżnia się zaawansowanymi funkcjami, w tym systemem skrętu czterech kół oraz trybem Crab Walk, które znacznie ułatwiają manewrowanie. Dodatkowo, oferuje solidne możliwości holowania i praktyczną, wielofunkcyjną tylną klapę.
Elektryczny Silverado, flagowy model Chevroleta w segmencie ciężarówek, debiutuje na rynku nieco później niż Ford F-150 Lightning, jednakże prezentuje śmiałe założenia marki w dziedzinie elektryfikacji. Nowoczesny design, innowacyjne funkcje oraz duży zasięg czynią go jednym z najbardziej obiecujących elektrycznych pickupów.
Ten wyczekiwany elektryczny pojazd ma potencjał przyciągnięcia klientów od konkurencji, oferując zaawansowane technologie oraz imponujące osiągi. Choć jego wygląd nawiązuje do wycofanego już Chevroleta Avalanche, Silverado EV wyposażony jest w potężny akumulator, który zapewnia zasięg do 750 km i parametry holowania porównywalne z modelami spalinowymi.
Oprócz znakomitej mocy i momentu obrotowego, Silverado EV oferuje szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje.
Ceny i Dostępność Chevy Silverado EV
Zanim przejdziemy do szczegółów dotyczących nowego Silverado, na pewno interesuje Cię cena i data premiery. Niestety, te dwie kwestie są podatne na zmiany. Początkowo, wprowadzenie na rynek modelu Silverado EV 4WT (Work Truck) przewidziano na jesień 2023 roku, z zastrzeżeniem, że początkowo będzie on dostępny wyłącznie dla klientów flotowych. Sprzedaż dla klientów indywidualnych ma ruszyć na początku roku 2024.
Po wprowadzeniu modelu 4WT, Chevy planuje zaprezentować Silverado RST EV, luksusową wersję premium. Model standardowy pojawi się w ofercie później w 2024 roku. Oznacza to, że na wersje ze średniej półki trzeba będzie poczekać nieco dłużej. Oto przegląd planowanych konfiguracji:
- Silverado EV Work Truck (model podstawowy, 51 895 USD)
- Silverado EV 3WT (szacowana cena 61 895 USD)
- 4WT (dostępny jako pierwszy, szacowana cena 79 895 USD)
- Pakiet LTZ (ok. 85 895 USD)
- Trail Boss (szac. 91 895 USD)
- High Country (szac. 96 895 USD)
- Pierwsza Edycja RST (ok. 106 895 USD)
Początkowo, planowano, że ceny Silverado EV będą zaczynać się od 40 000 dolarów. Jednak w czerwcu 2023 roku, źródło InsideEVs potwierdziło, że Chevy wycofało się z tego planu. Obecnie producent deklaruje cenę bazową w wysokości 51 895 dolarów, uwzględniającą opłatę za transport. Mimo to, model ten pozostaje bardziej przystępny cenowo niż Rivian R1T i popularny Ford F-150 Lightning.
Wersja Silverado RST First Edition będzie dostępna za ponad 106 000 dolarów, co plasuje ją w gronie najdroższych elektrycznych ciężarówek. Ceny i specyfikacje pozostałych wersji mogą ulec zmianie, a szczegółowe informacje będą aktualizowane po oficjalnych ogłoszeniach GM.
1. Imponujący Zasięg Silverado EV
Dzięki późniejszemu wejściu na rynek, Chevrolet miał okazję przeanalizować konkurencyjne rozwiązania. Silverado EV będzie oferowany z ogromnymi pakietami akumulatorów (o pojemności do 200 kWh), które według Chevroleta powinny zapewnić zasięg około 700 km w konfiguracji Work Truck. Dla porównania, Ford F-150 Lightning z dużym akumulatorem ma zasięg około 520 km, a Rivian R1T w najdłuższej wersji przekracza 600 km. Nadchodzący RAM 1500 REV, według deklaracji producenta, ma oferować 800 km zasięgu na jednym ładowaniu.
Niestety, szczegółowe dane na temat akumulatorów i zasięgu pozostałych wersji nie są jeszcze dostępne. Powyższe dane dotyczą modelu 4WT, co sugeruje, że w bazowym wariancie za 52 895 USD należy spodziewać się nieco mniejszego zasięgu. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) oceniła wariant Silverado EV WT na 67 MPGe w mieście i 59 MPGe na autostradzie.
2. Układ Kierowniczy na Cztery Koła i Napęd e4WD
Źródło obrazu: Chevrolet
Elektryczny pickup Chevy osiąga swoje osiągi dzięki konfiguracji z dwoma silnikami – jednym umieszczonym z przodu, a drugim z tyłu. Takie rozwiązanie nie tylko zapewnia odpowiednią moc, ale także napęd na wszystkie koła, zwiększając możliwości pojazdu w trudniejszym terenie. Silverado EV Trail Boss (widoczny na zdjęciu) będzie dodatkowo wyposażony w terenowe opony, ulepszone zawieszenie i większy prześwit.
Wybrane wersje Silverado EV zyskają system skrętu czterech kół oraz tryb Crab Walk, czyli funkcję znaną z Hummera EV. Dodatkowo, system skrętu czterech kół znacznie poprawi promień skrętu pojazdu, ułatwiając manewrowanie na parkingach i w ruchu miejskim.
Ten elektryczny pickup został zaprojektowany tak, aby poradzić sobie z każdym zadaniem, niezależnie od tego, czy wybierasz się na długą trasę, manewrujesz na ciasnym parkingu, czy ruszasz na leśny szlak.
3. Potężne Holowanie bez Dodatkowego Stresu
Właściciele ciężarówek oczekują, że ich pojazdy będą w stanie wykonywać różnorodne zadania, w tym holowanie przyczep, transport ładunków oraz jazdę w trudnym terenie. Chevrolet zapewnia, że jego nowy elektryczny pickup poradzi sobie z tym bez problemu. Podczas pierwszej prezentacji Silverado EV, dyrektor generalna GM, Mary Barra, w wywiadzie dla CNBC stwierdziła, że Silverado EV będzie bezkonkurencyjny w porównaniu do innych pickupów na rynku.
Maksymalna zdolność holownicza Silverado EV wynosi 4535 kg, a ładowność 653 kg, w zależności od modelu. Holowanie jest na podobnym poziomie co Ford F-150 Lightning, jednak ładowność jest nieco mniejsza. Dla porównania, RAM 1500 REV ma możliwość holowania do 6350 kg.
Aby osiągnąć te parametry, Chevy Silverado EV WT generuje 510 koni mechanicznych i moment obrotowy 837 Nm. W wersji RST First Edition te wartości wzrastają do 754 KM i 1064 Nm momentu obrotowego. Chevrolet deklaruje, że tryb „szeroko otwartych watów” umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 4,5 sekundy, co czyni go jednym z najszybszych elektrycznych pickupów.
Warto podkreślić, że wszystkie modele Silverado EV są wyposażone w funkcję wspomagania holowania z wykorzystaniem kamer. Dostępny jest również opcjonalny pakiet z 14 kamerami, które zapewniają widok z każdej strony, ułatwiając holowanie. GM zapowiada też, że bardziej wydajny model Silverado EV z 2025 roku będzie miał zdolność holowania wynoszącą 9070 kg.
4. Udoskonalona Klapa Multi-Flex w Silverado EV
Spalinowy Chevy Silverado oferuje klapę tylną Multi-Flex, którą można otwierać na kilka sposobów, co ułatwia korzystanie z przestrzeni ładunkowej. Jest to popularne rozwiązanie wśród klientów. W Silverado EV Chevrolet poszedł o krok dalej i wprowadził nową „środkową klapę” Multi-Flex, która oferuje podobne możliwości konfiguracji.
Przejście przez środkową klapę znajduje się za siedzeniami pasażerów, oddzielając kabinę od przestrzeni ładunkowej. W Silverado EV właściciele mogą otworzyć dowolną stronę środkowej klapy w konfiguracji 60/40 lub usunąć całą środkową klapę (i okno), aby powiększyć przestrzeń ładunkową. Po opuszczeniu zarówno środkowej, jak i tylnej klapy, przestrzeń ładunkowa rozciąga się do wnętrza, oferując największą w branży przestrzeń o długości 119 cm. Daje to możliwość przewożenia dłuższych przedmiotów, takich jak deski, kajaki czy płyty gipsowo-kartonowe. Gwarantuje to wystarczającą ilość przestrzeni ładunkowej na każdą potrzebę.
Tylną klapę można wykorzystać jako stopień, powierzchnię roboczą lub do podtrzymywania przewożonych przedmiotów. Dostępny jest również opcjonalny uchwyt ułatwiający wchodzenie na wysoką przestrzeń ładunkową. Gdy masz do wykonania bardziej wymagające zadania, opuść środkową i tylną klapę, aby pracować efektywniej.
5. Ładowanie Dwukierunkowe
Silverado EV wykorzystuje zaawansowaną platformę EV Ultium, zapożyczoną z Hummera EV, lecz dostosowaną do elektrycznych ciężarówek.
Chevrolet zapewnia, że jego nowy elektryczny pickup, podłączony do szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 350 kW, może zyskać zasięg 160 km w 10 minut. Choć nie jest to tak szybkie jak zatankowanie samochodu spalinowego, pozwala na szybki powrót na trasę z zadowalającym zasięgiem. Większość właścicieli zapewne będzie preferować ładowanie w domu z wykorzystaniem ładowarki poziomu 1 lub 2.
Kluczową zaletą Silverado EV jest możliwość dwukierunkowego ładowania. Ogromny akumulator może oddawać i pobierać energię, a nawet zasilać dom w sytuacjach awaryjnych. Funkcja ta znana jest także jako technologia V2G (Vehicle-to-Grid) lub V2H (Vehicle-to-Home). Chevy twierdzi, że przy odpowiednim wyposażeniu domu i akcesoriach, Silverado EV może zasilać dom nawet przez 21 dni.
Dodatkowo, Silverado EV może oddawać ponad 10,2 kW mocy do gniazd prądu przemiennego w podłodze. Umożliwia to zasilanie narzędzi elektrycznych w miejscu pracy lub oświetlenia na kempingu. W przestrzeni ładunkowej o długości 177 cm znajdują się cztery standardowe gniazda 120 V i jedno gniazdo 240 V, a także kolejne gniazda w kabinie.
6. Opcjonalne Adaptacyjne Zawieszenie Pneumatyczne
Wszystkie modele Silverado EV są standardowo wyposażone w zawieszenie pneumatyczne, które zapewnia komfortową jazdę i regulację wysokości w zakresie 5 cm. Można obniżyć samochód, aby ułatwić wsiadanie, lub podnieść, aby uzyskać większy prześwit w terenie.
Opcjonalny pakiet adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego z czterema punktami regulacji dodatkowo podnosi komfort jazdy. Zawieszenie automatycznie dostosowuje się do nierówności drogi, zapewniając płynniejszą jazdę, lub nieznacznie obniża przód samochodu, aby poprawić aerodynamikę i zasięg na autostradzie. Zawieszenie pneumatyczne pomaga także zwiększyć ładowność i, miejmy nadzieję, będzie oferować funkcję automatycznego poziomowania, podobną do trybu obozowego w Rivianie.
7. Przestronny eFrunk (Przedni Bagażnik)
Wiele pojazdów elektrycznych, pozbawionych silnika spalinowego pod maską, oferuje przedni bagażnik (frunk). W Silverado EV daje to możliwość przechowywania dodatkowych przedmiotów, bez konieczności zajmowania tylnych siedzeń. Nie wszystkie bagażniki są takie same, a Chevy ma jeden z najlepszych, które do tej pory widzieliśmy.
Chevy nazywa go „eFrunk” i ma pojemność 311 litrów. Wewnątrz znajduje się gniazdo 120 V do zasilania lodówek elektrycznych, narzędzi czy oświetlenia. Dodatkowo, są tam cztery haczyki na torby i miejsca do mocowania ładunku. Dostępny jest nawet specjalny korek do odprowadzania wody.
Chevy Silverado EV to Elektryczna Ciężarówka dla Każdego
Dawne hasło Chevroleta „Chevy Runs Deep” zostało w 2013 roku zastąpione hasłem „Find New Roads”. Wraz z przejściem na elektryfikację, hasło to prawdopodobnie zostanie zmienione. Jeśli z niecierpliwością czekałeś na elektryczną ciężarówkę od Chevroleta, Silverado EV spełni Twoje oczekiwania.
Niezależnie od tego, czy lubisz styl przypominający model Avalanche, czy nie, nowy elektryczny Silverado EV może stać się jednym z najbardziej wydajnych i zaawansowanych elektrycznych pickupów na rynku. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak 17,7-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy, napęd na cztery koła, wygodne zawieszenie pneumatyczne, imponująca moc i zasięg oraz technologia jazdy autonomicznej Super Cruise, Silverado EV jest samochodem dla każdego.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.