Przewodnik dla początkujących po Google Web Stories [+4 Tools]

Format Google Web Stories pomaga odbiorcom szybko przyswajać treści i pozostawiać silne wrażenie na konsumentach, bez konieczności dużego wysiłku.

Snapchat wywołał poruszenie w mediach społecznościowych, wprowadzając format Snapchat Story. Następnie Facebook i Instagram poszły w jego ślady, tworząc własne wersje historii.

Dostrzegając ogromny sukces formatu Stories w mediach społecznościowych, mierzony milionami polubień, wyświetleń i kliknięć, Google również wprowadził podobne treści na swoje platformy mobilne. Pod nazwą Google Web Stories, oferuje właścicielom stron internetowych szerokie możliwości marketingowe i angażujące.

Zapoznaj się z poniższym artykułem, aby dogłębnie zrozumieć Google Web Stories i szybko rozpocząć tworzenie wysokiej jakości, krótkich treści na urządzenia mobilne.

Czym są Google Web Stories?

Google Web Stories to krótkie materiały wideo, które pojawiają się w Google Discover, wyszukiwarce Google i wyszukiwarce obrazów Google na urządzeniach mobilnych. Najczęściej marketerzy umieszczają te historie na własnych stronach internetowych. Niektórzy jednak korzystają z usług hostingowych oferowanych przez narzędzia do tworzenia Web Stories, takie jak Newsroom.AI czy MakeStories.

Web Stories, dawniej znane jako AMP Stories, obecnie zawierają filmy, zdjęcia, teksty, grafiki, elementy AR i inne. Pojedyncza historia internetowa może zawierać do 30 slajdów lub stron, jednak treść licząca od 15 do 20 stron zapewnia najlepsze wskaźniki klikalności i oglądalności.

Twórcy treści mogą wykorzystywać te historie do przekazywania informacji w niewielkich porcjach. Z kolei marketerzy mogą używać Web Stories do promocji produktów lub usług oraz kierowania klientów bezpośrednio do koszyków zakupowych, dzięki możliwości klikania w elementy historii.

Funkcje Google Web Stories

Historie internetowe zyskują popularność dzięki swoim specyficznym funkcjom, które pomagają twórcom projektować i tworzyć historie zgodnie z wytycznymi Google. Do najważniejszych funkcji należą:

  • Web Stories pozwalają na wykorzystanie różnorodnych kreatywnych materiałów w ramach jednej treści. Można na przykład łączyć teksty, ilustracje, zdjęcia stockowe, oryginalne fotografie, filmy, grafiki wektorowe, kształty i inne elementy.
  • Historie internetowe wykorzystują technologię AMP i wyświetlają się na pełnym ekranie telefonu lub tabletu, zapewniając wciągające doświadczenie.
  • Ten format umożliwia zaawansowanym twórcom włączanie elementów 3D rozszerzonej rzeczywistości (AR), które można wyświetlać przy użyciu gogli VR.
  • Web Stories są kompatybilne z hiperłączami, linkami do koszyka zakupowego, linkami do stron docelowych oraz linkami do innych treści na stronie autora.
  • Historie internetowe posiadają również zdefiniowane reguły dotyczące metadanych, wspomagające SEO. Wymagane pola to logo i źródło wydawcy, tytuł, wydawca oraz miniaturka i jej źródło.

Do czego służą historie internetowe Google?

Głównym celem Web Stories jest dostarczanie krótkich, wizualnych treści przeznaczonych na urządzenia mobilne, które mają wspierać twórców. Są one przeważnie oparte na wideo i zawierają klikalne linki. Dzięki tym odnośnikom czytelnicy mogą przejść na Twoją stronę lub blog i zapisać się na newsletter.

W konsekwencji, wzrasta rentowność Twojej witryny. Niektórzy twórcy treści generują zyski z Web Stories, korzystając z narzędzi innych firm lub Google Ads.

Agencje sprzedażowe i marketingowe oraz firmy mogą wykorzystywać Web Stories do promocji swoich usług i produktów. Co więcej, historie internetowe pomagają marketerom zwiększyć wskaźnik konwersji, kierując konsumentów bezpośrednio do koszyków zakupowych.

Ostatecznym celem Web Stories jest dostarczanie wysokiej jakości treści i informacji użytkownikom Google w angażującym, mobilnym i szybko ładującym się środowisku.

Historie internetowe Google są korzystne i zyskują na popularności

Web Stories coraz szybciej stają się popularne wśród twórców treści i marketerów dzięki swoim nieograniczonym możliwościom i zaletom. Stały się one bardzo popularnym formatem w ostatnich czasach. Poniżej przedstawiono niektóre z korzyści wynikających z korzystania z Web Stories:

  • Google Web Stories zwiększają widoczność Twojej marki lub strony internetowej w sieci.
  • Historie internetowe nigdy nie tracą ważności i są hostowane bezpośrednio w Twojej domenie. Dzięki temu Ty i Twoi odbiorcy zawsze macie do nich dostęp.
  • Każdy, kto posiada telefon komórkowy i dostęp do internetu, może przeglądać Twoje Web Stories.
  • Dostępnych jest wiele darmowych i płatnych narzędzi do tworzenia Web Stories, które pozwalają na szybsze tworzenie treści w porównaniu z innymi formatami.
  • Odbiorcy chętniej oglądają Web Stories niż długie artykuły lub filmy.
  • Web Stories to niedrogi sposób na tworzenie linków zwrotnych do Twojej witryny lub bloga.
  • Istnieją możliwości zarabiania na wysokiej jakości Google Web Stories.

Rodzaje historii internetowych, które można tworzyć dla Google

Rodzaje Web Stories, które tworzysz dla wyszukiwarki Google, Discover lub wyszukiwarki grafiki, zależą wyłącznie od Twojej strategii redakcyjnej. Niemniej jednak Google odnotował sukces w przypadku następujących rodzajów:

  • Historie narracyjne w trzeciej osobie
  • Historie narracyjne w pierwszej osobie
  • Relacje internetowe na żywo
  • Aktualizowane historie
  • Historie evergreen
  • Historie edukacyjne lub instruktażowe
  • Historie, które opisują doświadczenie
  • Listy polecanych produktów lub usług
  • Ankiety i quizy

Niezależnie od tego, jaki rodzaj wybierzesz, upewnij się, że przestrzegasz standardowego formatu zalecanego przez Google: wprowadzenie, rozwinięcie akcji i zakończenie. Masz pełną kontrolę nad treścią, więc możesz również eksperymentować z różnymi formatami.

Google Web Stories a historie w mediach społecznościowych

Chociaż idea Web Stories jest podobna do formatu Stories w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy Snapchat, istnieją między nimi zasadnicze różnice. Oto one:

  • Web Stories są hostowane w Twojej domenie.
  • Możesz zarabiać na Web Stories, korzystając z Google Ads lub innych narzędzi.
  • Masz kreatywną kontrolę nad swoimi Web Stories. Mogą one łączyć teksty, wektory, grafiki, filmy, obrazy i linki.
  • Za pomocą hiperłączy możesz kierować użytkowników na swoją stronę, strony docelowe lub do koszyka zakupowego.

Warto również zauważyć, że Web Stories pojawiają się na różnych platformach, takich jak Twoja strona internetowa, wyszukiwarka Google, Google Discover oraz strony wyszukiwarki grafiki Google.

Jak tworzyć Google Web Stories

Przygotuj szkic lub scenorys

Jak w przypadku każdego materiału wideo, potrzebujesz scenorysu. Możesz również zaplanować zawartość każdej strony Web Story, tworząc szkic.

Wybierz edytor wizualny

Wybierz jedno z dostępnych online narzędzi do tworzenia Web Stories. Jeśli hostujesz swoją stronę na WordPress, dostępna jest specjalna wtyczka WP. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w sekcji poświęconej narzędziom.

Pozyskaj obrazy, filmy i inne materiały

Znajdź zdjęcia, filmy, GIF-y i animacje, które nie są chronione prawami autorskimi, a jednocześnie nie są rozpikselowane ani rozciągnięte. Najlepsze efekty osiągniesz, samodzielnie tworząc takie elementy. Nie zapomnij również dodać grafik wektorowych, kształtów, tekstów i interaktywnych przycisków.

Utwórz historię internetową

Teraz, zgodnie ze scenariuszem i szkicem treści, zbuduj ostateczną wersję. Rozmieść materiały w estetyczny sposób, sprawdzaj podgląd i wprowadzaj zmiany.

Opublikuj treść

Większość edytorów wizualnych ma przycisk Publikuj. Po prostu w niego kliknij, a Twoje treści pojawią się w internecie.

Sprawdzone metody tworzenia Google Web Stories

Angażujące elementy

Interakcja z użytkownikiem jest kluczowym celem Web Stories. Dlatego używaj wielu interaktywnych elementów, takich jak przyciski wzywające do działania, hiperłącza, interaktywne grafiki, ankiety, quizy itp. Ponadto, prezentuj treść na kilku slajdach, zamiast umieszczać całą treść na jednym, przeciążonym slajdzie.

Tworzenie historii z naciskiem na wideo

Twoja Web Story powinna być oparta przede wszystkim na wideo. Używaj jak najwięcej oryginalnych lub własnoręcznie nakręconych filmów. Możesz także użyć animacji, tekstu, obrazów i dźwięku, aby stworzyć spójną narrację.

Tożsamość marki

Użyj logo marki, palety kolorów i obrazów, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej marki.

Dostępność Web Stories

Web Stories muszą być również zgodne z podstawowymi ustawieniami dostępności, takimi jak metadane, tekst alternatywny do obrazów, napisy, opisy i transkrypcje audio.

Włączone Przyspieszone Strony Mobilne (AMP)

Upewnij się, że gotowa treść jest zgodna z AMP. W przeciwnym razie Google może nie wyświetlić Twojej Web Story w wyszukiwarce lub Discover. Poniższe zasoby pomogą w walidacji AMP:

Standardy SEO Google

Podczas tworzenia, hostowania i publikowania Google Web Stories, korzystaj z najlepszych praktyk SEO Google, posiłkując się narzędziem do audytu SEO. W końcu historie te są stronami internetowymi i dlatego wymagają optymalizacji SEO, aby zajmować wysoką pozycję w wyszukiwarce Google i Discover.

Śledzenie wydajności Google Web Stories

Historie internetowe można śledzić za pomocą Google Analytics. Web Stories stworzone dla stron internetowych WordPress przy użyciu wtyczki Web Stories for WordPress są również kompatybilne z Google Analytics.

Jedną z kluczowych funkcji analizy tego typu treści jest śledzenie zdarzeń. Google Analytics oferuje tę funkcję bezpłatnie. Aby włączyć analitykę, wprowadź identyfikator Google Analytics w edytorze wizualnym Web Stories. Możesz wprowadzić ten identyfikator w ustawieniach wtyczki WP.

Narzędzie zbiera kluczowe dane, takie jak wyświetlenia, kliknięcia, współczynnik klikalności (CTR), rozpoczęcie i zakończenie historii, średni czas oglądania, wyświetlenia wg strony i inne.

Poniżej przedstawiamy kilka popularnych narzędzi do łatwego tworzenia Google Web Stories:

Popularne narzędzia do tworzenia historii internetowych Google

Tworzenie Web Stories może wydawać się skomplikowane dla twórców i marketerów cyfrowych. Jest to jednak naprawdę proste i intuicyjne, jeśli korzystasz z jednego z poniższych, popularnych narzędzi online:

Newsroom AI

Newsroom AI to jedno z wiodących narzędzi internetowych do masowej produkcji Google Web Stories. Najpopularniejsze serwisy informacyjne i treściowe w ponad 32 krajach korzystają z tego narzędzia do tworzenia profesjonalnych i kreatywnych historii internetowych w wyszukiwarce Google i Google Discover.

Jego kluczowe cechy to:

  • Zarządzaj nieograniczoną liczbą warstw tekstów, multimediów i kształtów w Web Stories, korzystając z funkcji freestyle.
  • Współpracuj nad tworzeniem Web Stories, przydzielając określone role w procesie tworzenia treści.
  • Publikuj Web Stories bezpośrednio ze swojej strony internetowej lub bloga.
  • Zarabiaj na Web Stories dzięki dopasowanym reklamom.
  • Historie internetowe są zgodne z Google Discover, a narzędzie posiada listę kontrolną zgodności formatów i ustawień publikowania.
  • Uzyskaj dostęp do wysokiej jakości zdjęć i filmów z Getty Images bez dodatkowych kosztów.

Możesz wypróbować platformę, rejestrując się na darmowy plan. Możesz korzystać z wyświetleń stron, analiz, historii i zarabiania przez 14 dni.

MakeStory

MakeStories to kolejne popularne narzędzie do tworzenia Google Web Stories bez konieczności kodowania i rozbudowanej nauki projektowania graficznego. Dlatego wielu projektantów, marketerów i wydawców korzysta z tego narzędzia online do tworzenia, rozpowszechniania i zarabiania na Web Stories.

Do godnych uwagi cech tej platformy należą:

  • Projektowanie Web Stories metodą „przeciągnij i upuść”.
  • Rozbudowana przestrzeń robocza edytora do przechowywania i udostępniania zdjęć, tekstów, grafik, multimediów i innych zasobów.
  • MakeStories oferuje również szybkie i niezawodne rozwiązania hostingowe dla Web Stories.
  • Wtyczka WordPress do tworzenia Web Stories dla stron internetowych opartych na WordPressie.
  • Odtwarzacz Stories, który można osadzić na stronach internetowych.
  • Aplikacja mobilna do tworzenia Web Stories na smartfonach i tabletach.

MakeStories oferuje darmowy plan tylko do tworzenia Web Stories. Jeśli chcesz korzystać z hostingu, publikowania i zarabiania, musisz wybrać płatną subskrypcję, taką jak Core, Plus lub Pro.

Historie internetowe dla WordPress

Web Stories for WordPress to wtyczka WP stworzona przez Google. Wtyczkę WordPress może pobrać bezpłatnie każdy właściciel strony WordPress. Dlatego jest to odpowiednie narzędzie, jeśli jesteś kreatywnym twórcą treści z wyczuciem projektowania graficznego i opowiadania historii.

Wtyczka zawiera rozbudowaną dokumentację, która obejmuje podstawy, korzystanie z edytora historii internetowych, najlepsze praktyki tworzenia treści, rozwiązywanie problemów oraz przewodniki po optymalizacji SEO.

Jej edytor Web Stories jest łatwy w obsłudze i oferuje różnorodne szablony historii. Możesz następnie dostosować swoją Web Story, dodając tekst, dopasowując czcionki, zmieniając promień zaokrąglenia rogów, tworząc obramowania, dodając hiperłącza, załączniki stron, przyciski wzywające do działania i inne elementy.

Tappable

Tappable to kolejne narzędzie do tworzenia Web Stories, które koncentruje się na zarabianiu na produktach, usługach i towarach.

Kluczowe cechy tej platformy do tworzenia historii internetowych to:

  • Dodawaj tagi zakupów bezpośrednio do Google Web Stories.
  • Uatrakcyjnij swoje historie, korzystając z darmowych zdjęć dostępnych w Tappable.
  • Łatwo przeprowadzaj ankiety i quizy w Web Stories, zdobywając w ten sposób kontakty i potencjalnych klientów.
  • Umieszczaj formularze kontaktowe bezpośrednio w Web Stories i generuj więcej potencjalnych klientów dla swojego działu sprzedaży i marketingu.
  • Twórz angażujące treści, które szczegółowo opisują Twoje usługi lub produkty.
  • Korzystaj z gotowych bloków kodu do tworzenia zaawansowanych i dostosowanych Web Stories.
  • Wybieraj piękne i modne kroje pisma do tekstowych elementów.
  • Osadzaj linki do swojej strony e-commerce, bloga lub spersonalizowanych ścieżek kliknięć.

Tappable oferuje darmowy plan z limitem 250 kredytów miesięcznie. Możesz tworzyć Web Stories i hostować je w domenie Tappable. Jest to dobre rozwiązanie dla początkujących. Natomiast plany Pro, Business lub Enterprise oferują funkcjonalności niezbędne w warunkach produkcyjnych.

Podsumowanie

Google Web Stories to nowy sposób organicznej optymalizacji wyszukiwarek, który jest tani i efektywny. Pozwala zaprezentować Twoją markę docelowej grupie odbiorców za pośrednictwem funkcji wyszukiwania i Discover. Ponadto potencjalni klienci i konwersje są łatwo osiągalne, ponieważ ten typ treści pojawia się na tabletach i telefonach komórkowych odbiorców.

Wystarczy, że zastosujesz się do powyższych wskazówek i trików, a będziesz gotowy do tworzenia skutecznych Web Stories dla Google.

Możesz być również zainteresowany interaktywnymi i angażującymi pomysłami na treści, które pomogą Ci stworzyć spójne strategie marketingowe.


newsblog.pl