System rakietowy Starship firmy SpaceX, projektowany jako najpotężniejszy w historii, znajduje się w kluczowym momencie swojego ambitnego rozwoju. Przygotowując się do najnowszego bezzałogowego lotu testowego, program jest pod zwiększoną obserwacją po serii znaczących niepowodzeń i międzynarodowych obaw dotyczących szczątków. Stawka za ostateczny sukces Starshipa wykracza daleko poza samą firmę, obejmując kluczowe cele narodowe, w szczególności dążenia NASA do powrotu ludzi na Księżyc do 2027 roku, a także szerszą trajektorię handlu kosmicznego i rywalizacji geopolitycznej.
- Seria niepowodzeń w locie i na ziemi, w tym eksplozje pojazdów i uszkodzenia infrastruktury.
- Obawy międzynarodowe i krytyka ze strony rządów Meksyku i Wielkiej Brytanii w związku z rozrzutem szczątków.
- Kluczowe znaczenie programu dla celów narodowych USA, w tym programu Artemis NASA i rywalizacji z Chinami.
- Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zatwierdziła plan kolejnej misji po dochodzeniu w sprawie ostatnich usterek.
- SpaceX zidentyfikowało przyczynę poprzedniej awarii w locie i wdrożyło działania naprawcze.
Obecna generacja prototypów Starshipa mierzyła się z trudnym rokiem od swojego debiutu w styczniu. Okres ten charakteryzował się wieloma awariami w locie, w tym dwoma przypadkami, gdy pojazd eksplodował nad zaludnionymi wyspami na wschód od Florydy, rozrzucając szczątki, które wpłynęły na drogi na Turks i Caicos oraz wypłynęły na brzeg na Bahamach. Dodatkowo, statek kosmiczny Starship eksplodował w czerwcu w placówce SpaceX w Południowym Teksasie podczas testów silników, powodując uszkodzenia infrastruktury. Te wypadki spotkały się z ostrą krytyką, w tym z groźbami podjęcia kroków prawnych ze strony rządu Meksyku oraz oświadczeniami rządu Wielkiej Brytanii, potwierdzającymi ścisłą współpracę z partnerami z USA w celu zapewnienia bezpieczeństwa swoich terytoriów zamorskich.
Rząd USA ma znaczne interesy związane z sukcesem Starshipa. Program jest integralną częścią strategii Waszyngtonu mającej na celu wykazanie przewagi technologicznej nad Chinami w rozwijającym się wyścigu kosmicznym i jest kluczowy dla programu Artemis NASA, którego celem jest lądowanie astronautów na Księżycu. Garrett Reisman, były astronauta NASA i konsultant SpaceX, obecnie profesor inżynierii astronautycznej na University of Southern California, podsumowuje dwojaki potencjał programu: „Może nigdy nie zadziałać, albo może zrewolucjonizować całą naszą przyszłość działań w kosmosie – i geopolitykę.”
Mimo niedawnej serii problemów, Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), odpowiedzialna za licencjonowanie komercyjnych startów rakiet, niedawno zakończyła dochodzenie w sprawie ostatniego incydentu SpaceX i zatwierdziła plan firmy na nadchodzącą misję. Mandat FAA koncentruje się przede wszystkim na zapewnieniu, że komercyjne operacje rakietowe nie stwarzają zagrożenia dla mienia publicznego ani bezpieczeństwa. SpaceX przypisało wcześniejszą awarię w locie wadliwemu dyfuzorowi paliwa, który doprowadził do nadmiernego ciśnienia w stożku nosowym, powodując utratę kontroli nad pojazdem. Firma oświadcza, że wdrożyła działania naprawcze w celu rozwiązania tego i innych problemów.
Przyszłe Iteracje i Wsparcie Polityczne
Dyrektor generalny Elon Musk zasygnalizował już plany dotyczące większych, potężniejszych iteracji Starshipa, które mają być jeszcze wyższe i przenosić większe ładunki paliwa niż obecne wersje, już teraz ponad dwukrotnie potężniejsze niż rakiety NASA używane podczas lądowań na Księżycu w programie Apollo. Dążenie do tych skalowanych wersji wydaje się przesądzone, niezależnie od sukcesu trwającej serii testów.
Rząd USA podjął kroki w celu przyspieszenia testów Starshipa. W maju FAA zwiększyła autoryzowaną częstotzywość startów Starshipa z Teksasu z pięciu do 25 razy rocznie. Ponadto, prezydent Donald Trump wydał na początku tego miesiąca zarządzenie wykonawcze, pomimo publicznie napiętych relacji z Muskiem, które wydaje się zaprojektowane w celu ograniczenia barier regulacyjnych dla operacji rakietowych sektora prywatnego, w tym przeglądów środowiskowych.
Stawka rośnie z każdym testem. SpaceX dąży do bezzałogowego lotu na Marsa już w 2026 roku, podczas gdy kontrakt NASA (NASA.gov) o wartości 2,9 miliarda dolarów przewiduje, że astronauci dotrą na powierzchnię Księżyca na pokładzie Starshipa do połowy 2027 roku. Janet Petro, była pełniąca obowiązki administratora NASA, wyraziła zaufanie do zdolności SpaceX w udoskonalaniu Starshipa, zauważając: „Mieli trudny rok, ale SpaceX to dość intensywna i zmotywowana firma.” Jednakże, pozostają obawy dotyczące finansowej trwałości szybkiego tempa rozwoju, a Reisman komentuje: „SpaceX podjęło egzystencjalną grę ze Starshipem… w pewnym momencie prawa fizyki finansowej nadal obowiązują.”
Filozofia Rozwoju i Wpływ na Przemysł
Nadchodzący lot testowy będzie obejmował kontrolowane wodowanie boostera Super Heavy u wybrzeży Teksasu, rezygnując z ambitnego lądowania wieżowego techniką „chopsticks” na rzecz priorytetowego zbierania danych w trudnych warunkach. Górny statek kosmiczny Starship ma za zadanie wypuścić osiem symulatorów satelitów i spróbować ponownie uruchomić jeden ze swoich silników w kosmosie – kamienie milowe pominięte w poprzednich testach. Filozofia inżynieryjna SpaceX, znana jako „szybki rozwój iteracyjny”, kładzie nacisk na częste, stosunkowo niedrogie starty prototypów zamiast szeroko zakrojonych testów naziemnych. To podejście, które akceptuje płomienne awarie jako cenne okazje do nauki, historycznie umożliwiało firmie szybsze ulepszenia projektów. SpaceX utrzymuje, że „Każda wyciągnięta lekcja, zarówno z testów w locie, jak i naziemnych, nadal bezpośrednio zasila projekty dla następnej generacji Starshipa i Super Heavy.”
Choć często postrzegana jako śmiała, ta strategia rozwoju okazała się skuteczna dla SpaceX, o czym świadczy niemal nieskazitelny rekord operacyjny rakiet Falcon 9 w załogowych lotach kosmicznych. Jeśli Starship ostatecznie spełni swoją obietnicę, jego wpływ może być transformacyjny. „Cała branża kosmiczna ma nadzieję i stawia na to, że Starship zadziała, ponieważ jeśli spełni swoją obietnicę, będzie to również rewolucja w zakresie przystępności cenowej,” zauważa Reisman. Program stanowi zatem nie tylko znaczące przedsięwzięcie technologiczne, ale także potencjalną zmianę paradygmatu w ekonomii i dostępności kosmosu, choć z wynikiem, który pozostaje z natury trudny do przewidzenia.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.