Sprzymierzeniec marketerów do rozpoczęcia nowych strategii

Technologia Internetu rzeczy (IoT) staje się motorem transformacji w rozmaitych obszarach marketingu.

Wszechobecność inteligentnych urządzeń otwiera przed przedsiębiorstwami nowe perspektywy w różnych sektorach, redefiniując relacje z klientami oraz sposoby zarządzania działaniami marketingowymi.

Rozmaite branże wykorzystują potencjał IoT, aby lepiej zrozumieć swoich klientów, zwiększyć efektywność operacyjną, podnieść jakość obsługi, generować większą wartość biznesową oraz podejmować trafniejsze decyzje.

Internet rzeczy stał się jedną z kluczowych technologii XXI wieku. Dzięki wbudowanym urządzeniom możemy teraz łączyć z internetem najróżniejsze obiekty, takie jak samochody, sprzęt AGD, elektroniczne nianie czy termostaty.

W efekcie, umożliwiona została płynna komunikacja między procesami, ludźmi i przedmiotami.

W niniejszym artykule przybliżę koncepcję IoT, podam kilka przykładów jego zastosowania oraz wyjaśnię, jak wpływa na współczesny marketing.

Zaczynajmy!

Czym jest Internet Rzeczy?

Internet rzeczy (IoT) to sieć złożona z wielu fizycznych obiektów, wyposażonych w oprogramowanie, czujniki i inne technologie, umożliwiające wymianę danych z innymi systemami i urządzeniami za pośrednictwem internetu.

IoT to połączenie cyfrowych i mechanicznych maszyn, urządzeń komputerowych, obiektów, itp. zdolnych do przesyłania informacji przez sieć bez udziału człowieka.

Termin „Internet rzeczy” został wprowadzony przez Kevina Ashtona w 1999 roku. Nazwał go IoT, ponieważ obejmuje on integrację połączeń między naszymi „rzeczami” z siecią internetową.

Obecnie miliardy urządzeń na całym świecie są podłączone do internetu, zbierając i udostępniając dane. IoT łączy świat cyfrowy z fizycznym, tworząc bardziej dynamiczną i innowacyjną rzeczywistość.

Idea dodania inteligencji do podstawowych obiektów pojawiła się już w latach 80. i 90. XX wieku. Jednakże, z powodu ograniczeń technologicznych, postęp był powolny. Ówczesne układy scalone były zbyt duże i nieporęczne, co utrudniało ich instalację w różnych systemach i urządzeniach.

Początkowym celem stało się opracowanie mniejszych i tańszych chipów. Wprowadzenie tagów RFID i protokołu IPv6 pomogło w udoskonaleniu sieci bezprzewodowych i było ważnym krokiem w kierunku rozwoju Internetu rzeczy. Stopniowo, technologia ta stała się jedną z najpotężniejszych na świecie.

Korzyści z IoT dla firm

Korzyści płynące z IoT są ściśle powiązane ze sprawnością i efektywnością działalności biznesowej. Chodzi o pozyskiwanie szczegółowych danych dotyczących produktów i systemów wewnętrznych oraz wprowadzanie zmian w celu podniesienia jakości doświadczeń klienta.

Producenci dodają czujniki do produktów lub ich komponentów, aby przesyłać dane. Dzięki temu firmy mogą wykryć awarię komponentu i wymienić go, zanim uszkodzi inne elementy.

Firmy wykorzystują dane zbierane przez czujniki w celu zwiększenia wydajności systemu i łańcucha dostaw. IoT umożliwia automatyzację procesów i usprawnienie świadczenia usług, a jednocześnie ogranicza marnotrawstwo i obniża koszty pracy.

Do najczęstszych korzyści należą:

  • Całościowe monitorowanie procesów biznesowych
  • Zwiększenie satysfakcji klienta
  • Oszczędność czasu i pieniędzy
  • Poprawa produktywności pracowników
  • Łatwa integracja i dostosowanie modeli biznesowych
  • Podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych
  • Wyższy poziom przychodów

Przykłady zastosowania IoT w marketingu

Wzrost popularności inteligentnych technologii oznacza nie tylko generowanie danych, doświadczeń i nowych możliwości, ale również ma duży wpływ na pracę specjalistów od marketingu. Aby nie pozostać w tyle, marki muszą adaptować się do nowych trendów technologicznych, takich jak Internet Rzeczy.

Inteligentne nianie, kamery dzwonkowe, zamki i wtyczki cieszą się coraz większym zainteresowaniem użytkowników.

Przeanalizujmy kilka przykładów zastosowania IoT w marketingu, takich jak kampanie produktowe, geofencing, inteligentne etykiety, branding i marketing treści.

Kampanie produktowe oparte na IoT

Wyposażenie istniejących produktów w czujniki umożliwiające łączność IoT, to kolejny krok w marketingu. Pozwala klientom na udostępnianie unikalnych danych lub treści, które przekazywane są do systemów w celu pozyskania istotnych informacji.

Korzystanie z oprogramowania i sprzętu to przypadki IoT wymagające inwestycji, ale przynoszące znaczące rezultaty. Przykładowo, firma Diageo, producent napojów, wzbogaca swoje butelki whisky o filmy nagrywane przez klientów, co pozwala na pozyskanie nowych odbiorców.

Geofencing

Smartfony odgrywają coraz większą rolę w marketingu IoT, ze względu na ich popularność i powszechne użytkowanie.

Geofencing to technologia lokalizacji, w której wbudowany w urządzenie GPS służy do lokalizowania pobliskich firm. Smartfony, w połączeniu z geofencingiem, mogą pomóc w identyfikacji potencjalnych klientów, znajdujących się w pobliżu Twojego sklepu lub firmy.

Na przykład, Internet Rzeczy może informować firmę, gdy potencjalny klient znajduje się w pobliżu, co umożliwia wysyłanie spersonalizowanych ofert, kuponów i rabatów, zachęcających do odwiedzin i zakupu produktów.

Przykład: Burger King wdrożył strategię geofencing opartą na IoT, odnosząc duży sukces. Firma uruchomiła kampanię „Whooper za grosz”, w ramach której każdy klient McDonald’s, znajdujący się w odległości do 600 stóp od lokalu Burger King, otrzymywał powiadomienie na swój smartfon, kierujące go do najbliższego lokalu.

Inteligentne etykiety produktów

Obecni klienci to najlepszy punkt wyjścia dla nowej kampanii. Pozostając na dole lejka sprzedażowego, wykazują zainteresowanie wartością Twojej firmy, co czyni ich otwartymi na sprzedaż dodatkową lub krzyżową.

Jest to jeden z najbardziej opłacalnych przykładów zastosowania IoT, ponieważ nie wymaga dużych nakładów na sprzęt. Firmy mogą umieszczać na produktach kody QR, które klienci mogą skanować za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Po zeskanowaniu kodu klient może uzyskać dostęp do informacji o produkcie, ciekawostek, rabatów, itp.

Na przykład, restauracja może umieścić na stole kod QR, który po zeskanowaniu, pozwoli klientom zapoznać się z ofertą dnia, specjalnymi napojami i innymi korzyściami. Niektóre firmy umożliwiają klientom skanowanie kodów QR w celu wzięcia udziału w grze i zdobycia nagród do wykorzystania w danej restauracji.

Branding

W dzisiejszych czasach niemal każdy posiada smartfona i konto w mediach społecznościowych. Branding stanowi kolejny przykład skutecznego, lecz niedrogiego zastosowania IoT. Klienci mogą poznać markę dzięki reklamom w mediach społecznościowych lub na różnych stronach internetowych.

Nawet jeśli klienci publikują zdjęcia produktów w mediach społecznościowych, inni użytkownicy dowiadują się o nich. Branding umożliwia użytkownikom angażowanie się w różne aktywności. Na przykład, blogerzy kulinarni mogą promować Twoją markę i sprzedaż, jednocześnie ciesząc się jedzeniem.

Marketingowcy wykorzystują urządzenia IoT, aby podkreślić wyjątkowość swoich produktów i to, czym wyróżniają się na tle konkurencji. Celem jest zaprezentowanie cech produktów w sposób, który pozwoli Twojej marce wyróżnić się na rynku.

Na przykład firma może informować klientów o nowych ofertach. W tym celu uruchamia aplikację, która wysyła automatyczne i spersonalizowane wiadomości tekstowe z informacjami o promocjach i rabatach do swoich obecnych klientów.

Marketing treści

W marketingu można stosować różnorodne strategie, ale content marketing jest jedną z najpopularniejszych. Ta metoda skupia się na tworzeniu wartościowych treści, regularnie publikowanych na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Za pomocą marketingu treści firma może budować większe zaufanie i lojalność klientów, co prowadzi do powstania silnej bazy odbiorców. Dane zbierane w wyniku interakcji z klientami pomagają marketingowcom lepiej zrozumieć ich potrzeby.

Wykorzystanie danych z systemów IoT może pomóc firmie wyróżnić się na rynku, ponieważ umożliwia spersonalizowanie strategii i dostarczenie klientom unikalnych doświadczeń. Prowadzi to do nowego rodzaju relacji między firmą a klientami, a w efekcie – do wzrostu sprzedaży.

Optymalizacja wyszukiwania i słów kluczowych również odgrywają istotną rolę w rozwoju marketingu treści w kontekście IoT. W ten sposób możesz zawęzić grono potencjalnych klientów, jednocześnie zwiększając ich liczbę.

Jak Internet Rzeczy wpływa na marketing?

IoT ma znaczący wpływ na świat marketingu. Ta technologia pomaga firmom uatrakcyjniać swoje usługi i produkty, wsłuchując się w potrzeby klientów i reagując na nie w odpowiedni sposób.

Doświadczeni menedżerowie, marketingowcy i właściciele firm wykorzystują tę technologię do wdrażania odpowiednich strategii marketingowych na urządzeniach inteligentnych. Pozwala to na pozyskanie większej ilości danych o klientach, które są niezwykle cenne w poznawaniu ich zachowań i oczekiwań, co przekłada się na sukces biznesowy.

Rozumiemy, jak IoT wpływa na różne obszary.

Doświadczenie i zaangażowanie klienta

IoT otwiera nowe możliwości angażowania klientów w czasie rzeczywistym i budowania wartości produktu. Połączone urządzenia IoT zapewniają firmom wgląd w sposób użytkowania ich produktów, umożliwiając szybsze wykrywanie i rozwiązywanie problemów, zbieranie danych i zwiększanie przychodów.

Pomyśl o połączonych samochodach, marketingu zbliżeniowym i automatyzacji domu – IoT zmienia sposób funkcjonowania firm i modyfikuje zachowania oraz oczekiwania klientów dzięki łączności bezprzewodowej i sieciom.

Aby zapewnić lepszą obsługę i zaangażowanie klientów, IoT pozwala firmie skoncentrować się na czterech obszarach:

  • Odpowiednie oferty w odpowiednim czasie
  • Satysfakcjonujące doświadczenia w sklepie
  • Szybkie rozwiązywanie problemów
  • Oferowanie atrakcyjnych opcji w celu zwiększenia lojalności klientów

W ten sposób IoT zmienia relacje między firmami a klientami, przyspieszając ewolucję wyobrażeń o tym, co jest możliwe we współczesnym świecie.

Personalizacja

Rosnąca konkurencja między firmami zmusiła je do stosowania różnorodnych taktyk, aby osiągnąć sukces. Jedną z nich jest personalizacja. Każda firma stara się oferować klientom ulepszone usługi. IoT może pomóc w zaspokojeniu zapotrzebowania klientów na bardziej spersonalizowane rozwiązania.

W miarę jak coraz więcej firm korzysta z IoT, te, które są w stanie skutecznie personalizować swoje usługi, osiągną sukces. W świecie personalizacji opartej na IoT firmy i klienci są teraz bardziej połączeni.

Badania rynku

Jak wspomniano wcześniej, IoT ma istotne znaczenie dla konsumentów i firm w każdej branży. Dane z IoT to kopalnia złota dla badań rynkowych. Big data ma codzienne konsekwencje dla firm, badaczy rynku i konsumentów. Analiza danych odgrywa bardzo istotną rolę w badaniach rynkowych.

Badania rynku stają się coraz bardziej cyfrowe. Dlatego IoT pomaga badaczom rynku śledzić zachowania i zwyczaje konsumentów. Ponadto, IoT dostarcza badaczom rynku bardziej wiarygodnych, wartościowych i dokładnych danych.

Hiperpołączenia

W hiperpołączonym świecie, IoT łączy informacje, obiekty i ludzi w sposób, który jednocześnie zmienia społeczeństwo i biznes. IoT stał się przełomową siłą w różnych branżach, głównym motorem transformacji cyfrowej i katalizatorem hiperpołączonych firm.

Firmy współpracują z klientami w celu opracowania cyfrowych rozwiązań, które umożliwiają im uzyskanie hiperłączności. Łącząc potencjał Internetu Rzeczy z rozwiązaniami sieciowymi, sztuczną inteligencją i innymi technologiami, wiele branż może zyskać całościowy obraz zarządzania firmą i jej wydajności.

Transakcja hiperszybka

Klienci poszukujący szybkiej obsługi offline mogą skorzystać z hiperszybkich transakcji przy użyciu IoT.

Szybka obsługa przyciąga klientów. Ponieważ wiele szybkich transakcji wymaga większej ilości informacji o klientach, marketerzy zyskują dostęp do cennych danych. A informacje, jak wiadomo, są w dzisiejszych czasach niezwykle wartościowe.

Hiperszybkie transakcje stwarzają firmom nowe możliwości gromadzenia większej ilości danych o klientach. Umożliwiają również firmom zrozumienie ich zachowań i preferencji, dzięki czemu mogą kształtować swoją markę, odpowiadając na potrzeby klientów.

Podróż zakupowa

Proces zakupowy klienta musi przebiegać sprawnie. Dlatego firmy muszą o to zadbać.

Systemy IoT mogą pomóc kupującym w zamawianiu produktów w oparciu o ich wybory i preferencje. Mogą oni łatwo dostosować niektóre ustawienia IoT do swoich preferencji, a resztę procesu przekazać automatyzacji.

Dodatkowo, systemy IoT informują klientów o statusie produktu, np. o jego braku w magazynie. Można nawet z wyprzedzeniem podać niezbędne informacje, aby system IoT automatycznie dokonał zakupu produktu, gdy będzie on dostępny.

Kompleksowa optymalizacja doświadczeń

Dane IoT umożliwiają markom gromadzenie wielu informacji o ich produktach. Dane dotyczące rzeczywistego użytkowania produktów mogą być przesyłane do marki i klientów, dostarczając informacji o wydajności produktu.

Pomoże to markom prognozować problemy i dostarczać rekomendacje na podstawie otrzymanych informacji zwrotnych. Marki mogą również wykorzystywać te dane do powiadamiania klientów o funkcjonalności produktu i ostrzegać ich o konieczności konserwacji. To prowadzi do podniesienia jakości obsługi klienta i zwiększenia jego satysfakcji.

Media społecznościowe

Wpływ, jaki systemy IoT wywierają na media społecznościowe jest zachęcający i ogromny. IoT oferuje wiele korzyści, takich jak monitorowanie zachowań klientów w czasie rzeczywistym, poprawa świadomości sytuacyjnej i inne.

Firmy, które opierają się na dogłębnych analizach, mogą wykorzystywać media społecznościowe, aby dostarczać oczekiwane usługi. Smartfony stały się ważną częścią życia każdego człowieka i są najczęściej używane spośród wszystkich gadżetów. Stały się one polem rywalizacji dla wszystkich urządzeń IoT.

Oto niektóre z wpływów IoT na media społecznościowe:

  • Pozwala firmom na zmianę sposobu świadczenia usług.
  • Przedsiębiorstwa mogą budować lepszą reputację wśród swoich odbiorców.
  • Umożliwia firmom zachowanie prywatności.

SEO

IoT zmienia sposób, w jaki ludzie szukają informacji w internecie. Inteligentne zegarki, samochody, domy, asystenci głosowi i urządzenia do noszenia to przykłady zastosowania najlepszych praktyk SEO. Aby przygotować się na przyszłość opartą na IoT, musisz przestrzegać kilku zasad, takich jak:

  • Priorytet wyszukiwania głosowego
  • Ewolucja z SERP
  • Śledzenie mediów wyszukiwania opartych na IoT
  • Koncentracja na personalizacji
  • Integracja danych offline i online

Oferty pracy

Niewątpliwie każdy sektor korzysta z technologii IoT. Wraz z ewolucją technologii, zmieniają się kultury pracy, a także rynki pracy na całym świecie. Aby zapewnić wydajność i postęp w nadchodzącej erze, zarówno pracownicy, jak i organizacje muszą korzystać z dostępnej technologii IoT.

IoT zapewnia pracownikom bezpieczniejsze środowisko pracy, wysoką produktywność i lepsze doświadczenia. Z drugiej strony, organizacje mogą odnotować wzrost sprzedaży. Zwiększony popyt na produkty i usługi oznacza również lepsze stawki godzinowe dla pracowników.

Automatyzacja

Producenci automatyzują diagnostykę konserwacji i raportowanie, łącząc rozwiązania IoT z automatyzacją. Pomaga to dostarczać informacji o każdym aspekcie procesu, co przekłada się na zwiększenie wydajności i zmniejszenie liczby wypadków. Systemy IoT umożliwiają firmom zasilanie ich systemów bezpieczeństwa.

Integracja produktu

IoT wymaga bardziej elastycznego i zdyscyplinowanego podejścia do integracji produktów. Dzieje się tak, ponieważ:

  • Konsumenci stają się coraz bardziej obeznani z technologią
  • IoT zachęca do innowacji
  • Lepsza analityka produktu
  • Zmniejszone koszty i czas rozwoju
  • Zachęca do współpracy

Reklama predykcyjna

Podłączenie inteligentnych urządzeń do internetu otwiera wiele możliwości reklamowych. Systemy IoT mogą również pomóc firmom w wykorzystaniu dowolnego obiektu jako kanału do angażowania klientów.

Rozwój produktu

Internet rzeczy obejmuje szybką i bezpieczną łączność, zaawansowane zarządzanie informacjami i zaawansowane zarządzanie urządzeniami. Pomaga to tworzyć bardziej inteligentne produkty obsługujące IoT.

Przechwytywanie danych

Firmy mogą gromadzić dane z dowolnego źródła za pomocą wbudowanych lub zewnętrznych czujników. Dane dotyczące stanu, lokalizacji, automatyzacji i danych umożliwiających podjęcie działań, pomagają wielu branżom rozwijać działalność i zwiększać sprzedaż.

Wniosek

IoT oferuje przedsiębiorstwom niezliczone możliwości i pomaga im w generowaniu większych przychodów i sprzedaży. Dzięki IoT, branże mogą szybko wdrażać nowe strategie marketingowe.

IoT obsługuje różne branże i firmy związane z reklamą internetową, marketingiem treści, rozwojem produktów, mediami społecznościowymi, marketingiem wirusowym i innymi. Pomaga również poprawić komunikację między marketerami a klientami, zwiększa rozpoznawalność marki i zapewnia większą satysfakcję klientów.

Biorąc pod uwagę jego powszechne zastosowanie, IoT prawdopodobnie utrzyma swoją pozycję przez długie lata.

Możesz skorzystać z tych zasobów edukacyjnych IoT, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tą technologią.


newsblog.pl