Co to jest HDMI VRR na PlayStation 5 i Xbox Series X?

Gracze komputerowi od dłuższego czasu korzystają z technologii zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Teraz, dzięki nowym konsolom, Sony i Microsoft wprowadzają VRR do domów graczy.

Co to dokładnie oznacza, jak to działa i czy będziesz potrzebować nowego telewizora, aby w pełni z tego skorzystać?

Zalety VRR

Częstotliwość odświeżania odnosi się do liczby razy, kiedy ekran aktualizuje swoje obrazy w ciągu sekundy. Większość telewizorów i urządzeń mobilnych odświeża się z częstotliwością 60 Hz, co oznacza możliwość wyświetlenia 60 klatek w ciągu jednej sekundy. Nowoczesne telewizory mogą osiągać częstotliwości do 120 Hz, a profesjonalne monitory dla graczy nawet 360 Hz.

To prowadzi do nieprzyjemnego efektu znanego jako rozrywanie ekranu, gdzie częściowe klatki nakładają się na pełne. Gdy klatki są renderowane od góry do dołu, rozrywanie manifestuje się jako pozioma linia, często w środkowej części ekranu.

Choć sporadyczne rozrywanie klatek może nie być dużym problemem, to jednak stałe pomijanie klatek przez GPU w intensywnych sytuacjach renderowania może znacznie pogorszyć doświadczenia z gry. Na szczęście VRR jest w stanie zminimalizować ten problem, co przekłada się na lepszą jakość obrazu i płynność akcji.

Gracze komputerowi od lat korzystają z rozwiązania nazwanego V-Sync, które synchronizuje częstotliwość odświeżania z liczbą klatek. Aby jednak V-Sync działał skutecznie, karta graficzna musi być w stanie nadążyć za odświeżaniem monitora. W przypadku monitorów 60 Hz, gdy wydajność spada poniżej 60 klatek, pojawiają się artefakty rozrywania.

V-Sync może także wymusić rezygnację z pewnych aspektów wydajności lub jakości wizualnej. Często użytkownicy muszą wybierać między doświadczeniem bez rozrywania a lepszą grafiką, która nie jest w stanie utrzymać 60 klatek na sekundę.

HDMI VRR jako nowy standard

Aby skutecznie wyeliminować rozrywanie ekranu, konieczne jest synchronizowanie częstotliwości odświeżania z liczbą generowanych klatek. Wymaga to technologii obecnej zarówno w konsoli, jak i w wyświetlaczu. Oznacza to, że potrzebujesz konsoli lub karty graficznej obsługującej VRR oraz monitora z tą samą funkcjonalnością.

NVIDIA i AMD opracowały własne rozwiązania VRR, znane odpowiednio jako G-Sync i FreeSync. FreeSync był już wykorzystywany przez Microsoft w konsolach Xbox One S oraz X, a G-Sync cieszy się popularnością wśród użytkowników kart graficznych NVIDIA serii GTX oraz RTX.

Budując wyświetlacze, należy uwzględnić te technologie. W przypadku G-Sync często konieczne jest zastosowanie specjalnie zaprojektowanego układu, co wiąże się z opłatami licencyjnymi dla NVIDIA, podczas gdy FreeSync jest bardziej otwartą platformą. W ostatnich latach AMD wprowadziło nową wersję swojego standardu, znaną jako FreeSync Premium i Premium Pro, dedykowaną dla treści 4K oraz HDR.

Choć szczegóły na temat nowych konsol Sony i Microsoftu są jeszcze niekompletne, wiadomo, że obsługują one nowy format HDMI VRR. Microsoft potwierdził, że Xbox Series X i S będą wspierać zarówno HDMI VRR, jak i AMD FreeSync.

Obie konsole Xbox będą obsługiwać VRR w zakresie od 30 do 120 Hz, o ile telewizor również to umożliwia. To ważny temat, ponieważ w miarę wprowadzania HDMI 2.1 przechodzimy do nowego standardu wyświetlania. Warto upewnić się, że wybrany telewizor lub monitor posiada wszystkie nowoczesne funkcje.

HDMI VRR jest częścią najnowszego standardu HDMI 2.1, ale niektóre telewizory z portami HDMI 2.0b również to obsługują. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie telewizory zgodne z HDMI 2.1 będą wspierać HDMI VRR.

W przyszłości HDMI VRR ma szansę pojawić się w wyświetlaczach ze wszystkich przedziałów cenowych, ale obecnie jesteśmy w okresie przejściowym. Wiele modeli premium wciąż nie obsługuje HDMI 2.1.

Oficjalne specyfikacje PlayStation 5 wskazują na „VRR (określone przez HDMI wersja 2.1)”, co sugeruje, że HDMI VRR opiera się na nowym standardzie. Ponieważ PS5 wykorzystuje procesor graficzny AMD, istnieje również możliwość obsługi FreeSync, podobnie jak w nowych konsolach Microsoftu.

Oczekiwania w erze nowej generacji

NVIDIA wprowadziła na rynek swoje karty graficzne serii 30, w tym RTX 3080 i RTX 3090, we wrześniu. Były to pierwsze karty komputerowe z obsługą HDMI 2.1 oraz technologii VRR i G-Sync. Dzięki temu, te karty przewyższają wydajnością nowe konsole, będąc jednocześnie pierwszymi dostępnymi urządzeniami HDMI 2.1.

W związku z tym wystąpiły pewne trudności z uruchamianiem G-Sync na niektórych wyświetlaczach HDMI 2.1. Na przykład, modele OLED firmy LG miały problemy z wyświetlaniem prawdziwego obrazu 4K 120 Hz przy pełnej chrominancji (4:4:4).

Wydano aktualizację bezprzewodową dla modeli z lat 2019 i 2020, aby naprawić te problemy oraz inne związane z migotaniem, występujące podczas wyświetlania niektórych ekranów.

Nie można wykluczyć, że podobne problemy pojawią się, gdy nowe konsole zostaną podłączone do nowoczesnych wyświetlaczy. Doświadczenia z G-Sync obejmowały problemy z głębią czerni, migotaniem oraz niepożądanym podpróbkowaniem chrominancji, co wpływało na czytelność tekstu w trybie PC.

LG jest jednym z nielicznych producentów, którzy wprowadzili HDMI 2.1, i mało prawdopodobne, aby był ostatnim, który napotka takie problemy.

Jednak po rozwiązaniu tych błędów, gra na nowej generacji konsol w Twoim salonie z pewnością będzie znaczącym ulepszeniem w porównaniu do poprzednich generacji. Możemy już mówić o osiąganiu 120 klatek na sekundę w pełnej rozdzielczości 4K.

Jednocześnie VRR zapewni płynność rozgrywki, nawet jeśli nie uda się osiągnąć tak wysokich wartości. Oznacza to także, że spadki wydajności będą mniej zauważalne niż w przypadku PS4 i Xbox One.

Jednak technologia ta ma swoje ograniczenia. Przykładowo, nadchodzący Spider-Man Remastered na PlayStation 5 będzie miał opcję korzystania z ray tracingu tylko przy niektórych efektach, takich jak odbicia i niektóre cienie (okluzja otoczenia).

Ray tracing wydaje się być ograniczony do trybu „jakości wizualnej” z 30 klatkami na sekundę, co oznacza, że VRR nie będzie dostępne. To interesujące, biorąc pod uwagę, że Microsoft ogłosił, że jego konsole serii S i X będą wspierać VRR w zakresie 30-120 Hz.

To jeden z powodów, dla których warto korzystać z FreeSync przez HDMI VRR, jeśli twój sprzęt to obsługuje. AMD wprowadziło technologię nazwaną Low Framerate Compensation (LFC), która pomaga wygładzać rozgrywkę, gdy liczba klatek spada poniżej 30.

Dzięki technikom podwajania klatek, FreeSync LFC zmniejsza drgania podczas spadków wydajności, ale nie eliminuje ich całkowicie. Jeśli chcesz korzystać z FreeSync, upewnij się, że twój telewizor lub monitor jasno to obsługuje.

Nowe technologie wyświetlania

Jeśli nadal masz wątpliwości, dlaczego nie dać początkującym użytkownikom szansy na przetestowanie technologii? W latach 2021-22 pojawi się wiele telewizorów obsługujących tę funkcję, a ich ceny prawdopodobnie będą bardziej przystępne niż obecnie.

HDMI VRR to nowoczesna technologia, która idealnie wpasowuje się w potrzeby nowej generacji konsol do gier. Oprócz paneli o częstotliwości 120 Hz, portów HDMI 2.1 oraz niskiego opóźnienia, VRR jest jedną z kluczowych funkcji, które warto uwzględnić przy wyborze kolejnego telewizora do gier.


newsblog.pl