Godna alternatywa Google Analytics?

Photo of author

By maciekx

O czym tak naprawdę szumią wszyscy w kontekście nowego Google Analytics 4?

Czy na swoim koncie Google Analytics dostrzegasz komunikat nakłaniający do migracji na nową platformę?

Google oficjalnie zadeklarowało wycofanie Universal Analytics, kierując się ku Google Analytics 4.

Jeśli rozważasz, czy to odpowiedni moment na przetestowanie innych narzędzi analitycznych, zachęcamy do lektury tego artykułu.

Czym jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to najświeższa aktualizacja popularnej platformy Google Universal Analytics. Ułatwia monitorowanie osób odwiedzających Twoją stronę internetową, ich poczynań oraz innych istotnych wskaźników związanych z ruchem.

Dane z pulpitu nawigacyjnego Universal Analytics można wykorzystać do udoskonalenia strategii marketingowych oraz działań operacyjnych dla Twoich biznesów online.

Mimo że Google Analytics 4 budzi wiele emocji, nie jest to nowość w historii rozwoju ich narzędzia analitycznego.

W roku 2005 Google przejęło Urchin Analytics i wprowadziło na rynek klasyczną wersję Google Analytics. Kolejna znacząca aktualizacja miała miejsce w roku 2013, kiedy to obecna platforma analityczna Google przeszła do internetu jako Universal Analytics.

W nowej odsłonie Google Analytics 4 zauważysz odświeżony wygląd pulpitu analitycznego i zmienioną strukturę nawigacji. Chociaż oswojenie się z nową platformą analityczną może chwilę zająć, nie ulega wątpliwości, że wszystkie najnowsze funkcje będą dostępne wyłącznie w Google Analytics 4.

Wyzwania związane z Google Analytics 4

Rzeczywiście, migracja z Universal Analytics na GA4 nie jest prostym procesem; to zmiana, która popycha technologię w kierunku lepszej przyszłości. Dlatego też Google dał użytkownikom sporo czasu na oswojenie się z nową platformą.

Mimo to, w nowym Google Analytics 4 wprowadzono liczne modyfikacje, które utrudniają jego szybkie przyjęcie. Oto niektóre z kluczowych zmian:

  • Brak współczynnika odrzuceń: nowa platforma zamiast współczynnika odrzuceń prezentuje „Sesje z zaangażowaniem”. Oznacza to, że Google sugeruje skupienie się na mierzeniu zaangażowania odbiorców, a nie tylko na analizie osób, które opuściły Twoją witrynę.
  • Zmiana sposobu śledzenia: istotny dotąd wskaźnik – cele – został zastąpiony konwersjami. Dostępny jest przełącznik, który umożliwia ustawienie zdarzeń jako konwersji.
  • Zaawansowane raportowanie: Google Analytics 4 udostępnia menu analiz, które pomaga w tworzeniu raportów z wykorzystaniem różnorodnych parametrów śledzenia zdarzeń. Mimo że to ulepszona funkcja, wymaga ona doświadczenia w obsłudze i wizualizacji zebranych danych.
  • Brak danych historycznych: aktualnie nie masz dostępu do danych historycznych w Google Analytics 4. To tak, jakby startować od zera, ale dostęp do danych z poprzednich sześciu miesięcy uzyskasz po 1 lipca 2023 roku.

Być może zastanawiasz się, czy warto decydować się na Google Analytics 4, mając na uwadze te wszystkie komplikacje? Czy istnieje możliwość wypróbowania innych platform analitycznych niż Google?

Na szczęście odpowiedź brzmi: tak! Clicky Analytics to dostępne na rynku narzędzie, które może stanowić alternatywę dla Google Analytics 4.

A teraz zacznijmy zgłębiać tajniki Clicky Analytics.

Wprowadzenie

Clicky Analytics to bezpłatna, chmurowa platforma analityczna, będąca alternatywą open source dla Google Analytics. Oferuje dane dotyczące ruchu w czasie rzeczywistym, takie jak liczba odwiedzających, kliknięcia, zdarzenia, bezpłatne wyszukiwania, współczynniki odrzuceń i niemal wszystko, co znajdowało się na pulpicie nawigacyjnym Google Universal Analytics.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy korporację, możesz łatwo zaimplementować kod Clicky Analytics bez spowalniania swojej witryny.

Ponadto, nie musisz przechodzić przez wszystkie te perturbacje, które mogą się pojawić podczas migracji na Google Analytics 4. Przykładem może być nieprecyzyjne obliczanie sesji i odsłon strony z powodu braku danych historycznych.

Chociaż istnieje wiele innych kwestii do rozważenia, wybierając Clicky zamiast GA4, przyjrzyjmy się niektórym z najlepszych funkcji Clicky, aby pomóc Ci w podjęciu decyzji.

Funkcje

Kilka kluczowych funkcji, które stawiają Clicky ponad Universal Analytics, to mapy cieplne, testy A/B, analiza wideo, analiza audio oraz szczegółowa analiza ścieżki. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.

Mapy cieplne

Mapy cieplne przedstawiają, gdzie użytkownicy klikają na Twojej stronie internetowej. Dzięki temu możesz wyeliminować zgadywanie i sprawdzić, czy odwiedzający klikają w Twoje wezwania do działania. Kiedy już wiesz, gdzie dokładnie klikają na stronie, możesz zoptymalizować swoje wezwania do działania i poprawić współczynnik konwersji dla swojego biznesu online.

Clicky upraszcza przeglądanie mapy cieplnej danej strony bezpośrednio z poziomu witryny. To świetna funkcja, ponieważ nie trzeba opuszczać swojej strony, aby analizować zachowanie klientów.

Dodatkowo, możesz ustawić zakres dat dla map cieplnych, aby śledzić poprawę efektywności po wprowadzeniu modyfikacji wezwań do działania.

Zdarzenia

Zdarzenia obejmują monitorowanie określonych działań z wykorzystaniem JavaScript, takich jak otwieranie menu, klikanie linków, śledzenie linków wychodzących, zapisy na newsletter oraz przyciski pobierania.

Analiza ścieżki

Analiza ścieżki to narzędzie do budowania sekwencji kroków, podobne do ścieżki śledzenia konwersji dostępnej w Universal Analytics. Pozwala na zbudowanie sekwencji kroków, przez które przechodzą odwiedzający i śledzenie ich drogi na każdym etapie procesu.

Możesz ustawić do 5 stron, aby zbudować lejka. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, którą stronę klienci porzucają, i pracować nad jej optymalizacją.

Duży ekran

To fantastyczna funkcja, umożliwiająca przegląd wszystkich statystyk ruchu na stronie w jednym oknie. Duży ekran Clicky prezentuje podgląd ulubionych statystyk w czasie rzeczywistym z opcją odświeżania co minutę.

Niektóre z kluczowych wskaźników, które możesz śledzić, to:

  • Odwiedzający w czasie rzeczywistym
  • Cele
  • Aktywność odwiedzających
  • Czas zaangażowania
  • Współczynnik odrzuceń
  • Śledzone przychody
  • Najpopularniejsze strony
  • Najczęściej wyszukiwane hasła

i wiele innych.

Cele

Jeśli używasz celów do monitorowania punktów konwersji, możesz polegać na Clicky, ponieważ GA4 nie oferuje celów. Pomaga to w określeniu, co działa, a co wymaga zmiany, jeśli odwiedzający nie są zaangażowani.

Konfiguracja celu jest prosta w Clicky, a dodatkowo można przeprowadzać testy A/B dla swoich stron. Pozwala to na eksperymentowanie z różnymi wersjami tej samej strony i wykorzystywanie tej, która osiąga najlepsze wyniki.

Integracje z zewnętrznymi platformami

Clicky, jako platforma analityczna typu open source, oferuje wiele obsługiwanych integracji. Możesz łatwo zintegrować Clicky z popularnymi systemami zarządzania treścią, takimi jak WordPress, Shopify, Squarespace, Weebly, Joomla, Drupal i BigCommerce.

Oprócz tego możesz połączyć Clicky Analytics z innymi nowoczesnymi narzędziami, takimi jak Smarty, narzędzie do tworzenia stron GoDaddy, narzędzia do testowania A/B, np. Convert Experiences, oraz WHMCS, platforma do automatyzacji hostingu.

Cennik

Clicky jest dostępny w opcji darmowej oraz płatnej, możesz wybrać plan odpowiedni dla swoich potrzeb. Po rejestracji w Clicky otrzymasz 21-dniowy okres próbny, w którym możesz przetestować wszystkie usługi premium.

Przykładowo, w okresie próbnym możesz śledzić za darmo do 3 stron internetowych i 1 milion dziennych odsłon, korzystając z płatnych planów.

Plan darmowy

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Clicky, możesz wypróbować ich darmowy plan, który umożliwia śledzenie jednej strony z limitem 3000 dziennych odsłon. W ramach darmowego planu uzyskasz dostęp do wszystkich podstawowych funkcji, takich jak pulpit analityczny, dane w czasie rzeczywistym, widżety, indywidualne akcje użytkowników, odsyłacze do treści i inne.

Plan profesjonalny

Jeśli prowadzisz prywatną sieć blogów, możesz wybrać plan Pro, który umożliwia śledzenie do 10 stron i 30 000 wyświetleń dziennie za opłatą zaledwie 9,99 USD miesięcznie.

Pakiet Pro Plus

Plan Pro Plus zawiera wszystkie funkcje premium, umożliwiając śledzenie do 10 stron i 30 000 wyświetleń dziennie. Ponadto uzyskujesz dostęp do ekskluzywnych funkcji Clicky, takich jak mapy cieplne i monitorowanie czasu działania, co pomaga w lepszym zrozumieniu doświadczeń klientów.

Pro Platyna

Dostępny jest również plan Pro Platinum, w którym otrzymujesz wszystkie funkcje oferowane przez Clicky z rozszerzonym limitem wyświetleń strony do 100 000 dziennie. W ramach tego planu możesz śledzić do 30 stron za jedyne 19,99 USD miesięcznie lub jednorazową opłatę roczną w wysokości 159,99 USD.

Plan niestandardowy

Wybierając ten plan, możesz skontaktować się z menadżerem konta Clicky i poprosić o indywidualny plan śledzenia witryny, który spełni Twoje specyficzne potrzeby.

Alternatywy

Chociaż Clicky to świetna platforma do śledzenia danych analitycznych, warto rozważyć także inne narzędzia alternatywne do monitorowania danych o ruchu.

Fathom

Fathom to solidna platforma analityczna, która dba o prywatność Twoich danych. Jest to firma zgodna z RODO, CCPA, ePrivacy, PECR, która kieruje ruch przez europejską infrastrukturę.

W odróżnieniu od Google, Fathom nie wymaga zgody na pliki cookie i nie przechowuje Twoich danych. Dodatkowo, jest szybszy niż wiele platform analitycznych dostępnych na rynku i omija większość skryptów blokujących reklamy w różnych przeglądarkach.

Rozpoczęcie pracy z Fathom jest bardzo proste. Podobnie jak w przypadku Clicky lub Google Analytics, wystarczy umieścić kod JavaScript na swojej stronie internetowej i monitorować wszystkie śledzone dane o ruchu na pulpicie analitycznym Fathom.

Podstawowy abonament zaczyna się od 14 USD miesięcznie i pozwala na śledzenie do 100 000 miesięcznych odsłon.

Mixpanel

Mixpanel to kolejne narzędzie do analizy danych, używane przez wiodące firmy, takie jak Uber, Rakuten, Expedia, oraz wiele innych. Dzięki funkcjom takim jak raporty wizualizacyjne i ścieżki lejka Mixpanel stał się wyborem ponad 7000 płacących klientów.

Mixpanel wykorzystuje śledzenie oparte na zdarzeniach, takich jak nowa sprzedaż na stronie lub przesłanie formularza, i gromadzi dane dotyczące zachowań klientów.

Integracje i rozwiązania do śledzenia danych produktu pomagają lepiej zrozumieć klientów. Możesz wykorzystać te informacje do podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych i zwiększenia lojalności klientów.

Podobnie jak Clicky, Mixpanel jest dostępny za darmo z limitem 100 000 użytkowników miesięcznie. W ramach bezpłatnego abonamentu uzyskujesz nieograniczony dostęp do śledzenia danych historycznych i podstawowych raportów analizy danych, takich jak przepływy, ścieżki, informacje o danych, a także opcje eksploracji.

Aby uzyskać zaawansowane funkcje, takie jak modelowanie danych, analityka grupowa i dodatki do potoków danych, możesz wykupić plan rozwoju Mixpanel, który kosztuje od 25 USD miesięcznie.

Matomo

Matomo jest popularną alternatywą dla Clicky, która gwarantuje 100% własność danych i chroni prywatność użytkowników. Jest darmowy, bezpieczny i wymaga mniej ręcznej konfiguracji niż Clicky Analytics.

Matomo oferuje zaawansowane funkcje, takie jak mapy cieplne, nagrania sesji, analityka mediów i testy A/B, które pomagają w zrozumieniu zachowań klientów i podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych.

Jeśli jesteś użytkownikiem chmury Matomo i prowadzisz stronę na WordPressie, możesz łatwo zainstalować wtyczkę WP-Matomo, aby uzyskać wszystkie dane analityczne dotyczące klientów bezpośrednio na pulpicie WordPress. Wszystkie dane są przechowywane na Twoim serwerze, co daje Ci pełną kontrolę nad danymi.

Podsumowanie

Już wiesz, że Universal Analytics zostanie zastąpiony przez Google Analytics 4. Jaki masz plan? Jeśli nadal masz dylemat, nie spiesz się! Masz wystarczająco dużo czasu na podjęcie decyzji, ponieważ Universal Analytics przestanie działać 1 lipca 2023 roku.

Ten artykuł pomoże Ci rozwiać wątpliwości dotyczące wyboru Clicky zamiast Google Analytics 4 i pozwoli poznać inne opcje analizy danych dostępne w sieci.

Następnie możesz sprawdzić narzędzia do śledzenia ruchu w witrynie na żywo.


newsblog.pl