Nie możesz zainstalować aplikacji lub oprogramowania w systemie Windows? Oto, co należy zrobić

Problemy z instalacją aplikacji w Windows? Sprawdź, co możesz zrobić

Masz problem z instalacją aplikacji w systemie Windows 10 lub Windows 11? To frustrujące, gdy programy instalacyjne zawodzą, wyświetlają komunikaty o błędach, lub pozornie przebiegają pomyślnie, ale instalacja finalnie nie dochodzi do skutku. Na szczęście istnieje szereg rozwiązań, które możesz wypróbować, aby uporać się z tym problemem.

Poniżej znajdziesz listę kroków, które pomogą Ci rozwiązać problem z nieudaną instalacją oprogramowania w systemie Windows.

1. Zrestartuj komputer

Choć to powszechny krok w rozwiązywaniu problemów, jego znaczenie jest niepodważalne. Przyczyną nieudanej instalacji oprogramowania może być przejściowa usterka. Zanim przejdziesz do bardziej zaawansowanych metod naprawy, warto zrestartować komputer, aby przywrócić go do czystego stanu.

Jeśli po ponownym uruchomieniu wciąż nie możesz zainstalować programu, przejdź do kolejnych punktów.

2. Przejrzyj ustawienia instalatora aplikacji w systemie Windows

Systemy Windows 10 i Windows 11 pozwalają na instalowanie zarówno tradycyjnych programów, jak i aplikacji ze sklepu Microsoft Store. Niektóre ustawienia ograniczają możliwość instalacji tylko do aplikacji ze sklepu, dlatego warto je sprawdzić w pierwszej kolejności.

Aby to zrobić, wybierz kolejno: Ustawienia > Aplikacje > Aplikacje i funkcje (Windows 10) lub Ustawienia > Aplikacje > Zaawansowane ustawienia aplikacji (Windows 11). Na górze znajdziesz sekcję „Wybierz, skąd chcesz pobierać aplikacje”. Jeśli z rozwijanego menu wybrano opcję „Tylko sklep Microsoft (zalecane)”, instalowanie aplikacji z innych źródeł nie będzie możliwe. Uniemożliwia to instalację tradycyjnego oprogramowania na Windows.

Zmień ustawienie na „Wszędzie” (lub „Wszędzie, ale powiadom mnie, jeśli w sklepie Microsoft Store dostępna jest porównywalna aplikacja”). System Windows przestanie blokować instalację oprogramowania z innych źródeł.

W starszych wersjach systemu Windows 10 podobne ustawienie znajdziesz w Ustawienia > Aktualizacja i zabezpieczenia > Dla programistów. W sekcji „Użyj funkcji programistycznych” upewnij się, że wybrana jest opcja „Aplikacje sideload”. Wybranie opcji „Aplikacje ze sklepu Microsoft Store” może zablokować instalację standardowego oprogramowania. Jeśli widzisz tę opcję, rozważ aktualizację systemu Windows do najnowszej wersji, aby zapewnić lepszą ochronę.

W nowszych wersjach systemów Windows 10 i 11 te trzy opcje nie są widoczne. Zamiast tego znajdziesz pojedynczy przełącznik „Tryb programisty” (w Windows 11 znajduje się on w Ustawienia > Prywatność i bezpieczeństwo > Dla programistów). Nie musisz włączać tej opcji do instalowania zwykłych aplikacji. Włączenie jej w trakcie rozwiązywania problemów nie zaszkodzi, ale po usunięciu problemu możesz ją wyłączyć.

Jeśli próbujesz zainstalować aplikację, która wymaga zmiany tego ustawienia, upewnij się, że ufasz jej źródłu. Instalowanie programów z niezaufanych źródeł może być niebezpieczne.

W przypadku korzystania z trybu S w Windows 10 lub Windows 11, aplikacje można instalować wyłącznie ze sklepu Microsoft Store. Na szczęście wyłączenie trybu S jest proste i bezpłatne. Wystarczy otworzyć aplikację Microsoft Store, wyszukać „Wyłącz tryb S” i postępować zgodnie z instrukcjami.

3. Zwolnij miejsce na dysku komputera

Jeśli na dysku brakuje miejsca, instalacja nowych aplikacji może być niemożliwa. Choć rzadko stanowi to problem w przypadku mniejszych aplikacji, instalacja zaawansowanych programów, takich jak Microsoft Office czy Adobe, może wymagać kilku gigabajtów wolnej przestrzeni.

Skorzystaj z poradnika dotyczącego zwalniania miejsca w systemie Windows, a następnie spróbuj ponownie zainstalować oprogramowanie.

4. Uruchom instalator z uprawnieniami administratora

Dzięki mechanizmowi Kontroli konta użytkownika (UAC) w systemie Windows, Twoje konto uzyskuje uprawnienia administratora tylko wtedy, gdy jest to niezbędne. Instalacja większości programów wymaga uprawnień administratora, dlatego podczas instalacji nowej aplikacji zwykle pojawia się monit UAC.

Instalacja aplikacji tylko dla bieżącego konta może nie wymagać uprawnień administratora, ale instalacja oprogramowania dostępnego dla wszystkich użytkowników będzie wymagała zgody administratora. Upewnij się, że kontrola konta użytkownika nie jest wyłączona, ponieważ może to uniemożliwić pojawianie się monitów o uprawnienia.

Czasami zatwierdzenie monitu UAC nie działa prawidłowo. Może pojawić się komunikat o błędzie informujący, że instalator nie może zapisać danych w określonym folderze lub może odmówić uruchomienia. W takich przypadkach należy ręcznie uruchomić instalator z uprawnieniami administratora.

Zamknij okno instalatora, jeśli jest otwarte, następnie kliknij prawym przyciskiem myszy plik instalatora i wybierz opcję „Uruchom jako administrator”. Po przyznaniu uprawnień administratora spróbuj ponownie uruchomić instalator i sprawdź, czy instalacja przebiegnie pomyślnie.

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoje konto ma uprawnienia administratora, sprawdź, jak to zrobić.

5. Sprawdź kompatybilność aplikacji z wersją 64-bitową

Wiele programów oferuje wersje 32-bitowe i 64-bitowe. Oprogramowanie 64-bitowe jest kompatybilne tylko z 64-bitowymi wersjami systemu Windows. Aplikacje 32-bitowe działają zarówno w 32-bitowym, jak i 64-bitowym systemie Windows, ponieważ 64-bitowy system Windows oferuje kompatybilność wsteczną.

W większości przypadków oprogramowanie automatycznie wybierze właściwą wersję do instalacji lub zainstaluje wersję 32-bitową, jeśli jest to jedyna dostępna opcja. Jeśli masz nowszy komputer, najprawdopodobniej jest on 64-bitowy, więc problem nie powinien wystąpić. Jeśli jednak masz wątpliwości, sprawdź, czy masz 64-bitowy system Windows.

Po ustaleniu, którą wersję systemu Windows posiadasz, sprawdź na stronie pobierania oprogramowania, czy pobierasz odpowiednią wersję. x86 oznacza wersję 32-bitową, a x64 oznacza wersję 64-bitową. Nie pobieraj oprogramowania 64-bitowego na system 32-bitowy, ponieważ nie będzie działać.

6. Uruchom narzędzia do rozwiązywania problemów z programami

Systemy Windows 10 i 11 posiadają wbudowane narzędzia do rozwiązywania problemów, które pomagają wykryć i naprawić najczęstsze problemy. Nie zawsze działają idealnie, ale warto je wypróbować, gdy system Windows z jakiegoś powodu nie chce zainstalować programów.

Aby uzyskać dostęp do narzędzia do rozwiązywania problemów z instalacją oprogramowania w systemie Windows 10, przejdź do Ustawienia > Aktualizacja i zabezpieczenia > Rozwiązywanie problemów i kliknij „Dodatkowe narzędzia do rozwiązywania problemów”. Uruchom narzędzie „Zgodność programów” i sprawdź, czy rozwiąże to problem. Jeśli masz problem z instalacją aplikacji ze Sklepu, uruchom narzędzie „Aplikacje ze Sklepu Windows”.

W systemie Windows 11 te narzędzia znajdziesz w Ustawienia > System > Rozwiązywanie problemów > Inne narzędzia do rozwiązywania problemów.

Jeśli to nie pomoże, spróbuj pobrać narzędzie do rozwiązywania problemów z instalacją i odinstalowaniem programu od firmy Microsoft.

7. Odinstaluj poprzednie wersje oprogramowania

W większości przypadków aktualizacja aplikacji (nawet do nowej wersji głównej) przebiega bezproblemowo. Czasami jednak zainstalowanie starszej wersji programu może powodować problemy podczas próby zainstalowania najnowszej wersji.

Jeśli wciąż nie możesz zainstalować oprogramowania w systemie Windows, przejdź do Ustawienia > Aplikacje > Aplikacje i funkcje i odinstaluj bieżącą wersję programu. Nie powinno to usunąć danych zapisanych w aplikacji, ale na wszelki wypadek zrób kopię zapasową ustawień lub ważnych informacji.

W niektórych sytuacjach konieczne może być odinstalowanie innych komponentów, aby całkowicie usunąć program. Na przykład podczas usuwania iTunes z systemu Windows możesz zostać poproszony o usunięcie Bonjour i innych powiązanych fragmentów oprogramowania.

Dobrze jest zrestartować komputer po odinstalowaniu programu, a następnie upewnić się, że oprogramowanie zostało usunięte, przed ponowną próbą instalacji.

8. Sprawdź ustawienia programu antywirusowego

Czasami oprogramowanie antywirusowe lub chroniące przed złośliwym oprogramowaniem może uniemożliwić instalację oprogramowania w systemie Windows. Może to być pomocne lub problematyczne, w zależności od sytuacji.

Może się zdarzyć, że próbujesz zainstalować program, który w rzeczywistości jest złośliwym oprogramowaniem. W takim przypadku Twój program antywirusowy powinien zablokować Ci możliwość instalacji. Jeśli wyłączyłeś powiadomienia z programu antywirusowego, ostrzeżenie może nie zostać wyświetlone. Spróbuj otworzyć panel zabezpieczeń i sprawdzić ostatnie alerty.

Jeśli podejrzewasz, że program, który próbujesz zainstalować, może zawierać złośliwe oprogramowanie, przeskanuj go za pomocą internetowego skanera antywirusowego. Unikaj instalowania czegokolwiek, co jest zainfekowane. Jeśli wcześniej ufałeś temu narzędziu, możliwe, że zostało przejęte lub pobrałeś wadliwą kopię z podejrzanej strony.

Jednak Twój program antywirusowy może stać się nadgorliwy i uniemożliwić legalnym programom dostęp do niezbędnych folderów podczas instalacji (zdarza się to programowi Malwarebytes Premium). W takim przypadku konieczne będzie tymczasowe wyłączenie programu antywirusowego, aby instalacja mogła się zakończyć.

Sposób wyłączenia antywirusa zależy od zainstalowanego programu. Sprawdź, jak wyłączyć Microsoft Defender, jeśli korzystasz z wbudowanego rozwiązania. Większość programów antywirusowych ma opcję czasowego wyłączenia ochrony na kilka minut. Zanim to zrobisz, upewnij się, że ufasz oprogramowaniu!

9. Upewnij się, że program jest kompatybilny z Twoją wersją systemu Windows

Niektóre programy po prostu nie są kompatybilne z nowoczesnymi wersjami systemu Windows. Aplikacje stworzone dla systemu Windows 7, które nie były aktualizowane od wielu lat, prawdopodobnie nie będą działać w systemach Windows 10 i 11. Windows oferuje narzędzia do uruchamiania takich aplikacji, ale ich działanie nadal może być nieprawidłowe.

Sprawdź witrynę producenta aplikacji, aby upewnić się, że oprogramowanie obsługuje Twoją wersję systemu Windows. Informacje te zazwyczaj znajdziesz na stronie pobierania lub pomocy technicznej. Nawet jeśli oprogramowanie nie jest kompatybilne, możesz spróbować je uruchomić, ale warto sprawdzić, które platformy są oficjalnie wspierane.

Jeśli aplikacja zainstaluje się poprawnie, wykonaj poniższe kroki na pliku wykonywalnym aplikacji, aby poprawić kompatybilność z posiadaną wersją systemu Windows. Aby znaleźć plik wykonywalny, wyszukaj aplikację w menu Start, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Otwórz lokalizację pliku” w oknie Eksploratora plików.

Jeśli instalator się nie uruchamia, wypróbuj tę samą procedurę na jego pliku wykonywalnym.

Kliknij prawym przyciskiem myszy plik wykonywalny i wybierz „Właściwości”. W otwartym oknie przejdź do zakładki „Zgodność”. Tutaj możesz wybrać opcję „Uruchom ten program w trybie zgodności z wcześniejszą wersją systemu Windows”. Warto to zrobić, jeśli wiesz, że aplikacja działała poprawnie w starszej wersji systemu.

W ustawieniach znajdziesz więcej opcji dotyczących wyświetlania programu. W większości przypadków nie powinno to być konieczne, ale możesz je wypróbować.

Jeśli program nadal nie działa po włączeniu trybu zgodności, zapoznaj się z dodatkowymi wskazówkami dotyczącymi przywracania działania starego oprogramowania w nowoczesnych wersjach systemu Windows. W ostateczności konieczne może okazać się utworzenie maszyny wirtualnej do uruchamiania starszej wersji systemu Windows.

Co zrobić, gdy oprogramowanie w systemie Windows nie chce się zainstalować?

Mamy nadzieję, że jeden z tych kroków rozwiązywania problemów pomoże, jeśli masz problemy z instalacją oprogramowania w systemie Windows. W większości przypadków problem wynika z niezgodności z systemem Windows lub interwencji oprogramowania zabezpieczającego w procesie instalacji.

Chociaż skupiliśmy się na tradycyjnych programach, oprogramowanie ze sklepu Microsoft Store również czasami może sprawiać problemy z instalacją.


newsblog.pl