Dyski SSD, montowane w komputerach Mac, są kluczowym elementem wpływającym na ich wyjątkową szybkość działania. Jednakże, ze względu na wysokie koszty pamięci flash, podstawowe konfiguracje MacBooków Air, iMaców i Maców mini często wyposażone są w dyski SSD o pojemności jedynie 256 GB. Ewentualna rozbudowa tej przestrzeni wiąże się ze znacznymi wydatkami.
Jeśli zmagasz się z ograniczoną pojemnością dysku, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań. Przyjrzyjmy się zatem krokom, które można wykonać, a następnie zautomatyzować, w celu odzyskania cennej przestrzeni na Twoim Macu. Dzięki tym zabiegom, Twój komputer nie będzie wyświetlał irytującego komunikatu o braku miejsca, gdy będziesz chciał pobrać kolejny obszerny plik.
1. Opróżnianie Kosza
Czy wiesz, że system macOS nie usuwa automatycznie elementów umieszczonych w Koszu? Istnieje spore prawdopodobieństwo, że zalega w nim kilka gigabajtów zbędnych danych. Aby usunąć te pliki, kliknij ikonę Kosza w Docku, przytrzymując klawisz Control, a następnie wybierz opcję „Opróżnij Kosz”. Pamiętaj, że po usunięciu danych z Kosza, nie będzie już możliwe ich odzyskanie.
Aby zautomatyzować proces opróżniania Kosza, przejdź do Finder > Ustawienia > Zaawansowane i zaznacz opcję „Usuń elementy z Kosza po 30 dniach”.
2. Odinstalowywanie zbędnych aplikacji
Jeśli interesujesz się nowinkami technologicznymi, być może często testujesz nowe aplikacje na swoim Macu. Niestety, łatwo zapomnieć o ich odinstalowaniu po zakończeniu testów.
Zacznij od przeglądu zawartości swojego komputera. W tym celu, warto skorzystać z darmowej aplikacji o nazwie AppCleaner. Mimo pewnej ironii, że do odinstalowania aplikacji potrzebujesz innej aplikacji, zaufaj nam, warto. AppCleaner to doskonałe narzędzie do usuwania aplikacji na Macu, ponieważ automatycznie usuwa wszystkie niepotrzebne pliki powiązane z nimi.
Po uruchomieniu AppCleaner, kliknij ikonę listy w prawym górnym rogu, wybierz aplikację, której chcesz się pozbyć i kliknij przycisk „Usuń”.
Nowsze wersje macOS posiadają również wbudowaną funkcję zarządzania pamięcią masową, o której jeszcze wspomnimy.
Kliknij logo Apple na pasku menu, wybierz „Ustawienia systemowe”, a następnie przejdź do „Ogólne” > „Pamięć”. W tym miejscu możesz zobaczyć, ile miejsca zajmuje Twój Mac i jakie dane go zapełniają.
Znajdziesz tutaj sugestie dotyczące zarządzania przestrzenią na komputerze Mac, takie jak przechowywanie plików w iCloud, automatyczne opróżnianie Kosza i automatyczne usuwanie obejrzanych materiałów z Apple TV.
Przewiń okno w dół, a zobaczysz listę elementów podzielonych na kategorie (Aplikacje, Dokumenty, Poczta, Wiadomości itp.). Wybierz „Aplikacje”, a pojawi się lista zainstalowanych aplikacji posortowana według zajmowanej przestrzeni. Wybierz jedną lub więcej aplikacji, które chcesz odinstalować i kliknij przycisk „Usuń”.
3. Wyszukiwanie i usuwanie dużych plików
W tym samym oknie „Pamięć” wybierz opcję „Dokumenty”, aby wyświetlić listę wszystkich plików. Domyślnie otworzy się widok „Duże pliki”.
Najszybszym sposobem na odzyskanie znacznej ilości miejsca na dysku jest usunięcie kilku dużych plików. Przeglądanie setek mniejszych plików zajmuje znacznie więcej czasu. Skoncentruj się na plikach z góry listy i zastanów się, czy możesz się bez nich obejść. Aby usunąć plik, wybierz go i kliknij przycisk „Usuń”.
Po usunięciu największych plików, czas przejść do bardziej szczegółowej analizy. Folder o pojemności 1,5 GB pełen niepotrzebnych zdjęć zajmuje tyle samo miejsca, co plik wideo o tej samej wielkości, ale jest trudniejszy do znalezienia.
System macOS ułatwia to zadanie. W górnej części widoku „Dokumenty” znajdziesz dwie dodatkowe opcje sortowania plików: „Pobrane” i „Przeglądarka plików”.
Sekcja „Pobrane” prezentuje zestawienie plików i folderów starszych niż trzy, sześć miesięcy lub rok. Możesz przejrzeć te pliki i zdecydować, czy chcesz je usunąć.
Sekcja „Przeglądarka plików” to w zasadzie widok Findera w obrębie narzędzia do zarządzania pamięcią. Możesz przeglądać cały komputer i wyszukiwać pliki oraz foldery, które chcesz usunąć.
4. Usuwanie starych kopii zapasowych iOS
Jeśli tworzysz kopie zapasowe swojego iPhone’a lub iPada na komputerze Mac, pliki te mogą zajmować gigabajty przestrzeni dyskowej. W oknie „Pamięć” kliknij sekcję „Pliki iOS”. Gdy upewnisz się, że chcesz usunąć daną kopię zapasową, wybierz ją i kliknij przycisk „Usuń”.
Podobnie, jeśli korzystasz ze starszego komputera Mac, możesz usunąć dane z aplikacji iTunes w sekcji „iTunes”. Znajdują się tam filmy, programy telewizyjne i audiobooki. W nowszych wersjach systemu macOS, aplikacje Apple, takie jak Muzyka i Podcasty, posiadają osobne sekcje.
5. Analiza aplikacji do przechowywania w chmurze
Jeśli korzystasz z Dropboxa lub Dysku Google do synchronizowania plików z Maca z chmurą, sprawdź, jakie pliki są przechowywane w chmurze, a które na Twoim komputerze. Domyślnie, usługi przechowywania w chmurze mają tendencję do pobierania wszystkich danych na komputer.
W przypadku korzystania z Dysku Google, sprawdź opcję „Pliki offline” w ustawieniach. Być może pobrana została znaczna część plików, które już masz w chmurze.
Użytkownicy Dropboxa powinni korzystać z synchronizacji selektywnej. Przejdź do „Ustawienia” > „Synchronizuj” i kliknij przycisk „Wybierz foldery do synchronizacji”. Przejrzyj listę i odznacz te foldery, których nie potrzebujesz. Pamiętaj, że zawsze masz dostęp do swoich danych Dropbox ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
6. Optymalizacja przestrzeni w Zdjęciach i Apple TV
Jeśli korzystasz z subskrypcji iCloud, rozważ użycie funkcji „Optymalizuj pamięć” dla aplikacji Zdjęcia i Apple TV. Zamiast przechowywać całą bibliotekę zdjęć iCloud na komputerze, będą przechowywane tylko najnowsze zdjęcia, wraz z miniaturami starszych zdjęć w niskiej rozdzielczości.
W razie potrzeby, Twój Mac pobierze zdjęcia z iCloud. Ta opcja może zmniejszyć bibliotekę Zdjęć z kilkudziesięciu gigabajtów do zaledwie kilku. Otwórz aplikację Zdjęcia, wybierz „Ustawienia” > „iCloud”, a następnie włącz „Zdjęcia iCloud” i wybierz opcję „Optymalizuj pamięć Mac”.
Jeśli korzystasz z Apple TV, możesz również wybrać „Ustawienia systemowe” > „Ogólne” > „Pamięć” i poszukać opcji „Optymalizuj pamięć” w „Zaleceniach”. Kliknij „Optymalizuj” dla komputera Mac, aby wyszukać i usunąć obejrzane filmy i programy telewizyjne.
7. Przechowywanie Pulpitu i Dokumentów w iCloud
Funkcja „Przechowuj w iCloud” automatycznie tworzy kopie zapasowe wszystkich danych z folderów Pulpit i Dokumenty i przechowuje lokalnie jedynie najnowsze pliki. W razie potrzeby, możesz pobrać starsze pliki jednym kliknięciem.
Choć jest to wygodne rozwiązanie, nie jest w pełni niezawodne. Jeśli w folderze Dokumenty przechowujesz ważne pliki firmowe, nie zalecamy korzystania z tej opcji. Jednak dla większości użytkowników włączenie tej funkcji może zwolnić znaczną ilość miejsca na dysku.
Aby włączyć tę funkcję, przejdź do sekcji „Pamięć” w „Ustawieniach systemowych” i kliknij przycisk „Przechowuj w iCloud” w sekcji „Zalecenia”.
8. Automatyzacja za pomocą CleanMyMac X i Gemini 2
Ręczne czyszczenie, opisane powyżej, jest skuteczne. W naszym teście, dzięki powyższym instrukcjom, udało nam się usunąć ponad 30 GB danych. Jednak powtarzanie tej procedury staje się czasochłonne, a jeśli jesteś zaawansowanym użytkownikiem, może być konieczne jej wykonywanie co miesiąc.
Na szczęście istnieją aplikacje, które mogą uprościć niektóre z tych czynności i zautomatyzować konserwację komputera Mac. CleanMyMac X to wszechstronne narzędzie, które pomaga utrzymać komputer w dobrej kondycji. Umożliwia usuwanie plików pamięci podręcznej, plików tymczasowych i odinstalowywanie aplikacji. Posiada również inteligentną przeglądarkę plików, która pomaga pozbyć się starych i nieużywanych plików.
Gemini 2, siostrzana aplikacja CleanMyMac X, specjalizuje się w wyszukiwaniu duplikatów plików. Prawdopodobnie masz na dysku dwie kopie tych samych zdjęć (lub trzy podobne wersje), dokumentów lub filmów. Gemini 2 identyfikuje zduplikowane pliki i pomaga się ich pozbyć.
Pobierz: CleanMyMac X (34,99 USD rocznie | 89,99 USD jednorazowy zakup)
Pobierz: Gemini 2 (19,95 USD rocznie | 44,95 USD jednorazowy zakup)
Zwalnianie miejsca na dysku na komputerze Mac
Teraz, gdy udało Ci się zwolnić trochę miejsca na dysku, możesz w pełni korzystać z komputera Mac. Pamiętaj o regularnym wykonywaniu opisanych czynności, aby uniknąć problemów z brakiem miejsca na dysku.
Istnieje również wiele innych drobnych modyfikacji, które możesz wprowadzić, aby usprawnić codzienne korzystanie z Maca. Możesz na przykład umieścić Dock na prawej krawędzi ekranu, uporządkować pulpit za pomocą Stosów lub korzystać z Przestrzeni, aby lepiej zorganizować swoje okna.
newsblog.pl