SpaceX Starship: Krytyczny Test IFT-10 otwiera drogę na Księżyc i Marsa

Photo of author

By maciekx

Najnowszy zintegrowany lot testowy systemu Super Heavy-Starship firmy SpaceX stanowi kluczowy moment zarówno dla przyszłości prywatnej eksploracji kosmosu, jak i dla ambitnych rządowych programów księżycowych. Po serii wymagających lotów testowych, dziesiąta iteracja ma na celu skrupulatne zweryfikowanie szeregu udoskonaleń i celowe przetestowanie granic wytrzymałości konstrukcyjnej oraz operacyjnej pojazdu. To iteracyjne, obarczone wysokim ryzykiem podejście rozwojowe jest niezbędne do osiągnięcia wizji podróży międzyplanetarnych założyciela Elona Muska oraz do spełnienia zobowiązań NASA dotyczących powrotu człowieka na Księżyc.

  • Dziesiąta zintegrowana próba lotu (IFT-10) systemu Super Heavy-Starship.
  • Kluczowy etap dla prywatnej eksploracji kosmosu i rządowych programów księżycowych.
  • Cel: skrupulatna walidacja udoskonaleń i testowanie granic operacyjnych pojazdu.
  • Podkreślenie iteracyjnego i wysokoryzykowego podejścia rozwojowego.
  • Niezbędny do realizacji wizji podróży międzyplanetarnych Elona Muska.
  • Fundament dla spełnienia zobowiązań NASA w zakresie powrotu człowieka na Księżyc.

Cele Zintegrowanej Próby Lotu (IFT-10)

Zaplanowana ze stanowiska Starbase firmy SpaceX w pobliżu Brownsville w Teksasie, ta próba lotu, oznaczona jako IFT-10, stawia sobie rygorystyczny zestaw celów, mających na celu zebranie obszernych danych na temat wydajności tej wysokiej na 40 pięter rakiety. Zamiast natychmiastowego pełnego odzyskania, głównym celem jest poddanie naprężeniom różnych komponentów i systemów w kontrolowanych warunkach, szczególnie po trzech kolejnych katastrofalnych awariach w locie, które miały miejsce na początku tego roku. SpaceX podkreśla swoje skupienie na nauce z każdego startu, akceptując nieodłączne ryzyko związane z rozwojem pojazdu ultra-ciężkiego udźwigu o niespotykanej skali i mocy.

Cele dla Boostera Super Heavy

Booster Super Heavy, który generuje ponad 16 milionów funtów ciągu z 33 silników Raptor, ma zaplanowane wodowanie w Zatoce Meksykańskiej. Ta trajektoria jest celowym odstępstwem od wcześniejszych prób powrotu boostera na platformę startową za pomocą mechanicznych ramion przechwytujących. Cele testowe dla boostera koncentrują się na sekwencjach odpalania silników do lądowania, w tym na unikalnym teście konfiguracji silników, w którym jeden z trzech centralnych silników, przeznaczonych do końcowej fazy lądowania, zostanie celowo wyłączony. Manewr ten ma na celu zebranie kluczowych danych o niezawodności i zdolności silnika zapasowego z środkowego pierścienia do ukończenia zejścia, kończącego się zawisem na dwóch silnikach przed wodowaniem.

Cele dla Górnego Stopnia Starship

Jednocześnie, wysoki na 160 stóp górny stopień Starship, napędzany sześcioma silnikami Raptor, wyruszy na trajektorię suborbitalną, mającą go przenieść na drugą stronę globu. Jego plan lotu obejmuje wejście w atmosferę Ziemi „brzuchem naprzód”, po którym nastąpi obrót do pozycji pionowej i napędzane silnikami zejście, kończące się wodowaniem na Oceanie Indyjskim. Poza rozmieszczeniem ośmiu satelitów symulujących Starlink, komputer pokładowy Starship wykona kilka kluczowych eksperymentów, takich jak ponowne uruchomienie silnika w przestrzeni kosmicznej w celu weryfikacji wydajności podsystemów. Ponadto, znaczna liczba płytek osłony termicznej została celowo usunięta ze Starship, aby przetestować najbardziej wrażliwe obszary podczas wejścia w atmosferę, podczas gdy sam profil wejścia jest zaprojektowany tak, aby celowo obciążyć granice konstrukcyjne tylnych klap górnego stopnia w punkcie maksymalnego ciśnienia dynamicznego.

Strategiczne Znaczenie Starship

Udana konstrukcja Starship jest kluczowa dla długoterminowej strategii biznesowej SpaceX. Jest ona postrzegana jako główny pojazd nośny do rozmieszczania tysięcy satelitów Starlink nowej generacji, rozszerzania globalnej łączności internetowej i ustanowienia przystępnej cenowo, wielokrotnego użytku architektury dla masowych rozmieszczeń na orbicie. Co ważniejsze, Starship jest centralnym punktem ambicji Elona Muska, aby ułatwić kolonizację Marsa przez człowieka, oferując udźwig i zdolność wielokrotnego użytku uznane za niezbędne do takiego przedsięwzięcia.

Poza celami komercyjnymi i długoterminowymi celami eksploracyjnymi, sukces Starship jest również kluczowy dla narodowych inicjatyw kosmicznych. NASA przeznaczyła ponad 3 miliardy dolarów dla SpaceX na rozwój zmodyfikowanego górnego stopnia Starship, znanego jako Human Landing System (HLS), który ma przetransportować astronautów Artemis na powierzchnię Księżyca do 2027 roku. Jednak architektura misji HLS wprowadza ogromne wyzwanie: wymaga ona od 10 do 20 lotów Super Heavy-Starship poświęconych wyłącznie tankowaniu lądownika księżycowego na orbicie okołoziemskiej przed jego wstrzeleniem w trajektorię translunarną. Ten proces transferowania tysięcy galonów super-zimnego ciekłego azotu i tlenu w przestrzeni kosmicznej nigdy nie został pomyślnie zrealizowany, a SpaceX nie ujawniła jeszcze publicznie swoich rozwiązań w zakresie kontroli temperatury paliwa, aby zminimalizować wyparowanie i ubytki.

W konsekwencji, wielu obserwatorów przemysłu lotniczo-kosmicznego uważa datę docelową 2027 roku dla lądowania Artemis III na Księżycu za bardzo ambitną, jeśli nie niezwykle trudną do osiągnięcia, biorąc pod uwagę bezprecedensową liczbę wymaganych bezbłędnych operacji tankowania na orbicie. Ta oś czasu stawia również NASA w konkurencyjnym środowisku, ponieważ Chiny zadeklarowały własne zamiary wysłania astronautów na Księżyc do 2030 roku. Wynik tych kluczowych lotów testowych bezpośrednio wpływa na to, czy NASA i SpaceX będą w stanie osiągnąć swoje cele księżycowe, zanim inne narody umieszczą swoje flagi na powierzchni Księżyca.

Rozwój Iteracyjny i Historia Lotów

Ogromna skala i moc Super Heavy-Starship, posiadającego ponad dwukrotnie większy ciąg niż rakieta księżycowa NASA Space Launch System (SLS), z natury rzeczy oznacza, że wyzwania techniczne podczas fazy jego rozwoju są spodziewane. Początkowe trzy zintegrowane loty testowe w 2023 i na początku 2024 roku zakończyły się katastrofalnymi awariami, w których zniszczono zarówno stopień boostera, jak i Starship. Czwarty lot w czerwcu 2024 roku stanowił znaczący krok naprzód, gdyż Super Heavy osiągnął kontrolowane wodowanie w Zatoce, podczas gdy Starship ukończył swoją trajektorię suborbitalną do Oceanu Indyjskiego, pomimo uszkodzeń płetw podczas wejścia w atmosferę.

Piąty lot w październiku 2024 roku został podkreślony udanym powrotem Super Heavy na rampę startową, gdzie jego gigantyczne mechaniczne ramiona pomyślnie przechwyciły opadającą rakietę w powietrzu. Starship również ukończył drugie kontrolowane wodowanie na Oceanie Indyjskim, ponownie doznając uszkodzeń płetw. W listopadzie 2024 roku, szósty zintegrowany lot testowy zakończył się przekierowaniem Super Heavy do wodowania w Zatoce z powodu uszkodzenia czujnika na platformie startowej, podczas gdy Starship osiągnął kolejne kontrolowane wodowanie na Oceanie Indyjskim z minimalnymi uszkodzeniami klap. Jednak kolejne trzy loty w styczniu, marcu i maju bieżącego roku ponownie zakończyły się katastrofalnymi awariami. Dwa boostery Super Heavy próbowały powrócić na miejsce startu, ale najnowszy rozpadł się nad Zatoką podczas testu wejścia pod dużym kątem natarcia. Wszystkie trzy Starshipy w tych ostatnich lotach zostały zniszczone w wyniku poważnych usterek, w tym wycieków paliwa, pożaru na pokładzie i wielokrotnych awarii silników, co podkreśla ogromne wyzwania inżynierskie, które nadal są rozwiązywane w ramach tego ambitnego programu.


newsblog.pl