Możesz tworzyć własne gry, grafiki oraz kreatywne projekty na konsoli PlayStation 4 dzięki aplikacji Sny. To przystępne, twórcze środowisko od zespołu Mała duża planeta pozwala każdemu, bez względu na umiejętności, na odkrywanie swoich talentów.
Czym są „sny”?
„Sny” to gra dostępna w sklepie PlayStation Store (w cenie 40 dolarów), ale to znacznie więcej niż tylko gra. Stworzona przez brytyjskiego dewelopera Media Molecule, znanego z takich tytułów jak Mała duża planeta oraz Tearaway, „Sny” to właściwie zestaw narzędzi kreatywnych dla PlayStation 4. John Beech, główny projektant, określił ten pomysł jako „YouTube dla całej cyfrowej rozrywki”.
Gra została zaprojektowana z myślą o dostarczeniu początkującym twórcom gier, artystom i wszystkim zainteresowanym narzędzi niezbędnych do realizacji ich pomysłów – czy to marzeń – na konsoli. Sony przez długi czas wspierało ten projekt, a gra została oficjalnie zaprezentowana podczas E3 w 2015 roku.
Jednak „Sny” oferują coś więcej niż tylko tworzenie. To także platforma społecznościowa, na której możesz odkrywać niezwykłą kreatywność pełną pasji społeczności. Możesz przeskakiwać między różnymi dziełami i zanurzyć się w ogromnej ilości treści, co sprawia, że porównanie do YouTube jest bardzo trafne.
W przeciwieństwie do YouTube, nie jesteś ograniczony do jednej formy mediów. Użytkownicy „Snów” mogą tworzyć i doświadczać pełnych gier, interaktywnych grafik, rysunków, modeli 3D, animacji, muzyki, oraz wielu innych twórczych projektów.
Jak powiedział Jamie Breeze, twórca treści społeczności Media Molecule: „To wszystko”.
#DreamsPS4 jest już dostępne, a my jesteśmy niezmiernie dumni.
To jest tak samo twoja chwila, jak nasza. Dziękujemy, że jesteś z nami w tej podróży. No to ruszamy. ❤️ #MadeInDreams pic.twitter.com/HjJYbmcF9z
– Media Molecule (@mediamolecule) 14 lutego 2020
Choć istnieją bardziej zaawansowane narzędzia do twórczej ekspresji i tworzenia gier na komputerach PC oraz Mac, żadne z nich nie są tak dostępne jak „Sny”. Ten projekt zmienia zasady gry pod względem prostoty oraz łatwości w tworzeniu środowisk, animacji postaci, rzeźbienia obiektów i wyrażania siebie w skali globalnej.
DreamSurfing: odkrywanie świata snów
„Sny” oferują dwa główne doświadczenia. „DreamSurfing” to możliwość odkrywania dzieł innych, a „Dreamscaping” to tworzenie własnych projektów.
Aplikacja „Sny” ułatwia odkrywanie treści dzięki dobrze zorganizowanej bibliotece społeczności. Możesz wejść do trybu „DreamSurfing” z menu głównego, aby zobaczyć popularne projekty i starannie wybrane dzieła od Media Molecule. Możesz także skorzystać z narzędzia wyszukiwania z licznymi tagami i kategoriami, aby znaleźć coś szczególnego.
Jeśli znajdziesz coś, co ci się podoba, możesz je ocenić i śledzić autorów, aby obserwować, jak ich prace się rozwijają. Możesz również sprawdzić inne dzieła danego twórcy lub zaproponować współpracę.
Aby uczcić oficjalną premierę gry 14 lutego 2020 roku, Media Molecule wydało swój najbardziej ambitny projekt – „Art’s Dream”. To około dwugodzinne doświadczenie ma na celu zainspirowanie kreatywności oraz pokazanie różnych rodzajów gier i projektów, które możesz stworzyć w „Snach”.
Choć gra została oficjalnie wydana stosunkowo niedawno, jej społeczność zaczęła rosnąć już w połowie 2019 roku, kiedy uruchomiono program wczesnego dostępu. Dlatego już teraz jest mnóstwo treści do odkrycia, remiksowania lub wykorzystywania w innych projektach.
Dreamscaping: twórz, co chcesz
Gdy będziesz gotowy, aby zacząć korzystać z narzędzi, czas przejść do trybu „Dreamscaping”. Na początku zostaniesz zapytany, czy chcesz stworzyć „Scenę”, „Element”, „Sen” czy „Kolekcję”.
Sceny i elementy mogą obejmować środowiska, obiekty, rekwizyty, postacie, muzykę, grafikę i inne. Sny to seria powiązanych Scen, które można zobaczyć w gotowej grze lub filmie. Kolekcje to grupy elementów z całego uniwersum Snów.
Stworzenie własnej Sceny od podstaw może wydawać się przytłaczające. Na szczęście możesz wykorzystać wszystkie dostępne dzieła w uniwersum Snów, aby wzbogacić swoją Scenę.
Na przykład, gdy projektujesz sypialnię, stworzysz tapetę i biurko, ale może potrzebować lampy. Możesz wpisać „lampa” w narzędziu wyszukiwania, znaleźć odpowiedni obiekt, a następnie umieścić go w swojej Scenie. Jeśli kolor lampy ci nie odpowiada, możesz go przemalować, zmienić wykończenie lub dostosować jego kształt.
Kiedy opublikujesz swoje dzieło w Dreamiverse, zostaniesz doceniony za swoją pracę, podobnie jak twórcy elementów, których użyłeś. Możesz także zobaczyć całą „genealogię” dowolnego dzieła w „Snach”, co pokazuje, jak często dane elementy były wykorzystywane i remiksowane przez społeczność.
Ta zasada tworzenia i dzielenia się jest fundamentalna dla doświadczenia „Snów”.
Zestaw niesamowitych narzędzi
Najlepiej zacząć od prostych rzeczy, gdy zaczynasz tworzyć Sceny lub Elementy w „Snach”. Narzędzia kreatywne są podzielone na różne tryby, takie jak „Rzeźbienie”, które pozwala na tworzenie obiektów o podstawowych kształtach, takich jak kwadraty, kule czy stożki.
Rzeźbienie w „Snach” wymaga precyzji, umiejętności i cierpliwości. Na początku może być to frustrujące, ale z czasem nauczysz się, jak najlepiej wykorzystywać narzędzia i dostępne wsparcie. Istnieją także przewodniki, które pomogą ci w takich zadaniach jak stworzenie idealnego odbicia lustrzanego, prawidłowe wyrównywanie kształtów czy pozycjonowanie elementów.
Kolejną funkcją jest mieszanie, które pozwala łączyć dwa kształty, aby stworzyć coś zupełnie nowego. Dzięki miękkiej mieszance możesz szybko uzyskać organiczne wzgórza, poszarpane skały lub krzaczaste drzewa, umieszczając różne prymitywne kształty jeden na drugim. Możesz również sklonować swoje skały lub wzgórza, aby szybko zbudować swoją Scenę.
Wszystkie przedmioty w „Snach” są wykonane z drobinek, które przypominają pociągnięcia pędzlem. Im ciaśniejsze pociągnięcia pędzlem, tym bardziej płaskie i geometryczne będą twoje kształty. Możesz poluzować pociągnięcia, aby uzyskać bardziej zaokrąglony wygląd. Możesz również korzystać z luźnych drobinek, aby uzyskać efekt trawy, która „wstaje” dzięki narzędziu „Impasto”, a następnie zastosować efekt falowania, aby imitować trawę poruszającą się na wietrze.
Wszystko to można zrobić w zaledwie kilka sekund, gdy wiesz, gdzie znajdują się odpowiednie narzędzia. Możesz używać różnych drobinek i efektów, aby uzyskać zróżnicowane rezultaty, takie jak fale w wodzie, kłębiący się dym czy teksturowane chmury. Chcesz, aby twoja Scena miała odręczny wygląd? Wystarczy zwiększyć suwak Rysowany ręcznie na elemencie i zobaczyć, jak ożywa.
Możesz użyć klatek kluczowych lub rejestratora akcji do animacji swojej Sceny. Rejestrator, umieszczony na scenie, zarejestruje wszystko, co robisz – od ruchu kamery po symulację migającego światła.
Jest zbyt wiele narzędzi i wsparcia, aby uwzględnić je wszystkie. Zalecamy skupienie się na kilku na raz. Jednak kluczową cechą jest intuicyjność podczas korzystania z tych narzędzi.
To prawdopodobnie najbardziej dostępny zestaw narzędzi kreatywnych, jaki kiedykolwiek stworzono.
Jak kontrolować sny?
Możesz używać kontrolera DualShock 4 do grania w gry oraz tworzenia elementów w „Snach”. Domyślny schemat sterowania łączy elementy ruchowe z drążkami analogowymi i działa zaskakująco dobrze. Kontrola za pomocą ruchu zapewnia dużą precyzję podczas tworzenia, jednak można ją wyłączyć, jeśli wolisz tradycyjne sterowanie.
Możesz również używać kontrolerów ruchu Sony (wcześniej Move) do grania w „Sny”. Jednak do tego potrzebujesz dwóch kontrolerów oraz kamery PlayStation 4, takiej jak ta, która towarzyszy PSVR.
Kontrolery ruchu oferują wyższy poziom dokładności podczas rzeźbienia obiektów lub umieszczania elementów w Scenie. Możesz tworzyć szczegółowe rzeźby w „Snach” za pomocą DualShock 4, ale kontrolery ruchu znacznie przyspieszają ten proces.
Mimo to rekomendujemy najpierw zabawę z DualShock 4 przed podjęciem tak kosztownego zakupu.
Jak zacząć tworzyć w „Snach”
Najlepszym sposobem na rozpoczęcie przygody z „Snami” jest zapoznanie się z samouczkami w trybie „Dreamscaping”. Te materiały wprowadzają krok po kroku w podstawowe koncepcje. Dowiesz się, jak kontrolować i umieszczać obiekty w scenie, jak rzeźbić nowe od podstaw oraz jak stosować logikę do elementów w swoich grach.
Istnieją także kursy mistrzowskie, które pokazują, jak utalentowani twórcy „Snów” korzystają z tych narzędzi. Na YouTube możesz znaleźć wiele samouczków rzeźbiarskich i poklatkowych, które nauczą cię różnorodnych technik.
Przeglądaj Dreamiverse i szukaj inspiracji. Wykorzystuj treści innych twórców w swoich Scenach, rozdziel elementy, aby zrozumieć, jak działają. Istnieje również Społeczność Reddit, gdzie możesz prezentować swoje projekty lub prosić o pomoc.
Pamiętaj, aby nie poddawać się po kilku pierwszych próbach. Niektórzy mają naturalne zdolności, podczas gdy inni mają doświadczenie w modelowaniu 3D czy sztuce cyfrowej.
„Sny” zostały stworzone dla każdego. Nie potrzebujesz być urodzonym artystą ani mieć formalnego przeszkolenia, aby zacząć. Twoje umiejętności będą się rozwijać wraz z praktyką!
newsblog.pl