Trudności w budowaniu zasięgu organicznego w 2025 roku. Jak im zaradzić?

Photo of author

By maciekx

Od lat wiele firm i twórców internetowych doświadcza wyraźnego spadku zasięgów organicznych w social mediach. Rosnąca konkurencja, zmieniające się algorytmy i komercjalizacja platform utrudniają skuteczne docieranie do odbiorców. Dowiedz się, z czego wynikają te trudności i jak można im przeciwdziałać!

  • W badaniach Mediapanel najwięcej autentycznie zaangażowanych użytkowników w Polsce gromadzą Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest oraz X.
  • Media społecznościowe dynamicznie zmieniają formaty treści, udostępniają nowe funkcje interakcji i modyfikują algorytmy, które preferują krótkie, angażujące i natychmiast konsumowane materiały.
  • Sposób prowadzenia działań organicznych zależy od podstawowych celów: budowania marki, przekierowywania ruchu na stronę, zwiększania sprzedaży, edukowania odbiorców, wzmacniania społeczności etc.

Platformy społecznościowe nie mają interesu w eksponowaniu bezpłatnych treści

Zdaniem branżowych ekspertów z Pewne-Lajki.pl social media szybko ewoluują. Funkcje społecznościowe i informacyjne zeszły na dalszy plan względem rozwiązań rozrywkowych i reklamowych. Coraz częściej obserwuje się celowe ograniczanie zasięgów organicznych, aby użytkownicy chętniej korzystali z płatnych kampanii.

Badania wskazują, że na platformach z rodziny Meta treści organiczne docierają tylko do ok. 5% obserwujących. Średni wskaźnik zaangażowania – polubień, komentarzy i udostępnień – to ok. 0,1%–0,5% wszystkich followersów. W efekcie działania organiczne wymagają dziś znacznie więcej pracy, kreatywności i regularności.

Algorytmy social mediów promują content wywołujący reakcje i duże konta

Interesujący posty, chwytliwe rolki czy memy, nawiązywanie do aktualnych trendów i dyskusji zdecydowanie zwiększają wskaźniki zaangażowania. Im więcej reakcji generuje materiał w pierwszych godzinach po publikacji, tym większe ma szanse na dalszą ekspozycję w feedzie i dotarcie do kolejnych użytkowników. Algorytmy nagradzają intensywną aktywność odbiorców natychmiastowym podbijaniem widoczności postu.

Wielkość profilu i aktywność obserwujących mają ogromny wpływ na wyniki organicznych treści. Nowe lub małe konta muszą liczyć się z trudnościami w przebiciu się do szerszej publiczności, nawet jeśli publikują wysokiej jakości content. Dlatego niektórzy decydują się kupować obserwujących lub reakcje. Usługi dostępne np. na https://pewne-lajki.pl/ traktują jako sposób na szybkie rozkręcenie profilu.

Jak tworzyć dobre i „żrące” posty? Garść praktycznych porad

Specjaliści ds. social mediów zalecają regularności publikacji (minimum 3–4 razy w tygodniu, najlepiej w godz. 7:00–9:00 oraz 18:00–21:00), różnicowanie formatów, CTA oraz dynamiczne, możliwie interaktywne treści. Na topie są krótkie, zatrzymujące uwagę wideo oraz zachęcanie odbiorców np. do głosowania reakcjami, udostępnień lub komentarzy. Duży potencjał mają współprace z innymi twórcami i markami. Nie bez znaczenia pozostają kwestie techniczne: oznaczanie stosownych profili, hashtagi oraz klarowne, chwytliwe opisy.


newsblog.pl