Twój kompleksowy przewodnik, aby zostać lepszym YouTuberem

Photo of author

By maciekx

Jeśli czytasz ten tekst, zapewne zdajesz sobie sprawę z potencjału, jaki YouTube oferuje dla rozwoju Twojej działalności. Przejdźmy zatem do naszego poradnika, który podpowie Ci, jak stać się lepszym twórcą na tej platformie.

YouTube to znacznie więcej niż tylko druga największa wyszukiwarka internetowa i platforma społecznościowa o porównywalnym zasięgu.

Coraz więcej firm dostrzega w nim potencjał, wykorzystując go do publikacji treści wideo oraz celów reklamowych.

Zatem Twoje zainteresowanie założeniem kanału na YouTube jest w pełni uzasadnione.

Musisz jednak liczyć się z ogromną konkurencją. Na platformę co minutę trafia oszałamiające 500 godzin materiału wideo.

Niestety, bez dobrze przemyślanej strategii i jej skutecznej realizacji, Twoje szanse na sukces są niewielkie.

Jeśli jednak posiadasz umysł stratega i duszę twórcy, przejdźmy do omówienia kroków, które pomogą Ci stać się rozpoznawalnym YouTuberem.

Nie czekajmy dłużej, zacznijmy działać!

Wybierz odpowiednią niszę

Dlaczego akurat YouTube? Poradnik mógłby obejmować również strategie sukcesu na Facebooku, Instagramie, Pintereście, TikToku, Vimeo, Snapchacie i innych platformach społecznościowych.

Czy nie byłoby to pomocne? Wszystko w jednym miejscu.

Z pewnością, jednak takie podejście nie byłoby wystarczająco efektywne.

Skoncentrujmy się więc na tym, jak stać się lepszym YouTuberem.

YouTube to nasz cel.

Chodzi o zawężenie grona odbiorców, specjalizację w konkretnej dziedzinie, czyli wybór niszy. Określ, co wyróżni Twój kanał na YouTube.

Co chcesz tworzyć i dlaczego?

Oparcie się na swoich mocnych stronach jest dobrym pomysłem, ale jeśli Twoja wiedza jest bardzo ogólna, rozwój kanału zajmie dużo czasu i wysiłku.

Zdecydowanie lepiej jest rozwinąć unikalny talent. Wybór należy do Ciebie.

Bardziej technicznym aspektem wyboru niszy jest budowanie autorytetu. Jeśli Twoje filmy będą koncentrować się na konkretnych słowach kluczowych, zwiększasz szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania YouTube.

Nie ma sensu tkwić na dole listy, gdzie nikt nie zwróci na Ciebie uwagi. Zbuduj rozpoznawalny kanał, skupiony na unikalnych umiejętnościach lub trendach, zanim spróbujesz rozszerzyć działalność na inne obszary.

Wyszukuj aktualne trendy

Treści wiecznie zielone są wartościowe, ponieważ nie wymagają aktualizacji i generują ruch przez długi czas.

Jednak widzowie oczekują czegoś więcej.

Jeśli jako jeden z pierwszych udostępnisz aktualne treści w swojej niszy, Twoje filmy będą częściej wyszukiwane i oglądane. Warto wykorzystać efekt pierwszeństwa.

Dla osób początkujących znalezienie aktualnych trendów może być jednak wyzwaniem.

Google Trends

Google wykorzystuje dane ze swojej wyszukiwarki i prezentuje je w Google Trends. Możesz wyszukać popularne frazy na YouTube w danym okresie i lokalizacji.

Dzięki temu masz pewność, że trafiasz w potrzeby rynku i masz szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Na przykład, wpisałem „iPhone”, aby sprawdzić popularność tego terminu w Stanach Zjednoczonych. Ustawiając przedział czasowy na ostatnie 30 dni i wyszukując wyniki na YouTube, otrzymałem następujące dane:

Quora

Quora to platforma, na której można znaleźć odpowiedzi na niemal każde pytanie i zyskuje coraz większą popularność. Obecnie korzysta z niej 300 milionów osób. Na Quorze swoją wiedzą dzielą się zarówno eksperci, jak i pasjonaci z różnych dziedzin.

Na Quorze znajdziesz przestrzenie tematyczne dedykowane różnym zagadnieniom. Blogerzy często wykorzystują ją do poszukiwania inspiracji na nowe artykuły. Ty również możesz skorzystać z tego źródła, szukając pomysłów na filmy na YouTube.

Proces jest podobny do tego, który wykonaliśmy w Google Trends. Quora może dostarczyć Ci ciekawych tematów do produkcji wideo.

Dodatkowym atutem jest, jeśli jesteś już rozpoznawalnym autorem na Quorze.

Możesz wykorzystać swoją rozpoznawalność na Quorze, aby rozwinąć swój kanał na YouTube.

UberSuggest

UberSuggest to zaawansowane narzędzie do analizy słów kluczowych, stanowiące rozbudowaną wersję bezpłatnego planera słów kluczowych Google.

Możesz wykorzystać to narzędzie do tworzenia atrakcyjnych tytułów. UberSuggest prezentuje listę słów kluczowych, ich liczbę wyszukiwań, trudność pozycjonowania i inne dane.

Korzystając ze słów kluczowych z UberSuggest, pamiętaj o intencji użytkownika, która stoi za danym zapytaniem.

Na przykład, film o robieniu pizzy w 5 minut może być dobrym pomysłem, ale materiał o tworzeniu wpisu na blogu, lepiej sprawdzi się w formie artykułu niż poradnika wideo.

Stwórz plan publikacji treści

Konsekwencja to podstawa. Dzięki niej Twoje działania będą wyglądały profesjonalnie i poważnie. Poza tym, nie będziesz w stanie publikować aktualnych treści, jeśli sam nie będziesz regularny.

Samo przytaknięcie głową na nic się nie zda, potrzebujesz planu.

Możesz skorzystać z darmowych arkuszy kalkulacyjnych i aplikacji internetowych, takich jak Arkusz Google, aby zaplanować swoje działania. Możesz też sięgnąć po profesjonalne narzędzia do planowania publikacji na YouTube, np. Hootsuite.

Druga opcja jest zdecydowanie lepsza dla każdego profesjonalnego YouTubera. Umożliwia zarządzanie wieloma kontami YouTube z jednego pulpitu oraz współpracę, jeśli masz zespół.

Poza tym możesz zaplanować publikację filmów na preferowane terminy. Ta funkcja jest szczególnie przydatna, jeśli Twoi widzowie znajdują się w różnych strefach czasowych.

Aplikacje do tworzenia i edycji wideo

Oprócz odpowiedniego sprzętu, bardzo ważne jest również oprogramowanie, z którego korzystasz podczas tworzenia materiałów wideo.

Dobre programy do edycji wideo pomogą Ci stworzyć profesjonalny materiał nawet jeśli nie masz studia nagraniowego. Sprawdźmy kilka z najlepszych narzędzi do realizacji Twoich pomysłów.

iMovie

Użytkownicy urządzeń Apple mają domyślnie zainstalowany darmowy program iMovie. Charakteryzuje się prostym interfejsem, idealnym dla początkujących. Mimo że nie jest to najbardziej zaawansowany edytor wideo, jest łatwy w obsłudze i skuteczny.

iMovie oferuje funkcje automatycznego ulepszania nagrań, co oszczędza czas i wysiłek, szczególnie osobom, które dopiero zaczynają przygodę z edycją wideo. Jeśli jesteś zainteresowany, możesz przeczytać recenzję iMovie w magazynie PC.

Wondershare Filmora

To bardziej zaawansowana alternatywa dla osób, które nie korzystają z ekosystemu Apple.

Zamiast opisywać, zobacz sam:

Filmora nie jest darmowa, ale ma bezpłatną wersję próbną. Warto ją wypróbować, aby podnieść jakość swoich produkcji.

Studio wideo

Corel VideoStudio to zaawansowany program do edycji, przeznaczony dla początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników. VideoStudio jest intuicyjny i zawiera narzędzia, które pozwolą Ci szybko rozpocząć pracę.

Warto zaznaczyć, że VideoStudio działa tylko na systemie Windows. Jest dostępny w ramach jednorazowej opłaty i oferuje 30-dniowy bezpłatny okres próbny.

Debiutowe przechwytywanie wideo i rejestrator ekranu

Debiutowe przechwytywanie wideo to narzędzie do nagrywania i eksportowania materiałów wideo na Windows i Mac. Możesz użyć go do nagrania filmu i dalszej edycji w innym programie.

Oprócz nagrywania oferuje kilka podstawowych funkcji, takich jak dodawanie napisów, dostosowywanie kolorów itp. Dostępna jest również darmowa wersja do użytku niekomercyjnego.

DaVinci Resolve

DaVinci Resolve to zaawansowane rozwiązanie, wykorzystywane przez profesjonalistów. To wszechstronne narzędzie oferuje funkcje edycji wideo i audio, tworzenia animacji, korekcji kolorów i wiele innych.

Możesz znać efekty z wielu filmów, w których wykorzystano potencjał DaVinci Resolve. Spójrz:

Program posiada wysoki próg wejścia, ale w celu ułatwienia nauki, oferowana jest bezpłatna wersja. Warto spróbować, być może nie będziesz potrzebować innego oprogramowania. Działa na komputerach Mac, Windows i Linux.

Adobe Premiere

Droższą alternatywą dla DaVinci Resolve jest Adobe Premiere. To popularne oprogramowanie do edycji wideo jest dostępne jedynie w ramach subskrypcji. Nie jest tak wszechstronne jak poprzednia opcja.

Na przykład, w Premiere nie znajdziesz zaawansowanych funkcji korekcji kolorów i edycji audio. Do tych celów będziesz potrzebować dodatkowego oprogramowania.

Niemniej jednak jest to bardzo potężne narzędzie, oferujące elastyczny interfejs i relatywnie łagodną krzywą uczenia się. Warto wypróbować 30-dniową wersję próbną, aby przekonać się, dlaczego jest to tak popularne rozwiązanie do edycji wideo.

Twórz i optymalizuj

Co widzisz, gdy wpisujesz w wyszukiwarkę YouTube daną frazę?

Listę filmów wideo? Nie.

Miniaturki. To one przyciągają uwagę widzów. Są bramą do obejrzenia filmu. Jeśli nie będą atrakcyjne, zostaniesz pominięty.

Dlatego najlepiej jest starannie zaprojektować miniatury. Możesz zacząć korzystać z darmowych narzędzi, takich jak Snappa czy Canva.

Oprócz miniaturek, te aplikacje graficzne przydadzą się do stworzenia profesjonalnego logo kanału, baneru, zdjęcia profilowego i znaku wodnego.

Opcje te znajdziesz w Sekcji Studio YouTube.

Istnieje wiele sposobów promocji kanału na YouTube. Opcje te mogą być płatne i bezpłatne. Zacznijmy od prostych form reklamy.

Reklama

Reklama wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale jest najszybszym sposobem na dotarcie do odbiorców, jeśli Twoje treści są wartościowe. Na początek możesz przeznaczyć na reklamę niewielki budżet.

Zasady reklamowe na YouTube są przyjazne dla początkujących. Możesz zacząć już od 10 dolarów dziennie. Płacisz tylko wtedy, gdy ktoś obejrzy Twoją reklamę przez co najmniej 30 sekund lub kliknie w nią.

Więcej szczegółów na temat kosztów reklam na YouTube znajdziesz pod tym linkiem.

Networking

Twoja sieć kontaktów to Twoja wartość. To rzeczywistość, która sprawdza się w każdym biznesie.

Ludzie chcą współpracować z osobami utalentowanymi i sympatycznymi.

Dobra sieć kontaktów to połowa sukcesu. Nawiązuj relacje z odpowiednimi ludźmi.

Wystąpienie gościnnie na popularnym kanale może dać Ci bardzo potrzebny impuls. Twój bezpośredni konkurent raczej nie będzie Cię promował. Niektóre powiązane kanały, o zbliżonej tematyce, mogą być jednak otwarte na współpracę.

Możesz też zaprosić ekspertów do wystąpienia na Twoim kanale, aby zyskać ich odbiorców. Pomoże Ci to dotrzeć do osób o podobnych zainteresowaniach.

Pamiętaj, że networking to proces. Bądź strategiczny i cierpliwy.

Promocja krzyżowa

Promocja krzyżowa może dotyczyć kanału na YouTube, jak i działań poza nim.

Na przykład, jeśli prowadzisz kanał z przepisami na pizzę, w filmie o pizzy serowej możesz wspomnieć o pizzy pepperoni (dodając link w formie karty, o czym za chwilę).

To przykład promocji krzyżowej w obrębie Twojego kanału.

Inna opcja to wykorzystanie odbiorców z Facebooka lub Twittera do promocji kanału na YouTube.

Najlepsza strategia to połączenie obu tych podejść.

Zbuduj swoją publiczność

To jedna z najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić dla swojego kanału, oprócz samego tworzenia treści.

Pominę oczywistą kwestię, jaką jest tworzenie dobrych treści. To absolutna podstawa, której nie da się pominąć.

Poznaj swoich odbiorców

Nie sposób tego wystarczająco podkreślić!

Większość kanałów rozwija się, ponieważ spełnia określony cel. To nie tylko zwykła rozrywka.

Nawet artyści muszą brać pod uwagę preferencje swoich odbiorców. Na przykład, nie możesz śpiewać po arabsku, jeśli chcesz dotrzeć do widzów anglojęzycznych. To po prostu nie ma sensu.

Dlatego najlepiej jest zidentyfikować luki i popyt na dane treści.

Znak wodny, karty, CTA i ekrany końcowe

Celem tej sekcji jest pomoc w maksymalnym wykorzystaniu Twoich dzieł i uniknięcie sytuacji, w której widz obejrzy tylko jeden film.

Co widzisz na poniższym obrazku?

Ujęcie z kanału YouTube vidIQ

Po pierwsze, w prawym górnym rogu znajduje się link do innego filmu. To promocja krzyżowa w ramach Twojego kanału. W tym momencie została wykorzystana funkcja kart.

Po drugie, znak wodny w prawym dolnym rogu ma na celu zwiększenie liczby subskrybentów.

Ludzie często zapominają o subskrypcji, a kliknięcie tej opcji wysyła silny sygnał do algorytmu YouTube o wartości Twojego kanału.

Subskrybenci są bardzo ważni. Zwiększają oglądalność Twoich filmów. Im więcej subskrybentów, tym więcej wyświetleń.

Kolejnym ważnym elementem są ekrany końcowe, które pomagają w zwiększaniu liczby subskrybentów. Ekran końcowy to ostatnie 20 sekund filmu (lub mniej). Spójrz:

Ujęcie z kanału RazorSocial na YouTube

Cel jest prosty. Nie pozwól, aby widzowie opuścili kanał bez podjęcia żadnej akcji.

Ostatnie sekundy filmu są bardzo cenne. Jeśli widz nadal jest z Tobą, oznacza to, że dostarczyłeś mu wartościowej treści. Teraz jest czas, aby wykorzystać to wrażenie.

Autor kanału RazorSocial wykorzystuje ekrany końcowe w trzech celach.

Po pierwsze, zachęca do subskrypcji kanału.

Po drugie, dodaje link zewnętrzny do strony internetowej agencji marketingu cyfrowego Razor Social.

Po trzecie, link do kolejnego filmu zachęca widzów do pozostania na kanale.

Link zewnętrzny to przykład promocji krzyżowej na innych platformach.

Przyciski i linki, które widzisz na ekranie, to tzw. wezwania do działania (CTA). Wzywają widzów do podjęcia konkretnej akcji.

Obejrzyj ten film o dodawaniu kart:

Angażuj się

Jeśli nie jesteś jeszcze gwiazdą, przygotuj się na interakcję z widzami. Na YouTube nie brakuje wartościowych treści.

Oprócz tworzenia świetnych filmów, musisz być dostępny dla swoich odbiorców.

Odpowiadając na komentarze, budujesz wizerunek osoby, z którą można się utożsamiać. To bardzo atrakcyjne, ponieważ widzowie chętnie wchodzą w interakcje z twórcami, których cenią.

Twoje filmy będą chętnie udostępniane i ludzie będą wracać po więcej. Natomiast arogancja sprawi, że stracisz widzów bezpowrotnie.

Kluczem jest więc – uprzejmość.

Gdy osiągniesz 500 subskrybentów, odblokujesz sekcję społeczności. Pozwoli Ci to na interakcję z widzami w inny sposób niż tylko poprzez publikację filmów.

Potraktuj sekcję społeczności jako miniaturową, prywatną wersję Twittera. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj:

Osoby niebędące subskrybentami

Oglądam dużo filmów na YouTube, ale rzadko subskrybuję więcej niż 10% twórców.

Dlaczego? To proste, nie mam takiej potrzeby.

To samo stanie się z Tobą. Ludzie przyjdą, obejrzą i pójdą dalej, chyba że będziesz miał do zaoferowania coś specjalnego, np. częste konkursy z nagrodami.

Pamiętaj jednak, że wyświetlenia są ważniejsze niż subskrypcje. Nie staraj się na siłę przekształcać każdego widza w subskrybenta.

Doceniaj również osoby niebędące subskrybentami i nie przesadzaj z namawianiem do subskrypcji.

Niektórzy komentujący bywają emocjonalni i chaotyczni. Wkrótce robi się bałagan.

Takie zachowanie zniechęca do komentowania i dyskusji, co negatywnie wpływa na kanał.

Nie pozwól więc, aby sekcja komentarzy stała się toksyczna. Skorzystaj z filtra komentarzy YouTube do moderowania komentarzy.

Możesz zatwierdzać komentarze ręcznie lub zastosować automatyczne filtrowanie obraźliwych słów. Pamiętaj, że automatyczne funkcje nie są idealne i staraj się dbać o kulturę dyskusji.

Publikuj i rozwijaj się

Nieważne, ile przeczytasz o YouTube SEO, doświadczenie jest najważniejsze.

Myśl jak widz. Zoptymalizuj tytuł, opis, tagi i wszystko wokół słów kluczowych.

Użycie słów kluczowych powinno wystarczyć, aby YouTube sklasyfikował Twój film, ale musisz pamiętać, aby nie brzmiało to sztucznie. Najważniejsze, sprawdzaj statystyki YouTube i eksperymentuj z różnymi rozwiązaniami.

SEO na YouTube to nie tylko zbiór wskazówek, które sprawią, że od razu odniesiesz sukces. Nie.

Uczmy się od najlepszych, sprawdź poradnik Briana Deana dotyczący SEO na YouTube. Jest bardzo szczegółowy i opiera się na sukcesie Briana na YouTube.

Podsumowanie 📽️

Możesz być fantastycznym twórcą, ale do osiągnięcia sukcesu trzeba znacznie więcej. Sekret tkwi w zachowaniu równowagi między działaniami twórczymi a technicznymi.

Gdybym miał podsumować wszystko w jednym zdaniu, brzmiałoby ono: Planuj-Twórz-Promuj-Analizuj-Powtarzaj.

Życzę Ci satysfakcjonującej drogi w stawaniu się lepszym YouTuberem.

Hasta La Vista. To nie kolejna wskazówka, ale hiszpańskie pożegnanie. 😎

Możesz też zainteresować się narzędziami, które pomogą Ci w rozwoju Twojej publiczności na YouTube.


newsblog.pl