Google Cardboard był jednym z pionierów w dostępie do wirtualnej rzeczywistości, oferując niezwykle przystępny cenowo sposób na jej doświadczenie. Mimo że jego kartonowa konstrukcja może budzić wątpliwości co do trwałości oraz długoterminowego użytkowania, z pewnością przyczynił się do popularyzacji aplikacji VR. Od tamtego czasu na rynku pojawiły się liczne inne zestawy słuchawkowe, zarówno od mniejszych producentów, jak i renomowanych marek, takich jak Samsung. Warto zauważyć, że niektóre z tych zestawów nie oferują przycisku akcji, co może rodzić pytania o to, jak można poruszać się po aplikacji VR bez tego elementu, który, jak się okazuje, nie jest obecny w wielu modelach. Możliwe, że zastanawiasz się również, czy to, co otrzymujesz, to rzeczywiście standardowe urządzenie. Poniżej wyjaśniamy, jak działają zestawy VR pozbawione przycisku akcji oraz jakie mogą być tego konsekwencje.
Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z funkcją przycisku akcji w Google Cardboard, jego rolą jest umożliwienie interakcji z aplikacjami VR, gdy telefon znajduje się w zestawie słuchawkowym. Przycisk ten pozwala na „klikanie” lub „stukanie” w elementy w aplikacji bez konieczności wyjmowania telefonu. Jest to magnetyczny przycisk umieszczony z boku (zdjęcie dzięki uprzejmości Google Developers), który, gdy zostanie naciśnięty, wysyła sygnał do urządzenia mobilnego.
Jak więc użytkownik może wchodzić w interakcję z zestawem VR bez przycisku akcji? Odpowiedź leży w aplikacji VR, która jest używana. Wiele z nich korzysta z opcji „skupienia się na ruchu głowy”, co pozwala na interakcję z elementami interfejsu. Gdy użytkownik kieruje wzrok na dany element, jest on podświetlany, a aplikacja rejestruje to jako dane wejściowe. Aby to zadziałało, użytkownik musi przez krótki czas utrzymać wzrok na danym obiekcie, a przykładem może być poniższy zrzut ekranu z gry Zombie Shooter VR na iOS.
Na ilustracji widać celownik skierowany na okrąg wewnątrz drzwi. Kiedy okrąg się zamyka, drzwi otwierają się. Użytkownik musi skupić się na tym punkcie, aż okrąg zostanie zamknięty, co pozwala aplikacji zarejestrować to jako akcję.
Jak sama nazwa wskazuje, gra jest strzelanką, w której gracz musi skupić się na celu. Aplikacja automatycznie simuluje ruch oraz strzały, co sprawia, że interakcja jest płynna.
To oznacza, że nawet jeśli Twój zestaw VR nie ma przycisku akcji, nadal będzie działał prawidłowo. Istnieją jednak wyjątki. W przypadku aplikacji, które nie obsługują kontroli opartej na ruchu głowy, doświadczenie użytkownika może być znacznie gorsze. Możliwe, że nie będziesz w stanie korzystać z takich aplikacji z danym zestawem. Na szczęście, takie przypadki są rzadkością. Większość aplikacji umożliwia interakcję poprzez ruchy głowy, ponieważ twórcy chcą, aby ich programy były dostępne dla użytkowników, niezależnie od tego, czy korzystają z drogiego, czy tańszego sprzętu VR. Podsumowując, brak przycisku akcji w zestawie słuchawkowym nie powinien być powodem do zmartwień.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.