Jak Gravis PC GamePad zmienił gry komputerowe w latach 90

W 1992 roku, kiedy Nintendo Super NES i Sega Genesis rządziły domowymi grami wideo, Gravis wprowadził sterowanie w stylu konsoli do komputera PC z GamePadem. Sprzedawał się dobrze i otworzył drzwi do nowych stylów rozgrywki na komputerach PC. Oto, co sprawiło, że było to tak niezapomniane.

Dlaczego PC GamePad był niezwykły

Pomimo mania Nintendo, która szalała w Stanach Zjednoczonych od co najmniej 1988 roku (dzięki hitowemu sukcesowi NES), to było kilka lat wcześniej, kiedy pierwszy gamepad w stylu konsoli trafił do kompatybilnych z IBM PC. Firma Advanced Gravis Computer Technology z siedzibą w Kolumbii Brytyjskiej (wówczas znana z joysticków dla komputerów PC) zrobiła pierwszy krok dzięki czteroprzyciskowemu Gravis PC GamePad.

W momencie premiery GamePad, najlepiej sprzedające się gatunki gier na komputery PC, takie jak gry RPG, gry przygodowe, symulatory lotu i gry strategiczne, skłaniały się ku niebu. Te dobrze pasowały do ​​platformy. Typowy komputer PC zawierał (w porównaniu z konsolami do gier) dużą pamięć RAM, dużo miejsca na dysku do wielokrotnego zapisu oraz klawiaturę lub mysz jako urządzenie wejściowe.

Klony na komputery PC nie zawierały również specjalistycznego sprzętu graficznego do obsługi płynnych, przewijanych pól gry w grach takich jak Super Mario Bros.

Znajdowała się w dzielnym królestwie gier typu shareware, rozpowszechnianych bezpłatnie BBSes, ta gra akcji w stylu konsoli ma swój początek na komputerach PC. Platformówka w stylu Mario, Captain Comic, była liderem w 1988 roku i stała się undergroundowym hitem.

Sceny z Dwie klasyki shareware: Captain Comic (po lewej) i Commander Keen (po prawej).

Wydawca Shareware Oprogramowanie Apogee po sukcesie Captain Comic z takimi platformówkami jak Commander Keen (1990) i Duke Nukem (1991). Oba wykorzystywały zaawansowane techniki kodowania EGA z płynnym przewijaniem opracowany przez Johna Carmacka. Te nowe techniki po raz pierwszy pozwoliły komputerowi PC o standardzie bogów na symulację przewijania w stylu NES.

Gdy karty graficzne VGA stały się powszechnie dostępne na komputerach PC, a prędkość procesora wzrosła (co pozwoliło na płynniejszą grafikę przed akceleracją sprzętową), więcej gier stało się zorientowanych na akcję. Nadszedł czas na kontroler PC z cyfrowym sterowaniem kierunkowym.

W tym czasie PC GamePad podbił rynek swoją sporą przewagą i stał się de facto standardem gier na PC w stylu konsoli.

Schemat 15-pinowego portu gier IBM PC.Ilustracja 15-pinowego portu joysticka komputera z podręcznika IBM Game Control Adapter.

Przed GamePadem na PC, jeśli chciałeś użyć kontrolera gier na swoim komputerze, używałeś joysticka. Standard, 15-pinowy port gier PC była opcjonalną funkcją, która początkowo była dedykowaną kartą rozszerzeń, a później znalazła zastosowanie w kartach dźwiękowych. Został zaprojektowany dla analogowych joysticków, a nie cyfrowych elementów sterujących powszechnych w ówczesnych konsolach do gier.

Tak więc potrzeba było logicznego i inżynieryjnego skoku (aczkolwiek nie był to niewiarygodnie trudny), aby zapewnić sterowanie w stylu cyfrowej konsoli do gier za pośrednictwem interfejsu analogowego. Gravis był gotowy i chętny do wykonania tego skoku. W ten sposób firma została sowicie wynagrodzona produktem, który pozostał bestsellerem do końca lat 90-tych.

Unikanie patentowego pola minowego

Oprócz specyfikacji PC i innowacji związanych z gatunkami gier, kolejny powód, dla którego zobaczenie gamepada opartego na komputerze PC zajęło tak dużo czasu, miał prawdopodobnie związek z patentami. W 1982 roku Nintendo wypuściło Donkey Kong Game and Watch, pierwszy produkt z krzyżową nakładką kierunkową (D-pad).

Ten D-pad udowodnił, że istnieje niedrogi sposób na spakowanie czterokierunkowego sterowania na małej przestrzeni. Rok później podobny D-pad trafił do Nintendo Famicom, japońskiego prekursora Nintendo Entertainment System. Ten projekt stał się znakiem rozpoznawczym domowych gier wideo.

Nintendo miało patent na projekt pada kierunkowego, więc gdy inne firmy próbowały naśladować schemat kontrolny, musiały wprowadzić zmiany, aby uniknąć naruszenia patentu. Na przykład Sega zmieniła wyraźny czterokierunkowy pad w okrągły kawałek plastiku z czterema podniesionymi sekcjami na kontrolerze Genesis.

Gravis przyjął podobne podejście w swoim PC GamePad, który zawierał również okrągły pad kierunkowy. Poszło również o krok dalej, dołączając mały plastikowy joystick, który można było przykręcić do podkładki kierunkowej. Jednak użycie tego kija okazało się w praktyce bardzo niewygodne. Można spekulować, że był on używany tylko w celu uniknięcia naruszeń na Nintendo fundamentalne patenty na kontrolery gier.

Cechy Gravis PC GamePad.Cechy Gravis PC GamePad.

Jednak po stronie Gravisa było miejsce na innowacje. W pierwszym dla kontrolerów gier PC PC GamePad zawierał cztery przyciski akcji. Domyślnie port gier IBM PC mógł obsługiwać tylko dwa, więc gry musiały być specjalnie zaprogramowane, aby wykorzystywać wszystkie cztery na padzie Gravis.

Jeśli gra nie obsługuje czterech przycisków, po prostu przestawiłeś przełącznik na dolnej krawędzi pada, a dodatkowe przyciski stały się wersjami turbo oryginalnych dwóch.

Kolejną innowacją był drugi przełącznik na GamePadzie, który umożliwiał grę leworęczną. Po przełączeniu można obrócić GamePad o 180 stopni i sterować padem kierunkowym prawą ręką, a przyciskami lewą.

Dzięki czterem kolorowym przyciskom i okrągłej konstrukcji, GamePad na PC wydawał się przypominać Super Famicom pad, ale zadbano również o to. W przeciwieństwie do Super Famicom (i Super NES), Gravis GamePad nie był symetryczny. Jego przekrzywiona konstrukcja nie była niewygodna, ale mogła być lepsza pod względem ergonomicznym.

Zagłębione przyciski (inny wybór projektowy, który prawdopodobnie wynikał z zastrzeżeń patentowych) były również trudniejsze do naciśnięcia.

Chociaż GamePad z pewnością nie był doskonały, w tamtym czasie wykonywał swoją pracę bardzo dobrze.

Gry

Gamepad Gravis PC w

Ciekawi Cię, w jakie gry grali ludzie na swoich Gravis PC GamePad? Cóż, jak wspomnieliśmy wcześniej, GamePad działał najlepiej z tytułami shareware opartymi na platformie akcji, takimi jak Commander Keen, na początku. Ale gracze szybko odkryli, że przydaje się również w prawie każdym typie gier akcji na PC, w tym we wczesnych strzelankach pierwszoosobowych, takich jak Wolfenstein-3D i Doom.

Wkrótce, wiele gier na PC natywnie obsługuje Gravis GamePad i wszystkie cztery jego przyciski. Kontroler był nawet używany w niektórych grach. Na przykład, klasyka shareware od Epic Games, Jazz Jackrabbit, zawiera coś, co wygląda na reklamę GamePada w grze.

„Uwielbialiśmy te pady do wczesnych gier na komputery PC” – powiedział w e-mailu Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic Games. „Dlatego promowaliśmy go, kiedy tylko mieliśmy okazję, a oni wysłali nam (i graczom) wiele darmowych. Nie pamiętam, czy w grę wchodziły jakieś pieniądze ”.

Ostatecznie bardziej złożone kontrolery (takie jak PlayStation-esque Gravis GamePad Pro) pojawił się na rynku. Potem pojawił się USB i wyeliminował potrzebę posiadania 15-pinowego portu gier.

Jednak wielu graczy na PC z lat 90. zawsze będzie odczuwać szczególną nostalgię za oryginalnym GamePadem na PC – nawet jeśli niektórzy z nich nie podobało się to.

Jak korzystać z Gravis GamePad na nowoczesnym komputerze

Z pewnością przeszliśmy długą drogę w grach na PC w stylu konsolowym od czasu Gravis PC GamePad. Dziś możemy z łatwością używać kontrolerów Bluetooth z głównych konsol (w tym Xbox One, Nintendo Switch i PlayStation 4) z naszymi nowoczesnymi komputerami. Platformy takie jak Steam mogą również przekształcić nasze komputery w płynne, podobne do konsoli doświadczenie.

Ale jeśli zdarzy ci się mieć vintage Gravis GamePad (lub jakikolwiek stary joystick IBM PC z klasycznym 15-pinowym złączem), nadal możesz go używać na nowoczesnym komputerze PC z Adapter USB. Może to być fajny sposób na przywrócenie starych gier na PC, jeśli połączysz je z DOSBox i kopią Commander Keen.

Miłego grania!

x