Adresy URL mogą zawierać dodatkowe elementy, zwane parametrami, które ułatwiają filtrowanie, porządkowanie treści oraz śledzenie zachowań użytkowników na stronie. Te parametry, choć przydatne, mogą generować problemy z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek (SEO), takie jak duplikacja treści czy nieefektywne wykorzystanie budżetu indeksowania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej sparametryzowanym adresom URL i omówimy, jak radzić sobie z potencjalnymi trudnościami.
Zanim zagłębimy się w temat parametrów URL, warto przypomnieć, czym jest sam adres URL.
URL, czyli Uniform Resource Locator, to nic innego jak adres strony internetowej. Wpisanie adresu URL w wyszukiwarkę lub pasek adresu przeglądarki skutkuje przeniesieniem użytkownika na konkretną stronę.
Struktura adresu URL składa się z kilku podstawowych części:
https://www.twojastrona.com/blog/url-parameters
Analizując powyższy przykład, możemy wyróżnić:
#1. Protokół
„http://” lub „https://” to standardowe zestawy reguł używane podczas przesyłania danych w sieci WWW.
#2. Domenę
Domena to nazwa Twojej strony internetowej, identyfikująca organizację lub osobę, która ją prowadzi. W powyższym przykładzie „twojastrona” to właśnie domena.
#3. Subdomenę
Subdomeny służą do strukturyzowania witryny. Najczęściej spotykaną subdomeną jest „www”. Można tworzyć wiele subdomen, aby prezentować różnorodne treści w obrębie tej samej domeny.
Często firmy wykorzystują subdomeny, takie jak „sklep.domena.pl” czy „blog.domena.pl”.
#4. TLD
Domena najwyższego poziomu (TLD) to końcówka adresu URL, następująca po nazwie domeny. Popularne TLD to np. „.com”, „.org”, „.gov” czy „.pl”.
#5. Ścieżkę
Ścieżka wskazuje dokładną lokalizację konkretnej treści. W naszym przykładzie ścieżka to „blog/url_parameters”.
Ta struktura wyjaśnia, jak poszczególne elementy adresu URL pomagają w lokalizowaniu informacji.
Czy zdajesz sobie sprawę, że adres URL może również przekazywać informacje do i z witryny?
Tak, to prawda!
Właśnie tutaj do akcji wkraczają parametry URL.
Czym jest parametr adresu URL?
Czy kiedykolwiek zauważyłeś w adresie URL znaki specjalne, takie jak znak zapytania (?), znak równości (=) lub ampersand (&)?
Załóżmy, że poszukujesz informacji na temat „marketingu”. Adres URL może wyglądać następująco:
www.twojastrona.com/szukaj?q=marketing
Część adresu URL, która występuje po znaku zapytania, to właśnie parametr URL lub ciąg zapytania. Znak zapytania służy do oddzielenia ciągu zapytania od reszty adresu.
Parametry URL są szczególnie popularne w serwisach z dużą ilością danych lub tam, gdzie użytkownicy mogą sortować i filtrować produkty – na przykład w sklepach internetowych.
Parametry URL składają się z par klucz-wartość, oddzielonych znakiem „=”. Poszczególne pary są natomiast oddzielone znakiem „&”.
Wartość reprezentuje dane, które przekazujesz, natomiast klucz określa rodzaj tych danych.
Wyobraźmy sobie, że przeglądasz produkt w sklepie internetowym.
Adres URL produktu może wyglądać tak:
https://www.twojastrona.com/buty
Jeśli zechcesz przefiltrować wyniki wyszukiwania według koloru, adres URL może zostać zmodyfikowany w następujący sposób:
https://www.twojastrona.pl/buty?kolor=czarny
(gdzie „kolor” to klucz, a „czarny” to wartość)
Jeśli dodatkowo zechcesz posortować produkty według daty dodania, adres URL może wyglądać tak:
https://www.twojastrona.pl/buty?color=black&sort=newest
Parametry URL, mimo swojej użyteczności, mogą wprowadzać w błąd wyszukiwarki, które mogą traktować różne warianty tej samej strony jako odrębne byty. To z kolei może prowadzić do duplikacji treści i negatywnie wpływać na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Dowiedzmy się, jak właściwie korzystać z parametrów URL, aby uniknąć problemów z SEO.
Jak wykorzystywać parametry adresu URL?
Parametry URL są pomocne w analizie strony i śledzeniu preferencji użytkowników.
Oto lista 11 typowych parametrów URL:
#1. Śledzenie
Kody UTM służą do monitorowania ruchu pochodzącego z płatnych kampanii reklamowych.
Przykład: ?utm_medium=video15 lub ?sessionid=173
#2. Sortowanie
Umożliwia uporządkowanie treści według określonych kryteriów.
Przykład: ?sort=reviews_highest lub ?sort=lowest-price
#3. Tłumaczenie
Parametr ten określa wersję językową strony.
Przykład: ?lang=en lub ?język=de
#4. Wyszukiwanie
Służy do przekazywania frazy wyszukiwania.
Przykład: ?q=wyszukiwane hasło lub ?search=opcja-z-listy
#5. Filtrowanie
Umożliwia zawężenie wyników wyszukiwania według różnych kryteriów.
Przykład: ?typ=koszula, kolor=czarny lub ?przedział-cenowy=10-20
#6. Paginacja
Służy do dzielenia treści na strony, szczególnie przydatne w sklepach internetowych.
Przykład: ?page=3 lub ?pageindex=3
#7. Identyfikacja
Umożliwia porządkowanie treści w kategoriach lub według atrybutów, np. rozmiar czy kolor.
Przykład: ?produkt=biala-koszula, ?kategoria=formalne, ?identyfikator-produktu=123
#8. Identyfikatory partnerskie
Unikalne identyfikatory służące do monitorowania linków afiliacyjnych.
Przykład: ?id=12345
#9. Tagi reklamowe
Pozwalają śledzić skuteczność kampanii reklamowych.
Przykład: ?utm_source=kampania-email
#10. Identyfikatory sesji
Służą do monitorowania zachowań użytkowników na stronie. Często wykorzystywane w sklepach internetowych do analizy ścieżki zakupowej.
?identyfikator-sesji=4321
#11. Sygnatury czasowe wideo
Pozwalają na przejście do konkretnego momentu w nagraniu wideo.
?t=60
Przyjrzyjmy się teraz potencjalnym problemom, jakie mogą generować parametry URL.
Główne problemy SEO spowodowane parametrami URL
Dobrze skonstruowany adres URL ułatwia nawigację po witrynie. Jednak nadużywanie parametrów URL może negatywnie wpłynąć na SEO.
Spójrzmy na najczęstsze problemy wynikające z używania parametrów adresu URL.
Marnowanie budżetu indeksowania
Jeśli Twoja witryna zawiera wiele adresów URL opartych na parametrach, wyszukiwarki mogą indeksować różne wersje tej samej strony, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania zasobów i potencjalnego obniżenia jakości strony w oczach wyszukiwarek.
Duplikacja treści
Parametry URL mogą sprawić, że wyszukiwarki będą traktować różne adresy URL jako oddzielne, mimo że prowadzą do tej samej treści. To prowadzi do problemu duplikacji treści, co negatywnie wpływa na SEO.
Jeśli Twoja witryna pozwala użytkownikom sortować lub filtrować treści, to zazwyczaj zmienia to tylko sposób wyświetlania informacji, a nie samą treść. W takim przypadku powstaje wiele adresów URL, które z punktu widzenia treści, są identyczne.
Rozważmy na przykładzie:
http://www.twojastrona.com/obuwie/buty
http://www.abc.com/obuwie/buty?kategoria=sneakers&kolor=bialy
http://www.abc.com/obuwie/buty?kategoria=sneakers&typ=meskie&kolor=bialy
Wszystkie trzy powyższe adresy URL odnoszą się do tej samej treści, ale wyszukiwarki mogą potraktować je jako oddzielne, co skutkuje problemem duplikacji.
Kanibalizacja słów kluczowych
Kanibalizacja słów kluczowych występuje wtedy, gdy wiele stron w obrębie jednej witryny konkuruje ze sobą w wynikach wyszukiwania na te same słowa kluczowe. To osłabia SEO.
Kanibalizacja słów kluczowych prowadzi do obniżenia CTR, autorytetu i współczynników konwersji w porównaniu do sytuacji, gdy strona jest optymalizowana dla konkretnego słowa kluczowego.
W takiej sytuacji wyszukiwarki mogą mieć trudności z określeniem, która strona powinna być wyżej oceniana w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji strona może zająć niższą pozycję z powodu negatywnych sygnałów od użytkowników.
Niższa klikalność
Adresy URL z parametrami często wyglądają nieestetycznie i są trudne do odczytania. Mniej przejrzyste adresy URL nie wzbudzają zaufania, co skutkuje niższą klikalnością.
Na przykład:
URL 1: http://www.twojastrona.com/obuwie/buty
URL 2: http://www.twojastrona.com/obuwie/buty?catID=1256&type=bialy
Adres URL 2 wygląda na spam i jest mniej wiarygodny w porównaniu z adresem URL 1. Użytkownicy rzadziej będą klikać w taki adres URL, co wpłynie na CTR, ranking i autorytet domeny.
Najlepsze praktyki SEO dotyczące obsługi parametrów URL
Wiemy już, w jaki sposób parametry URL mogą szkodzić SEO. Zobaczmy, jak ich uniknąć, wprowadzając drobne zmiany podczas tworzenia adresów URL.
Preferuj statyczne ścieżki URL zamiast dynamicznych
Adresy URL mogą być statyczne lub dynamiczne. Dynamiczne adresy URL nie są zalecane dla SEO, ponieważ wyszukiwarkom trudniej jest indeksować tego typu adresy w porównaniu ze statycznymi.
Warto przekształcać parametry w adresy URL podfolderów, korzystając z renderowania po stronie serwera. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie dla wszystkich dynamicznych adresów URL. Na przykład, adresy URL generowane dla filtrów cen nie zawsze wnoszą wartość SEO. W takim przypadku lepiej jest stosować dynamiczne adresy URL, a nie indeksować te strony, aby uniknąć problemu duplikacji.
Dynamiczne adresy URL ułatwiają śledzenie. Statyczne adresy URL nie zawsze umożliwiają monitorowanie wszystkich parametrów.
Dlatego zaleca się stosowanie statycznych ścieżek URL podczas indeksowania stron oraz dynamicznych adresów URL, gdy nie chcesz, aby strona była indeksowana. Parametry URL, które nie wymagają indeksowania, można wykorzystać w dynamicznych adresach URL, takich jak śledzenie, sortowanie, filtrowanie czy paginacja. Inne parametry warto wykorzystać w statycznych adresach.
Spójność w sparametryzowanych adresach URL
Adresy URL z parametrami powinny być właściwie uporządkowane, aby uniknąć problemów z SEO, takich jak puste wartości, niepotrzebne parametry czy powtarzające się klucze.
Kolejność parametrów w adresie URL powinna być stała, aby uniknąć problemów z marnowaniem budżetu indeksowania i fragmentacją sygnałów rankingowych.
Na przykład:
https://twojastrona.com/produkt/mydlo/roza?klucz2=wartosc2&klucz1=wartosc1
https://twojastrona.com/produkt/mydlo/roza?klucz1=wartosc1&klucz2=wartosc2
Powyższe adresy URL różnią się kolejnością parametrów. Wyszukiwarki potraktują je jako oddzielne i zaindeksują dwukrotnie.
Spójna kolejność parametrów:
https://twojastrona.com/produkt/mydlo/roza?klucz1=wartosc1&klucz2=wartosc2
https://twojastrona.com/produkt/mydlo/roza?klucz1=wartosc1&klucz2=wartosc2
Programiści powinni otrzymać szczegółowe instrukcje dotyczące kolejności parametrów, aby uniknąć problemów z SEO.
Wdrażaj tagi kanoniczne
Aby uniknąć duplikacji treści, warto stosować tagi kanoniczne. Tagi kanoniczne ze strony z parametrami powinny wskazywać główną stronę, którą chcesz zindeksować. Dodanie tagów kanonicznych do sparametryzowanych adresów URL sprawi, że główna strona będzie traktowana jako kanoniczna, a roboty indeksujące będą uwzględniać tylko preferowaną wersję strony.
Użyj dyrektywy Disallow w pliku robots.txt
Plik robots.txt umożliwia kontrolowanie robotów indeksujących. Pomaga informować wyszukiwarki, które strony należy indeksować, a które ignorować.
Użyj „Disallow: /*?*” w pliku robots.txt, aby zablokować dostęp do stron z parametrami URL, które powodują duplikację. Upewnij się, że poprawnie kanonizujesz ciąg zapytania na stronie podstawowej.
Spójność linkowania wewnętrznego
Załóżmy, że Twoja strona ma wiele adresów URL opartych na parametrach. Niektóre strony są indeksowane za pomocą dofollow, a niektóre nie. Linkuj wewnętrznie do niesparametryzowanych adresów URL. Konsekwentne stosowanie tej metody pozwala wysyłać jasne sygnały do robotów indeksujących.
Linkowanie wewnętrzne pozytywnie wpływa na SEO, treść i ruch na stronie.
Jeśli masz sklep internetowy z wieloma kategoriami produktów i treściami, podział na strony może pomóc w rozbiciu długich list na krótsze, łatwiejsze do przeglądania. Paginacja adresów URL może poprawić wrażenia użytkownika. Stwórz stronę wyświetlającą wszystkie elementy i umieść na niej linki do wszystkich stron podzielonych na strony.
Aby uniknąć duplikacji treści, umieść tag „rel=canonical” w sekcji nagłówkowej każdej strony podzielonej na podstrony, odwołując się do pełnej strony. Roboty indeksujące potraktują te strony jako powiązane ze sobą.
Jeśli nie chcesz pozycjonować stron podzielonych na podstrony, możesz pominąć je w mapie witryny. Roboty indeksujące i tak je znajdą dzięki linkom z pełnej strony. To także może pomóc w optymalizacji budżetu indeksowania.
Poniżej przedstawiamy listę narzędzi, które mogą pomóc w monitorowaniu parametrów URL i poprawie SEO Twojej witryny.
Google Search Console
Za pomocą Google Search Console możesz analizować adresy URL swojej witryny. W zakładce „Wyniki wyszukiwania” możesz wyświetlić adresy URL, które obecnie generują wyświetlenia. Użyj filtru URL strony, aby wyświetlić listę stron.
Następnie możesz zastosować filtr, aby znaleźć adresy URL z parametrami.
Google Analytics
Google Analytics traktuje adresy URL z różnymi parametrami jako osobne strony. Jeśli nie o to Ci chodzi, możesz skorzystać z opcji Administracja > Ustawienia widoku > Wyklucz parametry zapytania z adresu URL, aby usunąć parametry z raportów i połączyć odsłony strony z wartościami odnoszącymi się do głównego adresu URL.
Narzędzie dla webmasterów Bing
Parametry URL można wykluczyć, dodając nazwy parametrów w obszarze Konfiguruj moją witrynę > Ignoruj parametry adresu URL. Bing Webmaster nie oferuje zaawansowanych opcji sprawdzania, czy parametry zmieniają treść strony, czy nie.
Screaming Frog SEO Spider Crawl Tool
Możesz bezpłatnie monitorować parametry do 500 adresów URL. W płatnej wersji możesz monitorować nieograniczoną liczbę parametrów.
Funkcja „Usuń parametry” w Screaming Frog pozwala usunąć parametry z adresu URL.
Narzędzie audytu witryny Ahrefs
Narzędzie Ahrefs również oferuje opcję „Usuń parametry adresu URL”, aby ignorować parametry podczas indeksowania witryny. Możesz także włączyć opcję ignorowania parametrów, które pasują do określonych wzorców.
Ahrefs indeksuje jedynie kanoniczną wersję Twoich stron.
Głębokie indeksowanie
Jest to potężne oprogramowanie do indeksowania w chmurze, które jest idealne dla dużych sklepów internetowych. Dodając parametry, które chcesz zablokować w polu „Usuń parametry”, zostaną one pominięte w indeksowaniu. Deepcrawl pozwala na modyfikację, usuwanie parametrów i przepisywanie adresów URL.
Podsumowanie
Parametry URL są często pomijane w kontekście SEO. Regularne monitorowanie i konserwacja sparametryzowanych adresów URL pozwala zachować higienę SEO.
Aby rozwiązać problemy z parametrami URL, zespół SEO musi współpracować z programistami i przekazać im jasne instrukcje dotyczące aktualizacji parametrów. Sparametryzowane adresy URL nie powinny być ignorowane, ponieważ mogą wpływać na sygnały rankingowe i generować inne problemy z SEO.
Teraz, gdy wiesz, jak parametry URL mogą usprawnić pozycjonowanie Twojej strony, roboty indeksujące będą wiedziały, jak używać i oceniać strony w Twojej witrynie.
Zachęcamy także do zapoznania się z artykułem na temat optymalizacji kodu JavaScript pod kątem SEO.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.