Zakupy na żywo – nowy wymiar handlu
Czy pamiętasz czasy, gdy zakupy robiło się za pomocą telewizyjnych telezakupów? Wystarczyło podnieść słuchawkę i złożyć zamówienie. Teraz wyobraź sobie to samo, ale w udoskonalonej wersji – na platformach społecznościowych, które kochasz, i nie tylko. Tak właśnie wyglądają zakupy na żywo.
Zakupy na żywo to trend, który w błyskawicznym tempie zdobywa globalną popularność. W ich ramach prezenter – właściciel firmy, influencer, celebryta lub specjalny zespół – uruchamia transmisję na żywo, podczas której oferuje ekskluzywne produkty. Z pewnością natknąłeś się już na takie transmisje na platformach społecznościowych, jak Facebook, TikTok czy Instagram.
Obecnie nawet giganci tacy jak Amazon oraz mniejsze, niezależne platformy zaczynają wdrażać zakupy na żywo. Chociaż zakupy online są wygodne i bezproblemowe, często brakuje im elementu bezpośredniego kontaktu i zaangażowania.
Widzisz produkt, podejmujesz decyzję – kupujesz albo nie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zazwyczaj po prostu rezygnujesz i przechodzisz do kolejnego.
Zakupy na żywo pozwalają na osobiste rozwianie tych wątpliwości. Możesz wejść w interakcję z prezenterem, który zazwyczaj dostarcza więcej szczegółowych informacji o produkcie niż same opisy na stronach internetowych, odpowiada na pytania i prezentuje produkt w czasie rzeczywistym z różnych perspektyw. Zdjęcia bywają ograniczone, dlatego dynamiczne wideo sprawdza się o wiele lepiej.
Ze względu na ogromny wzrost popularności, zarówno duże, jak i małe marki chcą wykorzystać potencjał zakupów na żywo. Jeśli i Ty jesteś jedną z nich, koniecznie przeprowadź gruntowne rozeznanie, zanim zaczniesz.
Aby zakupy na żywo mogły zaistnieć, niezbędne są cztery elementy:
#1. Treść wideo
Sedno zakupów na żywo to, bezsprzecznie, treść wideo. Głównym celem tego popularnego mechanizmu sprzedażowego jest prezentacja i sprzedaż produktów podczas transmisji na żywo. Format wideo jest więc fundamentalny.
Aby transmisja na żywo odniosła sukces, twórcy i marki często wykorzystują specjalne promocje, konkursy i ekskluzywne premiery, by wzbudzić poczucie pilności i wyjątkowości. Reklamy promocyjne, zawierające szczegóły nadchodzącego wydarzenia, mogą być publikowane wcześniej, aby przyciągnąć szerszą publiczność.
Przeciętny czas trwania transmisji na żywo to od 20 minut do godziny. Niektóre pokazy mogą trwać nawet dwie godziny lub dłużej. Obserwacje pokazują, że największą skuteczność osiągają programy trwające godzinę lub dwie, ponieważ prezenterzy mają wtedy czas, by zaprezentować szeroką gamę produktów. To wzbudza zainteresowanie i sprawia, że niemal każdy znajdzie coś dla siebie.
#2. Prezenter
Zakupy na żywo są interaktywne, dynamiczne i – co oczywiste – NA ŻYWO! Dlatego niezbędny jest prezenter, który będzie w stanie poprowadzić całe wydarzenie. Prezentuje produkty, podaje ceny, wprowadza na rynek ekskluzywne nowości i zarządza sprzedażą. Prezenter informuje również o ewentualnych wyczerpanych stanach magazynowych.
Większość produktów ma własne kody, które można zarezerwować za pośrednictwem strony internetowej lub telefonicznie. Zakupy na żywo często wykorzystują również komentarze użytkowników do rezerwowania konkretnych produktów.
W przypadku ograniczonej ilości produktów rezerwacje przyjmowane są na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Obecnie właściciele małych firm często pełnią rolę prezenterów we własnych programach na żywo. W przypadku większych marek gospodarzami są influencerzy i celebryci.
Pomagają oni budować wiarygodność, zaufanie i lojalność wśród odbiorców. Nowy klient może nie znać Twojej marki, ale na pewno zna popularną gwiazdę lub influencera – co pomaga w odkrywaniu i oswajaniu marki.
#3. Produkty
Oczywistym jest, że program zakupowy na żywo potrzebuje produktów, które prezenter sprzedaje w trakcie transmisji. Jeśli zastanawiasz się, co warto sprzedawać online, być może zainteresuje Cię, które produkty sprzedają się najlepiej.
Idealnym wyborem do zakupów na żywo są produkty z branży mody – biżuteria, odzież i akcesoria. Popularne są również meble, artykuły dekoracyjne do domu oraz produkty spożywcze.
Rynek zaczyna również interesować się technologią. Coraz więcej influencerów promuje nowe, stylowe gadżety, konsole i inne przydatne produkty, które cieszą się dużym zainteresowaniem na Facebooku i TikToku Live.
Ludzie organizują nawet programy na żywo, w których sprzedają nieruchomości. Możesz zobaczyć domy, wille, a nawet samochody! Po zarezerwowaniu produktu możesz mieć możliwość umówienia się na wizytę w domu lub jazdę próbną, aby upewnić się, że to dobry zakup.
#4. Platforma
Transmisje na żywo są niezwykle popularne w mediach społecznościowych, takich jak Instagram i Facebook. Znajdziesz je również na stronach e-commerce, jak Amazon.
Możesz również korzystać z niezależnych platform zakupowych, takich jak Grip, Bambuser i Livescale. Podczas gdy Livescale umożliwia markom i sprzedawcom detalicznym sprzedawanie własnych produktów, inne platformy, takie jak Grip, pozwalają każdemu sprzedawać swoje produkty, w tym niezależnym przedsiębiorcom i małym firmom.
Wybór platformy zależy od trzech kluczowych czynników:
- Platforma, która jest najbardziej popularna w Twojej kategorii produktowej.
- Platforma(y), na której przebywa Twoja grupa docelowa lub na której działają Twoi konkurenci.
- Luka rynkowa – platforma z dużą bazą odbiorców, gdzie brakuje sprzedawców.
Jeśli dopiero zaczynasz, korzystanie z platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok, będzie najrozsądniejsze. Nic to nie kosztuje! Możesz też wypróbować niezależne witryny, ale musisz liczyć się z opłatami lub prowizją od sprzedaży.
Influencer może skutecznie wypromować Twoją markę. Jest to niezwykle przydatne, gdy chcesz dotrzeć do nowych odbiorców. Wybierz osobę pełną energii i wiarygodną. Jeśli prezenter ma pozytywne nastawienie i jego odbiorcy widzą, że promuje Twój produkt lub współpracuje z Twoją marką, istnieje większe prawdopodobieństwo, że obdarzą Twoją markę zaufaniem.
Dlatego warto zatrudnić influencera. Nawet duże firmy korzystają ze wsparcia popularnych twórców, ponieważ są oni bardzo popularni wśród przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów. Co więcej, większe marki zatrudniają celebrytów, aby zwiększać rozpoznawalność marki i angażować odbiorców.
Oto korzyści, jakie możesz osiągnąć dzięki współpracy z influencerem lub gwiazdą:
- Lepsze zaangażowanie i zwiększone współczynniki konwersji.
- Lojalność wobec marki po jej odkryciu.
- Większa świadomość marki i wyraźne wyróżnienie się na tle konkurencji.
- Zwiększenie sprzedaży poprzez zachęcanie do zakupów impulsywnych ze względu na obawę, że coś przegapią.
Jak dobrze wiedzą doświadczeni marketingowcy, ludzie nie kupują od marek, kupują od ludzi. Dlatego zatrudnienie popularnego i pozytywnego prezentera może pomóc w przyciągnięciu powracających klientów. Nie musisz jednak tego robić, jeśli nie masz takiego budżetu.
Dla małych firm najlepszym rozwiązaniem będzie, jeśli właściciel sam poprowadzi transmisję. Pomaga to budować zaufanie i tworzyć autentyczną więź z klientami, którzy kupują, ponieważ Ci ufają.
Rozpoczęcie przygody z zakupami na żywo może wydawać się trudnym zadaniem. Niech te wskazówki pomogą Ci osiągnąć sukces:
#1. Wybierz platformę
Na początku przygody z transmisjami na żywo warto rozpocząć od darmowej platformy. Dlatego najlepszymi opcjami są media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter i Instagram.
Decydując się na platformę społecznościową, możesz zdecydować się na przeprowadzenie transmisji na wszystkich, aby sprawdzić, jak działają. Która platforma generuje największy ruch itp.
Jeśli nie masz na to czasu, warto przetestować możliwości, wybierając platformę, gdzie Twoja marka ma największą liczbę obserwujących i największe zaangażowanie. Platforma powinna być również popularna w branży, w której działasz i mieć klientów, którzy chętnie obejrzą Twoje pierwsze transmisje!
Gdy już nabierzesz wprawy, możesz przenieść swoją działalność na platformy e-commerce i zacząć sprzedawać na wielu platformach niezależnych, aby zwiększyć zasięg i sprzedaż.
#2. Przetestuj transmisję na kanałach organicznych
Zanim zainwestujesz w płatne kanały z transmisjami na żywo, zaleca się przetestowanie kanałów organicznych. To dobry poligon, na którym możesz ćwiczyć i stać się profesjonalistą!
Testy pomogą Ci też upewnić się, że nie przeszkadzają Ci żadne usterki techniczne. Co więcej, kanały organiczne pokażą, czy w ogóle jest zapotrzebowanie na transmisje na żywo i czy obecni klienci preferują ten kanał zakupowy.
#3. Wybierz odpowiednie produkty
Możesz mieć nieograniczoną liczbę produktów, ale czas trwania transmisji na żywo jest ograniczony! To ważna informacja, o której warto pamiętać, gdy zamierzasz rozpocząć przygodę z zakupami transmitowanymi na żywo.
Starannie wybierz produkty, które sprawdzą się w trakcie transmisji na żywo. Możesz np. postawić na produkty, które są akurat popularne, aby maksymalnie wykorzystać marketing w czasie rzeczywistym.
Możesz też wybrać produkty, które pokażą, kim jesteś jako marka. W Twoim asortymencie każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Możesz też wybrać motyw prezentacji produktów i dać użytkownikom podgląd innych produktów, aby wzbudzić ich zainteresowanie.
#4. Wybierz odpowiedniego prezentera
Jeśli nie prowadzisz transmisji jako właściciel firmy, wybór prezentera może być trudny. Możesz zdecydować się na influencera lub kogoś z Twojego zespołu, kto ma pozytywne nastawienie, potrafi prowadzić ciekawe rozmowy i ma dar przekonywania.
Jeśli wybierasz kogoś z firmy, powinien on umieć sprzedawać, opowiadając o produktach i angażując odbiorców. Jeśli jednak wybierasz influencera, powinieneś wybrać kogoś popularnego na danej platformie.
Na przykład, jeśli prowadzisz transmisję na Facebooku, znajdź influencera popularnego na Facebooku, a nie na Instagramie. Musisz też wybrać kogoś, kto jest zabawny, lubiany i nie jest uważany za niegrzecznego. Co więcej, prezenter musi pasować do Twojej marki. Jeśli zależy Ci na przystępnych cenach, a zatrudnisz influencera, który jest kojarzony z luksusem, Twoje produkty mogą się nigdy nie sprzedać.
Wynika to z tego, że Twoja grupa docelowa oczekuje czegoś innego. Jeśli natomiast chcesz dotrzeć do nowej grupy demograficznej z nowymi produktami, zatrudnienie influencera z konkretnej niszy może zadziałać!
#5. Promuj wydarzenie
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z transmisjami na żywo, musisz koniecznie zadbać o promocję wydarzenia. Chcesz, aby jak najwięcej osób obejrzało Twoją transmisję. Większe zaangażowanie to większa sprzedaż i szansa na powracających klientów.
Twórz reklamy promocyjne i dodawaj posty oraz relacje zapowiadające wydarzenie. Nie zapomnij podać godziny (wraz ze strefą czasową) i kanału. Możesz też podać inne ważne szczegóły, np. jakich produktów można się spodziewać, nie zdradzając zbyt wiele!
Możesz też wzbudzić oczekiwanie na popularne lub poszukiwane produkty, szczególnie poprzez akcje promocyjne. Dobrze zaplanowane promocje to połowa sukcesu Twoich transmisji.
#6. Przyciągnij i zatrzymaj uwagę
Nigdy nie lekceważ znaczenia pierwszych kilku minut. Przedstaw się, powiedz, co sprzedajesz i zachęć odbiorców do kontaktu poprzez komentarze i polubienia. To sposób na zachęcenie ich do udziału i wzbudzenie zainteresowania w pierwszych minutach.
Musisz również zrobić wszystko, aby utrzymać ich uwagę przez cały czas. Przekształć transmisję na żywo w zabawną rozmowę, podczas której wszyscy czują się tak, jakby rozmawiali ze znajomymi o świetnym produkcie.
Nie zapomnij jednak wspomnieć o ważnych szczegółach produktu: cenie, rozmiarze, dostępności, stanach magazynowych i wszystkim, co Twoim zdaniem jest ważne, aby ludzie mogli dokonać zakupu. Odpowiadaj na pytania w komentarzach na żywo, aby wzbudzić zainteresowanie.
Dla osób, które dołączą do transmisji w połowie, powtórz, kim jesteś, jaką markę reprezentujesz i co sprzedajesz. Udostępnij też linki do miejsc, gdzie mogą kupić wcześniej prezentowane produkty.
Nie możesz zacząć od zakupów na żywo, jeśli nie znasz platform, na których są one popularne. Przyjrzyj się platformom, które warto wykorzystać w najbliższych miesiącach:
Wiele zakupów na żywo rozpoczęło się na Facebooku. To organiczne rozwiązanie, a marka dodaje także funkcje eCommerce, takie jak opcja dodania linku do strony internetowej w celu obsługi zakupów na żywo.
Kolejnym miejscem, gdzie ten trend nabiera tempa, jest Instagram. Możesz tworzyć sklepy internetowe, prezentować produkty i dokonywać zakupów za pomocą jednego przycisku w trakcie transmisji na żywo.
TikTok
TikTok pozwala zaplanować transmisję na żywo w kalendarzu. Dzięki temu Twoi odbiorcy dowiedzą się o nadchodzącym wydarzeniu, jeśli odwiedzą Twoją stronę lub wejdą w interakcję z Twoimi treściami. TikTok oferuje również wiele formatów zakupów na żywo. Dostępne są prezentacje/samouczki zza kulis, premiery produktów, sesje pytań i odpowiedzi oraz różnorodne programy.
Możesz również dodać moderatora do programów, wyświetlić statystyki, zaprosić współprowadzącego i znaleźć pomoc w zwiększeniu zaangażowania. Ponadto możesz używać filtrów, muzyki, efektów i innych funkcji, aby lepiej prezentować produkty!
Twitch
Twitch jest znany z transmisji gier wideo. Jednak dzięki milionom użytkowników ma zintegrowane funkcje przyjazne muzyce i zakupom, więc całkiem nieźle radzi sobie w przypadku zakupów na żywo.
Livescale
Livescale to niezależna platforma zakupów na żywo, która umożliwia sprzedaż każdemu. Dzięki przydatnym integracjom, takim jak Shopify, Livescale może pomóc Ci zatrudnić dynamicznego prezentera, który dobrze pasuje do Twojej marki, i przeprowadzić inne działania promocyjne. Jest to kompleksowe rozwiązanie spełniające potrzeby związane z zakupami na żywo.
Amazon Live
Amazon Live, platforma e-commerce, ma teraz dedykowaną usługę transmisji na żywo z polecanymi twórcami i popularnymi produktami, a wszystko to zintegrowane z Amazon. Możesz śledzić premiery i wyprzedaże nowych produktów, a także słuchać recenzji i rekomendacji ulubionych twórców.
Zakupy na żywo to szaleństwo
Zakupy na żywo są niezwykle popularne i nic w tym dziwnego. Łączą zalety zakupów tradycyjnych z wygodą zakupów online. Zakupom online brakuje ludzkiego aspektu, który jest nieodłączny od zakupów na żywo!
Nie musisz jednak wychodzić z domu. Możesz robić zakupy, siedząc na kanapie, z dowolnego miejsca na świecie, a przesyłka zostanie dostarczona prosto do Twojego domu. Marki nieustannie szukają nowych sposobów sprzedaży i wygląda na to, że zakupy na żywo są jednym z nich i raczej nie znikną z rynku.
Zakupy na żywo umożliwiają również użytkownikom znalezienie osób o podobnych zainteresowaniach i zawieranie przyjaźni. Społeczności internetowe rozwijają się, dlatego można śmiało powiedzieć, że zakupy na żywo to trend, który nie zwalnia.
Możesz również odwiedzić inne strony z zakupami online, aby mądrze kupować i sporo oszczędzić.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.