Copywriting to prawdziwa frajda!
Takie jest moje zdanie i jestem przekonany, że wiele osób, które rozumieją, czym jest copywriting, zgodziłoby się ze mną.
Wydaje się to kuszące z wielu względów. Możesz realizować swoje zadania z domu, oszczędzając czas na dojazdy i unikając nieustannego nadzoru szefa. Masz możliwość krótkiej drzemki, kiedy tylko tego potrzebujesz, i zwiedzania wymarzonych miejsc bez konieczności ubiegania się o urlop.
Co więcej, jako copywriter masz szansę na wysokie zarobki i swobodę wyboru klientów, z którymi chcesz współpracować.
To jedne z głównych zalet pracy w copywritingu, poza niezależnością i większą ilością czasu, który możesz przeznaczyć dla rodziny.
Brzmi zachęcająco, prawda?
Jeśli więc rozważasz rozpoczęcie przygody z copywritingiem, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Jako osoba zajmująca się copywritingiem, omówię kluczowe aspekty tej dziedziny oraz przedstawię godne polecenia źródła, które ułatwią Ci start.
Ten artykuł oraz wspomniane materiały mogą być pomocne zarówno dla początkujących, jak i dla tych, którzy chcą udoskonalić swoje umiejętności copywriterskie.
Zacznijmy!
Co to jest copywriting?
Copywriting to talent pisania tekstów marketingowych i sprzedażowych, mających na celu skłonienie odbiorców do podjęcia określonych działań. „Działanie” w tym kontekście oznacza przekonanie do dokonania zakupu, kliknięcia przycisku, przekazania środków, udostępnienia adresu e-mail i wielu innych.
To kluczowa kompetencja w promocji i marketingu Twojej firmy. Copywriting jest niezbędny przy tworzeniu stron internetowych, broszur, opisów produktów, e-maili, reklam prasowych, billboardów, listów sprzedażowych i innych materiałów.
Copywriting to nieodłączny element marketingu cyfrowego, często spleciony z SEO i Growth hackingiem, co pozwala na zwiększenie zasięgu marki i dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Im lepszy tekst, tym większa szansa na przekształcenie potencjalnych klientów w nabywców.
Za tworzenie takich tekstów odpowiada copywriter. Jeśli wykorzystasz swój dar pisania do tworzenia przekonujących narracji, które skłonią ludzi do zakupu lub podjęcia działania, możesz na tym zbudować dochodowy biznes.
Czy copywriting jest odporny na recesję?
W rzeczywistości, copywriting otacza nas na co dzień, od produktów i usług, które cenimy, po inicjatywy charytatywne, które wspieramy. Marki zawsze potrzebują copywriterów do reklamy i promocji swojej oferty. Zatrudniają copywriterów, aby przedstawić jasny i konkretny przekaz swoim docelowym odbiorcom.
Dlatego copywriting jest dziedziną ponadczasową, a branża jest odporna na recesje. Mimo że gospodarka może przeżywać trudności, zapotrzebowanie na copywriterów maleje jedynie nieznacznie, a następnie szybko wraca do normy. Jeśli więc kochasz pisać i chcesz z tego uczynić swoją drogę zawodową, copywriting jest rozsądną opcją.
Wiele osób błędnie łączy ze sobą content writing i copywriting, myśląc, że są tym samym. W rzeczywistości różnią się one znacznie pod względem celu i stylu.
Copywriting a content writing
Celem content writingu jest edukowanie, informowanie lub dostarczanie rozrywki odbiorcom, co jest wyraźnie zaznaczone w tekście i treści artykułu. Reprezentuje on głos marki i powinien być przyjemny w czytaniu, obejmując artykuły, wpisy blogowe, e-booki, białe księgi, e-maile, posty w mediach społecznościowych itp.
Content writing ma na celu budowanie produktywnego zaangażowania i interakcji z odbiorcami, tak aby z czasem zaufali Twojej firmie lub marce. Wymaga to spójności i dostarczania wartościowych treści, które wzbudzą zainteresowanie Twoimi produktami i/lub usługami, a w konsekwencji przekształcą czytelników w klientów, lojalnych klientów!
Z drugiej strony, copywriting ma na celu generowanie sprzedaży i jest bardziej bezpośredni oraz reklamowy. Sprzedaje on ideę i zachęca odbiorców do skorzystania z produktów i/lub usług danej marki. Stosuje zwięzłą formę z przyciągającymi nagłówkami i bezpośrednimi wezwaniami do działania, aby skłonić klientów do zakupu oferty marki.
Ten rodzaj pisania obejmuje reklamy, treści na stronie internetowej, komunikaty prasowe, treści SEO, broszury, katalogi i inne materiały marketingowe.
Więc co jest lepsze, zapytasz?
Moim zdaniem najlepszym podejściem do content marketingu jest połączenie obu tych strategii. Marki powinny tworzyć treści informacyjne z konkretnym celem i systematycznie je publikować, wykorzystując jednocześnie copywriting do promowania swoich produktów i usług.
Jak zostać copywriterem?
Aby zostać copywriterem, nie musisz posiadać formalnego wykształcenia. Jeśli masz dryg do pisania, potrzebujesz tylko odpowiedniego wsparcia, aby pisać jak profesjonalny copywriter. Możesz udoskonalić swoje umiejętności, zgłębiając tajniki technik copywritingu, strukturę efektywnych tekstów oraz sposoby na usprawnienie procesu tworzenia.
Kluczowe jest też nieustanne ćwiczenie, ponieważ sama wiedza teoretyczna nie przyniesie rezultatów. Tak więc, jeśli chcesz nauczyć się copywritingu, przedstawię kilka cennych zasobów i tutoriali, które mogą Ci pomóc.
Centrum Blackford
Uznawane za najlepszy kurs copywritingu na świecie, Centrum Copywritingu w Blackford oferuje dyplom w tej dziedzinie. Nauczysz się tu narzędzi copywritingu i sekretów, które wykorzystują odnoszący sukcesy profesjonaliści.
Kurs wprowadzi Cię w tajniki pisania tekstów, które sprzedają, nauczy Cię, jak zdobywać klientów i zarabiać na tym. Możesz studiować online w zaciszu swojego domu, a także otrzymać wersję drukowaną materiałów.
Kurs wykorzystuje filmy, quizy, wyzwania i angażujące zadania. Oprócz tego, będziesz miał swojego opiekuna i doradcę kursu oraz możliwość nawiązania kontaktu z innymi uczestnikami. Nauka opiera się na praktycznych zadaniach od prawdziwych klientów, co pozwoli Ci zbudować swoje portfolio.
Po ukończeniu kursu otrzymasz wsparcie, które ułatwi Ci szybkie rozpoczęcie kariery jako certyfikowany copywriter. Po pomyślnym ukończeniu kursu otrzymasz dwa certyfikaty:
- Dyplom z copywritingu przyznany przez Blackford Center
- Certyfikat osiągnięć od ABC Wards & Certa Awards, zawierający podsumowanie postępów ucznia z listą umiejętności nabytych podczas kursu.
Udemy
Udemy oferuje niemal każdy kurs, jakiego potrzebują współcześni studenci. Chciałbym polecić dwa kursy, które mogą być dla Ciebie interesujące:
- Kompletny kurs copywritingu
- Sekretny składnik doskonałego pisania
Kompletny kurs copywritingu to propozycja dla tych, którzy pragną rozwinąć swoje umiejętności w tej dziedzinie. Dowiesz się z niego, jak pisać skuteczne teksty i rozwijać swoją karierę lub firmę.
Otrzymasz dostęp do licznych formuł copywritingu, DARMOWYCH narzędzi i szablonów. Dowiesz się, jak sprzedawać produkty i usługi za pomocą swojego pisania, jak przekonywać ludzi do podjęcia działania TU I TERAZ oraz poznasz tajniki najlepszych copywriterów na świecie.
Co najważniejsze, kurs ten nauczy Cię psychologii sprzedaży, która pomoże Ci zbudować dochodowy biznes. Zdobędziesz też wiedzę o technikach pisania i etycznej perswazji, a także pokonasz niepokój związany z pustą stroną.
Dzięki temu kursowi zyskasz dożywotni dostęp do technik i systemów potrzebnych do poprawy współczynnika konwersji. Kurs obejmuje 3 godziny angażujących materiałów wideo, sprawdzone strategie, dziesiątki materiałów do pobrania, takich jak przewodniki i pliki PDF.
Sekretny składnik doskonałego pisania prowadzi Shani Raja, były redaktor Wall Street Journal. Tutaj poznasz 4 fundamentalne elementy świetnego pisania – jasność, prostotę, sugestywność i elegancję.
Zrozumiesz, jak idealnie połączyć te składniki, tworząc spójną i wyróżniającą się treść. Kurs pomoże Ci także zidentyfikować Twoje słabe strony i w efekcie znacząco poprawić umiejętności pisarskie.
Kurs jest bezpłatny, jednak jeśli potrzebujesz certyfikatu instruktora i dodatkowej pomocy, możesz za niego zapłacić.
Podręcznik
Jeśli zajmujesz się pisaniem, zatwierdzaniem tekstów lub aspirujesz do tego, ten klasyczny podręcznik może okazać się nieoceniony. Chodzi o „The Copywriter’s Handbook: A Step-By-Step Guide to Writing Copy That Sells”.
Zaktualizowana, czwarta edycja tej książki jest dostępna na Amazon. Może być ona przydatna dla copywriterów, niezależnych pisarzy, marketerów wielokanałowych, menedżerów marketingu, dyrektorów kreatywnych, a nawet właścicieli małych i średnich firm.
W książce znajdziesz mnóstwo przydatnych wskazówek dotyczących copywritingu, na przykład:
- 8 sprawdzonych sposobów na skuteczne nagłówki i ich praktyczne zastosowanie
- Motywująca sekwencja w 5 krokach do generowania większej sprzedaży
- 10 wskazówek, jak zwiększyć współczynnik konwersji stron docelowych
- 15 sposobów na zapewnienie wyższego współczynnika otwarć i klikalności e-maili
- Formuła 4-S, dzięki której tekst będzie przejrzysty, przekonujący i zwięzły
- Jak stworzyć efektywne lead magnety, aby podwoić wskaźnik odpowiedzi
Ta bogata w informacje publikacja zawiera wszystko, czego potrzebujesz do opanowania copywritingu. Obejmuje ona także zagadnienia związane z content marketingiem, tworzeniem stron docelowych, filmów online i inne.
Dla początkujących
„Copywriting dla początkujących: Jak pisać teksty internetowe, które sprzedają, nie będąc tandetnym” na platformie Skillshare to kolejna godna uwagi opcja. Kurs ten jest szczególnie przydatny dla osób stawiających pierwsze kroki w copywritingu. Doświadczony copywriter internetowy przekazuje cenne wskazówki zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym.
Kurs wprowadza w podstawy copywritingu online i uczy, jak kierować słowa we właściwym kierunku, w sposób angażujący i ekscytujący. Jeśli masz trudności z wyborem właściwych słów i zmagasz się z pustym ekranem, ten kurs jest właśnie dla Ciebie.
To 60-minutowa lekcja podzielona na 16 krótkich sesji wideo. Dowiesz się z niej, jak skutecznie pisać i przekształcać odwiedzających stronę w potencjalnych klientów, a następnie w nabywców.
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- Podstawy pisania tekstów na strony internetowe oraz tworzenie chwytliwych nagłówków za pomocą 3 sprawdzonych szablonów
- 8 pytań badawczych, które pomogą Ci lepiej zrozumieć grupę docelową, jej obawy, pragnienia i problemy oraz odkryć właściwe słowa, których możesz użyć w swoich tekstach
- Szablony do szybkiego i skutecznego pisania nagłówków, podtytułów i CTA
- Jak wyróżnić się na nasyconym rynku copywriterów
- Jak przekształcić nudne cechy produktu w korzyści, którym czytelnicy nie będą mogli się oprzeć. Wynika to z faktu, że odbiorców bardziej interesuje to, jak produkt/usługa może im pomóc, a nie tylko ich funkcje.
- 3 sposoby na pokonanie blokady pisarskiej. Każdy pisarz na świecie, niezależnie od tego, czy to przyzna, czy nie, doświadcza blokady pisarskiej, podobnie jak Ty. Poznaj te trzy kroki, aby uwolnić się od tego paraliżującego stanu i wrócić do pisania.
Copyblogger Pro
Copyblogger to znana marka w świecie copywritingu. Za 495 USD rocznie możesz uzyskać dostęp do materiałów edukacyjnych o wartości ponad 600 USD, decydując się na Copyblogger Pro.
Co miesiąc otrzymasz nowe umiejętności, pomysły i informacje, które zmienią Twój copywriting, życie i biznes. Trudno jest znaleźć porównywalny poziom coachingu, edukacji, networkingu i możliwości.
Kurs obejmuje:
- Mistrzowski kurs pisania treści
- Mistrzowski kurs pisania e-maili
- Mistrzowski kurs SEO
- Mistrzowski kurs biznesu online
- Zaawansowane kursy mistrzowskie i seminaria
Członkostwo daje dostęp do warsztatów strategicznych, sesji Q&A oraz sesji z gościnnymi postami. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę, która przełoży się na konkretne efekty. Dodatkowo otrzymujesz wsparcie społeczności, możliwość networkingu, co zwiększa zwrot z inwestycji w rozwój firmy copywriterskiej.
Jeśli uznasz, że członkostwo nie jest dla Ciebie, możesz wysłać wiadomość e-mail z prośbą o zwrot pieniędzy, bez dodatkowych formalności i długich procedur.
IDM
Masterclass Copywriting, organizowany przez Institution of Data & Marketing (IDM) pomoże Ci poznać zaawansowane metody copywritingu, które zwiększą zaangażowanie odbiorców i sprzedaż. Zyskasz wgląd w to, jak ludzie czytają i co motywuje ich do działania, co przełoży się na poprawę jakości Twojego pisania.
Otrzymasz praktyczne wskazówki, które wykorzystasz w swoich tekstach, niezależnie od kontekstu. Zrozumiesz mechanizmy, które sprawiają, że odbiorcy reagują na konkretne teksty i nauczysz się je wykorzystywać na swoją korzyść. Dowiesz się też, jak zdefiniować i komunikować wartość oferty sprzedażowej.
Kurs pomoże Ci zrozumieć czynniki racjonalne i emocjonalne, które przekonują i angażują czytelników. Nauczysz się tworzyć tekst, który będzie odpowiedni dla różnych mediów marketingowych. Zdobędziesz również wiedzę o typografii, obrazach i innych elementach graficznych, które mogą wzbogacić Twoje teksty.
Kurs obejmuje także sprawdzone praktyki copywritingu, zaawansowane porady i ćwiczenia, które pomogą Ci doskonalić swoje umiejętności.
Kurs pisania tekstów
To jeden z popularnych kursów copywritingu o nietypowej nazwie – Kurs pisania tekstów dostępny na YouTube. Na tym kanale nauczysz się podstaw efektywnych i konwertujących technik copywritingu.
Dowiesz się również, jak tworzyć skuteczne e-maile dla potencjalnych klientów i solidne procesy tworzenia treści, które sprzedają. Zrozumiesz najczęściej popełniane błędy i dowiesz się, jak ich unikać.
Praca w domu wiąże się z wyzwaniami, takimi jak utrzymanie produktywności. Materiały wideo na kanale pomogą Ci zwiększyć wydajność dzięki praktycznym wskazówkom i informacjom, które utrzymają Twoją motywację i pomogą Ci rozwijać swoje umiejętności.
Kreatywne pisanie
Specjalizacja z kreatywnego pisania to kolejna opcja, którą znajdziesz na platformie Coursera. Kurs ten obejmuje kluczowe aspekty trzech głównych gatunków kreatywnego pisania – opowiadania, pamiętnika i eseju narracyjnego.
Nauczysz się używać ciekawych technik pisarskich, np. tworzyć angażujące historie, świeże opisy, interesujące scenerie. Po ukończeniu kursu otrzymasz certyfikat, który możesz udostępnić. Całość realizowana jest w elastycznym harmonogramie.
Akademia HubSpot
Rozwiń swoją karierę w copywritingu, korzystając z bezpłatnych szkoleń online oferowanych przez Akademię HubSpot. Znajdziesz tam wiele kursów i bezpłatnych certyfikatów do zdobycia.
Wypróbuj kurs z zakresu content marketingu, aby poznać podstawy tworzenia angażujących treści. Nauczysz się tworzyć i modyfikować treści, które będą dobrze odbierane zarówno przez użytkowników, jak i przez wyszukiwarki.
QuickSprout
Zachęcam do przeczytania obszernego artykułu opublikowanego przez QuickSprout, aby uzyskać pełniejszy obraz copywritingu. Materiał obejmuje następujące zagadnienia:
- Wyjaśnienie pojęcia copywritingu
- Jak zostać copywriterem
- Znaczenie zrozumienia produktu/usługi oraz odbiorców przed rozpoczęciem pisania
- Tworzenie efektywnych opisów produktów
- Jak pisać chwytliwe nagłówki i przekonujące teksty
Artykuł ten jest skierowany zarówno do początkujących, jak i doświadczonych copywriterów, którzy chcą udoskonalić swoje umiejętności. Porusza on kwestie związane z rynkiem, odbiorcami, a także sztuką pisania, co w efekcie może pomóc w tworzeniu tekstów, które wywierają wpływ i przekonują odbiorców do działania, gdy zostaną właściwie połączone i wdrożone.
Copyhackerzy
Copyhackerzy oferują wartościowe, BEZPŁATNE zasoby dla copywriterów. Pozwolą one na tworzenie lepszych strategii treści i skutecznych tekstów reklamowych.
Nauczysz się między innymi, jak pisać chwytliwe nagłówki i podtytuły, oceniać propozycje wartości oraz formatować teksty. Zapoznaj się z dostępnymi materiałami i przeczytaj te, które pomogą Ci w rozwoju Twoich umiejętności.
Kilka wskazówek dotyczących copywritingu, które warto rozważyć
- Zrozum potrzeby swoich odbiorców. Weź pod uwagę ich oczekiwania, obawy i aspiracje. Pisz w taki sposób, aby Twoje teksty były odpowiedzią na ich potrzeby. Nie owijaj w bawełnę!
- Stosuj się do podstawowych zasad copywritingu, takich jak efektywna struktura tekstu, perswazja, empatia, emocje, chwytliwe nagłówki, rzeczowa treść i wyraźne wezwanie do działania. Zachowaj właściwą równowagę między korzyściami a funkcjami, przedstaw dowody, np. opinie klientów i bądź konkretny.
- Po napisaniu tekstu wyeliminuj niepotrzebne elementy, unikaj żargonu i frazesów.
- Ćwicz jak najwięcej, aby stale udoskonalać swoje umiejętności. Regularnie oceniaj swoje postępy, porównując nowe teksty z wcześniejszymi.
- Jeśli język angielski nie jest Twoim językiem ojczystym lub potrzebujesz dodatkowej pomocy, skorzystaj z wymienionych zasobów edukacyjnych.
Podsumowanie
Stanie się skutecznym copywriterem nie następuje z dnia na dzień. Należy ostrożnie podchodzić do obietnic łatwego sukcesu. Copywriting wymaga regularnej praktyki i skupienia na potrzebach odbiorców. Warto wykorzystywać narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które wspierają proces pisania i optymalizacji treści.
Możliwość rozwoju swoich umiejętności jest otwarta dla każdego, zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych copywriterów. Wykorzystaj przedstawione w artykule zasoby i tutoriale, aby opanować sztukę tworzenia tekstów, które skutecznie przekonują i sprzedają!
Ucz się! Nie przestawaj pisać!