Czy dostarczanie e-maili jest trudne?
Prawdopodobieństwo, że Twój e-mail wyląduje w skrzynce odbiorczej subskrybenta, można ocenić na… 11 w skali od 1 do 10!
Jeśli Twoje e-maile zbyt często trafiają do folderu ze spamem, a rezultaty prowadzonych kampanii są dalekie od oczekiwanych, to trafiłeś we właściwe miejsce.
W tym opracowaniu zagłębimy się w tajniki dostarczania wiadomości e-mail, omówimy najlepsze metody na utrzymanie wysokich wskaźników dostarczalności oraz przedstawimy zestaw narzędzi, które znacząco ułatwią to zadanie.
Czym jest dostarczalność wiadomości e-mail?
Dostarczalność e-maili to miara tego, jak często Twoje wiadomości docierają bezpośrednio do skrzynek odbiorczych adresatów.
Choć może się to wydawać trywialne, aż 75% specjalistów od marketingu uznaje „współczynnik dostarczalności” za kluczowy wskaźnik efektywności (KPI) przy ocenie skuteczności kampanii e-mailowych.
I słusznie mają ku temu powody.
W jaki sposób dostarczalność wpływa na marketing e-mailowy?
Dostarczalność wiadomości e-mail ma bezpośredni wpływ na powodzenie Twoich działań marketingowych. Niski wskaźnik dostarczalności może pociągać za sobą szereg niekorzystnych konsekwencji.
Obniżenie wskaźników otwarć i kliknięć
Jeżeli Twoje e-maile nie są dostarczane, nie ma mowy o otwarciach i kliknięciach. Nawet starannie przygotowana wiadomość może utknąć w spamie, pozostając niezauważona.
Słaba dostarczalność nieuchronnie wpływa na podstawowe wskaźniki zaangażowania, czyli na wskaźniki otwarć i klikalności, oddalając Cię od zamierzonych rezultatów.
Spadek wskaźników konwersji
Konwersje są ściśle związane z otwarciami, kliknięciami oraz dostarczalnością – zaniedbanie któregokolwiek z tych aspektów prowadzi do spadku wskaźników konwersji.
Niski wskaźnik dostarczalności zmniejsza szansę na to, że subskrybenci zareagują na Twoją wiadomość, co przekłada się na spadek konwersji i utratę potencjalnych zysków dla Twojej firmy.
Zmniejszenie zaangażowania odbiorców
Słaba dostarczalność e-maili negatywnie wpływa na wiarygodność Twojej marki. Wysyłanie kampanii, które lądują w folderze ze spamem, to zły pomysł.
Odpowiednia dostarczalność e-maili gwarantuje, że Twoje wiadomości regularnie trafiają do skrzynek odbiorczych subskrybentów. Przekłada się to na dwa aspekty:
Po pierwsze, subskrybenci otrzymują Twoje e-maile w regularnych odstępach czasu. Po drugie, chętniej angażują się w ich treść, ponieważ regularnie widzą Cię w swojej skrzynce odbiorczej.
Czynniki wpływające na dostarczalność e-maili
#1. Reputacja nadawcy
Jedną z głównych przyczyn problemów z dostarczaniem e-maili jest słaba reputacja nadawcy. Czym ona jest?
Dostawcy usług internetowych (ISP) przyznają firmom określone oceny. Podobnie jak w przypadku scoringu kredytowego, ocena nadawcy w skali od 0 do 100 odzwierciedla kondycję i wiarygodność Twojego programu pocztowego.
Przed dostarczeniem e-maila, dostawcy usług internetowych weryfikują reputację nadawcy, aby ocenić jego wiarygodność.
Wyższy wynik oznacza lepszą reputację domeny, co przekłada się na lepszą dostarczalność i pewniejsze lądowanie e-maili w skrzynkach odbiorczych.
#2. Jakość listy kontaktów
Bądźmy realistami – budowanie listy e-mailowej wymaga czasu i wysiłku. Korzystanie z nieuczciwych praktyk, takich jak kupowanie gotowych list, może negatywnie wpłynąć na rezultaty Twoich kampanii.
Dobra lista e-mailowa składa się z osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie Twoich wiadomości. Z drugiej strony, wysyłanie nieoczekiwanych e-maili zazwyczaj skutkuje rezygnacją z subskrypcji lub zgłoszeniem Twojej wiadomości jako spam.
Wniosek? Wydawanie pieniędzy na zakupione listy e-mailowe nie przyniesie pożądanych efektów w dłuższej perspektywie.
Dodatkowo, warto przyjrzeć się kontaktom, które od dawna nie reagują na Twoje wiadomości. Wysyłanie e-maili do takich osób może negatywnie wpłynąć na Twoją dostarczalność.
#3. Dedykowany a współdzielony adres IP
Jeśli wysyłasz kampanie, a nie pojedyncze e-maile, dedykowany adres IP da Ci większą kontrolę nad tym procesem.
Dedykowane adresy IP są przeznaczone wyłącznie do wysyłania Twoich e-maili. Dzięki temu, możesz wysyłać wiadomości z adresu należącego tylko do Ciebie, co daje Ci pełną kontrolę nad reputacją nadawcy.
Współdzielony adres IP działa inaczej. W tym przypadku dzielisz swój adres IP z innymi nadawcami, a Twoja reputacja może ucierpieć w wyniku działań tych osób.
Poniższy schemat pomoże Ci zdecydować, który adres IP jest dla Ciebie odpowiedni.
Źródło obrazu: Litmus
#4. Pułapki spamowe
Pułapki spamowe to adresy e-mail wykorzystywane przez dostawców usług internetowych (ISP) i operatorów list blokad do identyfikowania nadawców, którzy nie przestrzegają dobrych praktyk w e-mail marketingu.
Mówiąc wprost, są to e-maile, które działają jak przynęta na spamerów.
Na przykład, jeśli jeden z Twoich kontaktów zmienił pracę, jego stary służbowy adres e-mail staje się nieważny. Dostawcy usług internetowych wykorzystują takie adresy do monitorowania, czy firmy stosują dobre praktyki marketingowe.
Jeśli wpadniesz w pułapkę spamową, Twoja domena lub adres IP mogą zostać zablokowane, a Twoje e-maile trafią prosto do folderu spam.
Najlepsze praktyki poprawiające dostarczalność wiadomości e-mail
#1. Zadbaj o higienę swojej listy e-mailowej
Listy e-mailowe nie są dane raz na zawsze. Musisz je regularnie skanować i aktualizować, aby zachować wysoki wskaźnik dostarczalności. Można to zrobić na trzy sposoby:
Wyszukiwarki e-maili od zewnętrznych dostawców: samodzielne zbieranie e-maili z witryn internetowych nie jest dobrym pomysłem. Istnieje wiele zewnętrznych wyszukiwarek e-maili, które pozwalają szybko znaleźć poprawny adres e-mail. Te narzędzia posiadają wbudowane mechanizmy weryfikacyjne, które pomogą Ci zebrać i stworzyć wysokiej jakości listę e-mailową za pomocą jednego kliknięcia.
Segmentacja e-maili: Jednym z głównych problemów z dostarczalnością jest brak personalizacji. Segmentacja listy e-mailowej w oparciu o gusty, dane demograficzne i preferencje odbiorców to krok w dobrym kierunku.
Podwójne potwierdzenie subskrypcji (double opt-in): Podwójne potwierdzenie subskrypcji to dodatkowe zabezpieczenie, które weryfikuje poprawność adresu e-mail. W tym przypadku link potwierdzający jest wysyłany do adresata. Tylko ci, którzy zweryfikują swoją autentyczność, będą otrzymywać kolejne e-maile.
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzi do weryfikacji adresów e-mail, które pozwalają szybko oczyścić Twoją listę.
#2. Skonfiguruj SPF i DKIM
SPF (Sender Policy Framework) i DKIM (DomainKeys Identified Mail) to dwa podstawowe elementy systemu nazw domen (DNS).
Mówiąc prościej, rekordy DNS pokazują, że zależy nam na reputacji naszej domeny i jako nadawcy.
Konfiguracja SPF i DKIM pomoże Ci chronić dobrą reputację Twojej domeny, a tym samym poprawi dostarczalność Twoich e-maili.
Na szczęście większość narzędzi do dostarczania e-maili ułatwia konfigurację rekordów DNS (więcej o tym poniżej).
#3. Linie tematyczne
Tak, jedna linia może zadecydować o losie Twojego e-maila. Aż 69% odbiorców oznacza wiadomość e-mail jako spam, właśnie po przeczytaniu tematu.
Źródło
Co możesz zrobić? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć wiarygodny temat.
- Unikaj używania wielkich liter
- Nie używaj znaków interpunkcyjnych (takich jak wykrzykniki)
- Unikaj słów, które mogą być kojarzone ze spamem, takich jak „Bezpłatny” czy „Gwarancja”
- Dostosuj temat do treści wiadomości
Dodatkowo, testy A/B linii tematycznych mogą zwiększyć ROI nawet o 28%.
#4. Uprość proces rezygnacji z subskrypcji
Zgodnie z ustawą CAN-SPAM, nadawca musi zapewnić jasny i prosty sposób na rezygnację z subskrypcji.
Dodanie przycisku rezygnacji z subskrypcji do e-maili buduje dobre relacje z dostawcami usług internetowych, ale przede wszystkim pokazuje odbiorcom, że szanujesz ich, ich prywatność i potrzeby.
Zobacz, jak na przykład Sparkian, platforma publikująca gry online, dodaje przycisk rezygnacji u dołu wiadomości e-mail.
#5. Monitoruj treść e-maili
Treść wiadomości e-mail ma znaczący wpływ na dostarczalność i zwiększa szanse na zakwalifikowanie wiadomości jako spam. Przed wysłaniem upewnij się, że pamiętasz o kilku zasadach.
Po pierwsze, większość dostawców poczty e-mail blokuje multimedia, takie jak Flash czy pliki wideo. Dodawanie treści wideo do e-maila nie ma sensu, a wręcz jest traktowane jak spam. Zamiast tego, lepiej użyć obrazu z odtwarzacza wideo, który przekieruje użytkownika na stronę internetową.
Po drugie, nie przesadzaj z ilością grafik i linków. Dostawcy usług poczty e-mail mogą to odebrać jako działanie spamera. SpamAssassin zaleca, aby w wiadomościach e-mail było co najmniej 60% tekstu i nie więcej niż 40% obrazów.
Po trzecie, unikaj umieszczania w e-mailach formularzy. Zamiast tego lepiej dodać wezwanie do działania, które przekieruje użytkowników do formularza na stronie docelowej.
I wreszcie, zawsze sprawdzaj poprawność treści przed wysłaniem.
#6. Zachowaj regularność wysyłki
Prowadzenie kampanii e-mailowych bez gwałtownych spadków i wzrostów jest kluczowe dla budowania dobrej reputacji. Nieregularna wysyłka może wzbudzić podejrzenia dostawców usług internetowych.
Najlepszym sposobem na utrzymanie regularności jest trzymanie się planu wysyłki kampanii w określone dni. Według Campaign Monitor:
- E-maile wysyłane w poniedziałki osiągają najwyższy wskaźnik otwarć – 22%.
- Środy i wtorki uzyskują najwyższy wskaźnik kliknięć do otwarć (10,8%).
- Wskaźniki klikalności wahają się od 2,1% do 2,4% dla wszystkich dni tygodnia, z najniższymi wynikami w soboty i niedziele, a najwyższymi we wtorki.
Pamiętaj jednak, że te dane mogą się różnić w zależności od rodzaju działalności i branży. Najlepiej jest przeprowadzić testy i znaleźć najlepszy czas na wysyłkę e-maili w Twojej firmie.
Poniżej znajdziesz listę najlepszych narzędzi do dostarczania wiadomości e-mail, które wykorzystują sztuczną inteligencję i zaawansowane algorytmy, aby zwiększyć dostarczalność Twoich e-maili.
Mailflow
MailFlow to intuicyjne, a zarazem bogate w funkcje narzędzie, które wspomaga dostarczanie e-maili. Pomaga błyskawicznie zwiększyć dostarczalność wiadomości. Jest darmowe i współpracuje z Gmail, Outlookiem oraz innymi dostawcami usług internetowych.
Kluczowe cechy
- Ułatwia konfigurację rekordów DNS, weryfikuje i ustawia niezbędne komponenty, takie jak SPF i DKIM
- Monitoruje blisko 100 list blokad, dzięki czemu szybko dowiesz się, jeśli któraś z nich umieści Cię na swojej liście
- Wbudowane narzędzie Auto-warmer pomaga poprawić dostarczalność, automatycznie wysyłając i odpowiadając na e-maile
- Pozwala łatwo monitorować reputację nadawcy u różnych dostawców w jednym miejscu
Wkrótce na platformie pojawią się nowe funkcje, takie jak powiadomienia o uszkodzonych linkach w czasie rzeczywistym i analiza e-maili.
Saleshandy
Saleshandy to narzędzie do automatyzacji e-maili, które doskonale sprawdza się przy generowaniu leadów poprzez zimne e-maile, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej dostarczalności. To narzędzie, które ma wiele zaawansowanych funkcji, cieszy się zaufaniem firm takich jak GoDaddy, Content Studio i innych.
Kluczowe cechy
- Asystent pisania oparty na sztucznej inteligencji tworzy spersonalizowane treści e-maili i sprawdza je pod kątem spamu
- Umożliwia łatwą weryfikację e-maili przed wysłaniem; wykorzystuje funkcję rozgrzewania e-maili, aby stopniowo poprawiać reputację domeny
- Wbudowana funkcja Bounce Guard automatycznie wstrzymuje sekwencję wysyłki po wykryciu odrzuconych e-maili
- Zaawansowana funkcja Email Ramp Up pozwala skalować dzienną częstotliwość wysyłania i poprawiać reputację domeny
Saleshandy oferuje również funkcje automatyzacji zimnych e-maili, takie jak automatyczne wysyłanie kolejnych wiadomości. Pozwala także na tworzenie do 26 różnych wariantów e-maili.
Co więcej, Saleshandy oferuje 7-dniowy bezpłatny okres próbny, dzięki czemu możesz samodzielnie przetestować to narzędzie.
GlockApps
GlockApps oferuje zestaw narzędzi, produktów i profesjonalnych usług, które pomagają firmom trafiać bezpośrednio do skrzynek odbiorczych klientów.
Kluczowe cechy
- Narzędzie do sprawdzania spamu pozwala sprawdzić, jaki procent Twoich e-maili dociera do skrzynek odbiorczych; otrzymuj raporty i statystyki dotyczące dostarczalności w czasie rzeczywistym
- Wbudowany kontroler DMARC pomaga wykrywać, eliminować i zapobiegać niepożądanym cyberincydentom w domenie
- Otrzymuj powiadomienia w czasie rzeczywistym o problemach, które utrudniają dostarczalność e-maili
- „Gappie”, bot oparty na sztucznej inteligencji, integruje się ze Slackiem lub Telegramem, informując Cię o kondycji i bezpieczeństwie Twojej domeny
GlockApps jest bezpłatny do użytku osobistego. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-mail marketingiem, to świetne narzędzie, które pomoże Ci wystartować. GlockApps oferuje również modele premium dla małych firm oraz indywidualne wyceny dla dużych przedsiębiorstw.
NeverBounce
NeverBounce to jeden z czołowych dostawców rozwiązań do weryfikacji i czyszczenia e-maili, których celem jest poprawa dostarczalności. Platforma obsługuje ponad 100 000 klientów, w tym najlepsze marki, takie jak Uber, Indeed, Dell i wiele innych.
Kluczowe cechy
- Ponad 80 integracji z największymi dostawcami usług e-mailowych i systemami CRM, takimi jak HubSpot, MailChimp i inne, które ułatwiają importowanie i eksportowanie list i danych
- Łatwe przeciąganie i upuszczanie list e-mailowych z zewnętrznych zestawów danych; masowe czyszczenie list w celu usuwania duplikatów i niepoprawnych adresów e-mail; pobieranie podzielonych list, wszystko to z poziomu jednego panelu
- Weryfikacja adresów e-mail w czasie rzeczywistym za pomocą interfejsu API, JavaScript lub Zapier
- Bezpłatna analiza odrzuceń pozwala oszacować wskaźniki odrzuceń i zaplanować kampanię
NeverBounce działa na zasadzie płatności za faktyczne użycie, dzięki czemu narzędzie jest dostępne dla małych i dużych firm. Co ważne, im więcej adresów zweryfikujesz, tym niższa będzie cena.
Folderly
Folderly to kompleksowe oprogramowanie do dostarczania e-maili, które pozwala dbać o dobrą kondycję skrzynki pocztowej i maksymalizować zyski z marketingu e-mailowego.
Kluczowe cechy
- Funkcja dostarczalności daje pełen wgląd w to, gdzie trafiają Twoje e-maile – do skrzynki odbiorczej, spamu lub innych folderów
- Szczegółowe raporty na temat dostarczalności za jednym kliknięciem
- Panel do tworzenia i zarządzania szablonami e-maili, analizowania ich pod kątem czynników, które mogą wzbudzić podejrzenia spamu
- Integracja z głównymi dostawcami usług e-mail, CRM oraz platformami marketingowymi, takimi jak Amazon Google Workspace, AWS, Office 365 i inne
Wkrótce Folderly wprowadzi funkcję „Spam Trigger”, która będzie wskazywać konkretne powody, dla których Twoje e-maile trafiają do spamu.
Warmy
Warmy to narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które pomaga optymalizować, śledzić i monitorować kampanie e-mailowe w celu poprawy dostarczalności. Użytkownicy Warmy, zwłaszcza agencje, mogą tworzyć spersonalizowane pulpity nawigacyjne, aby monitorować postępy i utrzymywać zespoły na bieżąco.
Kluczowe cechy
- „Adeline”, silnik AI, automatyzuje cały proces, od analizy e-maili po tworzenie automatycznych odpowiedzi
- Wysyłaj i odbieraj e-maile od prawdziwych ludzi w dowolnym głównym systemie pocztowym, w tym Gmail, Google WorkSpace, Microsoft 365, Outlook, Zoho, a nawet niestandardowym SMTP
- Bezpłatne narzędzia, takie jak kalkulator ROI, sprawdzanie stanu e-maili i szablonów oraz testy rozmieszczenia, które pomagają mierzyć postępy
- Integracja z popularnymi witrynami i oprogramowaniem, takimi jak Zapier, HubSpot, Salesforce, Shopify, Monday.com i inne
Warmy cieszy się zaufaniem ponad 2500 użytkowników i pomógł im wygenerować do tej pory przychód rzędu 8 milionów dolarów.
SendPost
SendPost to pierwszy CRM do dostarczania wiadomości e-mail, który dostarcza programistom, firmom i dostawcom usług internetowych narzędzi i wsparcia potrzebnych do regularnego dostarczania, mierzenia i optymalizowania wysyłek e-maili.
Kluczowe cechy
- Łatwa integracja z witryną lub aplikacją za pomocą API dostępnych w ponad 14 językach programowania lub połączenie za pomocą przekaźnika SMTP
- API weryfikacji chroni skrzynkę odbiorczą przed błędnymi adresami e-mail
- Segmentacja e-maili na podkonta i grupy za pomocą jednego kliknięcia; szczegółowe statystyki i wgląd w poszczególne grupy dzięki analizom w czasie rzeczywistym
- Automatyczne powiadomienia za pośrednictwem Slacka i e-maili, gdy dostarczalność spadnie poniżej określonego poziomu
SendPost wysyła codziennie ponad 400 milionów e-maili. To narzędzie jest idealne dla nadawców dużych ilości wiadomości i dostawców usług internetowych, którzy komunikują się z tysiącami klientów.
Podsumowanie
77% marketerów odnotowało znaczny wzrost wskaźników zaangażowania w e-maile w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Nie dziwi więc fakt, że firmy intensywnie poszukują sposobów na zwiększenie zaangażowania i potencjalnych zysków.
Nasuwa się pytanie: czy w tak konkurencyjnym świecie e-mail marketingu, możesz pozwolić sobie na to, by Twoje e-maile nie docierały do skrzynek odbiorczych?
Jeśli odpowiedziałeś „NIE”, to być może nadszedł czas, by skorzystać z jednego z narzędzi do dostarczania wiadomości e-mail i wygrać tę grę.
Polecamy także zapoznać się z listą najlepszych narzędzi do testowania e-maili, które możesz wykorzystać w swoich kampaniach.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.