9 powodów, dla których warto używać tagowania po stronie serwera zamiast tagowania po stronie klienta

W marketingu online i analityce internetowej często spotykasz się z tagowaniem po stronie serwera i klienta. Ostatnio większość ludzi opowiada się za tagowaniem po stronie serwera zamiast tagowania po stronie klienta. Dlaczego?

Marketing polega na zrozumieniu zachowań konsumentów. Można to jednak osiągnąć jedynie poprzez skuteczne techniki gromadzenia danych i śledzenia.

W tym artykule wyjaśnię szczegółowo, czym jest tagowanie, jego znaczenie w gromadzeniu i śledzeniu danych, rozróżniam tagowanie po stronie serwera od tagowania po stronie klienta i zilustruję, dlaczego należy używać tagowania po stronie serwera zamiast tagowania po stronie klienta.

Co to jest tagowanie?

Tagowanie oznacza po prostu dodanie tagów (małych fragmentów kodu) do witryny internetowej. Takie tagi służą do zbierania danych o interakcjach użytkowników, wysyłania informacji do zewnętrznych narzędzi analitycznych lub śledzenia zdarzeń.

Tagi te można wykorzystać do osiągnięcia następujących celów:

  • Analityka internetowa: możesz śledzić zachowanie użytkowników w witrynie internetowej na podstawie wskaźników, takich jak przesłane formularze, kliknięcia lub odsłony strony.
  • Personalizacja: możesz użyć tych tagów do gromadzenia informacji personalizujących doświadczenia użytkownika na podstawie zachowania lub indywidualnych preferencji.
  • Remarketing: te tagi mogą gromadzić dane, które tworzą grupy odbiorców, na które marketerzy mogą kierować reklamy w ramach remarketingu.
  • Śledzenie konwersji: tagi mogą monitorować zdarzenia wskazujące na konwersję, takie jak wypełnienie formularza kontaktowego lub udany zakup.

Możesz dodać te tagi (fragmenty kodu) po stronie serwera lub klienta.

Tagowanie po stronie klienta

Tagowanie po stronie klienta ma miejsce wtedy, gdy dodajemy tagi po stronie klienta. W aplikacji lub witrynie internetowej będzie znajdować się pojedynczy kontener. Ten tag będzie zawierał wszystkie tagi, zmienne, wyzwalacze i kod mierzący interakcję użytkownika.

Kontener zostanie aktywowany i załaduje odpowiednie tagi, gdy użytkownik odwiedzi stronę. Działanie użytkownika wywoła tag, który następnie wyśle ​​dane zdarzenia do jednego lub większej liczby żądań HTTP z przeglądarki.

Źródło obrazu: deweloperzy.google.com

Tagowanie po stronie serwera

Tagowanie po stronie serwera to miejsce, w którym tagi są przetwarzane na serwerze. To podejście do tagowania ma dwa kontenery:

  • Kontener serwera znajdujący się w środowisku chmurowym
  • Kontener internetowy znajdujący się w aplikacji/stronie internetowej

Kontener internetowy zawiera znaczniki monitorujące i wysyłające informacje o interakcjach użytkownika. Kontener ten następnie generuje zdarzenia jako żądania HTTP. Z drugiej strony kontener serwera akceptuje żądania z kontenera internetowego.

Większość marketerów przechodzi obecnie na tagowanie po stronie serwera. Czy to oznacza, że ​​tagowanie po stronie klienta już nie działa?

Oto niektóre z powodów, dla których większość ludzi przechodzi na tagowanie po stronie serwera:

Poprawa wydajności

Tagowanie po stronie serwera zmniejsza ilość wykonywanego kodu, co prowadzi do poprawy szybkości i wydajności. Przeglądarka mapuje każde zdarzenie na jedno lub wiele żądań HTTP w ramach tagowania po stronie klienta. Klient może wysłać wiele podobnych żądań, co spowoduje przeciążenie zasobów klienta.

Z drugiej strony w przypadku tagowania po stronie serwera klient generuje tylko jedno żądanie HTTP na zdarzenie. To żądanie HTTP jest następnie wysyłane do kontenera serwera, który generuje i wysyła żądania specyficzne dla serwera. W rezultacie jest niewiele żądań HTTP i wykonywanych jest mniej kodu, co skutkuje zwiększoną szybkością.

Prywatność, bezpieczeństwo i ochrona

Podczas korzystania z tagowania po stronie klienta trudno jest kontrolować, które dane są udostępniane między przeglądarką a stronami trzecimi. W zależności od tego, w jaki sposób aplikacja udostępnia informacje, istnieje ryzyko, że dane osobowe zostaną udostępnione w żądaniach HTTP.

Z drugiej strony tagowanie po stronie serwera zapewnia kontrolę nad charakterem danych udostępnianych stronom trzecim. Kontener serwera umożliwia usunięcie wszelkich danych osobowych przed przekazaniem ich platformom marketingowym. Takie podejście gwarantuje, że udostępniasz wyłącznie istotne dane i dane zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi danych.

Możesz także ustawić kontekst własny w kontenerze serwera. W idealnym przypadku wszystkie dane witryny i pliki cookie pozostaną w Twojej domenie, co utrudni dostawcom dostęp do plików cookie stron trzecich.

Dokładność

Wszystkie procesy po stronie serwera odbywają się poza przeglądarką. Ułatwia to zapewnienie ważności i spójności danych wysyłanych do punktów końcowych dostawców. Na przykład procesory po stronie klienta, takie jak urządzenia i przeglądarki, mogą powodować niespójności w danych zdarzeń. Jednak tagi po stronie serwera mogą doskonale je naprawić, aby zapewnić spójność.

Tagowanie po stronie serwera to także doskonałe rozwiązanie ograniczające ryzyko utraty danych. Gdy tagowanie odbywa się po stronie serwera, sprawdza on dane i upewnia się, że spełniają one wszystkie akceptowalne standardy określone przez dostawców. Tagowanie po stronie serwera usuwa również niepotrzebne/nadmiarowe dane, które mogła wstawić aplikacja/przeglądarka.

Odporność na bloki reklam

Od firm oczekuje się szanowania preferencji i prywatności użytkowników. Jednak niektóre programy blokujące reklamy mogą blokować narzędzia niezwiązane z marketingiem. Na przykład możesz mieć pliki cookie mające na celu poprawę komfortu użytkowania lub analitykę sieciową w celu analizy zachowania użytkownika.

Dzięki niestandardowej domenie i implementacji po stronie serwera możesz przekazywać takie dane bez narażania się na gniew blokerów reklam. Takie podejście uważa się za dane własne; nie musisz już polegać na domenach stron trzecich.

Lepsze zarządzanie kampanią

Tagowanie po stronie serwera zapewnia stabilne środowisko gromadzenia danych. Zmniejsza to rozbieżności między różnymi źródłami. Dzięki temu jako marketer dokładnie zbierasz dane, śledzisz konwersje i uzyskujesz lepszy wgląd w swoje działania marketingowe.

Możesz także skonsolidować wszystkie piksele i znaczniki w centralnej lokalizacji. Dzięki temu zarządzanie, wdrażanie i aktualizowanie tagów analitycznych i marketingowych staje się łatwe.

Kontrola nad danymi wejściowymi użytkownika

Tagi po stronie serwera dają Twojej aplikacji większą kontrolę nad danymi wejściowymi użytkownika. Taka aplikacja czyści i sprawdza dane wejściowe użytkownika przed ich przetworzeniem. To podejście doskonale sprawdza się, gdy chcesz zapobiec zagrożeniom, takim jak skrypty między witrynami (XSS) lub wstrzykiwanie SQL, które mogą wystąpić, gdy użytkownicy wysyłają złośliwy kod do przetworzenia.

Przyszłościowe zabezpieczenie z wycofywaniem plików cookie stron trzecich

Świat technologii ciągle się zmienia. Mimo że pliki cookie stron trzecich są dostępne już od jakiegoś czasu, obecnie są wycofywane. Pliki cookie stron trzecich są generowane i umieszczane na urządzeniu użytkownika przez inną aplikację/stronę internetową, a nie przez tę, którą odwiedza użytkownik. Kwestie dotyczące prywatności były ostatnio przedmiotem ogromnej debaty, a jako jedno z rozwiązań wskazano wycofywanie plików cookie stron trzecich.

Łatwa aktualizacja i łatanie

Aktualizacja tagów (kodu) po stronie serwera jest łatwa, ponieważ potrzebujesz tylko programisty. Łatwość aktualizacji tagów po stronie serwera gwarantuje, że Twoje narzędzia śledzące będą zawsze aktualne i bezpieczne. Możesz także ustawić aktualizacje tak, aby były automatyczne, jeśli używasz tagów po stronie serwera.

Z drugiej strony tagi po stronie klienta wymagają ręcznej aktualizacji przeglądarki lub urządzenia. Aktualizacje tagów po stronie klienta są również podatne na blokowanie przez rozszerzenia przeglądarki i programy blokujące reklamy, co oznacza, że ​​aktualizacje mogą być blokowane.

Skalowalność

Tagowanie po stronie klienta jest mniej skalowalne niż tagowanie po stronie serwera. Dzieje się tak dlatego, że w tym pierwszym przypadku wykonywanie tagów zależy od przeglądarki użytkownika, co może przeciążać lub nawet spowalniać czas ładowania strony. Tagowanie i śledzenie po stronie serwera ułatwiają obsługę dużych ilości danych. Możesz także dostosowywać tagi w miarę rozwoju aplikacji/strony internetowej. Co więcej, programy blokujące reklamy nie mają wpływu na tagi po stronie serwera, co prowadzi do dokładnego gromadzenia danych.

Ograniczenia związane z tagowaniem po stronie serwera

Pomimo wielu zalet związanych z tagowaniem po stronie serwera, ma ono również następujące ograniczenia:

  • Złożone wdrożenia: wdrożenie tagowania po stronie serwera może wymagać osób znających się na technologii. W związku z tym należy zmodyfikować konfiguracje serwerów, co może wymagać poważnej współpracy między programistami a zespołem IT.
  • Mniej śledzenia zachowań użytkowników: podczas korzystania z tagowania po stronie serwera możesz nie mieć tak szczegółowego wglądu w indywidualne zachowania, jak w przypadku tagowania po stronie klienta.
  • Zależnie od programistów: Możesz w dużym stopniu polegać na programistach, jeśli chodzi o dodawanie tagów (fragmentów kodu) do serwera. Z drugiej strony możesz zaimplementować tagowanie po stronie klienta za pomocą wtyczek, nawet jeśli nie znasz się na technologii.

Tagowanie po stronie serwera a tagowanie po stronie klienta

Funkcja Po stronie serwera Po stronie klientaLokalizacjaWykonuje po stronie serwera aplikacjiWykonuje po stronie klienta/przeglądarkiElastycznośćMniej elastyczna w śledzeniu interakcji użytkownikaŚledzi wszystkie interakcje użytkownika podczas przeglądania różnych stron witryny/aplikacjiResponsywnośćNie opiera się na zdarzeniach po stronie klienta ani możliwościach przeglądarkiZależnie od klienta- zdarzenia poboczne, możliwości przeglądarki i interakcje użytkownikaBlokady reklamŚledzenie odbywa się na serwerze. W związku z tym programy blokujące reklamy nie mają wpływu na tagowanie po stronie serwera. Skrypty śledzące są wykonywane na kliencie, przez co jest on podatny na programy blokujące reklamy. Wpływ na ładowanie strony. Nie ma to wpływu na ładowanie strony. W przeglądarce przetwarzanych jest dużo kodu JavaScript, co może powodować wolniejsze ładowanie. prędkościBezpieczeństwo danychMarketerzy mają kontrolę nad treścią wysyłaną do dostawców.Możliwość udostępnienia wrażliwych danych osobom trzecim jest bardzo duża

Najlepsze praktyki wdrażania po stronie serwera

  • Utwórz spójny projekt warstwy danych: Utwórz przejrzystą, ustrukturyzowaną warstwę danych, która definiuje informacje, które należy wysyłać do platform analitycznych. Konwencje nazewnictwa w tej warstwie danych również powinny być spójne.
  • Sprawdź poprawność danych: Twórz kontrole sprawdzające, które zapewniają, że przetwarzane są tylko prawidłowe dane i trafiają do serwera analitycznego.
  • Wdrażaj bezpieczną komunikację: używaj protokołów takich jak HTTPS do przesyłania danych między serwerem a platformami analitycznymi. Dzięki temu masz pewność, że nikt nie przechwyci i nie wykorzysta Twoich danych na Twoją niekorzyść.
  • Przestrzegaj przepisów dotyczących prywatności: Prywatność danych to gorący temat. Aby zachować bezpieczeństwo, upewnij się, że przestrzegasz przepisów dotyczących danych, takich jak RODO i CCPA. Upewnij się także, że uzyskałeś zgodę przed śledzeniem działań użytkowników i poinformuj ich, w jaki sposób będziesz przetwarzać ich dane.
  • Monitoruj i rejestruj: możesz skonfigurować różne narzędzia do śledzenia wydajności tagów po stronie serwera. Możesz także mieć narzędzia do rejestrowania, które rejestrują istotne informacje i zdarzenia do celów audytu.

Wniosek

Teraz rozumiesz, dlaczego tagowanie po stronie serwera przejmuje tagowanie po stronie klienta w marketingu i analityce. Mimo że wdrożenie po stronie klienta jest łatwiejsze, odkryliśmy, że zalety takie jak przyszłościowość, ekonomiczność i odporność na blokowanie reklam sprawiają, że większość marketerów woli tagowanie po stronie serwera od tagowania po stronie klienta. Takie podejście pozwala również zachować kontrolę, ponieważ możesz zdecydować, czym zasilać algorytm.

Następnie możesz także zapoznać się z niektórymi hostowanymi na własnym serwerze platformami do analityki internetowej o otwartym kodzie źródłowym.