Czym jest cybersquatting i jak chronić przed nim swoją markę [+ 5 Tools]

Przeniesienie działalności gospodarczej do sfery internetowej stwarza nowe perspektywy rozwoju. Umożliwia to obsługę klientów w wielu lokalizacjach i dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Jednakże, budowanie rozpoznawalności marki w sieci naraża ją na zagrożenia ze strony cyberprzestępców, którzy wykorzystują dobrą reputację firm do celów finansowych.

Jedną z takich form przestępczości jest cybersquatting. Działanie to może prowadzić do utraty ruchu internetowego, zmniejszenia przychodów, zaszkodzić wizerunkowi firmy w internecie oraz negatywnie wpłynąć na jej ogólną reputację.

Zatem, czym dokładnie jest cybersquatting, w jaki sposób go rozpoznać i jakie kroki podjąć, jeśli Twoja marka padnie jego ofiarą? Spróbujmy to przeanalizować.

Czym jest cybersquatting?

Cybersquatting to nieetyczne działanie, polegające na rejestrowaniu, używaniu lub oferowaniu do sprzedaży nazw domen, które są bardzo podobne lub wręcz identyczne z nazwami znanych osób i firm. Celem takich praktyk jest uzyskanie korzyści finansowych poprzez wykorzystanie renomy i dobrej woli pierwotnych właścicieli znaków towarowych. Co więcej, podmioty o złych zamiarach wykorzystują cybersquatting również do dystrybucji szkodliwego oprogramowania.

Cybersquatting, zwany również domenowym squattingiem, zyskał na popularności w początkowych latach rozwoju internetu. Cyberprzestępcy nabywali nazwy domen należące do różnych organizacji, licząc na to, że oryginalni właściciele marek będą chcieli je od nich odkupić. I często tak się działo.

Ze względu na nieuczciwe intencje osób zajmujących się cybersquattingiem, działanie to jest nielegalne. Istnieją przepisy i regulacje, które mają na celu ochronę firm przed incydentami związanymi z tą praktyką.

Jak działa cybersquatting?

Atak cybersquattingowy rozpoczyna się od poszukiwania przez cyberprzestępcę firm, które nie mają własnej strony internetowej. Po zidentyfikowaniu takiej organizacji, przestępca rejestruje domenę pod jej nazwą.

Później, gdy firma zdecyduje się na rozpoczęcie działalności online, okazuje się, że nazwa domeny, którą chce wykorzystać, jest już zajęta. Została wcześniej nabyta przez inną osobę.

Kiedy firma kontaktuje się z cyberprzestępcą w celu zakupu domeny, ten oferuje ją po znacznie zawyżonej cenie.

W sytuacji, gdy firma posiada już dokładną nazwę domeny, cyberprzestępca może zarejestrować podobną domenę z innym rozszerzeniem, licząc na to, że pierwotny właściciel marki skontaktuje się z nim w celu odkupienia jej.

Rozszerzenie domeny to ostatnia część nazwy domeny, np. .org, .eu. Jeżeli więc firma posiada stronę xyz.com, cyberprzestępca może użyć rozszerzenia xyz.org lub xyz.eu.

Czasami cyberprzestępca nie czeka na kontakt ze strony pierwotnego właściciela marki w sprawie zakupu domeny. Zamiast tego tworzy witrynę internetową wykorzystując zarejestrowaną nazwę domeny w różnych nieuczciwych celach.

Na przykład, może stworzyć stronę internetową złośliwą, nakłaniającą użytkowników do pobrania szkodliwego oprogramowania lub ujawnienia danych logowania osobom trzecim.

Cyberprzestępcy rejestrują również domeny o nazwach bardzo podobnych do nazw znanych marek, w nadziei, że użytkownicy trafią na te strony w wyniku literówek podczas wpisywania adresu w przeglądarce.

Kiedy użytkownicy trafiają na takie fałszywe strony, cyberprzestępcy mogą kraść ich dane logowania, instalować złośliwe oprogramowanie, wyświetlać szkodliwe reklamy, przeprowadzać ataki phishingowe lub realizować inne nielegalne cele.

Rodzaje cybersquattingu

Poniżej przedstawiamy główne rodzaje cybersquattingu, o których warto wiedzieć.

#1. Typosquatting

Jest to jeden z najbardziej powszechnych rodzajów cybersquattingu. W typosquattingu, znanym też jako URL hijacking, cyberprzestępcy rejestrują nazwy domen, które są błędnymi wersjami nazw znanych marek. Ma to na celu przekierowanie ruchu na fałszywe strony internetowe.

Przestępcy wykorzystują typosquatting, aby przekierowywać ruch na strony konkurencji, generować dochody z reklam, prowadzić kampanie phishingowe, instalować złośliwe oprogramowanie i oferować te domeny do sprzedaży po wygórowanych cenach.

#2. Kradzież tożsamości

Cyberprzestępcy korzystają z dedykowanych narzędzi, aby sprawdzać terminy wygaśnięcia domen. Jeżeli właściciel domeny zapomni ją odnowić, cyberprzestępca rejestruje ją i tworzy fałszywą stronę internetową, która przypomina oryginalną. W ten sposób wprowadza w błąd odwiedzających, którzy myślą, że są na autentycznej stronie poprzedniego właściciela.

#3. Podszywanie się pod nazwisko

W tego typu cybersquattingu cyberprzestępcy rejestrują nazwy domen używając prawdziwych imion i nazwisk znanych osób.

Ciężko jest walczyć z tą formą cybersquattingu, ponieważ trudno jest udowodnić, że przejęcie nazwisk było celowe.

Jednakże, osoby mogą zastrzec swoje nazwiska w Stanach Zjednoczonych, co stanowi dowód w walce z osobami zajmującymi się tego typu cybersquattingiem.

#4. Odwrotny cybersquatting

Odwrotny cybersquatting, znany też jako odwrócone przejęcie domen, to nielegalna praktyka, w której cyberprzestępca najpierw wybiera stronę internetową, którą zamierza zaatakować.

Następnie rejestruje firmę o nazwie takiej samej jak nazwa domeny, często oferując różnego rodzaju usługi.

Później twierdzi, że pierwotny właściciel znaku towarowego zajmuje się cybersquattingiem, używając nazwy jego firmy. W ten sposób próbuje przejąć kontrolę nad daną stroną internetową.

Jeśli cyberprzestępca z sukcesem przejmie kontrolę nad stroną, wykorzysta ją do realizacji swoich nieuczciwych celów, korzystając z dobrej reputacji pierwotnego właściciela nazwy domeny.

Przykładowo, jesteś właścicielem strony abcxyz.com oferującej zabawki online. Cyberprzestępca może zarejestrować firmę o nazwie ABC XYZ, która oferuje usługi konsultingowe. Następnie oskarży Cię o naruszenie znaku towarowego i spróbuje przejąć Twoją nazwę domeny.

#5. Strony krytykujące

W tym rodzaju cybersquattingu cyberprzestępcy tworzą strony internetowe z adresami, które mają na celu zrujnowanie reputacji firmy, zemstę lub propagowanie ekstremistycznych poglądów.

Przykładowo, posiadasz domenę xyz.com. Cyberprzestępca może utworzyć stronę xyzsucks.com i publikować tam kłamstwa i propagandę, aby przedstawić Cię w negatywnym świetle.

Wyrażanie opinii jest legalne, jednak strony tego typu często publikują nieuczciwą propagandę.

Przykłady cybersquattingu w realnym świecie

Oto przykłady znanych spraw cybersquattingu:

  • Dan Parisi, biznesmen z Nowego Jorku, zarejestrował domenę madonna.com. Po batalii prawnej, był zmuszony przenieść domenę na rzecz piosenkarki Madonny.
  • Google wygrał sprawę o cybersquatting przeciwko Jing Renowi, który zarejestrował domenę android.co.in. Android jest własnością Google.
  • Organizacja People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) wygrała sprawę przeciwko Michaelowi Doughneyowi, który stworzył parodię strony peta.com.
  • Bytedance, twórca popularnej platformy do udostępniania wideo Tiktok, wygrał sprawę przeciwko dwóm znajomym z Australii, którzy zarejestrowali domenę tiktok.com.
  • Pan Al Fayed, właściciel domu towarowego Harrods, odzyskał kontrolę nad 60 adresami internetowymi, które były związane z jego marką.

Cybersquatting jest coraz bardziej powszechny. W 2022 roku Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO) odnotowała 7000 przypadków. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać, czy Twoja firma nie padła ofiarą tego typu oszustwa.

Jak rozpoznać cybersquatting?

Może być frustrujące, gdy domena, którą chcesz zarejestrować, aby stworzyć stronę internetową Twojej firmy, jest niedostępna. Nawet jeśli jesteś właścicielem znaku towarowego, rejestrator domeny twierdzi, że domena jest już zajęta. Co powinieneś zrobić?

Po pierwsze, nie martw się! Nie wszystkie sytuacje, w których domena jest zajęta, to cybersquatting. Czasami są to po prostu autentyczne błędy. Sprawdź, jak dowiedzieć się, czy Twoja firma jest ofiarą cybersquattingu.

Sprawdź, dokąd prowadzi dana domena

Jeżeli rejestrator domeny odrzuci Twoją prośbę rejestracji, informując, że „domena jest zajęta”, następnym krokiem jest sprawdzenie, dokąd prowadzi adres URL w przeglądarce internetowej.

Jeżeli strona informuje, że „domena jest na sprzedaż” lub „strona jest w budowie”, istnieje duże prawdopodobieństwo, że została ona zajęta przez cybersquattera.

Jednak brak funkcjonującej strony internetowej nie zawsze oznacza cybersquatting. Właściciel domeny mógł ją kupić w dobrej wierze i ma plan stworzyć witrynę w przyszłości.

Jeżeli adres URL prowadzi do strony, która wyświetla reklamy Twoich produktów lub przekierowuje Cię na stronę konkurencji, prawdopodobnie masz do czynienia z cybersquattingiem.

Jeżeli adres URL prowadzi do strony internetowej, która działa w zupełnie innej branży niż Twoja, może to być naruszenie praw autorskich, a nie cybersquatting.

Cybersquatting oznacza również sytuację, w której ktoś rejestruje domenę, która jest bardzo podobna do Twojej. Przeprowadź dokładne sprawdzenie online, aby zweryfikować, czy Twoja firma nie ma takich bliźniaczych domen. Możesz w tym celu użyć narzędzia, takiego jak dnstwister.

Skontaktuj się z właścicielem domeny

Jeżeli podejrzewasz, że niektóre domeny zostały zarejestrowane w złej wierze w celu uzyskania korzyści kosztem reputacji Twojej firmy, powinieneś skontaktować się z ich właścicielami, aby wyjaśnić, czy nie masz do czynienia z cybersquattingiem.

Nazwiska i adresy e-mail właścicieli domen często można znaleźć na stronach Who.is lub Whois.com. Skontaktuj się z nimi, aby poznać ich punkt widzenia w sprawie Twoich zastrzeżeń.

Jak reagować na cybersquatting?

Jeżeli padłeś ofiarą cybersquattingu, poniżej znajdziesz kilka sposobów na walkę z tym problemem.

#1. Ustawa o ochronie konsumentów przed cybersquattingiem (ACPA)

Uchwalona w 1999 roku ustawa Anticybersquatting Consumer Protection Act upoważnia właścicieli znaków towarowych do walki z cybersquatterami, którzy rejestrują nazwy domen w złej wierze, aby czerpać zyski z dobrej woli pierwotnych właścicieli znaków towarowych.

Jeżeli uważasz, że jesteś ofiarą cybersquattingu, możesz podjąć kroki prawne przeciwko domniemanemu cybersquatterowi w oparciu o przepisy ustawy ACPA.

#2. Internetowa Korporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów (ICANN)

Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) jest organizacją non-profit, która koordynuje zarządzanie technicznymi elementami systemu nazw domen (DNS), aby zapewnić uniwersalne rozwiązywanie nazw. Dzięki temu użytkownicy internetu mogą łatwo znaleźć wszystkie prawidłowe adresy.

ICANN odpowiada za przydzielanie nazw domen i gwarantuje, że rejestracja nazw domen nie jest nadużywana.

Jeżeli ktoś zarejestrował domenę w złej wierze, aby czerpać zyski z Twojej reputacji, możesz skorzystać z procedury UDRP (Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy).

Jeśli wygrasz, sporna domena zostanie anulowana lub przeniesiona na Twoją własność.

W porównaniu do innych metod, postępowanie UDRP jest szybsze i nie wymaga wynajęcia prawnika, aby złożyć skargę.

Jednakże, UDRP nie daje możliwości uzyskania odszkodowania finansowego. Jeżeli Twoja marka poniosła znaczne straty finansowe z powodu cybersquattingu, właściwsze może być podjęcie kroków prawnych w oparciu o ustawę ACPA.

Jak marki mogą chronić się przed cybersquattingiem?

Oto kilka sprawdzonych sposobów na ochronę marki przed różnymi formami cybersquattingu.

#1. Zarejestruj znak towarowy dla nazwy firmy i domeny

Rejestracja nazwy firmy i domeny jako znaku towarowego to najlepsza strategia ochrony przed cybersquattingiem. Ułatwi Ci to skorzystanie z pomocy Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy (UDRP) lub Anticybersquatting Consumer Protection Act (ACPA) w walce z osobami zajmującymi się cybersquattingiem.

Posiadanie znaku towarowego na nazwę firmy i domeny może również uprawniać do otrzymania odszkodowania od cyberprzestępców, jeśli Twoja firma poniosła straty finansowe z powodu ich działań.

#2. Zarejestruj różne odmiany nazwy Twojej witryny

Zakup domen o popularnych rozszerzeniach i często popełnianych błędach pisowni może uniemożliwić cyberprzestępcom nabywanie tych domen.

Przekierowanie tych domen na Twoją oryginalną domenę, zapewni, że użytkownicy trafią na Twoją stronę, nawet jeśli wpiszą niepoprawną nazwę domeny, którą posiadasz.

Na przykład, tworzysz stronę xyz.com. Możesz także zarejestrować domeny xyz.org, xyz.net i xyg.com i przekierować je na stronę xyz.com. W rezultacie użytkownicy trafią na stronę xyz.com, nawet jeśli przypadkowo wpiszą xyz.org lub xyg.com.

Nabywanie wielu domen może być kosztowne, jednak jeżeli cybersquatting może poważnie zaszkodzić Twojej marce, to może być właściwe rozwiązanie w walce z tym zagrożeniem.

Możesz przeprowadzić wyszukiwanie online w celu znalezienia tanich nazw domen.

#3. Ustaw automatyczne odnawianie domeny

Cyberprzestępcy poszukują nazw domen, których właściciele zapomnieli odnowić. Następnie rejestrują takie domeny i kradną tożsamość online tych marek.

Ważne jest ustawienie automatycznego odnawiania domeny, aby mieć pewność, że zostanie ona odnowiona na czas przed wygaśnięciem.

#4. Zainwestuj w oprogramowanie chroniące przed cybersquattingiem

Liczba cyberataków opartych na domenach stale rośnie. Inwestycja we właściwe oprogramowanie zabezpieczające jest bardzo ważna dla ochrony firmy przed nieuczciwymi działaniami.

Oto kilka narzędzi, które zapewniają sprawdzoną ochronę:

Red Points

Jeśli potrzebujesz specjalistycznego narzędzia do walki z podszywaniem się pod markę, oprogramowanie Red Points jest niezawodnym rozwiązaniem. Pozwala na wykrywanie podszywania się pod inne osoby w ciągu kilku sekund, za pomocą wyszukiwania obsługiwanego przez boty, i automatycznie inicjuje proces usuwania. Dodatkowo pomaga monitorować media społecznościowe w celu odkrywania marek, które podszywają się pod Twoją firmę.

ZeroFox

ZeroFox oferuje pełny wgląd i kontrolę nad Twoimi domenami. Dzięki temu narzędziu możesz stale monitorować swoje domeny, tworzyć powiadomienia o zagrożeniach, takich jak fałszowanie domen czy cybersquatting, automatyzować działania zmierzające do usunięcia zagrożeń i wiele innych.

Niestandardowa ochrona domeny dla Cloudflare Registrar

Osoby, które rejestrują domeny w Cloudflare Registrar w ramach planu Enterprise, otrzymują dodatkową ochronę przed przejęciem domen.

Cloudflare Custom Domain Protection oferuje:

  • Potwierdzenie wszystkich próśb o zmiany w trybie offline.
  • Blokady rejestratora i rejestru.
  • Wymuszanie uwierzytelniania 2FA na wszystkich kontach rejestrujących.
  • Weryfikację wiarygodności.

Dzięki tym funkcjom cyberprzestępcy nie mogą zmienić Twoich serwerów nazw ani danych rejestracyjnych, co chroni Twoją firmę przed przejęciem domeny.

DomainTools Iris Detect

DomainTools Iris Detect umożliwia wykrywanie i monitorowanie domen podobnych do Twojej w celu ochrony marki.

Dzięki DomainTools Iris Detect możesz szybko zidentyfikować domeny, które naruszają prawo, podejmować działania w przypadku niebezpiecznych domen, monitorować rozwijającą się infrastrukturę i wiele innych.

GreyMatter Digital Risk Protection (DRP) firmy ReliaQuest

Jeżeli potrzebujesz kompleksowej ochrony dla swojej firmy, GreyMatter Digital Risk Protection (DRP) jest właściwą opcją. Gdy ktoś podszywa się pod Twoją markę, to narzędzie dostarcza Ci przydatne informacje wraz z jasnymi instrukcjami reakcji, w tym zaleceniami dotyczącymi łagodzenia skutków.

Jak odwiedzający witrynę mogą uniknąć cybersquattingu?

Oto kilka porad, jak nie paść ofiarą cybersquattingu:

  • Dokładnie sprawdzaj adres URL w pasku przeglądarki, aby upewnić się, że jesteś na autentycznej stronie internetowej.
  • Oficjalne strony internetowe mają symbol kłódki. Uważaj na strony, których certyfikat SSL wygasł.
  • Strony z dużą liczbą wyskakujących okienek, reklam, automatycznych pobrań i częstych, niepotrzebnych przekierowań są zazwyczaj złośliwe.
  • Jeżeli coś wydaje się zbyt piękne, aby było prawdziwe, to prawdopodobnie tak jest. Nie daj się nabrać na nieodparte okazje i rabaty. Nigdy nie klikaj w podejrzane linki z maili, które często kierują na strony phishingowe.
  • Aktualizuj system operacyjny i oprogramowanie, aby uniemożliwić złośliwemu oprogramowaniu ze stron cybersquattingowych wykorzystywanie luk w zabezpieczeniach starych programów.

Zainstaluj na swoim urządzeniu oprogramowanie antywirusowe premium. Antywirus może blokować niebezpieczne strony internetowe, zanim wyrządzą one jakiekolwiek szkody Twojemu urządzeniu.

Podsumowanie

Cybersquatting to poważny problem cyberbezpieczeństwa. Brak odpowiedniej ochrony w internecie może sprawić, że strony zajmujące się cybersquattingiem przejmą Twój ruch w sieci i sprzedaż.

Co gorsza, takie strony kreują negatywny wizerunek Twojej marki w oczach klientów. Podjęcie odpowiednich kroków może pomóc uniknąć cybersquattingu i chronić swoją tożsamość online.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo w swojej firmie, możesz również sprawdzić najlepsze oprogramowanie zabezpieczające online dla małych i średnich firm.


newsblog.pl