Graj w Boga, wypełniając ziemię zwierzętami [Paid]

Biorąc pod uwagę rosnącą popularność gier mobilnych oraz sprzętu dostosowanego do ich obsługi, nastał czas na nowe, nietypowe podejście do gier, które mogłoby wyznaczyć nowe standardy w branży. Współczesne smartfony dysponują potężnymi możliwościami, które wciąż nie są w pełni wykorzystywane do dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Deweloperzy, skupiający się na wysokiej klasy urządzeniach, często ograniczają swoją publiczność z potencjalnych miliardów do zaledwie kilku milionów, co jest ryzykiem, którego większość z nich nie jest skłonna podjąć. Niemniej jednak, czasami takie wyzwania są niezbędne do osiągnięcia znaczących postępów. Przykłady gier takich jak Asphalt, The Room czy Walking Dead pokazują, jak można wykorzystać możliwości mobilnych platform, chociaż nie osiągają one innowacyjności, jaką oferuje Topia World Builder. Oto nasza recenzja tej gry.

Przede wszystkim, gra jest naprawdę przyjemna. Choć wartość powtarzalności ma swoje ograniczenia, sama rozgrywka jest satysfakcjonująca zanim te limity zostaną osiągnięte. Brak zakupów w aplikacji, intuicyjne menu oraz koncepcja, która łączy prostotę z złożonością, sprawiają, że gra zasługuje na zdecydowaną uwagę. Należy jednak pamiętać, że gra nie jest wolna od wad, ale to nie perfekcja przyciąga do niej graczy, lecz nadzieja na stworzenie zupełnie nowego królestwa w świecie gier.

Rozgrywka

Topia to gra oparta na budowie świata, która zawiera elementy znane z popularnych tytułów takich jak SimCity czy Black and White. Gracz ma do dyspozycji całą planetę, którą może kształtować według własnych upodobań. Możesz zasiedlać ją różnymi zwierzętami, zarówno roślinożernymi, jak i mięsożernymi, obserwując jak ożywa. W każdej chwili można zmieniać kształt planety według własnych potrzeb. Na początku gry, mechanika przewijania planety z użyciem dwóch palców może być nieco myląca, ale po przejściu przez samouczek, nauczysz się podstawowych ruchów: przewijania, powiększania i pomniejszania, a także dostosowania trybu wyświetlania. Możesz dostosować rozmiary pędzli do precyzyjnego modelowania terenu oraz prowadzić zwierzęta w różne miejsca, przeciągając palcem po ekranie. Możliwość dodawania elementów krajobrazu, takich jak zieleń czy pustynie, pozwala na dalsze dostosowanie świata. Choć gra oferuje wiele ciekawych funkcji, napotyka również pewne ograniczenia, jak na przykład możliwość umieszczania jednego drapieżnika na całej planecie, co prowadzi do szybkiej eliminacji roślinożerców. Choć można zabić drapieżnika, wymaga to czasu i precyzji, co może być frustrujące. Techniczne aspekty są dobrze zrealizowane, nawet jeśli logika w niektórych elementach gry może budzić wątpliwości. Chociaż chciałbym, aby było więcej do zrobienia poza uwalnianiem zwierząt, mam nadzieję, że deweloperzy będą pracować nad dalszym rozwojem gry.

Grafika

Pod względem wizualnym gra prezentuje się bardzo dobrze. Ruchy na ekranie są płynne, a efekty graficzne, takie jak ślady oparów, dodają grze uroku. Tereny są malownicze, woda żyje, a zwierzęta poruszają się w naturalny sposób. Choć zwierzęta nie przypominają dokładnie znanych nam gatunków, łatwo można zorientować się, do jakiej grupy należą. Gra działa bez opóźnień, a w przypadku problemów można dostosować ustawienia graficzne, aby dostosować je do mniej wydajnych urządzeń. Niebo i otoczenie zmieniają się w odpowiedzi na interakcje gracza, a zwierzęta żyją swoim życiem, co czyni grę interesującą, chyba że wprowadzisz drapieżnika, który szybko eliminuje populację roślinożerców. Można również śledzić życie pojedynczego zwierzęcia, co dodaje do głębi rozgrywki. Choć gra może wydawać się stworzona z myślą o większej skali, w finalnej wersji ograniczono jej możliwości. Wizualnie gra jest osiągnięciem, jednak menu wydaje się być przypadkowe i nie do końca przemyślane, pomimo że spełnia swoją funkcję.

Dźwięk

Dźwięki w grze są interesujące, z odgłosami drapieżników i roślinożerców, które dodają realizmu rozgrywce. Wystrzał pioruna, który zabija stworzenie, jest połączony z odpowiednim dźwiękiem. Jednak niektóre efekty dźwiękowe mogą wydawać się nieprzetestowane, ponieważ czasami dźwięki są poza słyszalnym zakresem. Dźwięki otoczenia, takie jak szum wody, szelest liści i wiatr, ożywiają planetę, tworząc immersyjne doświadczenie. Warto zauważyć, że wyłączenie dźwięku znacznie obniża jakość doświadczeń z gry, co jest niecodzienne w przypadku gier mobilnych.

Podsumowanie

Choć gra ma swoje ograniczenia w zakresie powtarzalności, po stworzeniu własnego świata i wprowadzeniu w nim życia, niewiele pozostaje do zrobienia poza jego obserwacją. To może być zniechęcające. Podczas gdy gra wymaga od gracza przynajmniej podstawowej znajomości mechaniki, to wciąż uważam, że całość jest satysfakcjonująca. Możliwe, że wkrótce zobaczymy bardziej zaawansowane odpowiedniki SimCity na smartfony, a może nawet porty gier takich jak Black and White, Cities XL czy Anno 2070. Wszystko, czego potrzebujemy, to odpowiednia motywacja ze strony deweloperów. I właśnie to oferuje ta gra.

Pobierz Topię na Androida [$1.99]

Pobierz Topię na iOS [$1.99]