Jak napisać scenariusz angażującego filmu na YouTube

Czy zdarza Ci się, że jesteś w trakcie kręcenia kolejnego filmu na YouTube i nie wiesz, co powinno być dalej? Wymyślanie zakończenia filmu, gdy kamera się kręci, może być przytłaczające.

Tutaj z pomocą może przyjść scenariusz — czy to w przypadku planu fabuły, czy zarysu dialogu. Z tego artykułu dowiesz się, jakie elementy należy napisać do skryptu wideo YouTube, oraz jak postępować, aby stworzyć własny skrypt.

Dlaczego warto napisać scenariusz przed nagraniem

Na stworzenie udanego filmu składa się wiele elementów: proces opowiadania historii, produkcja filmu i edycja wideo to tylko kilka z nich. Napisanie scenariusza przed nakręceniem filmu jest niezbędnym krokiem, który pomoże uporządkować wszystkie te elementy. Skrypt jest zasadniczo wytyczną dla Twojego filmu w YouTube — zarówno pod względem przepływu wideo, jak i dialogów.

Możesz na przykład opracować szczegółowy plan ujęć b-roll, aby nadać filmowi kinowy wygląd. Podczas filmowania będziesz wiedział, jakiego ujęcia potrzebujesz. Będziesz mieć również przewodnik, dzięki któremu edycja wideo będzie bardziej wydajna.

Dodatkowo, jeśli planujesz film, w którym spędzasz rozsądną ilość czasu rozmawiając z kamerą, podziękujesz sobie za scenariusz. Nie musi to być dosłownie to, co chcesz powiedzieć, ale pomoże Ci utrzymać temat filmu. Ponadto podczas nagrywania filmów możesz korzystać z aplikacji telepromptera.

Ważne elementy pisania scenariusza wideo

Pisząc scenariusz na YouTube, musisz dodać kilka elementów, aby był jak najlepszy.

Czas teraźniejszy

Użycie czasu teraźniejszego daje widzom wrażenie, że oglądają Twoje filmy w czasie rzeczywistym. Może to sprawić, że Twoje treści będą bardziej powiązane i pozostaną aktualne.

Użyj prostej struktury zdań

Proste zdania są łatwiejsze do zrozumienia dla odbiorców i przyswojenia prezentowanych informacji. Ponadto, jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców na całym świecie, musisz wziąć pod uwagę wszystkie poziomy znajomości języka — proste zdania sprawią, że Twoje treści będą bardziej dostępne.

Pisz dla swoich odbiorców

W końcu tworzysz filmy w YouTube, aby inni mogli się nimi cieszyć. Musisz zastanowić się, co Twoi odbiorcy chcą oglądać.

Tylko dlatego, że lubisz swoją kolekcję kubków, Twoi widzowie, którzy przychodzą na Twój kanał, aby dowiedzieć się, jak odnawiać stare Toyoty, mogą nie przejmować się tym, co spowoduje utratę widzów.

Użyj aktywnego głosu

Korzystanie z aktywnego głosu pomoże nadać Twojemu filmowi YouTube mocniejszą pozycję, co przekłada się na bardziej zaangażowaną publiczność. Wyrażasz swoje pomysły jaśniej iz większą pewnością siebie — a pewny siebie prezenter zwykle wydaje się bardziej godny zaufania.

Jeśli nie masz pewności, czy Twój skrypt używa głosu aktywnego czy pasywnego, zawsze możesz użyć ChatGPT jako korektora.

Nie bądź zbyt formalny

Celem twojego skryptu jest ułatwienie nawiązania kontaktu z odbiorcami. Używanie języka, który nie jest zbyt formalny, pozwoli Ci stworzyć bardziej swobodną atmosferę na Twoim kanale.

Ponadto widzowie zwykle chcą filmów, które są bardziej na temat, a formalny język zwykle zajmuje czas.

Humor to miły akcent

Każdy lubi się śmiać, więc spróbuj dodać trochę humoru do swojego scenariusza. Pomoże Ci to nie tylko wyróżnić się jako YouTuber, ale także zapadnie w pamięć widzów.

Co więcej, ludzie częściej udostępniają film, który ich rozśmieszył.

Użyj asystentów pisania AI

Jeśli masz blokadę twórczą lub masz trudności z wymyśleniem filmu, spróbuj użyć asystenta pisania AI, aby stworzyć angażujące treści.

Może pomóc w kilku aspektach procesu pisania, takich jak wymyślanie tytułów i wstępów, a nawet pisanie scenariusza dialogów.

Jak napisać scenariusz do swojego filmu na YouTube

Napisanie scenariusza do filmu nie musi być wyzwaniem. Poniżej znajduje się przewodnik po wszystkim, co należy wziąć pod uwagę podczas procesu. W końcu będziesz mieć przydatny zarys, zanim jeszcze zaczniesz filmować.

1. Zacznij od głównej idei

Określenie głównego tematu filmu jest konieczne — nie rozpoczynaj pracy bez zrozumienia, jakich ujęć będziesz potrzebować.

Jasne, podczas kręcenia fabuła może rozwinąć się w coś nieco innego, ale główny temat nadal powinien być w centrum uwagi. W przeciwnym razie twoi odbiorcy będą mieli trudności z utrzymaniem zaangażowania.

2. Przewiduj pytania odbiorców

Znajomość grupy docelowej jest jednym z kroków listy kontrolnej tworzenia treści. Zanim napiszesz scenariusz, musisz zrozumieć, czego szukają Twoi widzowie, jeśli zdecydują się obejrzeć Twój film.

Załóżmy na przykład, że piszesz scenariusz do filmu o tym, jak skonfigurować instalację fotowoltaiczną w kamperze bez sieci. Twoi odbiorcy będą chcieli wiedzieć, jakich baterii używasz, jaka jest moc paneli słonecznych i jak wszystko jest podłączone, w tym falownik i kontrolery.

Bez scenariusza możesz przegapić kluczową informację, której szukali Twoi widzowie.

3. Użyj haczyka jako wprowadzenia

Najważniejsze jest pierwsze 30 sekund każdego filmu w YouTube — to wtedy widz będzie wiedział, czy chce dalej oglądać, czy nie. Więc twoim zadaniem jest utrzymać ich zaangażowanie za pomocą wciągającego wstępu.

Możesz napisać swój haczyk jako wyjaśnienie ujęć akcji, aby przyciągnąć uwagę odbiorców, jako kilka zdań do powiedzenia w filmie lub jako lektor. Twój haczyk powinien być szybki i kuszący.

4. Napisz swoją treść

Po ustaleniu tematu i wprowadzeniu będziesz chciał napisać resztę swojego filmu. Można to zrobić na różne sposoby, na przykład ustawić dialog dla telepromptera lub podać szczegółowy raport z każdej sceny.

Jego głównym celem jest utrzymywanie Cię na właściwej drodze — więc to, jak sformatowany jest skrypt, zależy wyłącznie od Ciebie.

5. Wymyśl przejścia

Najprawdopodobniej Twój film będzie zawierał wiele scen, które przeniosą widzów z jednego miejsca do drugiego, a nawet z jednego podtematu do drugiego. Ważne jest, aby wcześniej zarysować te przejścia, aby filmowanie i montaż przebiegały płynniej.

W twoim scenariuszu może się okazać, że jedna sekcja między przejściami nie pomaga posunąć historii do przodu — możesz wyciąć scenę przed rozpoczęciem produkcji, aby zaoszczędzić czas.

Może się również okazać, że będziesz potrzebować bardzo konkretnego materiału, aby uzyskać płynne przejścia. Warto o tym wiedzieć, aby mieć pewność, że uchwycisz właściwe ujęcia.

6. Dodaj wezwanie do działania

YouTuberzy są zbyt zaznajomieni z wezwaniem do działania „naciśnij ten przycisk subskrypcji” i „polub ten film”. Jasne, możesz znaleźć czas podczas kręcenia filmu, aby dodać wezwanie do działania do swojego filmu – lub możesz napisać scenariusz, aby nie wyglądało to tak na siłę.

Ważne jest, aby stworzyć wezwanie do działania w miejscu, które wydaje się naturalne dla Ciebie i Twoich odbiorców — nie chcesz, aby się odłączyli. Jeśli zapiszesz to w zarysie swojego filmu, będziesz w stanie wcześniej znaleźć to naturalne miejsce, co ułatwi Ci późniejszą pracę.

7. Dołącz dodatki YouTube do ekranu końcowego

Na końcu filmów w YouTube możesz umieścić dodatki, takie jak następny film do obejrzenia lub jedną z list odtwarzania. Jeśli wiesz, jakich dodatków zamierzasz użyć, możesz włączyć je do skryptu.

Dobrze byłoby, gdybyś wiedział, czy musisz wskazać określony kierunek, aby dodatek pojawił się we właściwym miejscu. Możesz też napisać scenariusz lektora, który powie widzom, aby sprawdzili tę konkretną playlistę.

Napisz scenariusz swojego następnego filmu na YouTube

Jako YouTuber napisanie scenariusza to ważny krok, którego nie możesz przegapić. Może pomóc złagodzić stres związany z wymyślaniem improwizowanych treści. Może również sprawić, że Twój film będzie bardziej uporządkowany i wciągający.

Następnym razem, gdy będziesz planować film w YouTube, spróbuj napisać scenariusz, który Ci to ułatwi – pamiętając o elementach wymienionych powyżej.