Jak używać opowieści do stworzenia udanego filmu na YouTube

Wideo na YouTube to coś więcej niż nagranie kilku scen i ich edycja. To opowieść wizualna, która powinna zainteresować widzów i utrzymać ich zaangażowanie.

Aby wideo na YouTube było udane, muszą się w nim znaleźć te same elementy, które występują w storytellingu. Te elementy obejmują emocjonującą narrację i wywoływanie emocji u widowni.

Poniżej przedstawiamy przewodnik, jak wykorzystać esencję storytellingu, aby stworzyć udane wideo na YouTube.

1. Określ potrzeby Twojej widowni

Przed rozpoczęciem tworzenia kolejnego wideo, musisz rozważyć swoją widownię. Przecież to oni są podstawą udanego wideo.

Kogo chcesz zabawić? Co najbardziej ich interesuje? Czy otrzymałeś jakieś komentarze na temat tego, czego chcą zobaczyć? Gdy poznasz potrzeby swojej widowni, będziesz w stanie utworzyć szkic wideo, który jest dostosowany do nich.

Jako twórca treści, nie obawiaj się korzystać z asystentów do pisania opartych na sztucznej inteligencji, aby pomóc w tworzeniu wideo. Po prostu upewnij się, że Twoja treść jest wciąż oryginalna!

2. Zrozum cel Twojego wideo

Ważnym elementem stania się YouTuberem jest zrozumienie celu wideo i jego wpływu na fabułę. Wideo musi przekazać widzom jakąś wiadomość.

Ta wiadomość nie musi być jakąś ogromną i wpływową ideą, która zmieni świat. Celem wideo może być po prostu zabawa. Jednak dodanie więcej treści może zwiększyć potencjał sukcesu wideo, na przykład poprzez instruktażowe poradniki lub inspirujące osobiste anegdoty i doświadczenia z życia codziennego.

Nie ma niczego, co mówi, że cel wideo może być tylko jeden. Na przykład możesz nauczyć, jak ustawić układ słoneczny na swoim samochodzie kempingowym i tym samym zainspirować widzów do podróżowania własnym samochodem bez zasilania sieciowego.

Wiadomość wideo może mieć wiele różnych treści. Jednak jasny cel pomoże w kolejnych krokach tworzenia fabuły i utrzymaniu zaangażowania widowni.

3. Stwórz wciągającą narrację

Narracja jest tym, co prowadzi fabułę od początku do końca. Musi być logiczne rozwinięcie, które widz będzie mógł nadążyć, oraz powód, dla którego będę chciał obejrzeć całe wideo.

Nawet jeśli jest to film instruktażowy, musi być odpowiednio zbudowana narracja. Jeśli uczysz kogoś, jak wykonać wiszący kosz na rośliny z makramy, nie zaczynasz od środka, gdy połowa pracy jest już zrobiona. To byłoby tak, jak zaczynać serię książek od trzeciego tomu – zbyt zagmatwane.

Szczególnie jeśli Twoje filmy trwają mniej niż 15 minut, zachowaj wciągającą, ale prostą narrację. Nie ma powodu, dlaczego prosta historia nie może być jednocześnie zabawna.

4. Wykorzystaj postacie, z którymi widzowie mogą się utożsamić

Wykorzystywanie postaci, z którymi widzowie mogą się utożsamić, nie oznacza, że musisz wymyślić postać do umieszczenia w swoim wideo. Ty możesz być postacią, jesteś prawdziwą osobą.

Tworzenie ludzkiego doświadczenia w Twoim wideo poprzez postacie, które w nim występują, może pomóc w tworzeniu więzi między widzami a Tobą jako twórcą. Widzowie zobaczą osobiste problemy lub wspólne doświadczenia, co pozwoli im wczuć się w sytuację postaci.

Czasami możesz musieć uatrakcyjnić swoje zachowanie, ale ważne jest, aby być sobą. Twoi obserwatorzy pokochają Cię za to, kim naprawdę jesteś.

5. Wzbudź emocje u swoich widzów

Wzruszające emocje mogą zmienić dobry pomysł w doskonałe wideo. Jeśli Twoje YouTube’owe kanały pozwalają na pojawienie się konfliktów, znajdź sposób, jak je uwzględnić. Konflikty dają możliwość wprowadzenia napięcia, co może dodatkowo wzbogacić doświadczenie widzów.

Gdzie umieścić konflikt w wideo zależy od Ciebie. Jeśli wymaga to zbudowania odpowiedniego napięcia, lepiej pracuj w kierunku jego osiągnięcia. Jednak pierwsze 30 sekund wideo są kluczowe, aby zwrócić uwagę widza.

Przykładem może być cotygodniowy vlog o podróżach po dziczy. Możesz rozpocząć wideo spokojnie, a później dojść do kulminacji, gdy Twój namiot zostanie zerwany przez wiatr. Możesz także zacząć od sceny, w której Twój namiot już fruwa w powietrzu, a Ty szaleńczo biegniesz wokół.

W obu przypadkach zapewnisz swoim widzom dobre śmiechy, gdy oglądają, jak goniysz swój namiot po lasach.

6. Popraw swoje wizualizacje

B-roll i muzyka to dwa ważne elementy, które mogą znacznie wpłynąć na Twoje wideo.

B-roll to uzupełniający materiał filmowy do A-roll, czyli głównego materiału filmowego. B-roll można użyć, aby pokazać otoczenie, wywołać emocje, ustalić ton lub po prostu pokazać dodatkowe ujęcie.

Na przykład, Twój główny materiał filmowy (A-roll) może przedstawiać Ciebie i przyjaciela siedzących na plaży i rozmawiających o dniu. Materiał B-roll może być wykorzystany podczas rozmowy, pokazując kilka sekund fal, psa porywającego piłkę i mewę goniącą małe dziecko.

Muzyka jest jednym z najważniejszych elementów montażu wideo, pomagającym manifestować historię, którą chcesz opowiedzieć. Możesz nadać ton wideo, po prostu wybierając odpowiednią muzykę.

Wybór odpowiedniej muzyki do danej sceny jest niezwykle ważny, aby nie wprowadzać widza w błąd. Jeśli masz klip z diabelskim młynem na molo i w tle słychać śmiech dzieci, a dodasz groźną muzykę, widzowie spodziewają się, że coś złego się wydarzy. Jeśli wybierzesz szczęśliwą muzykę, publiczność będzie to postrzegać jako zabawny, normalny dzień.

7. Wstaw dialogi i voice-over

Dialogi i voice-over mogą zdziałać cuda, pomagając prowadzić fabułę wideo. Mogą dostarczać ważnych informacji na temat tego, co się dzieje na ekranie i pomagać w klarownej narracji.

Upewnij się jednak, że ton głosu pasuje do tonu wideo. Ważne jest, aby każdy element dobrze się uzupełniał.

8. Wykorzystaj wezwanie do działania

Podobnie jak w ulubionej powieści, gdy bohater zostaje wezwany do wykonania zadania, wezwanie do działania (CTA) pozwala na kontynuację historii. Utrzymuje to relację między twórcą treści a widzem.

Nie ma złego miejsca na umieszczenie CTA. Jednak ważne jest, aby nie przesadzać z przerywaniem fabuły wideo. Miejsce na werbalne CTA i wszelkie animowane przyciski subskrypcji w ramach wideo muszą wyglądać naturalnie.

9. Bądź uważny podczas procesu montażu

To, że skończyłeś nagrywać, nie oznacza, że historia dobiegła końca. Proces montażu wideo jest kluczowym elementem tworzenia fabuły, ponieważ to tam ważne są cięcia. Skup się na tempie, wycinając zbędne ujęcia i tworząc płynne przejścia między scenami.

Proces montażu wideo może przyczynić się do sukcesu lub porażki historii, którą tak ciężko było uchwycić podczas nagrywania. Upewnij się, że dbasz o sposób w jaki wykonujesz każde cięcie na linii czasu i że ma ono swój cel, pomagając prowadzić fabułę.

Wykorzystaj te techniki storytellingu w swoim kolejnym wideo na YouTube

Zachowanie uwagi widza jest kluczowe dla Twojego sukcesu jako YouTubera. Storytelling to sztuka, która może pomóc Ci osiągnąć ten cel i sprawić, że Twoje wideo na YouTube stanie się doskonałe. Może nawet pomóc Ci zyskać więcej pewności siebie w swojej pracy i nowych obserwujących.

Przed utworzeniem swojego kolejnego wideo, spróbuj użyć powyższych metod storytellingu i zobacz, czy robi to różnicę.