Stworzenie własnej gry to kusząca perspektywa, lecz dla wielu aspirujących twórców może okazać się zadaniem pełnym wyzwań. W tym artykule przyjrzymy się najlepszym narzędziom, które pomogą Ci wkroczyć w świat projektowania gier.
Z raportów wynika, że w 2022 roku rynek gier wideo osiągnął wartość ponad 190 miliardów dolarów, a prognozy przewidują jego wzrost o 13% rocznie, osiągając poziom 650 miliardów dolarów w 2032 roku. Branża ta dynamicznie się rozwija, otwierając przed nami mnóstwo możliwości.
Chociaż wielu marzy o karierze twórcy gier, nie każdy odnajdzie się w tej roli. Bez wsparcia doświadczonych osób i praktycznych umiejętności, tworzenie gier może przypominać raczej spekulację niż konkretne działania.
Jeśli szukasz wskazówek na temat rozwoju kariery w tej branży, pomocny może okazać się przewodnik dostępny na platformie Coursera.
W internecie znajdziemy mnóstwo ogólnikowych porad dotyczących umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia pracy jako twórca gier. W zasadzie wszystko sprowadza się do dwóch kluczowych aspektów: znajomości silnika gry oraz umiejętności programowania.
Programowanie daje ogromną swobodę w projektowaniu gry, jednak nie jest niezbędne dla początkujących. Bez problemu możesz stworzyć przyzwoitą grę 2D, nie znając kodu.
Drugim ważnym elementem jest silnik gry, czyli oprogramowanie, które oferuje środowisko do tworzenia gier przy minimalnym wysiłku. Silnik zajmuje się grafiką, animacjami, scenami, efektami dźwiękowymi, fizyką gry i wieloma innymi aspektami.
W tym artykule przedstawimy kilka narzędzi, które pomogą Ci stworzyć Twoją pierwszą grę i otworzą drogę do tej atrakcyjnej branży.
Zacznijmy!
GameMaker
GameMaker umożliwia projektowanie gier 2D, które można publikować na różnych platformach, takich jak Android, iOS, PlayStation, Windows czy macOS.
Narzędzie to posiada własny język, GameMaker Language (GML), dzięki któremu możesz tworzyć gry na dwa sposoby: za pomocą kodu GML lub graficznie. Tryb kodowania daje oczywiście największą swobodę.
Jednak tryb graficzny również jest bardzo funkcjonalny i pozwala na korzystanie z gotowych elementów gry.
Każda scena tworzona jest w „pokoju”, gdzie ustawiasz kamerę, modyfikujesz wygląd, dodajesz nowe pomieszczenia, itd. Ponadto, każdy obiekt można dostosować do wymagań danej gry. Możesz również projektować własne zasoby lub importować je, aby przyspieszyć proces tworzenia.
Dodatkowo, GameMaker oferuje możliwość łatwego sprawdzenia gry pod kątem błędów, aby zapewnić płynną rozgrywkę.
Możesz także wysyłać powiadomienia push do użytkowników oraz dodawać zakupy w grze, co zwiększy Twoje przychody.
GameMaker oferuje cztery plany subskrypcyjne, w tym darmowy, który pozwala rozpocząć przygodę z tworzeniem gier bez ponoszenia kosztów.
Firma YoYo Games, która stoi za GameMaker, informuje, że wszystkie gry stworzone przy użyciu tego narzędzia są własnością twórców i nie wiążą się z dodatkowymi opłatami ani podziałem zysków.
GDevelop
GDevelop to doskonały wybór dla początkujących twórców, którzy chcą tworzyć gry 2D bez konieczności kodowania. Choć narzędzie to jest dedykowane głównie grom 2D, spotkałem się z grą wyścigową 3D, która została stworzona przy jego pomocy, co pokazuje jego wszechstronność.
Wszystkie gry stworzone w GDevelop można obejrzeć na LiLuo, co da Ci lepsze wyobrażenie o możliwościach tego silnika.
Podobnie jak w poprzednim przypadku, możesz rozwijać własne zasoby lub importować je, aby szybko tworzyć ciekawe sceny do swojego projektu.
Kilka kliknięć wystarczy, aby dodać efekty wizualne, które odmienią atmosferę gry i dopasują ją do fabuły.
Ponadto, możesz dodawać do obiektów zachowania stworzone przez społeczność, a edytor scen pozwala modyfikować efekty wizualne, dźwiękowe, dialogi, elementy graficzne i inne, aby zapewnić interesującą rozgrywkę.
GDevelop posiada również debugger, który pomoże Ci usuwać błędy, oraz podgląd na żywo, dzięki któremu od razu sprawdzisz wprowadzone zmiany. Możesz również przetestować swoją grę przez Wi-Fi/LAN bez konieczności eksportowania jej, dzięki funkcji podglądu sieci.
Gry stworzone przy użyciu GDevelop są wyłączną własnością ich twórców. Narzędzie można pobrać bezpłatnie, a dodatkowe funkcje dostępne są w ramach płatnych subskrypcji.
Łatwość publikowania gier na różnych platformach sprawia, że GDevelop to narzędzie, które zdecydowanie warto wypróbować.
Buildbox
Buildbox oferuje dwie wersje: Buildbox 3 i Buildbox Classic, które umożliwiają tworzenie gier 2D i/lub 3D.
Buildbox Classic jest przeznaczony do tworzenia gier 2D i oferuje interfejs typu „przeciągnij i upuść”, dzięki czemu nie musisz pisać ani jednej linijki kodu. Buildbox 3 to bardziej zaawansowane narzędzie do tworzenia gier 3D, które umożliwia korzystanie z opcji „low code” lub całkowite pominięcie kodowania, dzięki funkcjom Brainboxes i Smart Assets.
Subskrypcja zapewnia dostęp do sklepu BuildBox, z którego można importować zasoby do swojej gry. Co ciekawe, możesz także zarabiać, sprzedając swoje zasoby innym twórcom, co otwiera dodatkowe możliwości monetyzacji.
Obie wersje Buildbox oferują darmowe plany z ograniczonymi funkcjami, w tym brakiem możliwości eksportowania gier. Płatne plany zależą od liczby światów i scen, które chcesz stworzyć.
Gry stworzone w Buildbox są wolne od opłat licencyjnych i możesz zachować 100% zysków, z wyjątkiem monetyzacji Ad-box, która generuje 10% lub 30% udziału w przychodach, w zależności od subskrypcji. Buildbox nie pobiera jednak żadnych opłat, jeśli używasz własnych rozwiązań reklamowych lub gdy gra nie zawiera reklam.
Construct
Construct pozwala na tworzenie gier 2D bez konieczności programowania. Obsługuje jednak JavaScript, dzięki czemu możesz stopniowo uczyć się kodowania w trakcie tworzenia gier.
A ponieważ JavaScript jest uniwersalny, wszystkie nabyte umiejętności możesz wykorzystać również w innych projektach.
Największą zaletą Construct jest interfejs przeglądarkowy, który możesz uruchomić w dowolnej przeglądarce, a po załadowaniu działa nawet bez połączenia z internetem.
Chociaż Construct jest znany jako silnik gier 2D, oferuje również pewne możliwości 3D, w tym obiekty wielowymiarowe i zniekształcenia siatki.
Narzędzie to umożliwia łatwe dodawanie zaawansowanych animacji, a wbudowany silnik fizyki, edytor obrazów, niestandardowe kolizje, efektywne wyszukiwanie ścieżek i inne funkcje sprawiają, że jest to popularny wybór zarówno wśród początkujących, jak i ekspertów.
Ponadto dostępne są bezpłatne i płatne dodatki, które wzbogacają proces tworzenia gier. Wszystko to połączone jest z natychmiastowymi podglądami, bez długich opóźnień, i zdalnymi podglądami, które możesz uruchomić na różnych urządzeniach, skanując kody QR.
Construct posiada darmową wersję, która ma pewne ograniczenia, ale pozwala wypróbować narzędzie bez opłat i rejestracji. Wszystkie gry utworzone w Construct są w 100% wolne od opłat licencyjnych i nie obowiązuje żaden system podziału przychodów.
Flowlab
Flowlab to przeglądarkowe narzędzie do tworzenia gier, które nie wymaga kodowania i jest przeznaczone głównie dla studentów, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z projektowaniem gier.
Siłą Flowlab jest jego prostota i szczegółowa dokumentacja.
Edytor gry umożliwia dodawanie obiektów o różnych atrybutach, takich jak grawitacja, efekt kolizji i rotacji, gęstość, odbicie, itd. Podobnie jak w innych narzędziach, Flowlab posiada bibliotekę obiektów, z których można importować i edytować elementy.
Możesz również dodawać zachowania do obiektów i łączyć je, tworząc zaawansowaną logikę gry. Flowlab oferuje także rozbudowany edytor sprite, który umożliwia edycję własnych obiektów lub importowanie ich z urządzenia.
Flowlab jest narzędziem typu freemium. Musisz uiścić opłatę, jeśli chcesz eksportować swoje dzieła i korzystać z zaawansowanych funkcji. Jednak darmowa wersja jest wystarczająca, aby odkryć potencjał tego narzędzia.
Wszystko, co stworzysz w Flowlab, jest Twoją własnością, bez opłat licencyjnych, a do dyspozycji masz wiele opcji łatwego eksportowania na różne platformy.
GB Studio
GB Studio to narzędzie dla fanów retro gier, którzy chcą zrealizować swoje pomysły w stylu klasycznych gier z przeglądarek internetowych i konsol Analogue Pocket.
Ten darmowy i otwarty kreator gier nie wymaga nauki programowania. Zaawansowani programiści mogą jednak modyfikować kod za pomocą wtyczek.
GB Studio jest rozwijane przez jednego programistę, Chrisa Maltby’ego. Mimo to narzędzie jest aktywnie aktualizowane i posiada przyzwoitą dokumentację dla początkujących.
Edytor projektu jest bardzo prosty, z opcjami dodawania scen, wyzwalaczy, obiektów i innych. Możesz również importować zasoby, ponieważ GB Studio nie posiada wbudowanego edytora obrazów.
Narzędzie umożliwia tworzenie wielu scen, strategiczne łączenie ich, dodawanie dialogów i innych elementów, które uatrakcyjnią rozgrywkę.
Możesz zagrać w swoją grę na dowolnym emulatorze GB i przesłać gotowy produkt na Itch.io, aby udostępnić go odbiorcom.
Arcade
Sekcja gier Arcade w MakeCode to projekt Microsoftu, który ma na celu wprowadzenie użytkowników w świat gier zręcznościowych z nutą nostalgii.
Głównym celem jest nauka tworzenia gier arkadowych za pomocą krótkich samouczków.
Edytor MakeCode oferuje kilka kompilacji, które pomogą Ci rozwinąć umiejętności programowania w języku JavaScript. Interfejs zawiera także edytor oparty na blokach, który umożliwia tworzenie gier bez konieczności kodowania, oraz zakładkę JavaScript, gdzie możesz zobaczyć kod pod spodem, aby go przestudiować lub zmodyfikować.
Siłą tego edytora jest prosty interfejs, dzięki któremu możesz zacząć pracę bez konieczności rejestracji i pobierania. Możesz dowolnie zmieniać pliki i natychmiast je pobierać.
Jednak, jeśli chcesz zapisać postępy, zostaniesz poproszony o zalogowanie.
Ogólnie rzecz biorąc, jest to zabawny i intuicyjny sposób tworzenia gier dla każdego, kto interesuje się grami zręcznościowymi.
Unity
Unity to narzędzie przeznaczone dla ambitnych zespołów lub pojedynczych programistów, którzy chcą tworzyć gry 2D lub 3D z najwyższej jakości grafiką i wciągającą rozgrywką.
Ten potężny silnik gier wymaga znajomości programowania w języku C#.
Początkujący mogą jednak pobrać darmową wersję z wbudowaną mini-grą, aby spróbować swoich sił przed rozpoczęciem większych projektów i ewentualnym wykupieniem subskrypcji.
Oprócz dwóch bezpłatnych wersji, dostępne są wersje próbne płatnych planów, jedna dla studentów (poniżej 16 lat) i druga dla osób, które w ciągu ostatniego roku miały dochód lub finansowanie poniżej 100 000 dolarów.
Unity posiada aktywną społeczność, gdzie możesz uzyskać pomoc dotyczącą rozwoju w tym silniku oraz ogólnego procesu tworzenia gier. Dodatkowo, każda subskrypcja daje dostęp do sklepu z zasobami, których możesz użyć w swoich grach, oraz platformy Unity do nauki, która pomoże Ci opanować tajniki tworzenia gier.
Gry stworzone w Unity są wolne od opłat licencyjnych i obsługują wiele platform, w tym wirtualną rzeczywistość.
Warto obejrzeć kilka gier stworzonych w Unity na YouTube, aby lepiej zrozumieć potencjał tego silnika.
Unity sprawdzi się w większości przypadków, niezależnie od wielkości projektu. Polecam go każdemu, kto poważnie myśli o tworzeniu gier, zarówno początkującym, jak i doświadczonym programistom.
Unreal Engine
Unreal Engine jest używany przez profesjonalistów w branży, a jego obsługa może początkowo wydawać się trudna.
Jednak Unreal wprowadził Blueprints, wizualne narzędzie do tworzenia skryptów, które jest pomocne dla osób, które nie znają kodowania.
Unreal jest przeznaczony głównie dla twórców, którzy celują w wysokiej jakości grafikę 3D i chcą nauczyć się programowania w trakcie tworzenia gier.
Edytor gier łączy się z rynkiem zasobów, który jest wspierany przez Epic Games (firmę macierzystą) oraz użytkowników silnika. Silną stroną Unreal są szczegółowa dokumentacja, aktywna społeczność i darmowe samouczki.
Unreal Engine można pobrać i używać za darmo, dopóki Twoja gra nie zarobi więcej niż 1 milion dolarów. Później obowiązuje 5% opłata licencyjna.
Unreal oferuje także program Enterprise oraz indywidualne licencje, o które możesz wnioskować po kontakcie z firmą. Indywidualne licencje mogą obejmować prywatne szkolenia, wsparcie premium i darmową dystrybucję.
Ostatecznie, jest to najpotężniejsze narzędzie do tworzenia gier na tej liście, ale wymaga od użytkowników największego nakładu pracy.
Kod to (ostateczne) rozwiązanie!
Taka jest prawda o tworzeniu gier, gdy osiągniesz pewien poziom wiedzy lub potrzebujesz maksymalnej elastyczności.
Narzędzia, o których wspomnieliśmy, są doskonałym startem do stworzenia pierwszej gry i stopniowego wdrażania się w programowanie.
Większość z tych edytorów oferuje darmowe wersje, więc możesz sprawdzić ich funkcjonalność bez ponoszenia kosztów.
PS: Przyznajmy! Stworzenie pierwszej gry jest trudne. Dlatego warto zapoznać się z dostępnymi kursami online, aby uczyć się od ekspertów.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.