Najważniejsze informacje o oszustwach na Amazon
- Oszuści podający się za pracowników Amazon próbują uzyskać dostęp do Twojego konta w serwisie lub danych bankowych.
- Wyłudzają informacje, informując o rzekomo zaginionej przesyłce lub nieautoryzowanych, kosztownych zakupach.
- Bądź podejrzliwy, gdy ktoś przez telefon prosi o Twoje dane. Rozłącz się i skontaktuj z Amazonem, aby zweryfikować połączenie.
Popularność Amazonu sprawia, że firma ta jest często celem oszustów. Możesz odebrać telefon od osoby podszywającej się pod pracownika serwisu, która przekaże Ci niepokojące wieści o Twoim koncie. Zatem, na czym polegają oszustwa związane z Amazonem i jak je rozpoznać?
Czym charakteryzują się oszukańcze telefony od Amazon?
Oszustwo ma miejsce, gdy dzwoni do Ciebie osoba niebędąca pracownikiem Amazon i twierdzi, że nim jest. Istnieje wiele wariantów tych oszustw, ale ich celem jest zazwyczaj uzyskanie dostępu do Twojego konta na Amazonie lub do konta bankowego.
Oszuści wykorzystują dwie metody. Albo sam(a) im podasz swoje dane, albo zostaniesz nakłoniony(a) do instalacji aplikacji do zdalnego dostępu, dzięki czemu zyskają dostęp do Twoich kont za pośrednictwem Twojego komputera.
Kiedy oszust uzyska dostęp do jednego z tych kont (lub obu), może dokonywać nieautoryzowanych zakupów, wykorzystując Twoje pieniądze. Dlatego tak ważne jest, aby umieć zidentyfikować oszustwo i wiedzieć, jak go uniknąć.
Jak przejawiają się oszustwa telefoniczne na Amazon?
Oszustwa tego typu mogą przybierać różne formy. Poniżej przedstawiamy najczęściej stosowane metody.
1. Informacja o zagubionej przesyłce
Oszust może twierdzić, że Twoja przesyłka z Amazonu zaginęła w transporcie. Mimo że istnieje system rozwiązywania problemów z niedostarczonymi zamówieniami, oszust zaproponuje własne rozwiązanie.
Może zażądać danych Twojego konta Amazon, aby „zlokalizować paczkę”, lub danych bankowych, aby „dokonać zwrotu” za zgubiony przedmiot.
2. Oszustwo z rzekomym włamaniem na konto
W tym wariancie oszust informuje, że Twoje konto na Amazonie zostało zaatakowane przez hakera, który dokonał zakupów na Twoje konto. Często wspominają o drogim przedmiocie, na przykład iPhonie.
Oczywiście, Twoje konto jest bezpieczne i nikt nic na nim nie zamawiał. Oszust liczy na to, że spanikujesz i zgodzisz się na ich „pomoc”. Może to oznaczać zgodę na dostęp do Twojego konta, aby „anulować zamówienie” lub podanie danych bankowych, aby „zwrócić” pieniądze.
Zdarza się, że oszust prosi o zainstalowanie aplikacji do zdalnego dostępu, aby „specjalista ds. oszustw” mógł anulować zamówienie za Ciebie. Jeśli to zrobisz, oszust zyska dostęp do Twojego komputera i może dokonać niepożądanych zakupów na innych kontach.
3. Twierdzenie o problemach z kontem
Oszust może twierdzić, że coś jest nie tak z Twoim kontem na Amazonie. Następnie poprosi o Twoje dane, aby „pomóc w rozwiązaniu problemu”.
W niektórych przypadkach oszust informuje o konieczności zaktualizowania Twoich danych osobowych. Innym razem twierdzą, że haker próbował włamać się na Twoje konto i muszą przeprowadzić kontrolę bezpieczeństwa, aby potwierdzić, że jesteś prawowitym właścicielem.
Niezależnie od metody, oszust będzie prosił o podanie Twoich danych osobowych, takich jak login, hasło, dane bankowe i adres.
4. Oszustwo z podwyżką ceny subskrypcji Prime
W tym przypadku oszust dzwoni i informuje, że cena Twojej subskrypcji Amazon Prime wzrośnie. Zazwyczaj podają bardzo wysokie kwoty, licząc na to, że będziesz chciał(a) zrezygnować z subskrypcji.
Jeśli zdecydujesz się na rezygnację, oszust „poprowadzi” Cię przez proces anulowania subskrypcji Amazon Prime. Będzie to wiązało się z prośbą o podanie danych konta lub zainstalowanie aplikacji do zdalnego dostępu, aby mogli to zrobić za Ciebie.
Jak rozpoznać prawdziwy telefon od Amazon?
Te oszustwa mogą wydawać się bardzo wiarygodne, ale istnieją pewne sygnały ostrzegawcze, które pomogą Ci odróżnić oszusta od prawdziwego pracownika Amazon.
Nigdy nie ufaj bezkrytycznie twierdzeniom oszusta
Jeżeli rozmówca informuje Cię o zamówieniu, którego nie składasz, lub o którym nic nie wiesz, to z całą pewnością nie rozmawiasz z pracownikiem Amazonu. Nie zakładaj, że po prostu zapomniałeś o zamówieniu – po prostu odłóż słuchawkę i zignoruj takie połączenie.
Amazon nigdy nie poprosi o poufne dane
Amazon nigdy nie poprosi Cię o Twoje hasło. Hasło umożliwia dostęp do Twojego konta. Amazon nie potrzebuje go, aby uzyskać dostęp do Twoich danych lub wprowadzić zmiany na Twoim koncie.
Podobnie, Amazon nigdy nie poprosi Cię o dane Twojego konta bankowego. Jeśli dokonujesz zakupów na Amazonie, dane płatnicze są już zapisane na Twoim koncie. Jeżeli Amazon chce zwrócić Ci pieniądze, zazwyczaj dokonuje zwrotu za pomocą metody płatności, którą podałeś(aś).
Zatem, jeśli ktoś podczas rozmowy poprosi Cię o podanie hasła do Twojego konta na Amazonie lub danych bankowych, to na pewno jest to oszustwo. Nie podawaj żadnych informacji i natychmiast się rozłącz.
W razie wątpliwości, rozłącz się i skontaktuj z Amazonem
Oszuści są mistrzami w wywoływaniu paniki. Używają taktyk strachu, aby zmusić Cię do irracjonalnego zachowania i robienia rzeczy, których normalnie byś nie zrobił(a).
Jeżeli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem, ale boisz się się rozłączyć (nawet jeśli masz ku temu powody), mimo wszystko zrób to. Następnie odwiedź stronę Pomocy Amazon i skontaktuj się ze specjalistą. Wyjaśnij, czego dotyczyła rozmowa i co zostało powiedziane.
Jeżeli połączenie było uzasadnione, pracownik pomocy technicznej pomoże Ci rozwiązać problem. Jeżeli tak nie było, agent potwierdzi, że było to oszustwo, i uspokoi Cię.
Dzięki tym wskazówkom jesteś przygotowany(a) na oszukańcze połączenia telefoniczne. Zachowaj spokój, nie podawaj danych osobowych i bądź pewny, że poradzisz sobie z oszustami.
newsblog.pl