Role Scruma w tworzeniu oprogramowania wyjaśnione w jasny i prosty sposób

Scrum to zwinna metodologia tworzenia oprogramowania, która jest obecnie przyjmowana przez wiele firm i korporacji w ramach inicjatyw transformacji cyfrowej.

O Scrumie

Rolą metodologii Scrum jest zapewnienie ram dla zwinnego tworzenia oprogramowania, które umożliwiają zespołom wydajną i zespołową pracę w celu dostarczania wysokiej jakości oprogramowania.

Jest to struktura umożliwiająca zespołom współpracę w celu opracowania złożonych produktów. Zamiast wypuszczać produkt po długich fazach planowania, projektowania, opracowywania i testowania, scrum ma na celu dostarczanie gotowych do użycia produktów od samego początku w małych krokach.

Główne zasady Scruma to przejrzysta komunikacja w zespole, regularna weryfikacja jakości oraz umiejętność dostosowywania się do zmian. Przyjęte i stosowane we właściwy sposób zespoły mogą dostarczać oprogramowanie wysokiej jakości w sposób terminowy i wydajny.

Kluczowe zalety Scruma

Źródło: scrum.org

  • Możesz osiągnąć zwiększoną produktywność. Bycie zespołem Scrumowym oznacza, że ​​zespół rozkłada złożone problemy na małe części. Następnie te małe elementy są dostarczane w ramach sprintów jako przyrosty sprintu. Członkowie zespołu mogą skupić się na konkretnych zadaniach w ramach Sprintu (określony przedział czasowy, w którym rozwijane są przyrosty, np. dwa tygodnie).
  • Scrum zachęca do regularnej komunikacji pomiędzy całym zespołem. Dzięki temu wszyscy mają jasność co do zakresu i oczekiwań. Zmniejsza to dość znaczną liczbę nieporozumień, które w innym przypadku mogłyby się wydarzyć. Zwłaszcza jeśli chcesz biec w szybkim tempie od sprintu do sprintu, cały zespół musi z dnia na dzień dążyć do tego samego celu.
  • Scrum ma być elastyczny, aby zespoły mogły dostosowywać się do zmieniających się wymagań i priorytetów. Dzięki temu zespoły mogą szybko reagować na zmiany w zakresie projektu lub potrzebach klientów. Zamiast czekać, aż zakończy się cały cykl rozwoju, możesz po prostu zmieniać zawartość między sprintami.
  • Scrum podkreśla znaczenie testowania i zapewniania jakości, najlepiej w sposób zautomatyzowany. Ostatecznym celem jest podniesienie jakości produktu końcowego. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia wad i daje pewność, że produkt spełnia wymagania klienta.
  • Scrum ma być zorientowany na klienta, co oznacza, że ​​klient jest zaangażowany w proces rozwoju od początku do końca, zwykle w roli właściciela produktu lub w bezpośrednim związku z właścicielem produktu (więcej o tym później). Daje to pewność, że produkt końcowy spełnia potrzeby klienta i ma odpowiedni priorytet.

Następnie omówimy rolę metodologii scrum.

Rola metodyki Scrum

Źródło: hangoutagile.com

Celem metodologii Scrum jest zapewnienie ram dla zwinnego tworzenia oprogramowania, które umożliwiają zespołom współpracę. Budujesz zespół Scrumowy, który spotyka się codziennie i regularnie oraz ma zaplanowane dyskusje (ceremonie) w ramach sprintu, który powtarza się co sprint. Zazwyczaj następujące ceremonie są częścią podstawowej konfiguracji zespołu scrumowego:

  • Codzienne standupy – czas i miejsce, w którym wszyscy członkowie zespołu spotykają się i dyskutują o tym, co zrobiono ostatniego dnia, jaka będzie praca następnego dnia i jakie są obecne przeszkody, jeśli takie istnieją.
  • Udoskonalanie historii – tutaj omawiane i finalizowane są nowe treści (na następne sprinty).
  • Planowanie sprintu – podczas tej ceremonii zespół szacuje gotową zawartość (zdefiniowaną w Stories), a następnie wybiera z nich określony podzbiór, głównie na podstawie szacunków priorytetów i pracochłonności.
  • Przegląd sprintu – tutaj zespół spotyka się z interesariuszami i przedstawia im, co zespół osiągnął w ostatnim sprincie.
  • Retrospektywa sprintu – okno dialogowe przeznaczone wyłącznie dla zespołu w celu omówienia tego, co można poprawić lub co zdaniem zespołu należy zmienić w przyszłości.

Znaczenie metodologii Scrum leży w jej zdolności do pomagania zespołom w bardziej efektywnej pracy. Podstawowe zasady metodologii Scrum oparte są na Manifeście Agile i są one następujące.

Empiryczna kontrola procesu

Scrum opiera się na założeniu, że postęp najlepiej osiąga się poprzez empiryczny proces ciągłej kontroli i adaptacji. Oznacza to, że zespoły powinny regularnie kontrolować swoją pracę i dostosowywać swoje procesy w celu poprawy wydajności.

Samoorganizujące się zespoły

Zespoły Scrumowe są samoorganizujące się, co oznacza, że ​​są odpowiedzialne za zarządzanie swoją pracą i podejmowanie decyzji o osiągnięciu swoich celów. Pomaga to promować współpracę i odpowiedzialność w zespole.

Iteracje ograniczone czasowo

Projekty scrumowe można podzielić na ograniczone czasowo iteracje, zwane sprintami, które zwykle trwają od jednego do czterech tygodni. Zapewnia to, że zespół pracuje nad określonym celem i regularnie robi postępy.

Priorytetowy Backlog Produktu

Backlog produktu to uszeregowana pod względem ważności lista funkcji i wymagań, nad którymi zespół będzie pracował podczas projektu. Właściciel produktu jest odpowiedzialny za utrzymanie rejestru produktu i upewnienie się, że odzwierciedla on potrzeby i priorytety klienta.

Ciągłe doskonalenie

Scrum podkreśla znaczenie ciągłego doskonalenia. Zarówno pod względem opracowywanego produktu, jak i procesów zastosowanych do jego opracowania. Oznacza to, że zespoły powinny regularnie zastanawiać się nad swoją pracą i szukać sposobów na poprawę wyników.

Wyzwania

Źródło: scrum.org

Chociaż metodologia Scrum może być bardzo skuteczna w tworzeniu oprogramowania, istnieją również pewne wyzwania, przed którymi mogą stanąć zespoły podczas jej wdrażania.

Odporność na zmiany

Scrum wymaga znaczącej zmiany sposobu myślenia i kultury, co może być trudne do zaakceptowania dla niektórych członków zespołu. Niektórzy członkowie zespołu mogą być oporni na zmiany, co może utrudniać skuteczne wdrażanie Scruma. Innymi słowy, musisz „ogarnąć”. Dopóki tego nie zrobisz, nie jesteś w środku.

Brak doświadczenia

Do skutecznego wdrożenia potrzebny jest pewien poziom doświadczenia i wiedzy specjalistycznej. Jeśli członkowie zespołu nie znają metodologii Scrum lub Agile, stanowi to wyzwanie do pokonania.

Brak zaangażowania

Scrum wymaga dużego zaangażowania ze strony wszystkich członków zespołu, w tym właściciela produktu, Scrum Mastera i zespołu deweloperskiego. Jeśli członkowie zespołu nie są w pełni zaangażowani w proces, osiągnięcie pożądanych rezultatów może być trudne.

Słaba komunikacja

Scrum w dużym stopniu opiera się na komunikacji i współpracy między członkami zespołu. Jeśli członkowie zespołu nie komunikują się często i skutecznie, może to być dla nich wyzwaniem.

Nadmierny nacisk na proces

Chociaż Scrum zapewnia ramy dla zwinnego tworzenia oprogramowania, należy pamiętać, że jest to tylko struktura. Jeśli członkowie zespołu zbytnio skupią się na podążaniu za procesem, mogą stracić z oczu ostateczny cel, jakim jest dostarczanie wysokiej jakości oprogramowania.

Role Zespołu Scrumowego

Każdy zespół scrumowy, aby był skuteczny, powinien składać się z kilku konkretnych ról. Jeśli te role nie są przypisane zespołowi lub są źle liczone, pomyślne zbudowanie takiego zespołu scrumowego może być zagrożone.

# 1. Zespół deweloperski

Jest to część wykonawcza zespołu, więc z punktu widzenia dostarczania produktu, być może najważniejsza część zespołu. Typowy zespół deweloperski scrum składa się ze specjalistów ds. rozwoju/testów/architektury/analityków w łącznej liczbie 4-10 osób. Jeśli jest mniej, wątpliwe jest, czy nadal można to nazwać zespołem. Jeśli jest więcej, wszystkie ceremonie i zarządzanie dyskusjami zespołu staną się zbyt skomplikowane i nie będą warte wysiłku w utrzymaniu.

Zespół programistów bierze historie z backlogu, szacuje je i wdraża w ramach sprintów. Zespół jest odpowiedzialny za tworzenie i testowanie historii, a po zakończeniu także za wdrożenie do produkcji.

#2. Mistrz Scruma

Scrum Master działa jako orkiestrator dla zespołu programistów. Planuje regularne spotkania, dba o przejrzystość merytoryczną zespołu deweloperskiego oraz organizuje działania w trakcie sprintu pod kątem realizacji planu i celów sprintu.

To nie jest tak naprawdę rola treści. W rzeczywistości mistrz scrum nie musi technicznie rozumieć niczego z historii, które rozwiązuje zespół programistów (chociaż to na pewno pomaga). Jednak scrum master służy zespołowi programistycznemu i chroni go przed środowiskiem zewnętrznym. Przez ochronę rozumiem umożliwienie zespołowi pracy w oparciu o zasady zwinne. Bądź tutaj mówcą zespołu i nie dopuszczaj do zmiany aktualnie uzgodnionego planu sprintu przez nieplanowane prośby.

#3. Właściciel Produktu

Serwery właściciela produktu (PO) do połączenia między zespołem programistów a użytkownikami biznesowymi (interesariuszami) spoza zespołu. PO omawia treść ze wszystkimi odpowiednimi stronami i przedstawia uzgodnioną treść zespołowi scrumowemu.

Następnie PO tworzy historie dla zespołu z jasnymi opisami i oczekiwaniami. PO musi upewnić się, że zespół programistów rozumie tę treść, aby zespół mógł oszacować każdą historię. W związku z tym PO jest właścicielem dyskusji dotyczących udoskonalania historii w zespole.

Oprócz zarządzania treścią i całym backlogiem, PO jest również odpowiedzialny za ustalanie priorytetów dla każdej historii w backlogu. PO nie odpowiada jednak za wybór konkretnych historii do sprintu. To, co może zrobić tylko zespół programistów, zobowiązując się do zakresu, zespół wybierze na następny sprint. PO może wpłynąć na ten wybór jedynie poprzez odpowiednie ustalenie i zakomunikowanie priorytetów.

Interakcje ról w zespole Scrumowym

Źródło: scrum.org

Nawet przy wszystkich obsługiwanych osobach i rolach komunikacja jest naprawdę kluczem do sukcesu. Co najważniejsze, właściwa komunikacja, ponieważ istnieje tak wiele sposobów, aby ją zepsuć. I to właściwie jest najważniejszy powód, dla którego wiele zespołów scrumowych nie odnosi sukcesów. Po prostu źle to ustawiają.

Na przykład właściciele produktów często proszą zespół programistów o wymyślenie nowych historii treści. Tworzenie zaległości nie jest jednak celem zespołu programistów. Jasne, mogą pomóc zdefiniować historie, uszczegółowić je i podzielić, aby można je było wykonać w ramach sprintów. Ale właściciel produktu jest odpowiedzialny za zaległości. Najlepiej byłoby, gdyby PO nie prosił zespołu programistów o kontakt z interesariuszami biznesowymi.

Z drugiej strony ani scrum master, ani właściciel produktu nie określają dokładnie, jaki będzie zakres następnego sprintu. I tak bardzo często się to zdarza, ponieważ role scrum mastera i właściciela produktu są pewnego rodzaju naturalnymi rolami lidera w zespole scrumowym. Ale w rzeczywistości nie są w stanie decydować, co zespół deweloperski powinien, a czego nie powinien wziąć do sprintu. Zespół programistów jest jedynym, który może to wykonać, więc decyzja należy do zespołu programistów. Oznacza to, że PO przekazuje informacje o tym, jak ważna jest dana historia z biznesowego punktu widzenia; PO potrafi nawet uporządkować backlog historii od najważniejszego do najmniej ważnego. W ten sposób zespół programistów ma wyczucie, które historie wybrać jako pierwsze.

Właściciel produktu dołoży starań, aby regularnie omawiać z zespołem nowe treści, które OP chce, aby zespół dostarczył. PO jest tutaj, aby dokładnie omówić każdą historię, którą tworzy lub wprowadza do backlogu. Każdy w zespole programistów musi zrozumieć historię i jest dla nich jasne, jakie są kryteria akceptacji.

Mistrz Scruma jest nie tylko koordynatorem zespołu; w pewien sposób SM chroni zespół przed właścicielem produktu, przywództwem lub innymi zewnętrznymi interesariuszami. SM utrzymuje działanie wewnętrznych procesów scrumowych i prowadzi większość ceremonii dla zespołu. Podczas codziennych rozmów statusowych SM upewnia się, że wszyscy przekazują tylko ważne aktualizacje na dany dzień, tak aby spotkanie nie trwało dłużej niż zaplanowano. Dotyczy to właściwie wszystkich połączeń.

SM organizuje również regularne spotkania retrospektywne dla zespołu, podczas których pomaga zespołowi zastanowić się nad pracą wykonaną w poprzednim sprincie i zidentyfikować obszary, w których zespół może się poprawić.

Ostatnie słowa

Stworzenie odnoszącego sukcesy zespołu scrumowego to zazwyczaj długa droga. Musisz budować doświadczenie wewnątrz zespołu, nawet jeśli konkretni członkowie zespołu mają już pewne doświadczenie. Każdy zespół scrumowy jest wyjątkowy, a znalezienie sposobu, jak pracować i współpracować jako zespół nad wspólnymi tematami, zawsze wymaga czasu.

Najważniejsze jest, aby zespół był stabilny, gdy już go utworzysz. Tylko wtedy zespół może zacząć poprawiać się z każdym kolejnym sprintem. Ostatecznym celem jest przekształcenie się w samoorganizujący się zespół, w którym nawet obecność szumowiny nie jest już przez większość czasu obowiązkowa. Jeśli nie możesz utrzymać zespołu razem, nadal będziesz w fazie uczenia się.

Następnie sprawdź najlepsze narzędzia scrumowe dla startupów i średnich firm.