5 kroków do napisania zwycięskiego portfolio projektowego

Zarówno dla grafików, jak i projektantów stron internetowych, znakomite portfolio jest instrumentem nr 1, który przyciąga klientów lub zdobywa wymarzoną pracę.

To najlepsze i najcenniejsze narzędzie do promowania swoich umiejętności i poszerzania możliwości zawodowych. Ale aby portfolio projektowe działało na Ciebie, musisz je odpowiednio stworzyć i uporządkować.

Zwycięskie portfolio nie tylko demonstruje Twoje najbardziej fascynujące prace jako projektanta, ale także przekazuje Twoją osobowość docelowym odbiorcom. Powinna zainteresować widza, zaimponować i zaskoczyć, a tym samym wywołać emocje i sprawić, że będzie o Tobie pamiętał. Twoje portfolio projektów może poinformować klienta lub potencjalnego pracodawcę o tym, jak generujesz pomysły projektowe i organizujesz cały proces twórczy.

Przy tak wielu wskazówkach dotyczących tworzenia portfolio projektów dostępnych online, łatwo jest zagubić się w informacjach, a wybór podstawowych zasad pasujących do Twojej sytuacji jest trudny. W tym artykule znajdziesz standardowe kroki do napisania zwycięskiego portfolio projektowego, które działa dla wszystkich projektantów, niezależnie od ich specjalizacji.

Gotowy?

#1. Zdecyduj się na główny cel i format swojego portfolio projektów

Jako projektant możesz chcieć wskoczyć do fajnych pomysłów na to, jak powinno wyglądać Twoje portfolio, jakie kolory wybrać lub jakie najnowsze trendy w projektowaniu wykorzystać do reprezentowania swoich najlepszych prac.

Zatrzymaj się! Zachowaj je na później.

Przede wszystkim musisz określić główny cel swojego portfolio projektowego. Czego od niego chcesz?

  • Czy chcesz, aby świat zobaczył próbki Twoich prac, abyś mógł zwiększyć swoją obecność w Internecie i zdobyć publiczność?
  • Czy jesteś początkującym projektantem, który potrzebuje widzów, aby zobaczyli, kim jesteś i jak podchodzisz do problemów?
  • Czy chcesz, aby przeczytali o Twoim procesie projektowania, abyś mógł przyciągnąć nowych klientów do swojej pracy jako freelancer?
  • Chcesz podzielić się swoim największym projektem projektowym, opisując każdą jego część, od badań po wdrożenie?
  • A może nie potrzebujesz niczego innego, jak tylko udokumentować swoją wiedzę i osiągnięcia?

Gdy poznasz cel, zrozumiesz, jakie informacje umieścić w swoim portfolio i jaki format wybrać, aby najlepiej je przedstawić. Będziesz wiedział, jak wyrazić to wizualnie i jak zacząć pisać, aby przyciągnąć swoją grupę docelową.

#2. Zdecyduj, które prace mają znaleźć się w portfolio

A tak przy okazji, czy wiesz, kim jest twoja grupa docelowa? Piszesz portfolio projektowe dla przyszłych pracodawców, potencjalnych klientów, kolegów projektantów, a może dla siebie? Zapisz informacje, które te osoby chciałyby o Tobie przeczytać:

  • Kim jesteś jako projektant? Jakie rodzaje pracy wykonujesz?
  • Jakie przesłanie chcesz przekazać swoim portfolio projektowym? Kiedy ktoś na to patrzy, jak może zidentyfikować twoją specjalizację projektową: projektowanie stron internetowych, UX, projektowanie produktów, projektowanie graficzne i tak dalej?

Na podstawie tych informacji zdecyduj, jakie próbki projektów chcesz uwzględnić w swoim portfolio projektowym. Będziesz musiał posortować je według typu i czasu powstania lub możesz po prostu umieścić najlepsze i najbardziej imponujące na górze. Tutaj jakość ważniejsza jest od ilości.

Nie ma potrzeby pokazywać każdej pracy, którą wykonałeś jako projektant: skup się na najlepszych rzeczach, które również zademonstrują różnorodność Twoich projektów. Innymi słowy, nie publikuj pięciu projektów internetowych, które zrobiłeś dla witryn e-commerce; lepiej dodaj jedną, którą zrobiłeś dla banku, jedną – dla klubu zoologicznego i jedną – dla organizacji non-profit.

Równowaga między jakością i różnorodnością Twoich próbek pokaże potencjalnym klientom Twój talent i kreatywność, a także Twoją ekspozycję na różne media.

Oto podsumowanie zasad:

  • Zaprezentuj tylko najwspanialsze prace projektowe w swoim portfolio.
  • Dołącz różne próbki, aby inni mogli zobaczyć, jak szeroki jest Twój projekt.
  • Nie dołączaj WSZYSTKICH swoich projektów, chyba że jesteś nowym absolwentem projektowania, który nie ma jeszcze ton próbek. Unikaj prac, z których nie jesteś niesamowicie dumny: Pomyśl o swoim portfolio jak o wystawie sztuki, a nie o zasobach obrazów.

#3. Wybierz platformę do swojego portfolio projektowego

Następnym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy do swojego portfolio projektowego, a będzie to zależało od Twoich umiejętności technicznych. Niektóre oferują formatowanie, które wymaga znajomości HTML i CSS, podczas gdy inne są mniej konfigurowalne, a przez to wygodniejsze w użyciu. (Jednak te ostatnie dają mniej swobody w projektowaniu portfolio tak, jak chcesz.)

Rzeczywiście, projektanci stron internetowych i UX mogą chcieć wybrać platformy, które wymagają kodowania, aby mogli pochwalić się swoim doświadczeniem w kodowaniu, tworząc unikalne portfolio, które zademonstruje ich osobowość projektową.

Oto opcje do rozważenia:

Hostowane witryny portfolio, takie jak Portfoliobox lub Zanurzony. To najwygodniejsza opcja, ponieważ takie strony nie wymagają żadnego kodowania. Wystarczy wybrać szablon i wgrać pliki do gotowego layoutu.

Hostowane witryny firmowe, takie jak Kwadrat lub Weebly. Tutaj możesz również wybrać szablon dla swojego portfolio, ale masz nad nim większą kontrolę. Możesz go dostosować, wybrać opcje premium lub pozostawić bez zmian.

Witryny z własnym hostingiem, w których tworzysz od podstaw niestandardowe portfolio projektów internetowych. Tutaj możesz zademonstrować wszystkie swoje umiejętności i stworzyć osobistą stronę internetową, pokazując swój projekt i budując swoją markę persona.

#4. Opisz każdą pracę projektową jak szef

Dobra, wybrałeś platformę i określiłeś prace projektowe, które chcesz dodać do swojego portfolio projektowego. Ale nie możesz po prostu umieścić zdjęć lub zrzutów ekranu swojej pracy i czekać, aż klienci przyjdą i cię zatrudnią.

Każda praca w Twoim portfolio powinna opowiadać historię, wyjaśniając, jakie były cele klienta i w jaki sposób Twój projekt je osiągnął. Musisz dołączyć podsumowanie procesu i wyniki z każdego projektu. Nie powinna to być długa lektura ani studium przypadku opisujące wszystkie szczegóły, ale proszę, aby widzowie zrozumieli, o co w tym wszystkim chodzi.

To tam twój umiejętności pisania ekspozycyjnego przyda się. Możesz chcieć dołączyć następujące informacje:

  • Jakie były problemy i cel tego projektu?
  • Czy była za tym jakaś hipoteza?
  • Jaki był twój proces? Jak doszedłeś do podjętej decyzji projektowej?
  • Jakieś wnioski i wnioski z projektu? Jeśli masz opinię od klienta, nie wahaj się dodać jej do opisu.

Najważniejsze informacje tutaj dotyczą Twojej roli w projekcie. Zarządzałeś całym projektem? Pracowałeś w zespole projektowym? A może zaprojektowałeś wszystko sam, jako pracownik zdalny lub specjalista freelancer? Widzowie Twojego portfolio muszą wiedzieć, jakie wysiłki włożyłeś w tak przełomowy produkt.

#5. Zoptymalizuj swoje portfolio projektów dla widzów

Po zebraniu wszystkich informacji, które chcesz umieścić w swoim portfolio, nadszedł czas na zaprojektowanie i uporządkowanie go z myślą o głównych zasadach użyteczności. Doświadczenie użytkownika ma znaczenie, dlatego musisz sprawić, aby Twoje portfolio było nie tylko wyróżniające się wizualnie, ale także czytelne dla widzów.

Jak to zrobić?

Pamiętaj, że większość użytkowników nie czyta, ale skanuje online; więc postaraj się, aby Twoje portfolio było dostępne do przeglądania, aby widzowie mogli zobaczyć wszystkie podstawowe informacje naraz. Podziel tekst na krótkie akapity, użyj nagłówków i podtytułów, dołącz listy punktowane, dodaj szkice zamiast długich opisów, aby pokazać proces itp.

Uczyń także nawigację dostępną. Jeśli tworzysz osobistą stronę internetową dla swojego portfolio, zastanów się dokładnie nad jej Menu. Dodaj tylko strony główne: Strona główna, O mnie, Moja praca i Kontakty. Jeśli zdecydujesz się użyć gotowych układów do swojego portfolio, wybierz również te z tymi opcjami. Bez względu na platformę widzowie muszą wiedzieć, kim jesteś, czym się zajmujesz i jak się z Tobą skontaktować.

Nie przesadzaj z kolorami, czcionką ani animacjami. Tak, kuszące jest, aby pokazać wszystkie swoje talenty projektowe w jednym miejscu, ale lepiej skup się na podstawowych ustawieniach typografii, które będą działać na dowolnej przeglądarce i urządzeniu. (Przetestuj swój projekt pod kątem małych ekranów i najpierw pomyśl o telefonach komórkowych).

Pamiętaj też o psychologia kolorów i współczynnik kontrastu podczas projektowania. Twoje portfolio musi być przyjemne dla oka, a nie przytłaczające wizualnie.

Krótko mówiąc, wybierz elementy projektu do swojego portfolio, które będą wyglądały ładnie i można je zeskanować, ale jednocześnie zademonstrują swoje umiejętności projektowe potencjalnym klientom i pracodawcom. Skoncentruj się na historii, którą chcesz przekazać, i pracy, którą chcesz, aby świat zobaczył. Jak mówią, wszystko genialne jest proste.

Jednym słowem

Decydując się na napisanie zwycięskiego portfolio projektowego, bardzo ważne jest określenie i zapamiętanie jego przeznaczenia i celów, które chcesz dzięki niemu osiągnąć. To Twoje narzędzie do budowania profesjonalnej sieci, przyciągania potencjalnych klientów lub pracodawców i prędzej czy później zarabiania pieniędzy.

Dobrze zaprojektowane portfolio pokazuje Twój profesjonalizm, światopogląd i kreatywność. Uporządkuj swoje najlepsze projekty, aby je uwzględnić, owiń się opisami i zoptymalizuj swoje portfolio zgodnie ze wszystkimi standardami UX. I nie zapomnij promować swojej pracy na całym świecie: dołącz do społeczności projektantów online, dziel się swoimi projektami, proś o opinie innych twórców i nawiązuj kontakty z kolegami, aby uczyć się i uzyskać inspirację od nich.

Im szybciej stworzysz portfolio gwiezdnych projektów, tym szybciej zacznie ono przynosić rezultaty.