Niezwykle frustrujące jest, gdy strona internetowa o dużym ruchu, z powodu częstych błędów, przestaje działać na długie godziny!
Niezależnie od rodzaju problemu, w konsekwencji Twoja witryna staje się niedostępna. W takiej sytuacji możesz stracić swoje pozycje w wynikach wyszukiwania, a cały Twój wysiłek włożony w SEO pójdzie na marne.
W tym artykule dowiesz się o najczęściej występujących błędach na stronach internetowych, które negatywnie wpływają na SEO, a także jak te błędy naprawiać i wiele więcej.
Nieaktywne linki: konieczność natychmiastowej reakcji
Z badań przeprowadzonych przez Siteimprove wynika, że na 135 analizowanych stronach internetowych, znaleziono wiele nieprawidłowych linków. Poniżej prezentujemy rezultaty:
Źródło: Siteimprove
Uszkodzony link, po kliknięciu, nie przenosi użytkownika na oczekiwaną stronę.
Jakie konsekwencje ma to dla SEO?
Kiedy roboty Google lub inne roboty indeksujące przeszukują witrynę, odwiedzają także te linki w celu pozyskania danych.
Jeśli natrafią na niedziałający link, jest to sygnał słabej jakości SEO. Oznacza to, że nie osiągniesz wysokich pozycji w wyszukiwarkach, dopóki nie wyeliminujesz tych nieprawidłowości.
Rozwiązanie problemu niedziałających linków
Aby usunąć nieaktywny link, najpierw musisz go zlokalizować. Niestety, Google nie podpowie Ci w śnie, który link jest uszkodzony, prawda?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie witryny pod kątem błędów i uszkodzonych linków jest skorzystanie z Google Analytics lub narzędzi SEO takich jak Ahrefs czy Semrush.
Sporządź listę wszystkich uszkodzonych linków, które odnajdziesz. Czas podjąć działania.
Oto metody naprawy nieaktywnych linków:
- Zastąp uszkodzone linki aktywnymi: jest to najlepsza metoda, jeśli liczba uszkodzonych linków na Twojej stronie jest niewielka.
- Usuń nieaktualne linki: Jeśli zauważysz, że linki są bardzo stare (4-5 lat), po prostu je usuń.
- Skontaktuj się z właścicielem strony linkującej: jeśli jest to uszkodzony link zwrotny, skontaktuj się ze stroną, do której link prowadzi i poproś o jego naprawę.
- Przekierowanie: W przypadku niedziałającego linku wewnętrznego, użyj przekierowania 301 do aktywnego linku.
Błąd certyfikatu TLS: istotna kwestia
TLS to certyfikat cyfrowy, który jest wydawany przez urząd certyfikacji (CA). Potwierdza on, że właściciel jest posiadaczem danej domeny i że jest to bezpieczna domena.
Mówiąc prościej, jeśli nie masz certyfikatu TLS, adres URL Twojej witryny będzie zaczynał się od HTTP zamiast HTTPS.
HTTP (Hypertext Transfer Protocol) to przestarzała technologia, która pomija kwestie bezpieczeństwa przesyłania danych online pomiędzy urządzeniami.
HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) szyfruje dane i chroni je przed nieautoryzowanym dostępem.
W 2014 roku Google ogłosiło, że priorytetowo będzie traktować w rankingach witryny z adresem URL zaczynającym się od HTTPS.
Błąd nieprawidłowego certyfikatu TLS na stronie internetowej może mieć wiele przyczyn:
- Nieprawidłowa konfiguracja certyfikatu: Jeśli nieprawidłowo wykonasz kroki podczas ręcznej instalacji certyfikatu, może pojawić się ten błąd.
- Niezgodność domeny: Błąd pojawi się, gdy nazwa zakupionej domeny nie będzie zgodna z nazwą domeny, dla której wydałeś certyfikat TLS.
- Problemy z weryfikacją tożsamości: Jeśli urząd certyfikacji nie może zweryfikować Twojej tożsamości, nie będziesz w stanie zainstalować certyfikatu.
- Niepoprawna data lub godzina w systemie: Certyfikat TLS ma ograniczony czas ważności, więc jeśli data i godzina w systemie są niepoprawne, nie będziesz w stanie go wydać.
- Przestarzały certyfikat: Jeśli certyfikat używa algorytmu Secure Hash Algorithm 1 (SHA-1), może zostać oznaczony jako nieprawidłowy, ponieważ SHA-1 jest już nieaktualny.
Rozwiązanie problemów z certyfikatem TLS
- Sprawdź datę i godzinę w systemie.
- Zweryfikuj ustawienia konfiguracji i ewentualne luki bezpieczeństwa za pomocą narzędzi SSL online.
- Upewnij się, że domena jest poprawna.
- Uzyskaj certyfikat od wiarygodnego i uznanego urzędu certyfikacji.
Prędkość ładowania witryny: nie każ odwiedzającym czekać
Czy po przeprowadzeniu testu za pomocą Google Page Speed Insight otrzymujesz podobne wyniki jak te poniżej?
Jeśli tak, możesz zmienić wszystkie czerwone elementy na zielone.
Według Think With Google, wzrost czasu ładowania strony o zaledwie 2 sekundy może zwiększyć współczynnik odrzuceń aż o 32%.
Źródło: Think with Google
Google potwierdza również, że prędkość ładowania strony jest jednym z kluczowych czynników, które bierze pod uwagę, przy ustalaniu pozycji strony internetowej.
Niska prędkość ładowania strony internetowej może być spowodowana wieloma czynnikami, takimi jak:
- Niezoptymalizowane obrazy.
- Problemy z Javascriptem.
- Zbyt duża liczba żądań HTTP.
- Brak mechanizmu buforowania.
- Brak kompresji gZIP.
- Zbyt duża ilość reklam.
- Brak usługi CDN.
- Słaba jakość hostingu.
Jak poprawić prędkość ładowania strony dla lepszego SEO?
- Wybierz hosting zorientowany na wydajność.
- Kompresuj i optymalizuj wszystkie grafiki na stronie.
- Zminimalizuj liczbę przekierowań.
- Włącz buforowanie przeglądarki.
- Zminimalizuj pliki CSS, Javascript i HTML.
- Usuń zbędne wtyczki i regularnie aktualizuj te, które są używane.
Kompatybilność mobilna: nie lekceważ jej
Nie jest tajemnicą, że źle zoptymalizowana strona internetowa pod kątem urządzeń mobilnych nie ma szans na wysoką pozycję w rankingu Google. W 2013 roku Google ogłosił, że będzie penalizować strony internetowe o słabej wydajności na urządzeniach mobilnych.
Dlatego, tworząc stronę internetową, upewnij się, że jest ona zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.
Jak to zrobić?
Oto kilka wskazówek:
- Przetestuj swoją witrynę za pomocą narzędzia Google do analizy prędkości strony i sprawdź, co wymaga poprawy.
- Jeśli Twoja strona jest oparta na WordPressie, użyj motywu, który jest przystosowany do urządzeń mobilnych.
- Przeprojektuj wyskakujące okienka, tak aby były dostosowane do urządzeń mobilnych.
Zduplikowana treść: czas na zmiany w planie treści
Zduplikowana treść nie ma bezpośredniego, silnego wpływu na SEO, ale skutkuje niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.
Jeśli na Twojej stronie znajduje się dużo podobnych treści, mamy do czynienia z kanonizacją.
Zduplikowana treść stwarza trzy główne problemy dla robotów i botów Google:
- Boty nie wiedzą, którą stronę uwzględnić/wykluczyć ze swoich indeksów.
- Boty nie wiedzą, czy mają kierować wskaźniki linków do jednej strony, czy też je rozdzielać.
- Nie rozumieją, która wersja powinna być klasyfikowana dla danego słowa kluczowego.
Twoja witryna może nieświadomie generować zduplikowane treści z kilku powodów:
- Różne wersje adresów URL prowadzące do tej samej strony.
- Strona dostępna pod różnymi adresami: www.site.com i site.com.
- Skupienie się na tych samych słowach kluczowych przy tworzeniu bardzo podobnych treści.
Rozwiązanie problemu zduplikowanej treści
- Przekierowanie 301 jest najlepszą metodą na wyeliminowanie zduplikowanych treści.
- Użyj atrybutu Rel=canonical, aby poinformować boty wyszukiwarek, że dana strona jest kopią określonego adresu URL.
- Wykorzystaj kod , aby nakazać robotom wyszukiwarek, aby nie indeksowały strony.
Szkodliwe linki zwrotne: pozbądź się ich szybko
Linki zwrotne są kluczowym elementem strategii SEO każdej witryny. Pomagają one zwiększyć autorytet domeny (DA) i autorytet strony (PA), dzięki czemu z czasem możesz osiągnąć wysokie pozycje dla wybranych słów kluczowych.
Mówiąc wprost, toksyczne linki zwrotne to niskiej jakości linki pochodzące ze spamerskich witryn. Takie linki zwrotne mogą negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony w rankingu.
Link zwrotny można uznać za toksyczny, jeśli:
- Pochodzi ze strony, która została utworzona wyłącznie w celu generowania linków.
- Strona nie jest w żaden sposób powiązana z Twoją.
- Linki zwrotne pochodzą ze strony, która nie jest indeksowana przez Google.
- Link zwrotny jest ukryty w stopce witryny lub w sekcji komentarzy.
- Link zwrotny znajduje się na każdej podstronie Twojej witryny.
Szkodliwe linki zwrotne mogą negatywnie wpływać na SEO. Przyjrzyjmy się niektórym konsekwencjom.
Ręczne działania Google
Jeśli zespół Google zajmujący się spamem sprawdzi Twoją witrynę i wykryje spamerskie linki zwrotne, może nałożyć na nią ręczną karę.
Choć ręczne zgłoszenia są obecnie znacznie mniej powszechne, nadal warto się nimi zająć.
Takie zgłoszenia mogą zostać nałożone, jeśli:
- Jeden z Twoich konkurentów zgłosi spam.
- Działasz w niszy znanej z nadużywania linków zwrotnych.
- Często praktykujesz kupowanie i sprzedawanie tanich linków zwrotnych.
Filtr algorytmiczny
Jeśli Twoja strona ma szkodliwe linki zwrotne, a Google wprowadzi aktualizację algorytmu, strona może znacznie stracić na widoczności.
Najgorsze jest to, że nie otrzymasz od Google powiadomienia o tym, dlaczego Twoja strona straciła pozycje w wyszukiwarce.
Dlatego zaniechanie działań w celu usunięcia szkodliwych linków zwrotnych może być bardzo niekorzystne dla Twojej firmy.
Wskazówka: Najlepszym sposobem na identyfikację szkodliwych linków w witrynie jest uruchomienie raportu z audytu linków zwrotnych w popularnych narzędziach SEO, takich jak Semrush lub Ahrefs. Możesz również skorzystać z Google Search Console.
Jak pozbyć się toksycznych linków zwrotnych
- Skontaktuj się z webmasterem strony, z której pochodzi link zwrotny i poproś o jego usunięcie.
- Sprawdź, do której strony prowadzi link zwrotny; jeśli jest niskiej jakości, po prostu usuń tę stronę.
- Możesz ręcznie usunąć link za pomocą narzędzia Google do zrzekania się linków.
Kody błędów witryny wpływające na SEO
Kody błędów witryny nie mają bezpośredniego wpływu na SEO, jednak mogą powodować utratę ruchu. Omówimy niektóre z typowych błędów, z jakimi możesz się spotkać, jako webmaster.
404 Nie Znaleziono
Mówi się, że około 73% odwiedzających, którzy trafią na stronę błędu 404, opuszcza witrynę i już do niej nie wraca. Naprawienie błędu 404 nie jest trudne, ale ludzie często to ignorują.
Błąd 404 jest standardowym kodem stanu HTTP. Pojawia się on, gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do adresu URL, który nie istnieje. Może również wystąpić, jeśli serwer nie jest w stanie znaleźć żądanego zasobu.
Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak znaleźć błędy 404 na stronie. Najlepszym sposobem jest użycie Google Search Console. Inną opcją jest skorzystanie z narzędzia do sprawdzania błędów, takiego jak Screaming Frog.
400 Złe żądanie
Błąd 400 Bad Request pojawia się, gdy żądanie wysłane przez klienta jest nieprawidłowe, uszkodzone lub serwer nie jest w stanie go zrozumieć.
Pamiętaj, że jest to błąd po stronie klienta. Niewiele można z tym zrobić.
Błąd może wystąpić z następujących przyczyn:
- Niepoprawnie wpisany adres URL lub adres URL zawiera nierozpoznawalne znaki.
- Nieprawidłowy lub wygasły plik cookie.
- Próba przesłania do witryny pliku, który jest zbyt duży.
Aby naprawić błąd 400 nieprawidłowego żądania:
- Wyczyść pamięć podręczną i pliki cookie przeglądarki.
- Opróżnij DNS.
- Uruchom ponownie urządzenie i spróbuj ponownie.
500 Wewnętrzny błąd serwera
Kiedy widzisz stronę błędu 500, oznacza to, że Twój serwer ma problemy, ale nie jest w stanie określić głównej przyczyny tego błędu.
Ten błąd może być spowodowany przez:
- Uszkodzony plik .htaccess.
- Problem z uprawnieniami.
- Uszkodzony motyw lub wtyczka innej firmy.
- Przekroczenie limitu pamięci PHP.
Aby rozwiązać ten problem:
- Odśwież stronę.
- Poczekaj chwilę i wróć później.
- Użyj narzędzia „Down for everyone or just me”, aby sprawdzić, czy strona jest niedostępna tylko dla Ciebie, czy dla wszystkich.
- Usuń pliki cookie przeglądarki.
403 Zabroniony
Błąd 403 pojawia się, gdy ktoś próbuje uzyskać dostęp do strony internetowej, do której nie ma uprawnień.
Użytkownicy widzą ten błąd tylko z dwóch powodów:
- Jako webmaster ustawiłeś odpowiednie uprawnienia dostępu i zdecydowałeś, że witryna ma być prywatna.
- Nieprawidłowo skonfigurowałeś uprawnienia i odwiedzający otrzymują komunikat o odmowie dostępu, gdy tak naprawdę nie powinni.
Jako webmaster, masz tylko jedną możliwość rozwiązania tego problemu. Sprawdź, czy przypadkiem nie włączyłeś uprawnień dostępu na stronie.
503 Usługa niedostępna
Gdy serwer nie może przetworzyć żądania w danej chwili, wyświetla błąd 503.
Oto pięć rzeczy, które możesz zrobić, aby naprawić ten błąd:
- Zrestartuj serwer, aby odciążyć serwery.
- Upewnij się, że nie trwają żadne prace konserwacyjne na Twoim serwerze.
- Sprawdź konfigurację zapory i upewnij się, że działa poprawnie – w razie potrzeby dokonaj napraw.
- Przejrzyj logi aplikacji i serwera.
- Sprawdź kod swojej witryny pod kątem błędów.
Podsumowanie
Naprawianie błędów na stronie internetowej może być równie trudne dla początkujących jak i doświadczonych webmasterów.
Nowe problemy techniczne mogą przysporzyć trudności i wymagać poświęcenia czasu.
Gdy już dowiesz się, jak naprawiać błędy na stronie internetowej, które mogą negatywnie wpływać na SEO, możesz być pewien, że aspekt SEO jest pod kontrolą. Dlatego zalecamy cierpliwość i właściwe podejście do tych problemów.
Możesz być również zainteresowany narzędziami SEO do analizy linków zwrotnych.
Dowiedz się, jak zoptymalizować stronę opartą na JavaScript pod kątem SEO.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.