Jak wycofywanie plików cookie stron trzecich firmy Google poprawi przeglądanie

Najważniejsze informacje dotyczące zmian w plikach cookie

  • Google rezygnuje z plików cookie firm trzecich, aby użytkownicy mieli większą kontrolę nad swoimi profilami reklamowymi i by lepiej chronić ich prywatność w internecie.
  • Prywatna Piaskownica Google (Google Privacy Sandbox) zastępuje dotychczasowe pliki cookie nowym modelem, który umożliwia wyświetlanie reklam dopasowanych do użytkownika, jednocześnie dbając o jego prywatność.
  • Likwidacja plików cookie firm trzecich może spowodować modyfikacje w wyświetlaniu reklam, zbieraniu danych oraz sposobie przeglądania stron internetowych.

Nadszedł kres ery, w której pliki cookie firm trzecich działały w znany dotychczas sposób. Przynajmniej dla osób korzystających z przeglądarki Google Chrome. Inne przeglądarki, takie jak Firefox i Safari, wprowadziły już zmiany i standardowo blokują te pliki.

Jednak, jako najpopularniejsza przeglądarka internetowa, Google Chrome ostatecznie wycofuje pliki cookie firm trzecich, co wpłynie znacząco na sposób, w jaki przeglądamy internet, ponieważ większość witryn będzie musiała dostosować się do nowych reguł.

Dlaczego Google postanowiło zrezygnować z plików cookie firm trzecich?

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak strony internetowe i reklamy śledzą Wasze poczynania w sieci? Odpowiedzialne za to są właśnie pliki cookie firm trzecich. To niewielkie pliki umożliwiające zbieranie danych oraz monitorowanie aktywności w różnych miejscach, gdzie surfujecie po internecie, takich jak strony internetowe czy portale społecznościowe. Z biegiem czasu pliki te mogą stworzyć rozbudowany, niekiedy zaskakujący, obraz Waszej osoby: informacje o stanie zdrowia, hobby, pracy, rodzinie i tym podobne.

Zrozumiałe jest, że wielu użytkowników nie chce, aby te informacje były tak łatwo dostępne dla firm marketingowych czy portali społecznościowych.

Google

Według informacji z bloga Google The Keyword, od 4 stycznia 2024 roku Google rozpoczęło proces wycofywania plików cookie firm trzecich, aby dać użytkownikom większą kontrolę nad ich profilami online za pomocą narzędzia o nazwie Prywatna Piaskownica Google. Pozwala to na zarządzanie zainteresowaniami i ograniczenie wyświetlania niektórych tematów i treści. Pierwsza funkcja, Ochrona przed śledzeniem, ogranicza śledzenie na różnych stronach, zmniejszając dostęp do plików cookie firm trzecich. Jest to duża zmiana dla branży reklamowej, która była przedmiotem dyskusji od wielu lat i może wpłynąć na przyzwyczajenia większości internautów.

Jednak pliki cookie firm trzecich nie znikną od razu dla wszystkich użytkowników Chrome. Jak podaje portal programistów Google, „Chrome planuje wyłączyć pliki cookie firm trzecich dla 1% użytkowników od 4 stycznia 2024 roku, aby ułatwić testowanie”. Ten etap wstępny ma na celu ocenę i przetestowanie działania nowego systemu. Chociaż to tylko jeden procent, to w przypadku ponad trzech miliardów użytkowników Chrome jest to znacząca liczba.

Czym jest Prywatna Piaskownica Google?

Celem Prywatnej Piaskownicy Google jest zwiększenie poziomu prywatności użytkowników internetu, jednocześnie dbając o dochody reklamodawców. Jest to z pewnością trudne zadanie, biorąc pod uwagę, że większość internetu jest finansowana przez reklamy lub śledzenie. Podstawową funkcją Prywatnej Piaskownicy jest eliminacja plików cookie firm trzecich i zastąpienie ich modelem opartym na FLoC (Federated Learning of Cohorts). Ma on umożliwić wyświetlanie dopasowanych reklam, jednocześnie zapewniając większą prywatność.

  • Dane o aktywności w sieci pozostają na urządzeniu użytkownika: w przeciwieństwie do tradycyjnych metod, gdzie dane użytkownika są przesyłane na zewnętrzne serwery, FLoC przetwarza historię przeglądania lokalnie, na urządzeniu użytkownika. Dzięki temu osobiste dane o aktywności w sieci nie są udostępniane ani Google, ani reklamodawcom.
  • Tworzenie grup (kohort): FLoC używa algorytmów do analizy historii przeglądania na urządzeniu użytkownika i na tej podstawie przypisuje go do „kohorty” z tysiącami innych użytkowników. Każda kohorta składa się z osób, które mają podobne zainteresowania lub sposób przeglądania internetu. Kohorty są dynamiczne i są regularnie aktualizowane.
  • Udostępnianie identyfikatorów kohort, a nie danych indywidualnych: zamiast udostępniać konkretne dane o aktywności w sieci, stronom internetowym i reklamodawcom udostępniany jest jedynie identyfikator kohorty – unikalny kod dla każdej grupy użytkowników o zbliżonych zainteresowaniach. W ten sposób reklamodawcy mogą kierować reklamy na podstawie ogólnych zainteresowań danej kohorty, nie znając indywidualnej historii przeglądania konkretnych użytkowników.
  • Ochrona prywatności: techniki takie jak prywatność różnicowa uniemożliwiają wykorzystanie kohort do identyfikacji konkretnych użytkowników. Jest to ważne dla zapobiegania tzw. fingerprintingowi (śledzeniu użytkowników na podstawie unikalnych cech przeglądarki).

To, czy Prywatna Piaskownica działa prawidłowo, jest jednym z powodów, dla których Google na początku wprowadza zmiany tylko dla jednego procenta użytkowników. Prywatna Piaskownica Google jest dostępna także na platformie Android.

Jak wycofanie plików cookie firm trzecich wpłynie na przeglądanie internetu?

Likwidacja plików cookie firm trzecich wpłynie na komfort przeglądania na kilka różnych sposobów.

Jedną z konsekwencji jest to, że w sytuacji braku możliwości precyzyjnego śledzenia użytkowników, niektórzy reklamodawcy mogą zastosować bardziej agresywne metody śledzenia. Dodatkowo nastąpią zmiany w wyświetlaniu reklam. Może to oznaczać więcej procesów zbierania danych bezpośrednio przez strony internetowe.

Na przykład, może być konieczne założenie większej liczby kont, by korzystać z danej strony internetowej w celu śledzenia danych. W fazie przejściowej mogą również wystąpić pewne różnice w doświadczeniach użytkowników. Utrata plików cookie firm trzecich może sprawić, że różne strony i usługi będą stosować różne metody zbierania danych i wyświetlania reklam, co zmieni sposób przeglądania internetu.

Dochody z reklam to kolejna kwestia. Mimo że wiele mniejszych stron internetowych ma inne źródła dochodów i nie korzysta z plików cookie firm trzecich, ogólny spadek przychodów z reklam może spowodować upadek niektórych witryn.

Większość tych zmian to jednak spekulacje. Przeglądarki Firefox i Safari już wcześniej zrezygnowały z plików cookie firm trzecich i strony internetowe nadal na nich działają. Jednak pomijanie wpływu liczby użytkowników Chrome na wszelkie zmiany byłoby lekkomyślne.

Mimo to, ogólnym efektem likwidacji plików cookie firm trzecich powinno być zwiększenie prywatności w internecie, co dla przeciętnego użytkownika może być dobrym rozwiązaniem.

Kiedy Google Chrome ostatecznie zrezygnuje z obsługi plików cookie firm trzecich?

Jak już wspomniano, wstępne wycofywanie plików cookie firm trzecich w Chrome rozpoczęło się 4 stycznia 2024 roku, ale dotyczy tylko małej części użytkowników. Jeśli faza testów zakończy się sukcesem, Google włączy nowy system dla pozostałych użytkowników w nieokreślonym czasie w 2024 roku.


newsblog.pl