Dlaczego pliki cookie stron trzecich są wycofywane i co je zastąpi?

  • Pliki cookie stron trzecich w sposób cichy śledzą i udostępniają reklamodawcom Twoją aktywność online w celu personalizacji reklam.
  • Obawy dotyczące prywatności doprowadziły do ​​wycofywania plików cookie stron trzecich i wprowadzenia standardów zgodności.
  • Reklamodawcy przejdą na reklamy kontekstowe, gromadzenie danych własnych i analizę predykcyjną, aby zapewnić spersonalizowane doświadczenia bez naruszania prywatności.

Czy miałeś kiedyś wrażenie, że Internet czyta Ci w myślach i wyświetla reklamy na podstawie czegoś, o czym ostatnio rozmawiałeś lub myślałeś? To cicha praca plików cookie stron trzecich.

Po cichu śledzą i zapamiętują wszystko, co robisz online w kilku aplikacjach i witrynach internetowych. Następnie udostępniają te dane reklamodawcom, którzy na ich podstawie decydują, jakie reklamy Ci wyświetlić.

Stworzyło to problem prywatności, który doprowadził do wycofywania plików cookie stron trzecich. Przyjrzyjmy się, dlaczego znikają, co je zastępuje i jak ta zmiana wpływa na Ciebie i reklamodawców.

Dlaczego pliki cookie były ważne?

Za każdym razem, gdy odwiedzasz witrynę internetową, która wyświetla monit o akceptację plików cookie, zasadniczo jest to prośba o pozwolenie na gromadzenie danych, które pomogą Ci ją zapamiętać. Obecnie istnieją różne rodzaje plików cookie o nieco innych funkcjach, ale generalnie pomagają one zapewnić Ci osobiste i wydajne przeglądanie.

Pliki cookie były (i czasami nadal są) ważne z kilku powodów.

1. Zarządzanie sesjami

Pomyśl więc o tym, ile razy odwiedziłeś swój ulubiony sklep internetowy i wypełniłeś koszyk jakimiś przedmiotami. Ale być może przerwano Ci i zamknąłeś przeglądarkę. Dzięki sesyjnym plikom cookie, za każdym razem, gdy później wrócisz do sklepu, nie musisz logować się ponownie, a wszystkie produkty nadal znajdują się w koszyku i czekają, aż przejdziesz do kasy.

2. Analiza zachowań użytkowników

Pliki cookie mogą gromadzić bezcenne informacje na temat Twoich zachowań online, śledząc sposób, w jaki poruszasz się po witrynach internetowych. Dane te, niezależnie od tego, czy czas spędzasz na stronie, czy sekcje, które najczęściej klikasz, pomagają właścicielom witryn udoskonalać ich treść, ulepszać nawigację w witrynie i optymalizować ogólne doświadczenie użytkownika.

3. Targetowanie reklam

Reklamy, które widzisz w Internecie, nie są przypadkowe. Pliki cookie śledzą Twoje nawyki przeglądania i zapewniają, że wyświetlane reklamy są zgodne z Twoimi zainteresowaniami. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego po przejrzeniu sneakersów reklamy podobnego obuwia pojawiają się w różnych, niepowiązanych ze sobą witrynach? To pliki cookie w działaniu, pokazujące produkty, które, jak wydedukowano, prawdopodobnie Cię zainteresują.

Dlaczego pliki cookie stron trzecich są wycofywane?

Pliki cookie stron trzecich stanowią część najważniejszych czynników napędzających miliardową branżę – reklamy online. Duże firmy w dużym stopniu polegają na danych użytkowników, aby lepiej Cię zrozumieć i pokazać Ci rzeczy, które z większym prawdopodobieństwem kupisz. Pliki cookie stron trzecich pomagają w tworzeniu kompleksowych profili użytkowników. Robią to skutecznie, po cichu śledząc Twoje działania w Internecie, często bez Twojej wiedzy i zgody.

Jednakże sposób, w jaki te pliki cookie gromadzą Twoje dane, może często sprawiać wrażenie naruszenia prywatności, zwłaszcza że często odbywa się to bez Twojej zgody. Jednak rzeczywistość, w której kilka dużych firm wie tak dużo o Twoich nawykach online i może je wykorzystać dla zysku, jest niepokojąca.

Rząd odpowiedział na te obawy, wprowadzając przepisy ustalające standardy zgodności mające na celu zapewnienie prywatności danych w Internecie. W przypadku Unii Europejskiej istnieje Ogólne rozporządzenie o ochronie danych; w przypadku Stanów Zjednoczonych jest to Kalifornijska ustawa o ochronie prywatności.

Największe firmy produkujące przeglądarki, Firefox i Safari, również podjęły inicjatywę, aby domyślnie blokować pliki cookie stron trzecich. Firma Google ogłosiła jednak opóźnienie w wycofywaniu tych plików cookie, ale aktywnie proponuje alternatywy, które wspierają prywatność w Internecie i zapewniają wydawcom zrównoważone modele biznesowe.

Co zastąpi pliki cookie stron trzecich?

Wraz z rozpoczęciem w całej branży odchodzenia od plików cookie stron trzecich, świat wkracza w przyszłość reklamy bez plików cookie. Wydawcy i reklamodawcy muszą teraz stosować narzędzia i techniki zachęcające do przejrzystości i prywatności danych.

1. Podkreślanie reklam kontekstowych

Renesans klasycznej, ale nieszkodliwej strategii wyświetlania reklam na podstawie zawartości strony. Ponieważ reklamodawcy dopasowują reklamy do odpowiednich treści, mogą zoptymalizować szanse na zaangażowanie i zapewnić, że ich promocje dotrą do odpowiednich odbiorców.

Dzięki temu najprawdopodobniej zobaczysz reklamę blendera do soków podczas czytania sekcji strony internetowej poświęconej korzyściom zdrowotnym płynącym z picia koktajli. Ta metoda nie polega na zbieraniu ani śledzeniu danych przeglądania. To większy szacunek dla Twojej prywatności.

2. Koncentrowanie się na danych zewnętrznych

Byłoby strasznie wejść do kawiarni po raz pierwszy i poprosić baristę o zaoferowanie Ci filiżanki kawy takiej, jaką lubisz, nawet bez składania zamówienia. To uczucie, gdy po raz pierwszy odwiedzasz witrynę, która mogła już zebrać informacje o Tobie za pomocą plików cookie stron trzecich.

W miarę jak świat online zacznie eliminować pliki cookie stron trzecich, kierowanie na odbiorców w różnych witrynach będzie spadać, a firmy będą musiały bezpośrednio prosić Cię o podanie informacji. Tworząc konto, przekazując opinię lub ustawiając preferencje w witrynie internetowej, decydujesz się na udostępnianie danych własnych. Mogą one obejmować takie szczegóły, jak imię i nazwisko, adres e-mail i historia zakupów.

Ponieważ Twoje dane są gromadzone w sposób przejrzysty i bezpośredni, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zaufasz kampaniom marketingowym prowadzonym w witrynach internetowych i firmach internetowych, w których bezpośrednio podajesz swoje dane, lub zaangażujesz się w nie. Pomaga to stworzyć bardziej spersonalizowane i odpowiednie doświadczenia użytkownika, bez narażania prywatności poszczególnych osób.

3. Korzystanie z analizy predykcyjnej

Zastanów się, jak Netflix sugeruje filmy i programy na podstawie Twojej historii oglądania. Algorytm uwzględnia różne czynniki, aby stworzyć spersonalizowane rekomendacje, takie jak gatunki, które oglądasz, preferowani aktorzy, a nawet godziny, w których zwykle transmitujesz. Amazon również stosuje podobny model analizy predykcyjnej z funkcją „Klienci, którzy kupili ten przedmiot, kupili również…”.

Wiele innych stron internetowych i firm internetowych rozważy przyjęcie zastrzeżonych algorytmów, które pomogą im przewidzieć, co możesz chcieć zobaczyć lub kupić w następnej kolejności, na podstawie tego, co wcześniej przeglądałeś, zapisałeś lub czego wyszukiwałeś w tej konkretnej witrynie.

Podczas gdy pliki cookie stron trzecich tworzą profil na podstawie przeszłych zachowań, analiza predykcyjna jest dynamiczna. Stale udoskonala swoje przewidywania w oparciu o nowe dane. Jeśli więc jesteś entuzjastą fikcji historycznej odkrywającym nowy gatunek, algorytmy predykcyjne odpowiednio dostosowują swoje rekomendacje.

Jak zmieni się przeglądanie bez plików cookie stron trzecich?

W miarę jak prywatność i przejrzystość danych staną się coraz ważniejsze w cyfrowym ekosystemie, zmieni się sposób przeglądania. Gdy tylko pliki cookie stron trzecich staną się przeszłością, sposób, w jaki duże firmy technologiczne i firmy internetowe komunikują się, reklamują i oferują usługi w Internecie, odpowiednio się zmieni.

1. Modele subskrypcyjne

W świecie post-cookie prawdopodobnie zobaczysz więcej witryn stosujących modele subskrypcji. Dlaczego? Przy zmniejszonych przychodach z reklam ukierunkowanych płacenie subskrybentom wydaje się kolejnym najlepszym sposobem na generowanie znacznych dochodów.

Zamiast więc być bombardowanym reklamami, możesz uiścić niewielką opłatę, aby cieszyć się treściami premium bez przerw. Przekłada się to na czystsze korzystanie z Internetu.

Istnieje jednak potencjalna wada — obawy dotyczące równego dostępu do wysokiej jakości informacji w Internecie. Dostęp do wysokiej jakości, dopracowanych treści mogą mieć tylko ci, których stać na subskrypcję.

2. Opinia użytkownika

Zamiast po cichu śledzić każdy Twój ruch, strony internetowe będą bezpośrednio pytać o Twoje opinie i preferencje. Możesz napotkać więcej ankiet i formularzy opinii. Metoda ta szanuje Twoją prywatność i zapewnia, że ​​treści i usługi internetowe są dostosowane do Twoich rzeczywistych potrzeb i preferencji.

3. Funkcje przeglądarki

Przeglądarki będą się rozwijać, dzięki czemu Twoja prywatność stanie się priorytetem. Funkcje blokujące moduły śledzące, ograniczające dostęp do danych lub powiadamiające o żądaniach danych staną się standardem. Najlepszym przykładem jest funkcja inteligentnego zapobiegania śledzeniu (ITP) firmy Apple w przeglądarce Safari. Inne przeglądarki nie pozostają daleko w tyle — zarówno Firefox, jak i Microsoft Edge oferują także funkcje zapobiegania śledzeniu, które pozwalają na bezpieczne przeglądanie, wiedząc, że Twoja aktywność nie jest rejestrowana i sprzedawana przez każdą odwiedzaną witrynę.

4. Nowe technologie

Innowacje się nie kończą. Podczas gdy pliki cookie innych firm zanikają, pojawiają się nowe technologie, a funkcja inteligentnego zapobiegania śledzeniu firmy Apple to tylko jeden z przykładów. W miarę jak branża bada alternatywne technologie, możesz spodziewać się bardziej przejrzystej sieci, w której Twoje dane nie będą wykorzystywane bez zgody.

Czas odbudować zaufanie

Dążenie do dezaktualizacji plików cookie stron trzecich polega przede wszystkim na przywróceniu zaufania do Internetu i zapewnieniu Ci kontroli nad swoimi danymi. I nie chodzi tylko o wprowadzanie innowacyjnych narzędzi technologicznych, ale o zaangażowanie w budowanie bezpiecznego ekosystemu, w którym Ty, użytkownik, jesteś na pierwszym miejscu.

Podczas gdy duże firmy technologiczne i firmy internetowe pracują nad wdrażaniem zgodnych technik w swoich procesach, należy korzystać z najnowszych przeglądarek dbających o prywatność, regularnie sprawdzać ustawienia prywatności i zawsze mieć na uwadze pozostawione przez siebie cyfrowe ślady.