Sektor technologii skierowanych do kobiet, znany jako femtech, wykazuje ogromny potencjał rozwoju.
Jeżeli Twoim zamiarem jest stworzenie startupu w obszarze femtech, którego celem będzie rozwiązywanie problemów, z jakimi borykają się kobiety i wspieranie ich w dążeniu do lepszego życia, masz możliwość przekształcenia tego przedsięwzięcia w rentowny biznes, a jednocześnie przyczynienia się do wzmocnienia pozycji kobiet w społeczeństwie.
Zarówno mężczyźni, jak i kobiety na całym świecie rozpoczęli otwartą dyskusję na temat wyzwań, z którymi zmagają się kobiety, aktywnie poszukując innowacyjnych rozwiązań.
Według danych firmy Statista, globalna wartość rynku femtech w 2020 roku oszacowana została na 22 miliardy dolarów, a prognozy na rok 2027 wskazują na osiągnięcie poziomu 60 miliardów dolarów.
Aktualnie obserwujemy dynamiczny wzrost liczby produktów i usług, które odpowiadają na specyficzne potrzeby kobiet. Jest to wyraźny dowód postępu w tej dziedzinie, który pozwala na przełamywanie tabu związanych z delikatnymi kwestiami, takimi jak menstruacja, ciąża czy zdrowie seksualne.
W tym artykule przedstawimy definicję femtech oraz omówimy proces tworzenia aplikacji, która może realnie wpłynąć na jakość życia kobiet, oferując rozwiązania na ich problemy.
Czym jest femtech?
Femtech to określenie na technologie skupiające się na zdrowiu i potrzebach kobiet.
Te rozwiązania obejmują różnorodne formy, takie jak oprogramowanie, produkty, usługi, narzędzia diagnostyczne, urządzenia do monitorowania noszone na ciele, które wykorzystują najnowsze osiągnięcia technologiczne w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych kobiet. Zagadnienia te mogą dotyczyć menstruacji, zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, macierzyństwa, zdrowia psychicznego (w tym radzenia sobie ze stresem menopauzalnym), kondycji fizycznej, odpowiedniego odżywiania i wielu innych. Dodatkowo, obszar femtech obejmuje również ogólne schorzenia dotykające kobiety, takie jak choroby układu sercowo-naczyniowego, osteoporoza i inne.
Termin „femtech”, będący połączeniem słów „female” (kobiecy) i „technology” (technologia), a także określany jako „technologia medyczna dla kobiet”, został stworzony w 2016 roku przez duńską przedsiębiorczynię Idę Tin, współzałożycielkę aplikacji do śledzenia cyklu miesiączkowego Clue.
Femtech przyczynia się do zwiększenia świadomości na temat systemowego, społecznego i historycznego pomijania problemów i potrzeb zdrowotnych kobiet. Celem tej dziedziny jest również uwidocznienie luk w badaniach, wzmocnienie pozycji kobiet oraz zachęcenie ich do akceptacji swojego ciała i dbania o zdrowie i higienę.
Przykłady produktów, usług i aplikacji femtech:
- Clue – aplikacja do monitorowania cyklu menstruacyjnego.
- Ava – bransoletka wyposażona w wiele czujników, która umożliwia przewidywanie dni płodnych.
- Freda – usługa subskrypcyjna, która dostarcza produkty higieny kobiecej do klientek w całej Europie.
- Daye – startup koncentrujący się na łagodzeniu bólu miesiączkowego za pomocą alternatywnych środków, np. CBD.
- Lattice Medical – francuski startup wykorzystujący bioinżynierię do wsparcia kobiet po raku piersi poprzez implanty i naturalną rekonstrukcję piersi.
- Kindbody – firma oferująca zabiegi i usługi związane z leczeniem niepłodności, takie jak wsparcie dawców, zapłodnienie in vitro (IVF) i inseminacja domaciczna.
- Coroflo – firma stworzyła monitor do pomiaru ilości mleka wypijanego przez dziecko podczas karmienia piersią.
Oprócz wymienionych przykładów, istnieje wiele innych produktów i usług, które promują i transformują podejście do kobiecego zdrowia i higieny.
Jeśli pragniesz zaangażować się w ten szybko rozwijający się sektor i stworzyć coś, co może wpłynąć na poprawę jakości życia kobiet, masz wiele możliwości. Możesz przeanalizować nierozwiązane problemy, z jakimi zmagają się kobiety, i znaleźć innowacyjne rozwiązania. Do realizacji tego celu możesz wykorzystać aplikacje, produkty, usługi, narzędzia diagnostyczne i wiele innych.
Jeżeli chcesz stworzyć aplikację, która rozwiąże problemy kobiet, omówimy teraz, jak to zrobić.
Dlaczego aplikacje femtech cieszą się popularnością?
Żyjemy w erze internetu i urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i komputery. Aplikacje powstały, aby rozwiązywać problemy i dostarczać rozrywkę. Działają na urządzeniach i wykorzystują internet, aby świadczyć pomoc, bez względu na to, gdzie jesteś.
Wraz z rozwojem femtech, startupy i firmy tworzą teraz użyteczne aplikacje, które mogą pomóc kobietom w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych na bieżąco. W przeciwieństwie do przeszłości, kiedy dyskusja o tych kwestiach lub nawet wysłuchanie ich było wyzwaniem, a problemy zdrowotne kobiet były marginalizowane.
Femtech nadał im nowy wymiar, w którym kobiety mogą otwarcie rozmawiać o swoich problemach, a także znajdują dla nich realne rozwiązania. To wspiera je w prowadzeniu zdrowego życia i umożliwia lepszą opiekę nad dziećmi i rodziną.
Produkty i usługi oferowane za pośrednictwem aplikacji zyskują coraz większą popularność z kilku przyczyn, takich jak:
- Wzrost świadomości feminizmu i globalna dyskusja na temat problemów kobiet.
- Inwestorzy zaczęli wspierać firmy femtech.
- Innowatorzy tworzą oprogramowanie i usługi, które wspierają kobiety.
- Rosnące zapotrzebowanie na informacje dotyczące zdrowia, ciała i płodności kobiet.
Jeśli podejmiesz się stworzenia startupu, który koncentruje się na poprawie zdrowia kobiet poprzez rozwój aplikacji związanych z femtech, nie tylko możesz generować znaczące przychody, ale również przyczynić się do poprawy zdrowia kobiet.
Rodzaje aplikacji femtech
Jeżeli planujesz tworzenie aplikacji skierowanych do kobiet, możesz skorzystać z różnych kategorii aplikacji. Poniżej przedstawiamy przykłady:
#1. Pielęgnacja ciąży
Aplikacje dedykowane opiece ciążowej wspierają przyszłe i obecne matki w monitorowaniu ich stanu zdrowia przed i po porodzie. Umożliwiają im również dostęp do niezbędnych informacji, które pomagają im dbać o siebie i dzieci.
Przykłady: BabyCenter oraz GiftedMom.
#2. Aplikacje do monitorowania miesiączki i płodności oraz aplikacje do monitorowania zdrowia miednicy
Ta kategoria aplikacji jest szczególnie znana, ponieważ jest przeznaczona dla kobiet w wieku rozrodczym. Aplikacje do monitorowania cyklu miesiączkowego pomagają w prostym śledzeniu, a nie ręcznym zapisywaniu. Umożliwiają monitorowanie cyklu i wykrywanie nieprawidłowości, które mogą sugerować problemy zdrowotne.
Aplikacje do śledzenia płodności mogą ułatwić planowanie ciąży, dostarczając informacji śledzonych w czasie. Aplikacje te wspierają regulację zdrowia reprodukcyjnego, identyfikację dni płodnych i oferują porady związane z planowaniem rodziny.
Dostępne są też aplikacje monitorujące zdrowie miednicy, które łączą się ze sprzętem lub działają samodzielnie, oferując dane dotyczące miednicy i seksualnego dobrostanu kobiet. Mogą wspierać kobiety zmagające się z problemami menstruacyjnymi, takimi jak menopauza i nieregularne miesiączki.
Przykłady: Clue oraz Grace Health.
#3. Aplikacje do żywienia i fitness
Aplikacje żywieniowe i fitnessowe zostały stworzone dla kobiet, które chcą zachować formę i rozwijać swój program treningowy oraz plan żywieniowy. Oferują spersonalizowane wsparcie i wyznaczają kierunek do osiągnięcia celów fitness.
Przykłady: Gazella oraz MyPlate Calorie Tracker
#4. Aplikacje lifestyle’owe
Aplikacje lifestyle’owe powstały, aby wspierać kobiety w prowadzeniu pełni życia, zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym. Oferują wsparcie w obszarach fitness, snu, medytacji, radzenia sobie ze stresem i ogólnej poprawy jakości życia.
Przykład: Asana Rebel
#5. Aplikacje dotyczące ogólnego zdrowia
Oprócz problemów zdrowotnych charakterystycznych dla kobiet, aplikacje femtech mogą również koncentrować się na ogólnych problemach zdrowotnych. Mają one ułatwić kobietom życie i zapewnić dostęp do informacji oraz rozwiązywanie problemów, niezależnie od ich lokalizacji. Mogą oferować monitorowanie leków, telemedycynę, która łączy użytkowniczki z lekarzami i dietetykami.
Przykład: Maven
#6. Aplikacje związane ze zdrowiem psychicznym
Aby prowadzić dobre życie, istotne jest zachowanie równowagi pomiędzy zdrowiem fizycznym i psychicznym. Wraz z rosnącą świadomością na temat zdrowia psychicznego, obserwujemy, jak coraz więcej osób, w tym celebrytów, otwarcie mówi o swoich problemach psychicznych.
Możesz więc zbudować aplikację, która wpłynie na poprawę zdrowia psychicznego kobiet. Dostępne są aplikacje, które mogą pomóc kobietom w nawiązaniu kontaktu ze specjalistami, monitorowaniu stanu emocjonalnego, oferowaniu porad i wielu innych.
Jak rozpocząć tworzenie aplikacji femtech?
Jeśli zdecydowałeś się wejść na ten rozwijający się rynek, a Twoim celem jest stworzenie aplikacji dedykowanej kobietom, przedstawiamy kolejne kroki, które pomogą Ci odnieść sukces.
Zacznij od pomysłu
Niezależnie od tego, czy chcesz tworzyć oprogramowanie, czy sprzęt, potrzebujesz unikalnego pomysłu. Musi on koncentrować się na rozwiązywaniu problemów kobiet i pomaganiu im w prowadzeniu lepszego życia. Możesz wprowadzić ten pomysł w życie za pomocą aplikacji mobilnej lub internetowej.
Na rynku panuje duża konkurencja, dlatego upewnij się, że Twój pomysł rezonuje z grupą docelową. Jeżeli na rynku są już podobne produkty lub usługi, określ, co wyróżnia Twoją ofertę i w jaki sposób możesz zapewnić lepsze rozwiązanie.
Będziesz musiał zweryfikować swój pomysł z organizacjami opieki zdrowotnej, a jeśli to konieczne, nawiązać współpracę z partnerami. Upewnij się, że Twój pomysł jest praktyczny i realny.
Zrozum rynek
Jeżeli Twój pomysł jest solidny, poświęć czas na dokładne poznanie rynku, zamiast przechodzić od razu do procesu rozwoju.
Zbadaj potrzeby, preferencje i problemy grupy docelowej, aby zapewnić im realne wsparcie w rozwiązywaniu problemów. Uwzględnij ich wiek, pochodzenie, średni dochód i lokalizację, w tym przypadku kobiet, które będą korzystać z Twojej aplikacji.
Przeanalizuj również rynek femtech, zwracając uwagę na:
- Rozwiązania, które działają i te, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
- Liderów w branży i przyczyny ich sukcesu.
- Konkurencyjne strategie.
Wyciągaj wnioski z błędów innych i doskonal swoje podejście. Femtech to stosunkowo nowa dziedzina, dlatego kobiety mogą nie mieć pełnej wiedzy na temat dostępnych aplikacji. Zadbaj o skuteczną promocję, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.
Pozyskaj inwestycje
Stworzenie aplikacji femtech nie jest łatwe, szczególnie jeżeli planujesz zrobić to samodzielnie. Wymaga to dużych nakładów finansowych na rozwój, testowanie, wdrożenie i utrzymanie oprogramowania. Potrzebujesz również zespołu specjalistów, w tym programistów, testerów oraz specjalistów ds. operacji. Konieczne jest również zadbanie o infrastrukturę i narzędzia technologiczne. Jest to kosztowne przedsięwzięcie.
Dlatego potrzebujesz inwestora, który uwierzy w Twój pomysł i wesprze Cię finansowo. Wielu inwestorów niezależnie od płci wspiera startupy z sektora femtech. Możesz również znaleźć firmy, które inwestują w te projekty, takie jak Portfolia czy Catalyst Health Ventures.
Kiedy znajdziesz inwestorów, zaprezentuj im swój pomysł. Możesz stworzyć prototyp produktu, aby pokazać, jak Twoja wizja może stać się rzeczywistością i wspierać kobiety, generując jednocześnie zysk.
Przygotuj biznesplan i przedstaw strategię monetyzacji aplikacji, aby inwestorzy mieli jasny obraz tego, czego mogą oczekiwać i czy warto zainwestować.
Uzyskaj pozwolenia prawne
Femtech jest związany z ochroną zdrowia, dlatego musisz zrozumieć zasady obowiązujące w danym kraju i regionie oraz uzyskać niezbędne pozwolenia od odpowiednich organów regulacyjnych.
Jeżeli Twoja aplikacja zbiera i przesyła dane osobowe użytkowników, musisz upewnić się, że przestrzega ona zasad ochrony danych, takich jak HIPAA (obowiązujące w USA) oraz RODO (obowiązujące w Unii Europejskiej).
Rozpocznij proces tworzenia oprogramowania
Po zgromadzeniu niezbędnych elementów – pomysłu, strategii biznesowej i finansowania – możesz rozpocząć proces tworzenia aplikacji. Obejmuje on szereg kroków:
#1. Stwórz zespół: Musisz zebrać zespół wykwalifikowanych programistów, testerów i specjalistów operacyjnych. Na tym etapie musisz strategicznie rozdzielić środki na zespół programistyczny, marketing i inne koszty.
Możesz zbudować własny zespół programistyczny lub zlecić to zadanie ekspertom. Pierwsza opcja jest kosztowna, ponieważ musisz zadbać o wszystko, od infrastruktury po wynagrodzenia. Zlecenie projektu zewnętrznej firmie, szczególnie w kraju, gdzie możesz znaleźć wykwalifikowanych specjalistów po rozsądnych stawkach, może zaoszczędzić środki finansowe.
Wybierz najlepsze podejście i znajdź dobry zespół programistów na platformach takich jak LinkedIn, czytaj recenzje, poszukaj pomocy wśród znajomych lub opublikuj ogłoszenie.
#2. Stwórz MVP: Po skompletowaniu zespołu zaplanuj stworzenie produktu o minimalnej funkcjonalności (MVP). Pomaga to zrozumieć potrzeby rynku i zaoszczędzić środki finansowe, zamiast tworzyć pełnowartościowy produkt od razu.
Wybierz najbardziej istotne funkcje, które chcesz umieścić w swojej aplikacji. Skorzystaj z pomocy specjalistów w badaniach marketingowych i ustalaniu funkcji, które mają największą wartość dla użytkowników.
#3. Dokumentacja: Po ustaleniu listy funkcji Twój analityk biznesowy przygotuje dokumentację, w której zostaną opisane wymagania techniczne projektu. Będzie ona służyć jako przewodnik dla zespołu.
#4. Rozwój oprogramowania: Na tym etapie możesz rozpocząć rozwijanie aplikacji femtech. Obejmuje to planowanie, kodowanie, testowanie, wdrażanie i utrzymanie.
- Planowanie: Twój zespół przygotuje środowisko programistyczne, stworzy dokumentację API i przeanalizuje usługi zewnętrzne, które zostaną wykorzystane w aplikacji.
- Kodowanie i testowanie: Na podstawie wymagań projektu programiści napiszą kod przy użyciu odpowiednich języków i narzędzi. Następnie należy przetestować kod pod kątem błędów i nieprawidłowości i natychmiast je naprawić, aby zadbać o bezpieczeństwo, wydajność, funkcjonalność i skalowalność aplikacji.
- Wdrożenie: Po ukończeniu aplikacji wdroż ją na rynek. Upewnij się, że jest zgodna z zasadami ochrony danych i zoptymalizuj ją pod kątem wyszukiwarek, aby sklepy z aplikacjami, takie jak Google Play i Apple Store, osiągały wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Analizuj i ulepszaj
Tworzenie i wdrażanie aplikacji nie oznacza końca Twojej podróży. Musisz przeanalizować, jak aplikacja działa w rzeczywistym środowisku. Monitoruj metryki aplikacji, takie jak ruch, demografia użytkowników i funkcje, z których korzystają najczęściej. Te informacje pomogą Ci znaleźć luki, które możesz ulepszyć, a jednocześnie wzmocnić swoje mocne strony.
Możesz również dodawać nowe funkcje i sprawdzać reakcję zarówno od strony marketingowej, jak i technicznej. Pomoże to rozszerzyć funkcjonalność Twojej aplikacji i uczyni ją bardziej zaawansowaną. Pamiętaj również o okresowej konserwacji aplikacji, aby upewnić się, że wszystko działa poprawnie, i naprawiaj wszelkie problemy, aby była bezpieczniejsza i bardziej wydajna.
Wyzwania w budowaniu startupu femtech
Pomimo rosnącej świadomości i dostępności produktów i usług, budowanie startupu femtech nadal jest wyzwaniem. Zanim zaczniesz, powinieneś poznać przeszkody, które możesz napotkać.
#1. Problemy z finansowaniem
Większość inwestorów to mężczyźni, którzy mogą nie rozumieć problemów kobiet tak dogłębnie. Z tego powodu mogą nie być przekonani, że Twoja aplikacja lub produkt przyniesie korzyści i dochody.
Dlatego pozyskanie od nich finansowania może być trudne. Szczególnie jeżeli jesteś kobietą, która stara się przekonać inwestora do swojego pomysłu, ponieważ możesz mieć trudność w wyjaśnieniu wszystkich aspektów, których mężczyzna nigdy nie doświadczył.
#2. Mniejsze finansowanie dla kobiet
Kobiety prawdopodobnie zdobędą mniejsze dofinansowanie. Może to być związane z nierównością płci. Kobiety coraz częściej zakładają firmy i stają się wsparciem finansowym dla swoich rodzin.
Ten trend nie jest jeszcze w pełni zaakceptowany na świecie. Fala rozpoczęła się w krajach rozwiniętych i nabiera tempa w krajach rozwijających się.
Wiele kobiet-przedsiębiorców niechętnie stara się o fundusze. Może to być spowodowane obawą przed odrzuceniem. Niezależnie od powodu, bądź zdeterminowany. Jeżeli nie wierzysz w siebie, jak mają to zrobić inni?
Zacznij od prototypu, aby zaprezentować swój pomysł i zawsze bądź gotów na ewentualne niepowodzenie.
Aby Cię zainspirować, przedstawiamy kilka popularnych aplikacji femtech.
Znane aplikacje femtech
Clue: Aplikacja do monitorowania miesiączki założona przez Idę Tin, która w 2016 roku ukuła termin „femtech”. Pomaga w śledzeniu ciąży, zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) i owulacji, oferuje prognozy oparte na danych i śledzi długość cyklu.
Aplikacja zawiera również artykuły naukowe, które pomagają podejmować świadome decyzje dotyczące zdrowia. Berlińska aplikacja ma 12 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, 4,5 miliona czytelników i zebrała ponad 27,4 miliona euro.
Pobierz aplikację Google Play i App Store.
Natural Cycles: Pierwsza aplikacja antykoncepcyjna zatwierdzona przez FDA bez recepty. Śledzi temperaturę ciała, aby przewidzieć dni płodne, a także pomaga zaplanować ciążę. Aplikację stworzyła Elina Berglund, fizyk cząstek elementarnych, i została uruchomiona w Szwecji. Ma ponad 1,5 miliona użytkowników na całym świecie.
Pobierz ją z App Store oraz Google Play.
Flo: Aplikacja do śledzenia cyklu miesiączkowego. Użytkowniczki otrzymują dostęp do spersonalizowanych informacji, kursów, które pomagają zrozumieć cykl i jego wpływ na samopoczucie. Zespół składa się ze 100 ekspertów w dziedzinie zdrowia, którzy udzielają zaleceń opartych na dowodach naukowych.
Pobierz aplikację Google Play oraz App Store.
Podsumowanie
Jeśli chcesz stworzyć startup w branży femtech, który będzie skupiał się na aplikacjach rozwiązujących problemy kobiet i poprawiających ich jakość życia i zdrowie, ten artykuł podpowie Ci, jak to zrobić i przyczynić się do rozwoju tej innowacyjnej dziedziny.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.