W obliczu kryzysów, gromadzenie i przeciążenie łańcuchów dostaw mogą znacznie utrudnić dostęp do niezbędnych produktów. Chociaż niektóre strony internetowe oferują funkcję „Powiadom mnie” dla niedostępnych towarów, rzadko dotyczy to podstawowych artykułów gospodarstwa domowego oraz materiałów medycznych.
Problemy z dokładnością śledzenia zapasów
Nawet w najlepszych czasach nie można mieć pewności, że witryna sklepu dysponuje precyzyjnym i aktualnym wykazem dostępnych towarów. Sklepy detaliczne niekoniecznie poinformują Cię, gdy papier toaletowy znów pojawi się w Twoim lokalnym sklepie.
Dlaczego więc wiele sklepów posiada przycisk „Powiadom mnie”? Wyjaśnimy to poniżej.
Różnice między „brak w magazynie” a „wyprzedane”
Niektóre serwisy internetowe informują, że można otrzymywać powiadomienia na smartfonie od głównych sprzedawców detalicznych, gdy dostępne będą brakujące produkty. To stwierdzenie jest jednak tylko częściowo prawdziwe. Klucz leży w zrozumieniu różnicy między pojęciami „brak w magazynie” i „wyprzedane”.
Jeśli sklep sprzedał wszystkie egzemplarze danego produktu i planuje jego uzupełnienie, to produkt ten jest „wyprzedany”. Z kolei jeśli firma nie zamierza przywrócić tego towaru do swojego asortymentu, wówczas mówimy, że jest on „niedostępny”.
Sprawa komplikuje się, ponieważ wiele dużych sieci, takich jak Target, stosuje odwrotną terminologię. W przypadku Targetu „wyprzedane” oznacza, że sprzedali cały towar, ale mogą go uzupełnić lub nie, podczas gdy „brak w magazynie” wskazuje, że towar został wyprzedany, ale nadal jest w planach sprzedażowych. To nie ułatwia sytuacji, a oficjalna dokumentacja Targetu zdaje się sprzeciwiać własnym definicjom.
Przyciski „Powiadom mnie” rzadko pojawiają się w przypadku towarów, które zostały masowo wykupione, jak na przykład środki do dezynfekcji rąk, papier toaletowy czy maski ochronne. Te produkty mogą być wyprzedane, ale na pewno nie znikną z magazynów na stałe. Kiedy towar jest wyprzedany w jednym miejscu, większość sprzedawców pokazuje inne lokalizacje, gdzie produkt jest dostępny lub oferuje możliwość zamówienia online – chyba że i tam zapasy są wyczerpane.
Przycisk „Powiadom mnie” jest stosowany przede wszystkim dla produktów, które są chwilowo niedostępne. Oznacza to, że sklep zamówił towar, ale nie ma pewności, czy i kiedy zostanie on uzupełniony. Istnieje wiele czynników wpływających na dostępność produktów, od cen po ograniczone możliwości produkcyjne lub problemy w łańcuchu dostaw.
Na pewno Target planuje uzupełnić zapasy papieru toaletowego. Ale co z pojedynczym winylem Bjork z 2017 roku, „Blissing Me”? Kto wie?
Jak zarejestrować się na powiadomienia o uzupełnieniach
Aby otrzymywać powiadomienia o uzupełnieniach zapasów, większość sklepów wymaga jedynie założenia darmowego konta, podając adres e-mail lub numer telefonu. Przyciski „Powiadom mnie” zwykle znajdują się na stronach produktów, więc warto na nie zwrócić uwagę, gdy poszukiwany produkt jest niedostępny lub wyprzedany.
Sklepy detaliczne nie chcą wysyłać natychmiastowych powiadomień do wszystkich, gdy tylko dostępny stanie się pożądany towar, jak papier toaletowy czy środki do dezynfekcji rąk, ponieważ mogłoby to przyciągnąć tłumy klientów.
W czasie pandemii koronawirusa wiele sklepów spożywczych oferuje specjalne godziny zakupów dla osób starszych i osób z grup ryzyka. Jeśli kwalifikujesz się do robienia zakupów w tych godzinach, możesz wówczas znaleźć w sklepie produkty o wysokim popycie.
Skontaktuj się z lokalnym sklepem, aby sprawdzić dostępność produktów
Jak więc sprawdzić, jakie produkty są dostępne w lokalnym sklepie? Najlepiej zadzwonić do sklepu. Większość stacjonarnych punktów sprzedaży posiada strony internetowe, które mogą informować o dostępności produktów, ale nikt nie będzie miał dokładniejszej wiedzy na ten temat niż pracownicy sklepu.