Czym jest marketing terenowy i jak to zrobić dobrze?

Chcesz zwiększyć generowanie leadów, konwersję leadów i świadomość marki? Musisz spróbować marketingu w terenie! Umieszcza przekaz, produkty i usługi Twojej marki wśród prawdziwych konsumentów.

Dostęp do internetu przez dużą liczbę konsumentów sprzyjał marketingowi cyfrowemu. Ta koncepcja marketingowa jest dobra i przystępna cenowo, a większość marek ślepo ją śledzi.

Ale jeśli chcesz prześcignąć swoich konkurentów, musisz wypróbować unikalne podejście. Marketing w terenie to ten, który możesz rozważyć. Choć to nic nowego. Popularność marketingu cyfrowego przyćmiła go.

Co to jest marketing w terenie?

Marketing terenowy to kompletna praktyka marketingowa, która może pomóc w budowaniu marki, zwiększeniu świadomości istniejącej firmy wśród jej odbiorców i wreszcie poprawie sprzedaży bezpośredniej.

Słowo „Pole” oznacza, że ​​prowadzisz działania marketingowe w domenie lub miejscowości swojej firmy. Dlatego w przeszłości ta strategia marketingowa ograniczała się do głównego rynku konsumenckiego firmy w jej kraju.

Jednak wraz z rozwojem globalnej logistyki i handlu elektronicznego Twoje produkty i usługi mogą teraz pojawiać się za granicą. W związku z tym marketing w terenie obejmuje obecnie zarówno rynki lokalne, jak i globalne.

Marketing terenowy sam w sobie nie jest strategią marketingową, ale zbiorem wydarzeń marketingowych. Może zawierać dowolne z poniższych:

  • Produkt od drzwi do drzwi
  • Demonstracje przydrożne
  • Dostawa Twoich produktów w węzłach transportowych
  • Dystrybucja ulotek
  • Przemawianie do spotkania grupy fokusowej
  • Sponsorowanie festiwali kulturalnych i religijnych
  • Reklamy w świecie rzeczywistym, takie jak billboardy, szyldy itp.

Obowiązki Field Marketera

Marketer terenowy lub członek takiego zespołu marketingowego będzie zasadniczo wykonywał następujące zadania:

  • Organizuj wydarzenia biznesowe, kampanie terenowe i komunikaty dla konsumentów, które są zgodne z ogólnym celem marki.
  • Współpracuj ściśle z zespołami biznesowymi, takimi jak produkty, sprzedaż, finanse, przywództwo, marketing cyfrowy itp., aby opracować i przeprowadzić praktyczne kampanie marketingowe w terenie.
  • Twój zespół ds. marketingu terenowego będzie również brał udział w opracowywaniu kampanii generowania leadów, wspierając lejek sprzedaży i pomagając zespołowi marketingu cyfrowego danymi z pierwszej linii.
  • Zespół powinien również skoncentrować się na utrzymaniu wizerunku Twojej marki na rynku i przekazywać wszelkie informacje o nowych produktach/usługach obecnym klientom, klientom biznesowym i potencjalnym klientom.
  • Twórz raporty tygodniowe, miesięczne lub kwartalne, aby dostarczać menedżerom biznesowym prawdziwe dane na temat stanu rynku, sprzedaży poprzez wydarzenia, generowania leadów poprzez prezentacje produktów i tak dalej.

#1. Sprzedaż detaliczna

Merchandising detaliczny polega na pozycjonowaniu Twojej marki/produktu/usługi w środowisku detalicznym. Możesz dystrybuować towary w sklepach detalicznych, takie jak korki na półki, gaduły na półki, klipsy do oznakowania, uchwyty do oznakowania, przywieszki do rąk, uchwyty na etykiety itp., oznaczone marką lub nazwą produktu.

Nawiąż kontakt ze sprzedawcami detalicznymi, aby zaprezentować to klientom. Prowadź także kampanie promocyjne u sprzedawców, aby zaopatrzyć się w Twój produkt przed sezonem świątecznym, wydarzeniami specjalnymi itp. i zaprezentować Twój produkt w urzekający sposób.

Nie wspominając o tym, że spróbuj przekonać sprzedawcę, aby promował Twoje produkty lub usługi bardziej niż konkurencyjne marki.

#2. Hurtownia Rapport Building

Regularnie wysyłaj agentów terenowych, agentów sprzedaży itp. do różnych hurtowni. Twoi agenci muszą przekonać hurtowników do promowania Twojej marki, gdy detaliści pozyskują od nich powiązane produkty.

Agenci mogą również uzyskać status rynkowy Twojej marki od hurtowników i zgłosić to zespołowi marketingowemu. Umożliwia rozwiązanie wszelkich potencjalnych problemów z produktem lub usługą.

#3. Sprzedaż bezpośrednia

Możesz zakładać sklepy typu pop-up w centrach miast, aby sprzedawać produkty bezpośrednio z własnego sklepu. Możesz to robić od czasu do czasu, aby dać klientom poczucie, że kupują produkt bezpośrednio od Ciebie i mogą przekazać dowolną opinię, jakiej chcą.

#4. Dystrybucja promocji lub bezpłatnych próbek

Możesz czerpać korzyści z promocji szeptanej swojej marki lub produktu, dystrybuując bezpłatne lub bardzo przecenione próbki.

Duża część konsumentów lubi darmowe próbki. Nie stronią od dzielenia się doświadczeniami z użytkowania produktu z innymi i przekonują swoich bliskich współpracowników, aby zostali Twoimi klientami.

#5. Demonstrowanie produktów lub usług

Duże marki umieszczają swoje produkty w centrum handlowym lub punkcie sprzedaży detalicznej w celu prezentacji eksperckiej lub samoobsługowej. Jeśli użytkownikowi spodobają się funkcje, może kupić towar u pobliskiego sprzedawcy.

Dlatego nie przegap okazji ujawnienia adresów pobliskich sprzedawców detalicznych podczas prezentacji produktu.

#6. Audyt Twojej marki/produktu/usługi na rynku

Często kontroluj wydajność swojego produktu lub usługi na rynku i pracuj na tych danych, aby improwizować oferty.

7. Marketing empiryczny

W ramach takiej działalności w dziedzinie marketingu terenowego organizujesz wydarzenie angażujące potencjalnych i obecnych konsumentów Twojej marki. Pozwalasz im uczestniczyć w działaniach, które tworzą długotrwały emocjonalny związek z Twoją marką.

Na przykład, jeśli prowadzisz firmę produkującą czekoladę, możesz poprosić uczestników, aby wymyślili nowe smaki w prawdziwym laboratorium badawczym żywności.

#8. Marketing partyzancki

Marketing partyzancki obejmuje następujące działania:

  • Kontakt z dotychczasowymi klientami, wysłuchiwanie ich problemów, rozwiązywanie ich problemów i budowanie zaufania.
  • Tworzenie długoterminowych relacji z konsumentami, klientami biznesowymi i potencjalnymi klientami, aby Twoja marka mogła tworzyć źródła gwarantowanych zamówień sprzedaży co tydzień lub co miesiąc.
  • Łącząc wszystkie strategie marketingu terenowego, aby zwiększyć zaangażowanie i sprzedaż marki.

#1. Spotkania z klientami/potencjalnymi klientami

Zaproś klientów, potencjalnych klientów i potencjalnych klientów na spotkania. Podczas takich wydarzeń możesz omówić kwestie, które rozwiązuje Twój produkt, poznać oczekiwania konsumentów i zachęcić zaproszonych do zakupu Twojego produktu na miejscu.

Możesz również przekierować zainteresowanych klientów do sprzedawców detalicznych, jeśli Twoja firma nie sprzedaje produktów/usług bezpośrednio.

#2. Webinaria

Możesz organizować webinaria, zapraszając ekspertów rynkowych, ekspertów produktowych, analityków, prezesów, klientów i leadów. Następnie Twój zespół produktowy może zademonstrować funkcje Twojego produktu online.

Podczas wydarzenia klienci mogą zapisać się na demonstracje na miejscu, aby sfinalizować zakup. Takie wydarzenia są bardzo skuteczne w sprzedaży business-to-business.

#3. Konferencje

Możesz wysyłać swoich marketerów terenowych na różne konferencje publiczne i prywatne, które są związane z Twoim produktem lub usługą. Agenci muszą łączyć się z uczestnikami konferencji, aby stworzyć sieć leadów. Czasami mogą również zaprezentować krótkie demo produktów i zebrać dane o leadach w celu sfinalizowania transakcji.

#4. Okrągłe stoły

W takim wydarzeniu ekspert merytoryczny prowadzi dyskusję z udziałem wybitnych przedstawicieli branży, klientów VIP i magnesów biznesowych. Chodzi o to, aby wpłynąć na publiczność poprzez wykorzystanie popularności panelu.

Musisz jednak zastosować taktykę marketingu partyzanckiego, aby śledzić potencjalnych klientów, dopóki nie staną się Twoimi klientami.

#5. Eksperckie rozmowy w radiach

Możesz sponsorować audycje radiowe, w których kilku ekspertów branżowych, influencerów itp. będzie rozmawiać o prawdziwym problemie. Poza tym zaproponują również Twój produkt jako realne rozwiązanie takich problemów. Nie zapomnij podać adresów sklepów (sklepy internetowe lub fizyczne), do których klienci mogliby się udać, aby kupić Twoje produkty.

#6. Udział w Targach Handlowych

Możesz wzmocnić swoją strategię marketingu terenowego, uczestnicząc w lokalnych i globalnych targach, wystawach itp. Pomaga to w zaistnieniu marki, gromadzeniu potencjalnych klientów i przekształcaniu potencjalnych klientów w klientów.

7. Imprezy galowe i kolacyjne

Duże firmy często organizują gale i kolacje. Zapraszali klientów, potencjalnych klientów i potencjalnych klientów i angażowali się w małe dyskusje, aby nawiązać długoterminowe relacje biznesowe.

#8. Organizowanie wydarzeń konsumenckich

W ramach inicjatywy marketingu terenowego możesz organizować imprezy rozrywkowe i sportowe, w których potencjalni klienci i kupujący będą bezpośrednio angażować się w zabawne wydarzenia. Możesz także rozdawać gadżety marki, które zwiększają obecność Twojej marki w domenie publicznej.

#9. Organizowanie Roadshow

Możesz także współpracować z artystami, piosenkarzami i celebrytami, aby organizować roadshow, w których Twoja marka natychmiast angażuje się w wielu potencjalnych klientów i potencjalnych klientów.

Marketing w terenie po COVID-19

Ta strategia marketingowa wyraźnie opiera się na spotkaniach towarzyskich. Im więcej uczestników, tym więcej leadów i więcej sprzedaży. Jednak pandemia COVID-19 zmieniła normę. Od początku 2020 r. do końca 2021 r. większość krajów obserwowała łagodne lub agresywne blokady.

Z tego powodu wiele firm musiało odwołać wszelkiego rodzaju spotkania firmowe, w tym wydarzenia związane z marketingiem terenowym.

Ale scenariusz bardzo się zmienił w 2022 roku, ponieważ wiele krajów zniosło blokady i przepisy dotyczące COVID-19. Teraz firmy mogą planować wydarzenia marketingowe, aby promować swoją markę, produkt i usługi.

Marketerzy terenowi stali się nagle zajęci wieloma kampaniami. Widać to wyraźnie w raporcie Allied Market Research. Mówi się, że w 2020 r. wartość rynku wydarzeń korporacyjnych w USA wyniosła 95,30 miliarda dolarów. Do 2030 r. wartość ta wyniesie 510,90 mld USD, co oznacza wzrost CAGR o 17,3%.

Korzyści z marketingu terenowego

Stwórz świadomość marki

Takie podejście marketingowe skutecznie odnosi się do budowania świadomości marki. Kiedy spotykasz się z klientami i potencjalnymi klientami na różnych imprezach, możesz zrozumieć ich prawdziwe postrzeganie Twojej marki.

Jeśli odbiorcy mają błędne wyobrażenia na temat Twojej marki, możesz to poprawić osobiście.

Zarządzanie sceptycznymi klientami

Klienci sceptyczni i świadomi rynku mogą być prawdziwym problemem dla sprzedawców. Zamiast tego możesz zorganizować wydarzenie dla takich potencjalnych klientów i odpowiedzieć na ich pytania technicznie, aby rozwiać ich wątpliwości.

Wspomaganie wysiłków zespołu sprzedaży

Zespół sprzedaży już śledzi perspektywy, które Twój zespół marketingowy generuje z wielu źródeł. Mogą nie być w stanie zarządzać tymi wydarzeniami marketingowymi w celu budowania świadomości marki.

Tutaj Twój zespół ds. marketingu terenowego może bezpośrednio kontaktować się z nowymi potencjalnymi klientami, dopóki nie będą gotowi do zawarcia transakcji.

Budowanie związku

Twój zespół ds. marketingu terenowego może nawiązywać kontakty z innymi marketerami, potencjalnymi klientami, ekspertami ds. produktów, liderami branży i nie tylko. Ostatecznie zwiększa obecność Twojej marki wśród nowych ludzi, którzy mogą prowadzić pasywny marketing.

Dostarcza wymierne dane

Twój zespół marketingowy może zebrać przydatne informacje z takich wydarzeń marketingowych. Na podstawie tych danych możesz narysować wzorzec, aby improwizować produkty, odkrywać nowe regiony odbiorców, modyfikować taktykę marketingową, poprawiać ceny itp.

Marketing w terenie: co musisz zrobić

Utrzymuj zaangażowanie uczestników wydarzenia

Gdy konsumenci uczestniczą w działaniach i wydarzeniach promujących markę, oznacza to, że są zainteresowani produktem. Dlatego musisz zebrać dane uczestników i przekazać je zespołowi sprzedaży do dalszych działań.

Połącz marketing cyfrowy i terenowy

Musisz synchronicznie prowadzić terenowe i cyfrowe kampanie marketingowe. Ponieważ obie kampanie mogą odnosić korzyści, dzieląc się wiedzą rynkową.

Twórz żywe materiały marketingowe

Musisz opracować materiały marketingowe dla różnych baz klientów, takich jak firmy, rządy, organizacje non-profit, instytucje edukacyjne i konsumenci.

Ucz się od konkurencji i improwizuj

Weź udział w wydarzeniach marketingowych w terenie konkurencyjnych marek. Ucz się na podstawie ich strategii i improwizuj nad nimi.

Czego należy unikać w marketingu terenowym

Uogólnianie towarów i materiałów marketingowych

Treści marketingowe i produkty należy dostosować do kultury i języka odbiorców. Możesz nie uzyskać dobrych wyników, prowadząc marketing terenowy w języku angielskim we francuskich, niemieckich i hiszpańskojęzycznych społecznościach.

Brak opłacalności

Musisz odpowiednio zaplanować zwrot z inwestycji (ROI) przed przeznaczeniem ogromnego budżetu na marketing w terenie. Jeśli udział branży w rynku wynosi 10% Twoich przychodów, odpowiednio wydaj budżet marketingowy.

Kunktatorstwo

Upewnij się, że Twoi marketerzy terenowi są zawsze gotowi do organizowania wydarzeń w terenie. Trend na rynku może się zmienić w każdej chwili, a Twój zespół powinien być na ziemi niemal natychmiast, aby skorzystać z okazji bycia pierwszym graczem.

Niespójne treści marketingowe

Wszystkie materiały marketingowe, takie jak broszury, ulotki, reklamy, plakaty i inne, powinny być spójne i aktualne.

Wniosek

Twój sukces na rynku zależy od solidności zespołu marketingowego i jego taktyki. Podczas gdy większość firm poddała się marketingowi cyfrowemu, możesz stworzyć połączenie marketingu cyfrowego i terenowego, aby objąć większą część obszaru niż inne.

Marketing to przede wszystkim dane. Zbieraj dane za pomocą marketingu online i stosuj je w rzeczywistych wydarzeniach, spotkaniach konsumenckich, okrągłych stołach i nie tylko.

Ostatecznie tworzysz platformę, na której Twoja firma może prowadzić indywidualną komunikację z klientami, potencjalnymi klientami i potencjalnymi klientami. Wspomniane powyżej wskazówki dotyczące marketingu terenowego powinny pomóc w osiągnięciu większego zaangażowania niż konkurenci biznesowi.

Możesz również zainteresować się szablonami Smartsheet, aby usprawnić kampanie cyfrowe i marketingowe w terenie.