Czym jest rozwój produktu i jak to zrobić w przypadku SaaS

Cóż, ponad 80% współczesnych firm korzysta z co najmniej jednej aplikacji typu Software-as-a-Service (SaaS). Otwiera to fantastyczną szansę dla graczy na rynku SaaS, gdzie przychody mogą szybko rosnąć w tempie zawsze przekraczającym najśmielsze prognozy.

Jednak plan rozwoju produktu SaaS i strategia dla oprogramowania w chmurze są niezbędne, abyś mógł wyprzedzić ciemną stronę branży SaaS, dotrzymać kroku jej eleganckim wzorcom i pokonać konkurencję.

Ponieważ większość firm zajmujących się tworzeniem oprogramowania stara się przetrwać wśród obfitości, tylko programista, który od początku opanuje strategię rozwoju produktu, pozostanie istotny.

Ponieważ branża SaaS może być szybka i niestabilna, a rozwój produktu pozostaje poważnym wyzwaniem nawet dla wiodących programistów i ich menedżerów, chcesz poznać wiele zmiennych wchodzących w grę i opanować zrównoważone podejście.

Ten przewodnik pomoże wybrać najlepszą strategię rozwoju produktu SaaS.

Rozwój produktu dla SaaS

Rozwój produktu SaaS odnosi się do procesu tworzenia aplikacji w chmurze, które są hostowane na centralnym serwerze, a użytkownicy mogą uzyskać do nich dostęp przez Internet. Według Słownik Oksfordu Biznesu i Zarządzania proces ten przekształca szansę rynkową w produkt gotowy do sprzedaży.

Użytkownicy modeli SaaS nie mają obowiązku instalowania ani utrzymywania oprogramowania na swoich urządzeniach, ponieważ utrzymanie infrastruktury staje się obowiązkiem dostawcy SaaS. Podejście oparte na modelu kaskadowym (planowanie, tworzenie, przeglądanie, wydawanie) jest zorientowane na proces i będzie przede wszystkim zależeć od poziomu umiejętności pojedynczego pracownika, a niekoniecznie zespołu.

Jeszcze lepsze jest zwinne podejście do tworzenia produktów SaaS, które według Manifest Agile’aodnosi się do procesu, którego najwyższym priorytetem jest zadowolenie klienta poprzez system wczesnego i ciągłego dostarczania wartościowego oprogramowania.

Podczas gdy tradycyjna metodologia rozwoju produktu SaaS koncentruje się przede wszystkim na wykorzystaniu istniejących możliwości rynkowych, metoda zwinna jest jedną z metodologii tworzenia jednej lub więcej części rozwoju produktu.

Rozwój produktu koncentruje się na zdobywaniu nowych etapów możliwości rynkowych poprzez rozwój i dojrzewanie produktu SaaS, który niekoniecznie musi obejmować oprogramowanie, ponieważ jest jednym z wielu komponentów lub być może znaczącym komponentem, ale jest to tylko ten jeden element.

W przypadku zwinnego programowania Twoim głównym zadaniem będzie tworzenie oprogramowania poprzez procesy takie jak zrozumienie wymagań, pisanie kodu i wdrażanie funkcji, aby uczynić oprogramowanie bardziej dojrzałym.

Różnica między tradycyjnym rozwojem produktu SaaS a zwinnym rozwojem:

Czynniki tradycyjne podejście podejście podejście rozwój oprogramowania OrientedPeople OrientedManagement StyleCommand i ControlAdership and CollaborationTeam Role przypisywane do poziomu umiejętności członkowie zespołu organizujące TeamsCommunicationalInformalClient Rolę Rolę Rolę Operacyjnie Rolę Rolę Operacyjnie opracowano w zakresie programu operation

Najlepsze praktyki rozwoju produktów SaaS

Ponieważ produkty SaaS stają się coraz bardziej popularne, a oprogramowanie stale się rozwija, ponieważ oferuje skalowalność, wygodę i inne rozwiązania odpowiadające potrzebom użytkowników, potrzebne jest strategiczne podejście, aby stworzyć unikalne produkty SaaS, które zaspokoją wymagania użytkowników. Do najlepszych praktyk, które należy zastosować, należą:

#1. Zastosuj metodykę zwinną

Rozwój produktów SaaS i Agile są ze sobą powiązane, co oznacza, że ​​przyjęcie zwinnego podejścia to najlepszy sposób na promowanie współpracy, elastyczności i nieprzerwanego działania. Zwinny proces polega na podziale cykli na mniejsze, łatwe do zarządzania duplikaty, które tworzą przestrzeń na ciągłą informację zwrotną, adaptację i częste korygowanie kursu.

#2. Zrozum swoją grupę docelową

Możesz mieć najlepszy pomysł na produkt, ale jeśli nie będzie on poparty dogłębnymi badaniami rynku i odbiorców, w większości przypadków zakończy się on niepowodzeniem.

Nawet jeśli masz silną kontrolę nad rynkiem docelowym, w Twoim najlepszym interesie będzie poznanie potencjalnej konkurencji i segmentu rynku, w tym średnich cen.

Chociaż zrozumienie rynku jest niezbędne, znajomość odbiorców i ich definicji sukcesu jest ważniejsza.

#3. Nadaj priorytet projektowi doświadczenia użytkownika (UX).

Funkcjonalność ma kluczowe znaczenie, w związku z czym musisz zadbać o to, aby Twój produkt nie tylko dobrze wyglądał, ale także był łatwy w użyciu, dzięki czemu będzie mógł pomóc Twoim klientom. Oznacza to priorytetowe traktowanie zasad projektowania zorientowanego na użytkownika podczas projektowania produktu SaaS, aby zapewnić mu intuicyjne i przyjemne doświadczenie użytkownika.

Sprawdzona strategia ulepszania produktu obejmuje inwestowanie w takie działania, jak testowanie użyteczności, opracowywanie modeli i projektowanie iteracyjne. Ta metoda pomoże Ci udoskonalić nadchodzący produkt SaaS i zagwarantuje, że będzie on w stanie ściśle odpowiadać oczekiwaniom użytkowników.

#4. Wdrażaj ciągłą integrację/ciągłe wdrażanie (CI/CD)

Najlepiej byłoby celowo minimalizować problemy i konflikty, zapewniając integrację i testowanie zmian w kodzie regularnie i w sposób ciągły, automatyzując procedury kompilacji, projektowania i wdrażania za pomocą praktyk CI/CD.

Ciągły i zautomatyzowany proces wydawania i wdrażania umożliwia szybsze i bardziej spójne dostarczanie aktualizacji użytkownikom. Co więcej, dzięki automatyzacji ryzyko infiltracji błędów jest niewielkie, poza poprawą ogólnej jakości produktu.

#5. Priorytetowo traktuj bezpieczeństwo i prywatność danych

Musisz zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby zagwarantować swoim klientom, że ich prywatne dane są bezpieczne, jeśli chcesz zdobyć ich zaufanie i niszę dla swojej marki. Można to najlepiej osiągnąć, zazdrośnie chroniąc dane użytkownika i zapewniając bezpieczeństwo Twojego produktu SaaS.

Zalecamy stosowanie najlepszych praktyk branżowych, takich jak zarządzanie kontrolą dostępu, szyfrowanie danych i obsługa podatności.

Chcesz zdobyć zaufanie swoich użytkowników i chronić ich poufne dane, regularnie aktualizując swoje przepisy dotyczące prywatności i wymagania dotyczące zgodności jako nieredukowalne minimum.

Niezawodna strategia rozwoju produktów dla produktów SaaS

Dobrze zaprojektowana i wdrożona strategia rozwoju produktu SaaS ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia użytkowników, dokładnego zaplanowania projektu produktu, efektywnego wykorzystania zasobów oraz zwiększenia szans na sukces i przetrwanie na trudnym, konkurencyjnym rynku.

Niezależnie od tego, czy projektujesz nowy produkt, czy modyfikujesz istniejący przed wprowadzeniem go na rynek, konieczne jest wdrożenie niezbędnych i skutecznych strategii.

Postępowanie zgodnie z typowym zwinnym procesem rozwoju zmotywuje Twój zespół programistów do iteracyjnego wdrażania wizji rozwoju produktu Twojej firmy poprzez rozbicie każdego wyzwania na mniejsze, łatwe do przełknięcia problemy.

Niezawodny proces tworzenia produktu SaaS opiera się na podręczniku, który przechodzi przez następujące równoległe fazy:

Badania rynku SaaS

Choć wszystkie wspaniałe rzeczy zaczynają się od pomysłu, tajemnicą poliszynela jest to, że nie da się zrealizować wszystkich pomysłów. Dlatego istotne jest, aby ocenić wszystkie pomysły na produkty i upewnić się, że są one zgodne z trendami branżowymi, potrzebami klientów i popytem rynkowym.

Poświęć trochę czasu, aby jasno zrozumieć, jak Twój nadchodzący produkt będzie wypadał na tle konkurencji i co uczyni go wyjątkowym na nasyconym rynku. Warto skupić się na sprawdzonych potrzebach klientów w oparciu o dogłębne badania i dane jakościowe, które ujawniają wymagania i opinie klientów.

Ideał produktu

Kolejny krok polega na dalszym kształtowaniu pomysłu na produkt przez pryzmat interesariuszy, którzy rozumieją potrzeby Twoich klientów, korzystając z danych rynkowych, które posiadasz.

Twoja kohorta pomysłów na produkt może obejmować menedżerów ds. rozwoju SaaS, projektantów produktów i twórców produktów, żeby wymienić tylko kilka. Zespół ten łączy wysiłki, aby stworzyć unikalną perspektywę odzwierciedlającą spostrzeżenia klientów, które można wdrożyć w namacalne produkty, które pomogą odpowiednio dostosować istniejące prototypy.

Musisz stworzyć zróżnicowany zespół składający się z przedstawicieli wszystkich działów lub funkcji biznesowych, aby mogli wnieść swoje odpowiednie doświadczenie. To na tym etapie Ty i Twój zespół generujecie i filtrujecie każdy pomysł, podkreślacie spostrzeżenia użytkowników i identyfikujecie niewykorzystane możliwości.

Pomyślne tworzenie pomysłów na produkt opiera się na ankietach użytkowników, grupach fokusowych lub wywiadach dotyczących produktów, które można później analizować i agregować. Jeśli masz istniejących klientów, musisz także wdrożyć wszelkie istniejące opinie użytkowników, aby uzyskać podstawową wiedzę o potencjalnych nowych klientach i rzeczywistych zastosowaniach produktów.

Określ wymagania dotyczące produktu

Po zrozumieniu wymagań klienta następnym krokiem jest określenie, w jaki sposób Twój produkt SaaS przybliży Cię do wymagań produktu.

Cele biznesowe powinny definiować strategiczny plan działania Twojego projektu, opisując, jaki system lub rozwiązanie będziesz opracowywać i dlaczego. Wymagania dotyczące produktu powinny pomóc w uzyskaniu szczegółowego zrozumienia projektowanego rozwiązania, jego głównego celu i wszelkich istniejących ograniczeń projektu na wysokim poziomie.

Uzgodnij podstawowe wymagania dotyczące produktu, które należy uwzględnić w dokumencie wymagań produktu, pamiętając, że proces gromadzenia wymagań jest dynamiczny, ponieważ może wprowadzić nowe zmienne.

Dlatego podczas planowania pamiętaj o pozostawieniu miejsca na przyszłe zbieranie wymagań w trakcie cyklu życia produktu, zachowując jednocześnie możliwość łatwego dostosowania zakresu projektu.

Zdefiniuj zakres projektu

Jasno zdefiniowany zakres projektu gwarantuje, że rozwój produktu będzie przebiegał zgodnie z planem, a jednocześnie gwarantuje, że wszystkie produkty zostaną dostarczone na czas, w ramach budżetu i zgodnie z oczekiwaniami.

Chociaż złożoność projektu i poziom szczegółowości określają zakres opisu projektu, powinien on zawsze obejmować trzy ważne części, a mianowicie cele projektu, uzasadnienie projektu i główne rezultaty.

Twoja deklaracja zakresu powinna zawierać bardziej szczegółowe informacje na temat każdego aspektu projektu, w tym kluczowych interesariuszy, harmonogramów, ograniczeń projektu i wszystkich innych elementów procesu.

Projekt architektoniczny produktu

Praktyczna architektura systemu SaaS jest najlepszą platformą startową dla każdego skalowalnego i niezawodnego rozwiązania SaaS, ponieważ dyktują to Twoje cele biznesowe i wymagania klienta.

Konieczne jest oparcie projektu produktu na funkcjonalności przyszłej aplikacji, upewniając się, że ma to wpływ na wszystkie projektowane aspekty i złożoność operacyjną. Możesz także uwzględnić modele, które zaspokoją różnorodne potrzeby klientów.

Wybierz stos technologiczny

Wybierz stos technologii dla swojego rozwiązania SaaS, który obejmuje takie aspekty, jak technologie po stronie serwera, technologie po stronie klienta i usługi w chmurze.

Właściwa kombinacja technologii gwarantuje, że Twój produkt zajmie niszę w przyszłości, a także umożliwi mu ewolucję bez zwiększania kosztów.

Wybierając odpowiedni stos IT, należy wziąć pod uwagę złożoność oprogramowania, istniejący pakiet IT i przyszłe wymagania konserwacyjne.

Opracuj MMP

Po przygotowaniu podstaw pod rozwój produktu SaaS nadszedł czas, aby zidentyfikować funkcje produktu o wysokiej wartości i ustalić priorytety w zakresie udostępniania funkcji.

Upewnij się, że Twoje niezbędne funkcje są zawarte w Minimalnym Produkcie Rynkowym (MMP), ulepszonej wersji MVP, wersji produktu zawierającej minimalną funkcjonalność, która byłaby wystarczająca, aby trafić na rynek i zyskać popularność wśród docelowych użytkowników.

Rozwój MMP poprzedza prototypowanie, dzięki czemu zespoły projektowe UX/UI mogą stworzyć wizualną reprezentację MMP przed przygotowaniem ostatecznych układów do bardziej szczegółowego rozwoju.

Na tym etapie każda funkcja MMP musi zostać dokładnie sprawdzona w ramach ciągłych cykli testowych. Dlatego zespół programistów otrzymuje krytyczne uwagi wystarczająco wcześnie, aby zapewnić szybszą dostawę produktu końcowego.

Rozwój aplikacji

Po zakończeniu prac nad wydaniem MMP Twój zespół musi kontynuować zbieranie cennych opinii klientów, które mogą wykorzystać w ulepszaniu produktu końcowego.

To właśnie na tym etapie zespół ds. produktu dodaje do produktu SaaS wszystkie przydatne funkcje, poza iteracją MMP w oparciu o opinie użytkowników, dzięki czemu może przekształcić aplikację w pełnoprawne rozwiązanie SaaS oferujące mnóstwo funkcji.

Etap tworzenia aplikacji korzysta z ciągłych cykli integracji i testowania. Umożliwiają one zespołowi ds. rozwoju produktu ciągłą ocenę jakości każdego produktu jako integralnej części procesu ciągłej dostawy poprzez wczesne testy.

Dostawa

Twój zespół powinien teraz być w stanie dostarczać nowe funkcje i aktualizacje w małych partiach, gdy tylko się pojawią, ponieważ może rozwiązywać problemy i wydawać potrzebne aktualizacje.

Ciągły cykl dostarczania produktów SaaS jest niezbędny, ponieważ przyspiesza wprowadzanie produktów na rynek przez Twój zespół, ponieważ nie musi on wstrzymywać rozwoju przed wdrożeniem nowych wersji. W rezultacie Twoi użytkownicy powinni cieszyć się niekończącym się strumieniem ulepszeń i ciągłych poprawek funkcji.

Konserwacja i aktualizacje

Rozwój produktów SaaS nigdy się nie skończy, ponieważ stanowią one ciągły silnik ulepszeń i ulepszeń w całym cyklu życia produktu.

Niestrudzone wysiłki zespołów wsparcia i zarządzania produktami muszą w dalszym ciągu monitorować zachowania klientów, odkrywać cenne spostrzeżenia i przekazywać je zespołowi ds. rozwoju klienta, aby wszystkie opinie zostały przekształcone w plany aktualizacji oprogramowania.

Co więcej, chcesz utworzyć zespół specjalnie zajmujący się utrzymaniem produktu SaaS, aby zapewniał on bezbłędne doświadczenie, które umożliwi użytkownikom sprostanie ich rosnącemu obciążeniu pracą.

Iteracyjne ulepszenia

Jeśli masz udany produkt SaaS, pamiętaj, że rozwój produktu zawsze może stanowić wyzwanie. Twoje nowe rozwiązanie SaaS musi stale ewoluować, aby sprostać stale zmieniającym się potrzebom klientów na dynamicznym rynku.

Zintegrowanie funkcji śledzenia i analiz z produktem SaaS umożliwi lepsze zrozumienie jego funkcji o niskiej i wysokiej wartości, dzięki czemu będziesz mógł podwoić wszystko, co najważniejsze dla Twoich klientów.

Narzędzia do śledzenia zapewnią, że Twój zespół ds. produktu będzie mógł szybko ocenić nowe wydania pod kątem wydajności i pozytywnych reakcji klientów, zapewniając w ten sposób, że Twój produkt SaaS będzie oferował rozwiązania o dużej wartości i zorientowane na klienta.

Wniosek

Zwinna strategia rozwoju produktów oferuje idealne ramy, których potrzebujesz podczas tworzenia nowych produktów SaaS lub poprawy jakości i wydajności istniejących.

Uważne przestrzeganie tych skutecznych strategii pomoże Twojej firmie osiągnąć cele biznesowe, niezależnie od tego, czy planujesz wejść na nowe rynki, sprzedawać więcej istniejącej bazie klientów, czy też pozyskać klientów od konkurencji. Ponadto oferuje praktyczny sposób na generowanie przychodów i zwiększanie rentowności.

Dzięki ostrożnemu i przemyślanemu planowaniu będziesz w stanie wyeliminować lub zminimalizować ryzyko popełnienia błędów, których można uniknąć, zapewniając w ten sposób przewidywane korzyści i mierzalne cele, których postęp będziesz mógł sprawdzać na każdym etapie rozwoju produktu.

Od pomysłu oceniającego wykonalność techniczną po ostatni etap wprowadzenia produktu na rynek, wdrożenie właściwej strategii rozwoju produktu jest kluczem do sukcesu i zapewnia, że ​​opracowujesz wyłącznie produkty, które spełniają rzeczywiste potrzeby klientów oraz zwiększają Twoje przychody i zyski.

Następnie zapoznaj się z naszym szczegółowym artykułem na temat marketingu SaaS.