Dlaczego nie powinieneś kupować całkowicie cyfrowego PS5 lub konsoli Xbox nowej generacji

Nowe konsole są już na horyzoncie! Sony zaprezentowało dwie wersje PlayStation 5: standardową z napędem Blu-ray UHD oraz edycję cyfrową, pozbawioną napędu. Microsoft również planuje wprowadzenie całkowicie cyfrowej wersji Xbox nowej generacji, co może skłonić do rozważenia rezygnacji z fizycznych nośników. Oto kilka powodów, dla których warto się nad tym zastanowić.

Niższa cena konsole cyfrowe

Choć zarówno Sony, jak i Microsoft nie ujawnili jeszcze oficjalnych cen swoich nowych konsol, przewiduje się, że ich sugerowana cena detaliczna wyniesie około 600 USD. PlayStation 5 Digital Edition ma być tańszym modelem, ponieważ nie posiada napędu dyskowego.

W przypadku całkowicie cyfrowego PS5, jedynym czynnikiem wpływającym na różnice w kosztach dla Sony będzie cena odtwarzacza Blu-ray UHD. Ekspert sprzętowy Eurogamer, Digital Foundry, szacuje, że koszt takiego napędu dla Sony wynosi około 20 USD za sztukę. Efekty skali oraz przewidywana ilość zamówień, które Sony złoży na ten komponent, mogą wpłynąć na ich cenę.

Jednak nawet przy 20-dolarowej zniżce, konsola pozbawiona napędu może nie przyciągnąć wystarczającej liczby nabywców. Aby edycja cyfrowa była bardziej atrakcyjna, Sony musi mocno obniżyć jej cenę.

W lipcu 2020 roku Microsoft wprowadził Xbox One S w wersji cyfrowej, oferując ją o 50 USD taniej niż wersję z napędem, co sugeruje, że nie możemy oczekiwać dużych rabatów. Alternatywnie, Sony mogłoby sprzedawać obie wersje konsol w tej samej cenie, ale z większą pojemnością w wersji cyfrowej.

W każdym razie, konsole całkowicie cyfrowe zazwyczaj są tańsze od tych z napędem optycznym.

Wyższe ceny gier cyfrowych

Brak stacji dysków w konsolach cyfrowych oznacza również zniknięcie rynku. Użytkownicy tych konsol są zdani na ceny ustalone przez platformy, które decydują o kosztach gier. Choć subskrypcyjne usługi, takie jak Game Pass czy PlayStation Now, nieco łagodzą ten problem, co jeśli wolisz kupować gry bezpośrednio?

Nowe tytuły często dostępne są w cyfrowych sklepach w pełnej cenie. Zależnie od miejsca zamieszkania, niektórzy sprzedawcy mogą oferować znaczne zniżki. Konkurencja między Amazonem, Best Buy, Targetem i Walmartem często prowadzi do promocji, które sprawiają, że fizyczne kopie gier są tańsze od ich cyfrowych odpowiedników.

Na przykład w Australii najnowsza gra Sony, Ghost of Tsushima, kosztuje około 71 USD w PlayStation Store, podczas gdy sprzedawcy detaliczni oferują fizyczne kopie już za około 49 USD. W tym przypadku, kupując pięć gier AAA w pełnej cenie, zaoszczędzone 100 USD na edycji cyfrowej przestaje być opłacalne.

Ceny w lokalnych sklepach mogą się różnić, jednak konkurencja zazwyczaj działa na korzyść konsumentów.

Oczywiście nie wszyscy kupują nowe wydania w dniu premiery. Jeśli masz ograniczony budżet, możesz rozważyć zakup tańszej, całkowicie cyfrowej konsoli. Niestety, wiąże się to z utratą dostępu do najtańszej opcji gier – rynku wtórnego.

Ceny gier cyfrowych zwykle pozostają na poziomie sugerowanym, aż do momentu obniżki (gdzie szybko wracają do wcześniejszych stawek), podczas gdy gry używane mają na rynku wtórnym zupełnie inną dynamikę. Sprzedawcy, tacy jak GameStop w USA, Best Buy w Kanadzie, CEX w Wielkiej Brytanii czy EB Games w Australii, oferują szeroki wybór gier używanych w niższych cenach.

Choć ceny nie są zawsze atrakcyjne, umożliwia to szybkie pozbycie się tytułów, jeśli nie chcesz wystawiać ich na eBay (gdzie zazwyczaj uzyskasz lepszą cenę). Jeśli nie masz nic przeciwko rezygnacji z pakietów oraz premii za przedsprzedaż, zakup używanej gry może przynieść oszczędności.

Fizyczne kopie oferują większą elastyczność

Co się stanie, jeśli nie spodoba ci się zakup? Niektórzy sprzedawcy (np. EB Games) pozwolą na zwrot w krótkim czasie, co umożliwia zwrot gry, jeśli nie spełnia oczekiwań.

Jeśli nie ma opcji zwrotu, zawsze możesz sprzedać grę po niższej cenie na Facebook Marketplace, eBay lub innych platformach.

Jednak w przypadku cyfrowych zakupów, zwroty są znacznie bardziej skomplikowane. Możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy od Sony tylko wtedy, gdy nie uruchomiłeś gry. Nawet jeśli ją pobierzesz i nie zagracie, Sony nie zwróci pieniędzy. Nie ma także możliwości sprzedaży klucza ani przeniesienia własności gier cyfrowych.

Microsoft oferuje zwroty za tytuły Xbox, jeśli uruchomisz grę przynajmniej raz, ale czas gry nie może przekraczać dwóch godzin. Choć to bardziej elastyczne podejście, nadal nie pozwala na sprzedaż kluczy ani przenoszenie własności, jak ma to miejsce na Steamie.

W 2016 roku Microsoft rozważał wprowadzenie systemu, który pozwalałby graczom „sprzedawać swoje gry do pobrania za 10 procent ceny zakupu w postaci kredytu w sklepie”, ale ta propozycja nigdy się nie zrealizowała.

Możliwość pożyczania lub wymiany fizycznych kopii gier to coś, czego zarówno Sony, jak i Microsoft nie w pełni wykorzystały. Choć „udostępnianie gier” na Xbox One i PlayStation 4 jest możliwe, wcześniej ostrzegano przed potencjalnymi problemami.

Gry cyfrowe są przypisane do „podstawowej” konsoli posiadacza konta. To sprawia, że nawet udostępnienie biblioteki współmałżonkowi lub dzieciom na innej konsoli staje się skomplikowane, ponieważ można mieć tylko jedną podstawową konsolę.

Natomiast w przypadku kopii fizycznej po prostu wyjmujesz dysk i przenosisz go do innego miejsca.

Fizyczne gry mają dłuższą żywotność

Microsoft ogłosił, że Forza Horizon 3 zostanie usunięta ze sklepu Xbox One 27 września 2020 r., prawdopodobnie z powodu problemów z licencjami. Jeśli już posiadasz tę grę, możesz ją pobrać i grać w nią w dowolnym momencie. Jeśli jednak zechcesz ją kupić po tej dacie, będziesz musiał poszukać fizycznej kopii.

Gry wycofane dokumentują spadek liczby tytułów cyfrowych na platformach sprzedażowych. Choć rzadko się zdarza, by zakupiona gra przestała być dostępna do pobrania, to w przypadku gier wymienionych w cyfrowych sklepach sytuacja ta zdarza się regularnie. Było to także przypadkiem gier, takich jak legendarny demo PT, które zostało wydane na PlayStation w 2014 roku.

W przeciwieństwie do gier fizycznych, które rzadko zostają trwale wycofane z obiegu, chociaż oczywiście produkcja w końcu się kończy, używane kopie są często dostępne przez długi czas.

Istnieje także ryzyko zamknięcia sklepów, takich jak Wii Store. Nintendo zapowiedziało, że możliwość pobierania gier WiiWare i Virtual Console również zostanie wkrótce zakończona. To oznacza, że gry zakupione cyfrowo na systemie Wii nie będą już dostępne do pobrania. Jeśli nie masz ich na konsoli, mogą zniknąć na zawsze, a nie będziesz mógł ich także odtworzyć na Switchu.

Możliwość korzystania z wersji cyfrowej na standardowej konsoli

Usługi subskrypcyjne, takie jak Game Pass Microsoftu, to jeden z kluczowych argumentów przemawiających za całkowicie cyfrowymi konsolami. Oferują one dostęp do około 100 gier za miesięczną opłatą, a nowe tytuły są dodawane co miesiąc, podczas gdy starsze znikają z oferty po pewnym czasie.

Sony również dysponuje PlayStation Now, oferującym podobne możliwości, a także wydawcy tacy jak EA i Ubisoft, którzy mają własne rozwiązania.

Możesz również korzystać z subskrypcji cyfrowej na standardowej konsoli i kupować gry podczas cyfrowych promocji. Jeśli tytuł, w który lubisz grać, zostanie usunięty z subskrypcji, masz możliwość zakupu kopii z rynku wtórnego, jeśli cena będzie odpowiednia.

Pobieranie gier cyfrowych wymaga dobrego połączenia internetowego

Gry cyfrowe są wygodne, ponieważ nie musisz wychodzić z domu (lub nawet z kanapy), aby uzyskać dostęp do najnowszych tytułów – pod warunkiem, że masz szybkie i nielimitowane połączenie internetowe.

Jeśli twoje połączenie jest wolne lub niestabilne, zakupy w lokalnym sklepie mogą okazać się znacznie szybsze, nawet przy pobieraniu dużych aktualizacji. W jednym z testów, gra Spiderman pobierała się przez około cztery godziny na łączu 100 Mb w godzinach poza szczytem, co nie jest najgorszym wynikiem.

Jednak nie wszystkie gry pobierają się w takim samym tempie, co tytuły Sony. Niektóre mogą być zaskakująco wolniejsze, nawet po dostosowaniu ustawień PS4 w celu przyspieszenia pobierania. Dodatkowo, jeśli dzielisz połączenie z innymi osobami, postępy pobierania mogą być znacznie spowolnione.

Dla miłośników filmów – odtwarzacz Blu-ray UHD to wartościowy dodatek

Nie każdy użytkownik PlayStation 5 lub Xbox Series X planuje korzystać z konsoli do oglądania filmów, jednak odtwarzacz Blu-ray UHD może być świetnym uzupełnieniem każdego domu. Dla osób zainteresowanych oglądaniem treści w ultra wysokiej rozdzielczości nowoczesny odtwarzacz Blu-ray jest wręcz niezbędny.

Co więcej, trudno znaleźć dedykowany odtwarzacz w podobnej cenie, jak różnica między wersją cyfrową a standardową konsolą. Dla wielu jest to po prostu bardziej opłacalne rozwiązanie.

Usługi przesyłania strumieniowego, choć wygodne, nie zawsze zapewniają najwyższą jakość obrazu z powodu zastosowanej kompresji. Mimo że nośniki optyczne mogą wydawać się przestarzałe, sprzedaż Blu-ray UHD zyskuje na popularności, gdyż coraz więcej osób nabywa telewizory UHD.

Są wyjątki

Jeśli nie zależy ci na zakupie najnowszych gier lub nie przeszkadza ci płacenie wyższej ceny za dostęp do cyfrowej biblioteki, to wiele z powyższych argumentów może być mniej istotnych. Również, jeśli twoja nowa konsola Xbox będzie głównie służyć do korzystania z Game Pass, wersja całkowicie cyfrowa może być korzystniejsza finansowo.

Przyszłość Xbox Series S również pozostaje niepewna. Doniesienia sugerują, że jest to mniej wydajna, całkowicie cyfrowa konsola w niższej cenie w porównaniu do modelu Series X. W odróżnieniu od PlayStation 5, gdzie obie wersje mają ten sam sprzęt, tańszy Xbox nowej generacji nie jest bezpośrednio porównywalny z droższym modelem, który może kosztować dwa razy więcej.