Dlaczego smartfony nie mogą robić rozmytych zdjęć w tle

Nie da się zrobić smartfonem zdjęcia z ostrym obiektem i rozmytym tłem (jak to powyżej) – przynajmniej bez udawania. Wynika to z różnic w aparatach smartfonów od większych, dedykowanych aparatów. Spójrzmy trochę głębiej.

Dlaczego w ogóle fotografowie chcą rozmytego tła?

Portret kobiety z rozmytym tłem.Och, spójrz, rozmyte tło. Profesjonalista musiał to wziąć!

Jedną z (rzekomych) cech charakterystycznych fotografii wysokiej jakości jest rozmyte tło z dobrym „bokeh” – fantazyjnym słowem opisującym jakość rozmycia. Widać to zwłaszcza na wspaniałych zdjęciach sportowych i portretach, ale także na zdjęciach ślubnych i ulicznych lub artystycznych filmach na YouTube.

Chociaż prawdą jest, że rozmyte tło jest powszechne w niektórych rodzajach fotografii, często jest to akceptowany kompromis, a nie pożądany efekt. W przypadku niektórych konfiguracji fotografowie nie mają innego wyboru, jak tylko mieć rozmyte tło i dołożą wszelkich starań, aby było jak najbardziej niewyraźne.

W fotografii sportowej rozmyte tło może być dobrym sposobem na oddzielenie sportowca od tłumu. Jednak krótki czas otwarcia migawki niezbędny do zatrzymania akcji i długie obiektywy, których muszą używać, zmuszają fotografów sportowych do korzystania z szerokiej przysłony, co powoduje rozmycie tła. O wiele bardziej zależy im na uchwyceniu akcji niż na uzyskaniu fajnego, rozmytego tła.

Makro strzał owada.

W fotografii makro i krajobrazowej sytuacja jest jeszcze gorsza. Ponieważ fotografowie makrofotografii są bardzo blisko swoich obiektów, często nie mogą uzyskać ostrości. Wyobraź sobie, że próbujesz zrobić zdjęcie ważki i tylko wyostrzyć jej oczy?

Z drugiej strony fotografowie krajobrazu często chcą, aby wszystko na zdjęciu było ostre, od cali przed aparatem po odległy horyzont, co jest trudne w każdej konfiguracji. Dlatego oba rodzaje fotografii czasami wymagają nakładania ostrości.

Układanie ostrości to technika, w której mieszanych jest kilka ujęć, które mają nieco inną ostrość. Tego typu fotografowie tak bardzo starają się unikać rozmytego tła, że ​​dodają godzinę lub dwie dodatkowej pracy!

Głębia ostrości i rozmycie

Głębia ostrości to wielkość płaszczyzny ogniskowej, która jest akceptowalnie ostra dla widza. To właśnie decyduje o tym, co jest nieostre lub nieostre na zdjęciu.

Portret kobiety po lewej stronie z małą głębią ostrości i narciarza schodzącego z zaśnieżonej góry z dużą głębią ostrości po prawej.

Na obrazie o małej głębi ostrości tylko jeden lub dwa centymetry płaszczyzny ogniskowej są ostre. Na portrecie po lewej stronie powyżej tak naprawdę są to tylko oczy modelki. Na obrazie o dużej głębi ostrości prawie wszystko jest ostre. Dotyczy to ujęcia przedstawiającego narciarza powyżej – wszystko jest ostre, od śniegu na pierwszym planie i narciarza na środku, po góry w tle.

Głębia ostrości zależy od ogniskowej obiektywu, przysłony, na którą jest on ustawiony, odległości od aparatu do fotografowanego obiektu oraz rozmiaru matrycy aparatu.

Portret mężczyzny wykonany z przysłoną f / 1.8, powodujący rozmyte tło.Zrobiono to przy f / 1.8.

Przysłona ma najprostszy i najbardziej intuicyjny wpływ na głębię ostrości. Im szersza apertura, tym płytsza będzie głębia ostrości. Im węższa przysłona, tym głębsza głębia ostrości. Jest to niezależne od wszystkich innych zmiennych.

Portret mężczyzny sfotografowany z przysłoną f / 5,6 dający wyraźne tło.Zrobiono to przy f / 5.6. Zwróć uwagę, o ile wyraźniejsze jest tutaj tło niż na poprzednim obrazku.

W przeciwnym razie ogólna zasada jest taka, że ​​im większy obiekt pojawia się w kadrze, tym mniejsza będzie głębia ostrości. Możesz to kontrolować, stojąc bliżej fotografowanego obiektu (jak fotograf makro) lub używając teleobiektywu (jak fotograf sportowy).

Dwa zdjęcia wykonane przy tej samej przysłonie, na których obiekt wydaje się być tej samej wielkości, powinny mieć podobną głębię ostrości, niezależnie od ogniskowej obiektywu.

Kobieta stojąca na moście za linią zaparkowanych rowerów.Kiedy obiekt stoi nad kanałem, nie ma znaczenia, czy fotografujesz z przysłoną f / 1.8.

Jeśli chodzi o rozmiar czujnika, sytuacja jest nieco zagmatwana. Mniejszy czujnik zmniejsza pole widzenia obrazu i sprawia, że ​​obiekty wydają się większe, zmniejszając głębię ostrości. Jednak zmiana ogniskowej, aby zachować ten sam rozmiar obiektu w kadrze, przeciwdziała zmniejszeniu głębi ostrości, a także ją zwiększa.

Jest to złożone i sprzeczne z intuicją, ale ważne jest, aby pamiętać, że zdjęcie zrobione mniejszym czujnikiem ma większą głębię ostrości (i mniej rozmycia) niż podobne zdjęcie wykonane większym czujnikiem.

Dlaczego Twój smartfon nie może rozmywać tła

Specyfikacje aparatu Apple dla teleobiektywu w iPhonie.Tak . . . Nie.

Rozważmy konfigurację aparatu w telefonie iPhone 11 Pro. Posiada następujące trzy kamery:

13 mm, stała przysłona f / 2,4, ultraszerokokątna.
26 mm, stała przysłona f / 1,8, szerokokątna.
52mm, stała przysłona f / 2.0, teleobiektyw.

Niestety te ogniskowe to kłamstwa. Przynajmniej są niesamowicie mylące. Przy 52 mm if / 2 powinno być łatwo uzyskać naprawdę rozmyte tło. Więc co się dzieje?

Cóż, są to ogniskowe odpowiadające pełnej klatce. Mówiąc prościej, są to ogniskowe obiektywu, których musiałbyś użyć w profesjonalnej lustrzance cyfrowej, aby uzyskać to samo pole widzenia. Rzeczywiste ogniskowe to 1,54 mm, 4,25 mm i 6 mm.

Czujniki 1 / 2,55 i 1 / 3,4 cala w iPhonie 11 Pro są znacznie mniejsze niż te, które można znaleźć nawet na średnim poziomie i strzelać. Są ułamkiem wielkości czujnika w profesjonalnym aparacie.

Używając obiektywów o wyjątkowo krótkich ogniskowych, aby uzyskać przydatne pola widzenia we wszystkich trzech aparatach, iPhone uzyskuje dużą głębię ostrości, mimo że ma szerokie obiektywy o stałej aperturze.

Smartwatch na ramieniu mężczyzny z lekko rozmytym tłem.Najbardziej rozmyte tło na iPhonie.

Jeśli zbliżysz się do obiektu, minimalna odległość ogniskowania soczewek stanie się problemem. Nie mogą skupić się na niczym bliżej niż kilka cali dalej, więc nie można uzyskać dobrego zbliżenia z wynikającą z tego płytką głębią ostrości.

To nie jest takie przydatne

Dlaczego więc producentom jest tak trudno stworzyć aparaty w smartfonach, które mogą uzyskać niewielką głębię ostrości? Głównym powodem jest to, że nie ma to większego sensu.

Teoretycznie mógłby to zrobić aparat z obiektywem peryskopowym i większym sensorem. Jednak ten aparat musiałby wiązać się z różnymi kompromisami i po prostu nie byłby tak przydatny w przypadku większości zdjęć, które ludzie robią smartfonami.

Trzymając się dużej głębi ostrości (i udając rozmycie w razie potrzeby), aparaty w smartfonach są niezwykle przydatne i wszechstronne.