Popularność gier sieciowych osiągnęła szczyt wraz z rozwojem technologii. Na rynku pojawia się mnóstwo nowych tytułów, starających się przyciągnąć uwagę milionów graczy.
Wśród nich znalazła się jedna gra, która zdołała porwać serca szerokiej publiczności i zdobyć uznanie wśród miłośników wirtualnej rozrywki. Niniejszy artykuł skupia się na kluczowych elementach tej produkcji, które sprawiają, że gracze spędzają przy niej długie godziny.
O „Among Us”
„Among Us” to wieloosobowa gra online o tematyce science-fiction, oparta na zasadach dedukcji społecznej, stworzona przez studio Innersloth. Działa w oparciu o silnik Unity. Początkowo gra zadebiutowała 15 czerwca 2018 roku na platformach Google Android i iOS, a następnie, 18 sierpnia 2018 roku, pojawiła się na platformie Steam.
Wersja na konsolę Nintendo Switch została udostępniona w dniach 12-15 grudnia 2020 roku i jest dostępna w sklepie Nintendo eShop.
Akcja gry rozgrywa się w czterech lokacjach: statku kosmicznym, bazie na powierzchni planety, placówce badawczej oraz sterowcu nawiązującym do motywów z serii Henry Stickmin. W grze bierze udział załoga, w której skład wchodzi do trzech oszustów, mających za zadanie sabotować statek/bazę i eliminować pozostałych członków zespołu.
Członkowie załogi muszą wykonywać przydzielone im zadania, zgłaszać odnalezienie zwłok zabitych towarzyszy oraz inicjować spotkania alarmowe w przypadku zaobserwowania podejrzanych zachowań innego gracza.
Początkowo „Among Us” osadzone było w realiach kosmicznych, a gracze przedstawieni byli jako małe, kreskówkowe postacie. Każdy z graczy może wcielić się w jedną z dwóch ról: członka załogi lub oszusta.
Członkowie załogi starają się zidentyfikować i wyeliminować oszustów, jednocześnie realizując swoje zadania. Oszuści z kolei sabotują misję załogi, mordując jej członków lub wywołując awarie.
W 2020 roku Innersloth uznał „Among Us” za ukończoną produkcję. 11 czerwca 2020 roku, mapy MIRA HQ i Polus zostały udostępnione bezpłatnie użytkownikom systemów Windows oraz Android/iOS/iPadOS, dając im możliwość organizowania własnych rozgrywek.
Popularność gry gwałtownie wzrosła po tym, jak zaczęli w nią grać streamerzy i youtuberzy, co przyczyniło się do jej masowej akceptacji w 2020 roku.
Niesamowity wzrost popularności „Among Us”
Grę pobrało już ponad 100 milionów użytkowników na całym świecie. W połowie września 2021 roku liczba jednocześnie grających przekroczyła 1 milion, co jest niesamowitym osiągnięciem i świadczy o rosnącej popularności gry. Największy udział w tym wzroście mają kraje takie jak Korea Południowa, Brazylia, Indonezja, Indie i Meksyk.
„Among Us” zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem popularności, wyprzedzając takie tytuły jak League of Legends czy Fortnite.
Według danych z Twitchtracker, transmisje na żywo z „Among Us” notują o 29% wyższą oglądalność w weekendy w porównaniu z dniami powszednimi. Widownia ogólnie wzrosła o 6%.
Dodatkowo, mnóstwo memów związanych z „Among Us” zyskało popularność w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy Twitter. Napływ nowych użytkowników można przypisać właśnie zwiększonemu udostępnianiu i tworzeniu tego typu treści.
Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen SuperData, „Among Us” zgromadziło ponad 1 miliard graczy w 2020 roku. W listopadzie gra miała około pół miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Sukces gry stworzonej przez niewielki zespół deweloperów jest tym bardziej imponujący.
Czym są wentylacje w „Among Us”?
Z pewnością słyszałeś niejednokrotnie rozmowy znajomych lub rodziny o wentylacjach w „Among Us”. Stały się one popularnym i łatwym sposobem przemieszczania się dla oszustów. Przyjrzyjmy się im bliżej.
W „Among Us” wentylacja to umiejętność dostępna wyłącznie dla żywych oszustów. Służy im do szybkiego przemieszczania się i ukrywania na mapie.
Przycisk wentylacji pojawia się na ekranie, gdy oszust znajduje się w pobliżu otworu wentylacyjnego. Po kliknięciu można zobaczyć, jak oszust wskakuje do otworu.
Na mapach Skeld i MIRA HQ, wchodzenie i wychodzenie z wentylacji jest widoczne dla graczy, którzy są w pobliżu. Nie mogą oni jednak zobaczyć samego oszusta, który przemieszcza się po szybie. Po wejściu do wentylacji pojawiają się strzałki wskazujące kierunki, w które można się przemieścić. Ukrywanie się w wentylacji powoduje zatrzymanie czasu odnowienia umiejętności zabijania.
Oszuści mogą również przemieszczać się pomiędzy otworami. W zależności od ustawień lobby, mogą przebywać w wentylacji przez określony czas, a następnie muszą odczekać, aby móc ponownie z niej skorzystać. Podczas przebywania w wentylacji nie można zginąć. Nie można korzystać z wentylacji, gdy aktywowany jest sabotaż komunikacji.
Jeżeli w otworze wentylacyjnym znajduje się członek załogi, oszust nie może z niego skorzystać. Członkowie załogi nie mogą korzystać z wentylacji, dopóki nie wykonają swojego zadania. Jeśli oszust wejdzie do wentylacji prowadzącej do otworu, w którym znajduje się już członek załogi, strzałka w tym kierunku zmieni się w X, sygnalizując brak możliwości przemieszczenia się w tym kierunku.
Ciekawostki
- Termin „wentylacja” odnosi się do sposobu, w jaki gracze korzystają z otworów wentylacyjnych. Został on oficjalnie użyty w informacjach dotyczących oszustów.
- W centrali MIRA wszystkie wentylacje są ze sobą połączone. Jest to jedyna mapa, na której oszuści mogą przemieszczać się do dowolnego otworu wentylacyjnego, który nie jest z nim bezpośrednio połączony.
- Otwory wentylacyjne nie są identyczne. Niektóre są większe, inne mniejsze. Na przykład, otwór wentylacyjny na balkonie MIRA HQ jest najmniejszy ze wszystkich.
- Otwory wentylacyjne na Polusie wyglądają jak wykopy i są podzielone na cztery niezależne systemy.
Dlaczego oszuści opuszczają pokój?
Celem oszustów jest opuszczenie pomieszczenia po zabiciu wystarczającej liczby członków załogi, tak aby liczba pozostałych przy życiu członków załogi była równa liczbie oszustów. Musi to nastąpić przed wykonaniem wszystkich zadań.
Oszuści otrzymują fałszywą listę zadań, aby mogli wtopić się w tłum i uniknąć wykrycia. Dodatkowo, mogą sabotować, aby zmanipulować załogę i wyeliminować kolejne osoby.
Mogą tworzyć konflikty w zespole, aby doprowadzić do wzajemnej eliminacji. Oszuści mogą również odciągać uwagę załogi od ciał ofiar. Po wyeliminowaniu wystarczającej liczby osób, oszuści mogą wygrać grę na dwa sposoby:
- Poprzez systematyczną eliminację członków załogi, aż do momentu, gdy nie będą już w stanie zagłosować większością.
- Poprzez wygranie, gdy sabotaż krytyczny nie zostanie rozwiązany na czas.
Oszuści eliminują członków załogi, mordując ich w trakcie gry oraz manipulując lub myląc pozostałych, aby doprowadzić do wyrzucenia niewinnych graczy. Członkowie załogi, którzy opuszczają grę, zostają rozłączeni lub są wyrzucani, pomagają oszustom w osiągnięciu ich celu.
Lista map i wentylacji na każdej z nich
W grze dostępne są cztery mapy: Skeld, MIRA HQ, Polus i Airship. Każda z nich ma swoje unikalne cechy, różniące się zadania i odmienne rozmieszczenie otworów wentylacyjnych. Podstawowe informacje na ich temat zostały przedstawione poniżej:
Skeld
Skeld oferuje cztery różne zestawy połączonych wentylacji, które znajdują się:
- W górnym i dolnym silniku, łącząc reaktor.
- W security, medbay i elektrycznym, w okrągłym obszarze.
- Trzy otwory wentylacyjne w kafeterii, administracji, O2 oraz korytarzu.
- Tarcze i broń posiadają otwór wentylacyjny połączony z nawigacją.
Pomieszczenia na mapie Skeld
- Elektryczne
- Stołówka
- Magazyn
- Administracja
- Tarcze
- Komunikacja
- Broń
- Reaktor
- Górny silnik
- Dolny silnik
- Ochrona
- MedBay
- Nawigacja
MIRA HQ
Mapa MIRA HQ charakteryzuje się silnym powiązaniem między otworami wentylacyjnymi. W każdym pomieszczeniu znajduje się otwór wentylacyjny, a każdy z nich umożliwia dotarcie w wybrane miejsce.
W MIRA HQ znajduje się tylko jedno zadanie wizualne, skanowanie w MedBay. Zadania związane z wyrzucaniem śmieci, czyszczeniem asteroid i tarczami wykonywane na mapie MIRA HQ nie posiadają elementów wizualnych. Na tej mapie można sabotować tlen, reaktor, komunikację, światła i drzwi.
W odróżnieniu od pozostałych map, MIRA HQ wymaga od graczy wprowadzenia kodów PIN w dwóch miejscach, aby przywrócić funkcjonalność urządzeń. Okna w laboratorium są jednokierunkowe, co oznacza, że osoby przebywające wewnątrz nie widzą na zewnątrz.
Pomieszczenia w MIRA HQ
- Lądowisko
- Szklarnia
- Biuro
- Administracja
- Reaktor
- Laboratorium
- Stołówka
- Szatnia
- Komunikacja
- Magazyn
- Balkon
- Oczyszczalnia
Polus
Mapa Polus również oferuje cztery odrębne struktury wentylacyjne. Są one zlokalizowane:
- W niezawodności, elektrycznym i O2, tworząc okrąg.
- Otwory wentylacyjne w północno-zachodnim i północno-wschodnim korytarzu.
- Laboratorium i administracja połączone z korytarzem południowym.
Na Polusie dostępna jest także wirtualna tablica, na której widoczny jest status każdego gracza. Zielony kolor oznacza, że gracz żyje, niebieski – że zginął w poprzedniej rundzie, a czerwony – że gracz został zamordowany od ostatniego spotkania.
Istnieje pewien podstępny sposób na zlokalizowanie oszusta przy standardowych zadaniach. Każdy członek załogi będzie wykonywał je w innych miejscach.
Pomieszczenia na mapie Polus
- Laboratorium
- Pokój próbny
- Administracja
- Biuro
- Magazyn
- Broń
- Komunikacja
- Elektryczne
- Ochrona
Sterowiec
Najnowsza mapa ma układ otworów wentylacyjnych zbliżony do Skeld i Polus. Wentylacje te znajdują się w następujących lokacjach:
- Dwa otwory wentylacyjne łączące kryptę i taras widokowy z kokpitem.
- Okrąg wentylacji łączący maszynownię i kuchnię.
- Okrąg łączący główną halę z dwoma wlotami do pomieszczenia lukowego.
- Ostatni okrąg łączący płyty i prysznice.
Obecnie, na mapie Sterowiec nie ma zadań wizualnych. Można na niej sabotować komunikację, oświetlenie, drzwi i kurs katastrofy. Ostatni sabotaż wymaga od dwóch osób wprowadzenia tego samego kodu w dwóch różnych interfejsach.
Pomieszczenia na mapie Sterowiec
- Komunikacja
- Zbrojownia
- Taras widokowy
- Kuchnia
- Salon
- Ładownia
- Medbay
- Kokpit
- Krypta
- Bryg
- Pokój spotkań
- Pomieszczenie lukowe
- Maszynownia
- Elektryczne
- Dokumentacja
- Prysznice
- Hala główna
- Ochrona
Dzięki tym informacjom, powinieneś być w stanie swobodnie poruszać się po mapach w „Among Us”. Powinieneś nauczyć się skutecznie grać, przemieszczając się pomiędzy wentylacjami, eliminując załogę, ukrywając swoją tożsamość i realizując swoje cele.
Wskazówki, które pomogą Ci odnieść sukces w korzystaniu z wentylacji
- Zapoznaj się z rozmieszczeniem kamer monitoringu. Czerwona lampka sygnalizuje, że ktoś aktualnie korzysta z podglądu. W takim przypadku ktoś może zobaczyć, jak wchodzisz lub wychodzisz z wentylacji.
- Upewnij się, że nie wyjdziesz z wentylacji w pomieszczeniu, do którego nikt nie widział, jak wchodzisz. Zbyt szybko narazisz się na podejrzenia i zostaniesz uznany za oszusta.
- Możesz ukrywać się w wentylacji, ale pamiętaj, że wewnątrz niej zatrzymuje się odliczanie czasu do sabotażu i zabójstwa. Nie możesz więc ukrywać się w wentylacjach przez całą grę, ponieważ blokuje to czas potrzebny do ponownego użycia zabójstwa.
- Zawsze zamykaj wejście do wentylacji po tym, jak do niej wejdziesz, aby członkowie załogi nie mogli zorientować się, kim jesteś.
- Staraj się unikać korzystania z wentylacji jako podstawowego sposobu przemieszczania się. Zwiększy to szansę na to, że zostaniesz uznany za oszusta.
- Staraj się nie wychodzić z wentylacji w miejscach, w których ktoś widział, jak do nich wchodziłeś. W takim przypadku powinieneś zabić obserwatora lub wykreować sytuację, w której inni gracze uwierzą w twoją niewinność.
Jeśli zostaniesz przyłapany na korzystaniu z wentylacji, musisz działać strategicznie. Spróbuj przekonać przeciwników, że się nie poruszasz, albo zwabić ich, tak, aby uznali cię za niewinnego.
Drugą opcją jest wyeliminowanie członka załogi, który cię zauważył, zanim zdąży przekazać te informacje innym. W ten sposób ukryjesz swoją tożsamość.
Podsumowanie
„Among Us” to gra, która potrafi wciągnąć i przykuć uwagę gracza do ekranu. Jest to gra o przetrwaniu, w której wcielasz się w członka załogi lub oszusta.
Jako członek załogi musisz głosować na oszustów i wykonywać swoje zadania. Jako oszust musisz wyeliminować wszystkich członków załogi lub przeszkodzić im w realizacji misji. Gra posiada wiele elementów, które dodają emocji podczas rozgrywki.
Możesz przemieszczać się między pomieszczeniami, zabijać innych graczy, ukrywać ciała i zwodzić pozostałych. Gra jest wciągająca i potrafi zapewnić rozrywkę na wiele godzin. Zainstaluj ją i ciesz się grą ze znajomymi i rodziną.
Sprawdź także listę najlepszych gier z serii Assassin’s Creed.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.