Jak dodać wykluczenia w programie Windows Defender w systemie Windows 10

Program Windows Defender, zintegrowany z systemem Windows 10, działa w tle i skanuje pliki w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. Aby poprawić wydajność zadań, takich jak kompilowanie kodu lub uruchamianie maszyn wirtualnych, możesz dodać wykluczenie, a usługa Windows Defender nigdy nie będzie skanować tych plików.

Wykluczenia mogą również pomóc, jeśli napotykasz fałszywe alarmy, w których program Windows Defender oznacza prawidłowe pliki jako złośliwe oprogramowanie.

Ostrzeżenie: uważaj na to, co wykluczasz. Program Windows Defender nie skanuje wykluczonych plików i katalogów pod kątem złośliwego oprogramowania. Nie chciałbyś na przykład wykluczyć wszystkiego z folderu Pobrane!

Najpierw musimy uruchomić Zabezpieczenia Windows, aby zmienić niektóre ustawienia. Otwórz menu Start i wpisz „Zabezpieczenia systemu Windows”. Następnie wybierz aplikację „Zabezpieczenia systemu Windows”.

Uruchom Zabezpieczenia systemu Windows z menu Start w systemie Windows 10

W Zabezpieczeniach systemu Windows przejdź do „Ochrona przed wirusami i zagrożeniami”. Następnie kliknij „Zarządzaj ustawieniami”.

Kliknij Zarządzaj ustawieniami w Zabezpieczeniach systemu Windows w systemie Windows 10

W sekcji „Ustawienia ochrony przed wirusami i zagrożeniami” przewiń na sam dół strony i kliknij „Dodaj lub usuń wykluczenia”.

Wybierz opcję Dodaj lub usuń wykluczenia do programu Windows Defender w systemie Windows 10

Na stronie Wykluczenia możesz dodawać lub usuwać pliki, które chcesz wykluczyć ze skanowań w programie Windows Defender. Aby dodać wykluczenie, kliknij przycisk „Dodaj wykluczenie” obok dużego symbolu plusa (+).

Kliknij opcję Dodaj wykluczenie w ustawieniach zabezpieczeń systemu Windows dla systemu Windows 10

Pojawi się małe menu, w którym możesz zdefiniować wykluczenie według pliku, folderu, typu pliku lub procesu.

Menu typów wykluczeń w Zabezpieczeniach systemu Windows dla systemu Windows 10

To, co wybierzesz, zależy od rodzaju wykluczenia, którego próbujesz dokonać. Oto, co robi każdy wybór.

Plik: jeśli wybierzesz tę opcję, pojawi się okno umożliwiające przeglądanie komputera w celu wybrania pojedynczego pliku, który zostanie wykluczony z przyszłych skanowań. Wybierz żądany plik, a następnie kliknij „Otwórz”.
Folder: podobnie jak opcja Plik, umożliwia to przeglądanie komputera w poszukiwaniu określonego folderu, który można wykluczyć ze skanowania. Zawartość folderu i podfoldery również zostaną wykluczone.
Typ pliku: pojawi się okienko z prośbą o wprowadzenie rozszerzenia pliku (np. „.MID”) reprezentującego typ pliku, który chcesz wykluczyć. Wszystkie pliki tego typu zostaną wykluczone z przyszłych skanowań. Ten jest niebezpieczny, ponieważ możesz przypadkowo wykluczyć dużą klasę potencjalnie niebezpiecznych plików, takich jak pliki PDF lub DOC.
Proces: wyskakujące okienko poprosi o podanie nazwy procesu (działającego programu, np. „Explorer.exe”), który ma zostać wykluczony ze skanowania. Jeśli program, o którym wiesz, że jest bezpieczny, jest nadal oznaczany przez Defendera, możesz wprowadzić go tutaj.

Wybierz jedną z tych opcji i dokonaj niezbędnych wyborów w wyświetlonym oknie dialogowym.

Wybór pliku do wykluczenia ze skanowań w programie Windows Defender w Ustawieniach zabezpieczeń systemu Windows 10

Po dodaniu wykluczenia pojawi się ono na liście na stronie Wykluczenia.

Lista wykluczeń skanowania w programie Windows Defender w systemie Windows 10

Jeśli chcesz usunąć wykluczenie, które zostało już zdefiniowane, najedź kursorem myszy na element, aż pojawi się strzałka w karatach skierowana w dół, a następnie kliknij przycisk „Usuń”, który się pojawi.

Usuwanie wykluczenia z ustawień skanowania w programie Windows Defender w systemie Windows 10

Po zakończeniu zamknij Zabezpieczenia Windows, a ustawienia zostaną zapisane. Następnym razem, gdy twój system wykona skanowanie Defender, elementy dodane do listy wykluczeń nie będą już powodować problemów.