Jak EQ Syntezatory w swoich projektach audio

Syntezatory należą do najbardziej użytecznych i wszechstronnych instrumentów muzycznych, które można znaleźć we wszystkich gatunkach i projektach audio. Od niezapomnianych linii basowych po zwiewne, przypominające dzwonki dźwięki, efektywne wykorzystanie syntezatorów może przekształcić dobrą twórczą pracę w świetną.

To sprawia, że ​​zastosowanie edycji EQ do różnorodnych partii syntezatora jest kluczowym zadaniem. Chociaż zawsze powinieneś oceniać swoje części syntezatora indywidualnie dla każdego przypadku, omówimy kilka przydatnych praktyk EQ do rozważenia i problematycznych obszarów, na które należy zwrócić uwagę.

Dlaczego powinieneś EQ swoich syntezatorów

Większość syntezatorów ma wbudowane filtry, które zmieniają ich podstawowe brzmienie. Optymalne użycie tych filtrów może zapobiec lub zmniejszyć potrzebę edycji EQ w twoim syntezatorze. Jednak korektory są często używane do radzenia sobie z trzema powszechnymi problemami: maskowaniem częstotliwości, ostrymi rezonansami i nierównowagą tonalną.

Później przyjrzymy się poprawkom tych problemów, ale najpierw zastanów się, jak używać korektorów, przeciągnięć filtrów i filtrów, jeśli potrzebujesz odświeżenia.

Korektory są jednymi z najlepszych narzędzi do udoskonalania brzmienia syntezatora i dodawania klarowności do miksu, ale nie są jedynymi narzędziami do tego. Pamiętaj, że edycje z panoramą mogą skuteczniej rozwiązać problemy z maskowaniem częstotliwości niż edycje EQ. Ponadto dostosowanie suwaków głośności może radykalnie poprawić sposób, w jaki syntezator siedzi w miksie.

Gdy masz pewność, że zrobiłeś wszystko, co możliwe za pomocą tych innych narzędzi, Twoje edycje EQ mogą być bardziej precyzyjne. To nieuchronnie prowadzi do wyników wyższej jakości. Jeśli chcesz ulepszyć brzmienie swojego syntezatora, sprawdź najlepsze darmowe i płatne syntezatory VST dostępne na rynku.

Odejmowanie EQ

Możesz pomyśleć, że wzmacnianie tego, co brzmi dobrze w twoim syntezatorze, zapewnia lepszy dźwięk. Tutaj twoje uszy mogą cię oszukać, ponieważ utożsamiają głośniej z lepszym. Jednak profesjonaliści z branży traktują priorytetowo obcinanie lub odejmowanie EQ, aby wyrzeźbić najlepszy możliwy dźwięk danego instrumentu.

Omówmy niektóre z najlepszych praktyk korekcji subtraktywnej, które będziesz chciał wypróbować na swoich syntezatorach.

Filtr górnoprzepustowy

Prawie wszystkie instrumenty korzystają z zastosowania filtra górnoprzepustowego (dolnoprzepustowego) w celu usunięcia niepotrzebnych niskich częstotliwości. Aktywuj filtr górnoprzepustowy (HPF) i przesuń go w górę tuż przed podstawowym tonem syntezatora. Zrób to, przesuwając HPF w górę, aż zauważalnie wpłynie to na brzmienie twojego syntezatora. Potem cofnij się trochę.

W przypadku linii syntezatora basowego idealna częstotliwość odcięcia HPF może wynosić około 40 Hz lub mniej. Powinno to usunąć wszelkie nadwyżki częstotliwości sub-basowych. Syntezatory ołowiane i syntezatory z wyższymi parametrami szarpanymi lub w tle często korzystają z HPF na poziomie około 100 Hz. Zapobiegnie to niepożądanemu gromadzeniu się niskich częstotliwości w miksie. Jak zawsze, graj ze słuchu.

Usuń błoto

Partie syntezatora, których tony podstawowe mieszczą się w okolicach 200-500 Hz, mogą skorzystać z cięcia filtra parametrycznego (dzwonkowego) w celu usunięcia błota. Błoto lub błoto odnosi się do braku klarowności, który pojawia się z powodu zbyt dużej obecności między około 200-550 Hz. Dzieje się tak często, ponieważ wiele instrumentów emituje ton podstawowy w tym zakresie i zaśmieca go.

Możesz także spróbować przyciąć inne instrumenty z tego zakresu, takie jak gitary, jeśli chcesz, aby Twoja partia syntezatora się wyróżniała. Jeśli jesteś zainteresowany poprawą brzmienia swojej gitary, przyjrzyj się sposobom EQ swoich gitar.

Usuń ostre rezonanse

Dokładne częstotliwości, które powodują niepożądane rezonanse dzwonienia, będą się różnić w zależności od syntezatora. Aby zidentyfikować ostre rezonanse, ustaw filtr dzwonkowy z bardzo wąskim Q i intensywnym wzmocnieniem. Następnie zastosuj przemiatanie filtra (przesuń filtr poziomo w całym spektrum częstotliwości).

W zależności od twojej partii syntezatora, możesz znaleźć dzwoniące rezonanse w niskich, średnich lub wysokich tonach. Zastosuj cięcie chirurgiczne po zidentyfikowaniu problematycznych częstotliwości.

Alternatywnie możesz użyć dynamicznego EQ, aby wyciąć ostre rezonanse tylko wtedy, gdy brzmią. Inną opcją jest zautomatyzowanie filtra EQ, aby działał tylko w określonych momentach. Zaletą tych dwóch metod jest to, że edycje EQ są bardziej skoncentrowane i nie wpływają w sposób ciągły na całą ścieżkę syntezatora.

Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z różnymi typami korektorów i sposobami korzystania z automatyzacji w programie DAW.

Filtr dolnoprzepustowy

Aby usunąć niepotrzebne wysokie częstotliwości z syntezatora basowego, spróbuj umieścić filtr dolnoprzepustowy (LPF) w okolicach 9 kHz. Zmniejszy to szorstkość dźwięku, która może gromadzić się w górnym zakresie częstotliwości.

Spróbuj zrobić to samo z głównymi partiami syntezatora w okolicach 13 kHz. Uważaj, aby nie przesadzić, ponieważ możesz wyssać całe powietrze z brzmienia syntezatora. Kolejną korzyścią z umieszczenia LPF w tym regionie jest to, że pomaga to uniknąć kolizji między twoim syntezatorem a dowolnymi wysokimi kapeluszami.

Z ambientowymi liniami syntezatora, poeksperymentuj z LPF, aby zobaczyć, czy możesz zaostrzyć dźwięk. W niektórych przypadkach może być lepiej bez niego.

Zrób miejsce na swój bęben basowy

Jeden z najczęstszych problemów z maskowaniem częstotliwości występuje między partiami syntezatora basowego a bębnem basowym. Często twój bęben basowy zostanie zagłuszony przez syntezator basowy lub odwrotnie, jeśli pozostanie nietknięty.

Tutaj możesz spróbować przyciąć syntezator basowy wokół podstawowego tonu bębna basowego, aby umożliwić im współistnienie w podobnych obszarach częstotliwości. Możesz także użyć kompresji łańcucha bocznego, dzięki czemu partia syntezatora basowego będzie wyciszać się za każdym razem, gdy zabrzmi bęben basowy.

Aby uzyskać lepszy dźwięk perkusji, naucz się EQ swoich bębnów. Rozważ zastosowanie tych metod, gdy masz wiele instrumentów basowych.

Korektor addytywny i korekcyjny

Teraz przyjrzymy się edycjom EQ, które mogą upiększyć cechy twoich syntezatorów i zrównoważyć ich dźwiękowy kolor i charakter.

Popraw przejrzystość

Aby Twoje partie syntezatora były bardziej widoczne, rozważ zastosowanie parametrycznego wzmocnienia wokół ich tonu podstawowego. W przypadku syntezatorów basowych może to wynosić około 70 Hz, podczas gdy syntezatory prowadzące mogą mieć ton podstawowy około 200–300 Hz. Może to dodać trochę definicji do twoich syntezatorów, ale uważaj, aby nie przesadzić.

Stwórz ciężką lub lekką atmosferę

Partie syntezatora, które generują płynne i eteryczne nastroje, zyskują wyraźne cechy, gdy usunie się ich niskie częstotliwości. Użyj HPF, aby intensywnie odciąć tony niskie (np. około 2–4 kHz), jeśli chcesz uzyskać przewiewny, jasny dźwięk. Zastosuj konserwatywny HPF (np. około 100–300 Hz), aby zachować ciemne i ciężkie wrażenie.

Dodaj jasność i ustal pozycję w miksie

Podbicie filtra z wysokiej półki przy około 5–11 kHz może pomóc dodać jasności i blasku partiom syntezatora. I odwrotnie, cięcie z wysokiej półki w tym obszarze przyciemni dźwięk.

Wzmocnienia i cięcia przy częstotliwości około 12 kHz i wyższej mogą przesuwać partie syntezatora odpowiednio do przodu i do tyłu w miksie. Możesz także spróbować podbić główną partię syntezatora na poziomie około 1–2 kHz, aby przyspieszyć.

Udoskonal swoje brzmienie syntezatora

Po znalezieniu świetnego brzmienia syntezatora nadszedł czas, aby sprawdzić, czy edycja EQ może go jeszcze bardziej ulepszyć. Po pierwsze, użyj filtrów górno- i dolnoprzepustowych, aby odciąć niepotrzebne niskie i wysokie tony. Następnie usuń błoto i ostre rezonanse i spróbuj zrobić miejsce dla każdego instrumentu basowego lub średniotonowego za pomocą subtraktywnych edycji EQ.

Ulepsz klarowność i brzmienie swojego syntezatora za pomocą dodatkowych i korekcyjnych aplikacji EQ, a Twoje syntezatory będą miały większy wpływ niż kiedykolwiek.