Jak obliczyć marżę [+ Margin Calculators]

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę internetową w Shopify, czy te globalne przedsiębiorstwa, które przynoszą duże miliardy dolarów, wszyscy mają jedną wspólną koncepcję: znajomość marży zysku biznesowego.

Możesz dowiedzieć się o kondycji swojej firmy, po prostu patrząc, jak przepływają przez nią pieniądze. Czy jest jakaś nadwyżka pieniędzy? Czy jesteś na progu rentowności? A może tracisz pieniądze z własnej kieszeni na prowadzenie firmy? Aby uzyskać jasną odpowiedź na takie ruchy pieniędzy, musisz nauczyć się obliczać marżę zysku.

Jeśli polegasz na innych przy obliczaniu zysków, możesz mieć problem. Ponieważ ci, na których polegasz, mogą wysysać pieniądze z twojego przedsięwzięcia. Dlatego oprócz prowadzenia działalności biznesowej musisz także być wystarczająco sprytny, aby zrozumieć wskaźniki oceniające wydajność Twojej firmy i możliwości przyszłego rozwoju.

Aby Ci pomóc, przygotowaliśmy ostateczny zasób, który pomoże Ci zrozumieć różne rodzaje kalkulacji zysków i ich formuły. Ponadto wymieniliśmy również kilka zaufanych i niezawodnych narzędzi kalkulatora, których możesz używać w swojej firmie.

Co to jest marża zysku brutto?

Jest to najprostsza forma obliczania rentowności każdej firmy zajmującej się sprzedażą. Ponieważ daje zysk jako dochód dla Twojej firmy, który pozostaje w gotówce. Firmy czerpią marżę zysku brutto po uwzględnieniu kosztów sprzedanych towarów lub usług.

Koszt sprzedanych towarów (COGS) obejmuje różne koszty wejściowe, takie jak produkcja produktu, zarządzanie zapasami, wysyłka do siedziby dealera, wysyłka produktów bezpośrednio do klienta itp.

Podczas obliczania marży zysku brutto poprzez odjęcie KWS od całkowitego dochodu, należy pamiętać, że KWS nie będą obejmować kosztów stałych, podatków, kosztów ogólnych, kosztów jednorazowych i zadłużenia.

Jeśli zaczynasz od zera, możesz użyć następujących formuł krok po kroku, aby znaleźć marżę zysku brutto. Pamiętaj, że potrzebujesz tylko wartości sprzedaży netto i zysku brutto.

Obliczanie przychodów ze sprzedaży

Przychód ze sprzedaży = całkowity dochód wygenerowany ze sprzedaży towarów lub usług z podstawowej linii biznesowej.

Niezbędne jest generowanie dochodu z głównej linii biznesowej. Na przykład, jeśli weźmiesz pod uwagę producenta samochodów, kwota zarobiona na sprzedaży samochodów i akcesoriów zostanie uwzględniona w przychodach. Jeśli jednak zarobią dodatkową kwotę, sprzedając stary sprzęt fabryczny, nie będzie to częścią przychodów ze sprzedaży.

Znalezienie zysku brutto

Zysk brutto = Całkowity przychód ze sprzedaży – koszt surowców – koszt pracy – koszt wysyłki – koszty ogólne fabryki

Obliczanie sprzedaży netto

Sprzedaż netto = Całkowity przychód ze sprzedaży – rabaty – zwroty od sprzedaży – ulgi od sprzedaży

Określanie marży zysku brutto

Marża zysku brutto w % = (zysk brutto / sprzedaż netto) x 100

Jaki jest margines zysku operacyjnego?

Jak mogłeś zauważyć z powyższego, marża zysku liczy się tylko dla wydatków związanych z produktami/usługami, kosztów wysyłki, zniżek dla dealerów itp. Jednak tracisz również pieniądze na utrzymywanie infrastruktury biznesowej. Nazywa się to kosztem operacji biznesowych.

Tak więc, jeśli chcesz uwzględnić te wydatki w marży zysku, obliczenia stają się nieco skomplikowane. Musisz dokładnie uwzględnić koszty administracyjne, operacyjne, sprzedaży i marketingu, bieżące wydatki i koszty ogólne.

Dodatkowo musisz również uwzględnić amortyzację wartości aktywów Twojej firmy. Przy obliczaniu marży operacyjnej należy wykluczyć z formuły koszty nieoperacyjne. Są to podatki i długi, które nie mają bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą.

Obliczenie tego rodzaju marży zysku wymaga kilku informacji, takich jak KWS, przychody, koszty operacyjne itp. Oto przewodnik krok po kroku dotyczący obliczania marży zysku operacyjnego:

Określ wartość COGS

Każda branża stosuje podobną formułę, aby obliczyć wartość KWS. Jednak głowy wydatków różnią się w zależności od branży.

KWS = Początkowy inwentarz produktów + zakupy lub zakupy – końcowy inwentarz towarów

Obliczanie marży zysku operacyjnego

Marża zysku operacyjnego w %= {(przychody ze sprzedaży + KWS – koszty operacyjne – koszty sprzedaży) / przychód} x 100

Co to jest marża zysku netto?

Kiedy ktoś pyta o marżę firmy, zawsze jest to marża zysku netto. Jest to najbardziej znaczące i praktyczne obliczenie rzeczywistej marży zysku każdej firmy. Podobnie jest to najbardziej kompleksowa i złożona metoda kalkulacji rentowności.

Wskazuje łączne zarobki pozostałe na koncie Twojej firmy po uwzględnieniu wszystkich strumieni dochodów. Oprócz dochodu uwzględnia również wszystkie płatności dokonane na rzecz operacji biznesowych, KWS oraz sprzedaży i marketingu.

Co więcej, nie można dokładnie obliczyć zdolności firmy do przekształcania przychodów w zyski, dopóki przy obliczaniu marży zysku nie uwzględnisz również następujących elementów:

  • Wszystkie jednorazowe wpłaty na konto Twojej firmy
  • Wszystkie inne dochody, takie jak odsetki od depozytów, obligacji i wynajmu aktywów
  • Wszystkie pobrane podatki od towarów i usług (GST) lub podatku od wartości dodanej (VAT)
  • Całe zadłużenie, które masz na rynku, związane z Twoją działalnością biznesową

Obliczenie tej wartości wymaga tylko kwoty zysku netto i przychodów. Masz już wielkość przychodów z poprzednich obliczeń.

Obliczanie zysku netto

Zysk netto firmy = Przychody – amortyzacja aktywów – KWS – koszty odsetek od długów – amortyzacja – zapłacone podatki – inne wydatki

Obliczanie marży zysku netto

Marża zysku netto w % = (wartość zysku netto / przychód) x 100

Dlaczego marża zysku brutto jest najprostszą formą przedstawiania zysku?

Obliczenie marży zysku brutto uwzględnia wszystkie bezpośrednie dane dotyczące przychodów i kosztów. Nie obejmuje żadnych kosztów pośrednich ani dochodów związanych z Twoją działalnością. Dlatego ta wartość jest łatwo dostępna do analizy i oceny kondycji Twojej firmy.

Do szybkiej analizy trendów większość ekspertów wykorzystuje tę wartość, aby uzyskać informacyjną perspektywę postępowania biznesowego. Ponieważ wszystkie wartości marży zysku brutto są bezpośrednie, jeśli wartość ta rośnie w czasie, Twoja firma jest rentowna.

Wręcz przeciwnie, jeśli marża zysku brutto spada powoli, oznacza to, że Twoja firma nie generuje już dochodów, ponieważ wydaje pieniądze na prowadzenie organizacji. Musisz skoncentrować się na praktykach sprzedaży, działaniach zakupowych, wykorzystaniu surowców i wykorzystaniu siły roboczej.

Procent marży brutto pozwala również zoptymalizować działalność, dzięki czemu możesz osiągnąć maksymalny zysk.

Na przykład możesz przeanalizować kilka lat tej wartości, aby dowiedzieć się, czy oferujesz produkty lub usługi po niższych kosztach niż konkurencja. Wskazuje również, czy koszty sprzedaży są wyższe niż oczekiwano. Następnie można obniżyć koszty i nieznacznie zwiększyć koszty produktu/usługi, aby zwiększyć dochód netto.

Dodatkowo, gdy inwestorzy oceniają Twoją firmę, aby kupić w niej udziały, patrzą również na wartość procentową zysku brutto. Używają go, aby dowiedzieć się, czy Twoja firma jest w stanie zamienić przychody na zysk.

Do tej pory poznałeś podstawowe koncepcje różnych sposobów obliczania zysku przez firmę. Teraz nadszedł czas, aby odkryć zaawansowane narzędzia, które pomogą Ci zautomatyzować te obliczenia:

Kalkulator marży zysku Shopify

Shopify jest jedną z wiodących platform eCommerce dla milionów firm na całym świecie. Oprócz pomagania przedsiębiorcom internetowym w zakładaniu sklepów lub punktów usługowych oferuje również przydatne narzędzia biznesowe i bazy wiedzy. Jednym z takich narzędzi jest system obliczania marży zysku dostępny online.

Narzędzie to po prostu aplikacja internetowa, do której można uzyskać dostęp z dowolnego urządzenia komputerowego, które obsługuje przeglądarki internetowe, takie jak Google Chrome, Mozilla, Edge itp. Witryna Shopify jest oparta na responsywnym protokole projektowania stron internetowych, dlatego działa również na urządzeniach z małym ekranem, takich jak smartfony lub tablety.

Jeśli jesteś osobą, która nie jest w stanie określić, jak wycenić swoje produkty w sklepach eCommerce lub offline, to jest to właściwe narzędzie dla Ciebie. Kalkulator marży zysku Shopify pomoże Ci dokładnie określić ceny sprzedaży Twoich towarów/usług. Dzięki temu będziesz mógł sprzedawać swoje produkty we właściwej cenie, uszczęśliwiać swoich klientów, a także zarabiać.

Interfejs użytkownika (UI) kalkulatora jest dość prosty. Ma przede wszystkim dwie sekcje. Górna sekcja zajmuje się wprowadzaniem danych, a dolna wyświetla wyniki.

Na przykład musisz wpisać koszt przedmiotu ($) i narzut (%), gdy chcesz określić cenę sprzedaży produktu. Koszt przedmiotu ($) powinien być prosty, ponieważ znasz koszt produkcji. Jednak znacznik (%) może wydawać się trudny, ale tak nie jest. Marża to po prostu procent zysku, który chcesz uzyskać z każdej sprzedaży przedmiotu.

Kalkulator zysków TimeCamp

TimeCamp to renomowane rozwiązanie do śledzenia czasu dla freelancerów, przedsiębiorców indywidualnych i małych i średnich firm. Jeśli już korzystasz z jego usług i nie chcesz przenosić uwagi na inne oprogramowanie, aby dowiedzieć się, jaki jest uzasadniony koszt Twoich usług lub produktów, możesz skorzystać z jego kalkulatora marży.

Jeśli nie jesteś w tym ekosystemie oprogramowania, ale nadal potrzebujesz niezawodnego rozwiązania do obliczania zysków i przychodów z kosztów i marży, możesz użyć tego narzędzia za darmo. Podobnie jak kalkulator Shopify, ten również opiera się na chmurze i jest dostępny z dowolnego urządzenia ze zaktualizowaną przeglądarką internetową.

Aby efektywnie korzystać z tego narzędzia, musisz znać koszt towarów i usług. Musisz także określić marżę, którą będziesz musiał wprowadzić do aplikacji kalkulatora. Rozważmy, że sprzedajesz myszy do gier online. Jeśli wyprodukowanie i dostarczenie myszy do gier do klienta kosztuje 100 USD, należy wpisać 100 w polu Koszt.

Teraz, jeśli chcesz uzyskać 20% zysku ze sprzedaży przedmiotu, wpisz 20 w polu Margin. Jak tylko dokonasz obu danych wejściowych, otrzymasz wyniki.

W tym scenariuszu przychód wynosi 120 USD, a Twój zysk ze sprzedaży wynosi 20 USD. Za pomocą danych tego narzędzia można również obliczyć marżę zysku brutto, marżę zysku netto i marżę zysku operacyjnego.

Kalkulator marży zysku netto według formuł finansowych

Formuły finansowe jest popularnym miejscem dla profesjonalistów zajmujących się finansami, bankowością, giełdą, finansami przedsiębiorstw i obrotem papierami wartościowymi dla łatwych w użyciu kalkulatorów. Ponadto z tych narzędzi można korzystać bezpłatnie bez subskrypcji lub płatności z góry. Jeśli więc chcesz wiedzieć, jak obliczyć marżę zysku netto dla swojej firmy, możesz skorzystać z jednego z jego kalkulatorów.

Kiedy podzielisz dochód netto firmy z całkowitymi przychodami lub sprzedażą produktów/usług, otrzymasz marżę zysku netto. Zostało to szczegółowo omówione wcześniej w tym artykule. Otrzymana wartość jest zawsze wyrażona w procentach. To jest prosta formuła tego kalkulatora online.

Wartości dochodu netto i sprzedaży/przychodów wprowadza się w interfejsie narzędzia. Następnie kalkulator automatycznie pokazuje marżę zysku netto w formie procentowej. Pokazuje również wzór poniżej interfejsu obliczeniowego.

Kalkulator marży GIGAcalculator

Kalkulator depozytu zabezpieczającego od GIGAkalkulator to kolejne popularne narzędzie używane przez firmy do określania marży zysku firmy. Narzędzie jest nieco inne, ponieważ oblicza wiele rodzajów marż w jednym interfejsie użytkownika. Wszystko, co musisz zrobić, to wprowadzić dowolne dwie wartości z Kosztu, Przychodu, Zysku i Marży, aby obliczyć pozostałe dwie wartości.

Poniżej przedstawiono niektóre definicje i zmienne używane w tym narzędziu. Nie rób tego, aby efektywnie korzystać z narzędzia:

  • Koszt: całkowity koszt dostarczenia towaru lub świadczenia usługi
  • Przychody: wartość brutto przychodów operacyjnych lub przychodów uzyskanych ze sprzedaży
  • Zysk: zwrot ze sprzedaży minus koszt z całkowitego przychodu
  • Marża: to procent zysku, który zatrzymujesz ze sprzedaży

Oto lista danych wejściowych i odpowiadających im wyników obliczeniowych z narzędzia:

  • Wprowadzenie kosztu i dochodu netto/brutto da zysk, marżę i marżę
  • Zysk brutto/netto i koszt jako dane wejściowe zapewnią marżę, przychód i marżę zysku
  • Wpisz marżę zysku i koszt, aby uzyskać narzut, zysk i przychody

Ostatnie słowa

Wiedza o tym, jak obliczyć marżę zysku, bardzo pomoże Ci na dłuższą metę w zarządzaniu firmą i czerpaniu z niej zysków. Znając marżę zysku, możesz efektywnie planować wydatki biznesowe, wydatki kapitałowe, zatrudniać nowych pracowników, kupować nowe zasoby biurowe i tak dalej.

Co więcej, za każdym razem, gdy masz do czynienia z inwestorami biznesowymi, interesariuszami lub dużymi podmiotami, które chcą kupić Twoją firmę, musisz dokładnie przedstawić marżę biznesową ponad wszystkie inne elementy.

Przeszliśmy przez proste omówienie różnych rodzajów marż zysku i ich obliczeń. Omówiliśmy również kilka narzędzi, które mogą bezbłędnie obliczać marżę zysku. Od tego momentu możesz przejść do następnego kroku, powiększać bazę klientów i szczęśliwą sprzedaż!

Oto kolejny artykuł, który pomoże Ci zarządzać firmą za pomocą platform typu „wszystko w jednym”.