Jak przetestować kamerę internetową i mikrofon przed spotkaniem (Windows)

Testowanie mikrofonu i kamery internetowej przed spotkaniem online może pomóc w zidentyfikowaniu potencjalnych problemów, zanim staną się stratą czasu lub kłopotliwe. Oto jak sprawdzić, czy mikrofon i kamera internetowa są skonfigurowane i działają poprawnie w systemie Windows 11.

1. Przetestuj kamerę internetową przed spotkaniem

Istnieją dwa rodzaje kamer internetowych: wbudowane i zewnętrzne. Jeśli Twój komputer jest wyposażony w zintegrowaną kamerę internetową, użyj aplikacji Aparat, aby ją przetestować — wpisz „aparat” w wyszukiwarce systemu Windows, aby otworzyć tę aplikację. Wiesz, że Twoja kamera internetowa jest optymalnie skonfigurowana, jeśli otrzymujesz wysokiej jakości nagrania bez żadnych błędów. Pamiętaj, aby zdjąć wszelkie osłony kamer internetowych!

Do zewnętrznych kamer internetowych często dołączone jest dedykowane oprogramowanie do zarządzania ich pracą. Spróbuj otworzyć oficjalną aplikację i zobaczyć, jak dobra jest grafika. Ta kontrola przed spotkaniem może pomóc Ci potwierdzić, że zewnętrzna kamera internetowa jest podłączona i działa.

2. Przetestuj mikrofon, którego planujesz używać

Jeśli korzystasz z mikrofonu zewnętrznego, podłącz go do swojego urządzenia i rozpocznij test w następujący sposób:

  • Kliknij prawym przyciskiem myszy przycisk Start i wybierz Ustawienia.
  • Wybierz System > Dźwięk.
  • W sekcji Wejście wybierz mikrofon, którego chcesz używać (jeśli masz podłączonych więcej niż jeden) i otwórz jego ustawienia.
  • Upewnij się, że suwak głośności wejściowej nie jest ustawiony zbyt nisko.
  • Kliknij Rozpocznij test.
  • Mów krótko do mikrofonu i kliknij przycisk Zatrzymaj test.
  • Obok przycisku Rozpocznij test zobaczysz wynik jako procent całkowitej objętości. Liczba powyżej 75 jest idealna, ale nie powinna być niższa niż 50. Coś może być nie tak, jeśli wartość procentowa jest niższa lub jeśli mikrofon nie odbiera wyraźnie Twojego głosu. W takim przypadku rozwiąż problem z mikrofonem i przetestuj go ponownie. Upewnij się, że nie masz włączonych żadnych przycisków wyciszania na mikrofonie.

    3. Wybierz najlepszy mikrofon jako domyślny

    Możesz pominąć ten krok, jeśli wbudowany mikrofon urządzenia to jedyna dostępna opcja wprowadzania głosu. Jeśli jednak chcesz używać mikrofonu o lepszej wierności, mądrze jest ustawić go jako urządzenie domyślne. Aby zmienić domyślny mikrofon, wykonaj następujące kroki:

  • Otwórz ustawienia.
  • Przejdź do System > Dźwięk.
  • Przewiń do ustawień zaawansowanych i kliknij Więcej ustawień dźwięku.
  • Wybierz zakładkę Nagrywanie.
  • Znajdź urządzenie mikrofonowe, które chcesz ustawić jako domyślne, kliknij je prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Ustaw jako urządzenie domyślne.
  • 4. Ustaw preferowaną kamerę internetową jako domyślną

    W przeciwieństwie do mikrofonów nie można bezpośrednio wybrać kamery jako domyślnej. Zamiast tego musisz wyłączyć każdą kamerę inną niż ta, której zamierzasz używać. Oto jak to zrobić:

  • Kliknij prawym przyciskiem myszy przycisk Start i wybierz Ustawienia.
  • Wybierz kartę Bluetooth i urządzenia po lewej stronie i przejdź do opcji Aparaty w prawym panelu. Tutaj możesz zobaczyć wszystkie podłączone kamery.
  • Otwórz ustawienia urządzenia, które chcesz wyłączyć.
  • Kliknij przycisk Wyłącz i opcję Tak, aby potwierdzić zmianę.
  • Powtórz ten proces dla wszystkich pozostałych kamer, które chcesz wyłączyć. Po wyłączeniu wszystkich innych kamer system Windows użyje jedynego włączonego urządzenia jako kamery głównej.

    5. Sprawdź uprawnienia mikrofonu i kamery

    Aplikacja do wideokonferencji, której chcesz używać do spotkań online, musi mieć uprawnienia dostępu do kamery i mikrofonu. Jeśli dostęp aplikacji do tych urządzeń zostanie zablokowany, system Windows nie pozwoli aplikacji z nich korzystać. Aby zezwolić aplikacji na dostęp do domyślnej kamery, wykonaj następujące kroki:

  • Otwórz ustawienia.
  • Wybierz Prywatność i bezpieczeństwo na pasku bocznym.
  • Przewiń stronę w dół, aż zobaczysz sekcję Uprawnienia aplikacji.
  • Kliknij opcję Aparat.
  • Upewnij się, że przełączniki obok opcji Dostęp do aparatu i Zezwalaj aplikacjom na dostęp do aparatu są włączone. Jeśli nie, włącz je.
  • Sprawdź także, czy przełącznik obok aplikacji, której zamierzasz używać do wideokonferencji, jest włączony.
  • Aby upewnić się, że aplikacja, której chcesz używać, ma dostęp do domyślnego mikrofonu, wybierz Ustawienia > Prywatność i bezpieczeństwo > Mikrofon. Następnie włącz przełączniki obok opcji Dostęp do mikrofonu, Zezwalaj aplikacjom na dostęp do mikrofonu oraz aplikacji, której chcesz używać podczas spotkań online.

    6. Wyłącz wyłączną kontrolę nad swoim mikrofonem

    Pole wyboru Tryb wyłączności umożliwia programowi pełną kontrolę nad urządzeniem audio. Gdy tak się stanie, urządzenie audio stanie się niedostępne dla innych aplikacji. Włączenie tej funkcji w większości przypadków prowadzi do problemów z dźwiękiem, dlatego zalecamy wyłączenie tej funkcji przed rozpoczęciem spotkania. Oto jak:

  • Otwórz ustawienia.
  • Przejdź do opcji System > Dźwięk.
  • Kliknij Więcej ustawień dźwięku.
  • Kliknij prawym przyciskiem myszy domyślne urządzenie mikrofonowe i wybierz Właściwości.
  • Wybierz kartę Zaawansowane.
  • Odznacz pole Zezwalaj aplikacjom na przejęcie wyłącznej kontroli nad tym urządzeniem.
  • 7. Wyłącz wyciszenie mikrofonu i kamery w aplikacji do wideokonferencji

    Większość aplikacji do wideokonferencji po uruchomieniu wyświetla monit o wyłączenie wyciszenia mikrofonu i kamery internetowej (jeśli są wyciszone). Mimo to sprawdź dokładnie, czy w aplikacji do wideokonferencji nie wyciszyłeś mikrofonu i czy kamera nie jest zablokowana. Musisz także upewnić się, że w ustawieniach aplikacji wybrano domyślny mikrofon i kamerę.

    Proces sprawdzania różni się w zależności od aplikacji. Jeśli go nie znasz, poszukaj instrukcji w witrynie internetowej twórcy aplikacji.

    Wadliwy lub niepoprawnie skonfigurowany mikrofon lub kamera może łatwo zrujnować krytyczną wideokonferencję. Wykonaj powyższe kroki, aby przed rozpoczęciem spotkania upewnić się, że mikrofon i dźwięk są prawidłowo skonfigurowane oraz że nie występują żadne problemy ze sprzętem.