Upływ czasu jest przeciwieństwem zwolnionego tempa: zamiast spowalniać szybko poruszające się czynności, przyspieszają one te powolne. Są idealne do przedstawiania ruchu chmur, tłumów, ruchu ulicznego i tym podobnych. Możesz nawet użyć ich do pokazania wolno poruszających się rzeczy, takich jak kwitnące kwiaty.
Wspaniałą rzeczą w poklatkach jest to, że fotografowie mogą je bardzo łatwo stworzyć. Każda klatka to pojedynczy nieruchomy obraz. Rzućmy okiem na podstawy samodzielnego fotografowania.
Zanim zaczniesz
Chociaż możliwe jest nagrywanie poklatkowe za pomocą iPhone’a, w tym artykule przyjrzymy się używaniu lustrzanek cyfrowych lub aparatów bezlusterkowych, które zapewniają największą kontrolę.
Oprócz aparatu potrzebujesz statywu, aby wszystko było zablokowane w tej samej pozycji. Potrzebujesz także interwałometru, aby móc robić zdjęcia w tym samym odstępie czasu. Niektóre aparaty mają wbudowany interwałometr, ale jeśli go nie masz, każdy przyzwoity zdalny spust migawki zadziała.
Ostatnią rzeczą, którą musisz zrobić przed rozpoczęciem, jest ustalenie, ile zdjęć potrzebujesz. Kalkulatory mogą pomóc, ale warto samodzielnie obliczyć. Trzy standardowe szybkości odtwarzania wideo to 24 klatki na sekundę (fps), 25 fps i 30 fps. W przypadku filmów online zalecałbym ustawienie 30 fps, ale każda prędkość wystarczy; tylko trochę zmienia matematykę.
Popracujmy z 30 fps dla tego artykułu; oznacza to, że potrzebujemy 30 nieruchomych obrazów na każdą sekundę końcowego filmu. Jeśli chcemy zrobić krótki, 15-sekundowy film poklatkowy, potrzebujemy 450 zdjęć (15 × 30 = 450).
Teraz, gdy wiemy, że mamy 450 klatek do zabawy, czas ustalić, jaki powinien być odstęp między każdą z nich. Załóżmy, że próbujemy sfotografować słońce zachodzące przez ponad 30 minut. Trzydzieści minut to 1800 sekund, więc jeśli robimy zdjęcie co 4 sekundy (1800/450 = 4), skompresujemy pół godziny do 15 sekund przy 30 klatkach na sekundę. Proste!
W przypadku upływu czasu przeprowadź ten sam proces i oblicz, jaki interwał potrzebujesz. W większości przypadków będziesz potrzebować czegoś od 1 do 20 sekund – strzelanie do wszystkiego, co trwa dłużej, zajmie wieki, a wszystko zostanie znacznie przyspieszone.
Fotografowanie w trybie poklatkowym
Wykadruj ujęcie i zablokuj aparat na statywie. Zrób kilka zdjęć próbnych, aby uzyskać właściwą ekspozycję. Po ustaleniu, jakich ustawień chcesz użyć, ustaw aparat na tryb ręczny i wybierz je.
Podobnie, poświęć kilka chwil na ustawienie ostrości, a następnie przełącz obiektyw na ręczne ustawianie ostrości. Nie chcesz, aby coś zmieniało się między ujęciami.
Ustaw interwał i, jeśli to możliwe, liczbę zdjęć za pomocą interwałometru. Każde urządzenie jest inne, więc nie mogę tutaj podać szczegółowych instrukcji; jeśli masz trudności, zapoznaj się z instrukcją.
Musisz także zdecydować, czy chcesz robić zdjęcia w formacie RAW czy JPEG. Jeśli robisz tylko kilkaset klatek, polecam RAW. Jeśli kręcisz kilka tysięcy, możesz rozważyć JPEG.
Gdy wszystko będzie gotowe, naciśnij spust migawki na interwałometrze i cofnij się. Twój aparat powinien teraz spędzać następne zdjęcie podczas robienia zdjęcia co kilka sekund.
Przygotowanie ramek
Po wykonaniu wszystkich ujęć nadszedł czas, aby połączyć je w rzeczywisty film poklatkowy. Jeśli znasz edytor wideo, taki jak Adobe Premiere, śmiało i użyj go. Dla fotografów najprostszą opcją jest jednak użycie Adobe Lightroom.
Zaimportuj wszystkie zdjęcia – z wyjątkiem zdjęć próbnych – do Lightroom. Przejdź przez nie i upewnij się, że wszystko wygląda dobrze i że nie brakuje żadnych ujęć.
Po upewnieniu się, że wszystko jest w porządku, przejdź do modułu Develop i wybierz pierwszy obraz. Wprowadź dowolne zmiany. Jedną rzeczą, którą poleciłbym zrobić, jest zmiana kadrowania na 16:9; to tradycyjny format obrazu szerokoekranowego.
Następnie przejdź do Edycja > Zaznacz wszystko, a następnie Ustawienia > Ustawienia synchronizacji. Upewnij się, że wszystko jest zaznaczone i kliknij „Synchronizuj”.
Spowoduje to zastosowanie tych samych edycji do wszystkich ramek, więc nie musisz przechodzić i robić wszystkiego indywidualnie.
Tworzenie wideo
Gdy wszystkie klatki są gotowe do użycia, czas na stworzenie filmu poklatkowego. Zrobimy to z plikiem bardzo przydatnym szablonem pokazu slajdów Lightroom od Seana McCormacka. Ta wersja szablonu eksportuje wideo tylko przy 29,97 fps; Sean ma również starsze ustawienia wstępne, które robią 24, 25 i 30 fps, ale możesz zobaczyć pewne artefakty, jeśli ich użyjesz.
Pobierz ustawienie wstępne ze strony Seana i dodaj je do folderu szablonów pokazu slajdów Lightroom. Aby uzyskać pełne instrukcje, jak to zrobić, zapoznaj się z naszym przewodnikiem po dodawaniu ustawień wstępnych do Lightroom. Prostą opcją jest przejście do modułu pokazu slajdów, kliknięcie prawym przyciskiem myszy przeglądarki szablonów, wybranie „Importuj”, a następnie przejście do pobranego pliku szablonu.
Po dodaniu szablonu przejdź do modułu pokazu slajdów. Wybierz go w przeglądarce szablonów.
Następnie w lewym dolnym rogu ekranu kliknij „Eksportuj wideo”.
Nazwij swój film poklatkowy i wybierz 1080p lub 720p z listy rozwijanej „Ustawienia wstępne wideo”. Kliknij „Eksportuj”, a film poklatkowy zostanie zapisany.
Sprawdź to i upewnij się, że wszystko wygląda dobrze. Gratulacje! Właśnie wykonałeś swój pierwszy podstawowy film poklatkowy.
Kilka kwestii do rozważenia
Popularność i złożoność upływów czasu rośnie. Powyżej przyjrzeliśmy się tworzeniu bardzo prostego filmu poklatkowego. Istnieje wiele sposobów na pójście dalej.
Aparaty nie są doskonałe. Nie robią tego samego zdjęcia za każdym naciśnięciem przycisku migawki. Często występują drobne różnice. Jeśli w Twoim poklatkowym ujęciu występuje niewielkie migotanie, prawie na pewno pochodzi to z tego. Jeśli chcesz mieć większą kontrolę i sposób na wyrównanie różnic, sprawdź LRTimelapse – za około 120 dolarów jest to drogie, ale jest to najlepsze dostępne narzędzie do robienia przerw w czasie.
Możesz również wykazać się kreatywnością podczas robienia zdjęć. Bardziej zaawansowane interwałometry pozwalają zmieniać czas otwarcia migawki między klatkami (często nazywanym rampowaniem żarówki lub „bramping”), dzięki czemu można przechodzić między dniem a nocą lub innymi sytuacjami, w których zmienia się poziom światła. Możesz także użyć zmotoryzowanych głowic do statywów, aby dodać ruch do swoich ujęć.
Jeśli poważnie myślisz o upływach czasu, warto również nauczyć się edycji wideo. W ten sposób będziesz mógł lepiej łączyć różne ujęcia, dodawać muzykę i tworzyć ciekawsze filmy.
Upływ czasu znajduje się na przecięciu fotografii i wideografii. Fajnie się nimi bawić, chociaż może być czasochłonne. Teraz znasz podstawy.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.