Jak uniemożliwić kierowanym reklamom Google Chrome korzystanie z historii przeglądarki

Przeglądarka Google Chrome znana jest z gromadzenia danych – od Twojej lokalizacji po historię przeglądania – w celach personalizacji. Jednak Google planuje używać tego ostatniego również do reklam ukierunkowanych. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak Google dostosowuje reklamy na podstawie Twoich zainteresowań i historii?

Twoja historia przeglądania to kopalnia złota, z której mogą skorzystać reklamodawcy. Ale nie musisz pozwalać im dostać się do tego. Jeśli niepokoisz się, w jaki sposób przeglądarka Google Chrome będzie wykorzystywać Twoją historię przeglądania do tworzenia ukierunkowanych reklam, oto sposób, jak odzyskać kontrolę.

Jak zatrzymać Google Chrome korzystanie z historii przeglądania w reklamach

W lipcu 2023 r. firma Google zaczęła udostępniać nowy interfejs Topics API w ramach wersji przeglądarki Chrome 115, jak wyjaśniono na stronie Blog programistów Chrome. API pozwala przeglądarkom udostępniać informacje o zainteresowaniach użytkownika stronom trzecim, zachowując przy tym jego prywatność. Platformą reklamową jest Piaskownica prywatności.

Źródło obrazu: Krwawiący komputer

Interfejs API ma na celu zastąpienie plików cookie stron trzecich, które śledzą Twoje informacje. Jeśli niepokoi Cię myśl, że osoby trzecie mogą uzyskać informacje o Twoich zainteresowaniach, istnieje sposób, aby uniemożliwić im śledzenie Ciebie.

Użytkownicy zobaczą alert z krótkim opisem funkcji reklamy. Oferuje dwa przyciski opcji: Rozumiem i Ustawienia. Może się okazać, że jest już włączona, niezależnie od tego, który przycisk klikniesz.

W przeglądarce Chrome kliknij menu Więcej (trzy pionowe kropki) w prawym górnym rogu przeglądarki i kliknij Ustawienia u dołu. Następnie kliknij Prywatność i bezpieczeństwo na karcie po lewej stronie, a następnie kliknij sekcję Prywatność reklam.

Możesz też skopiować i wkleić „chrome://settings/adPrivacy” w pasku adresu i nacisnąć Enter, aby zostać przekierowanym na stronę prywatności reklam.

Tutaj zobaczysz trzy kategorie:

  • Tematy reklam: zakłada Twoje zainteresowania na podstawie historii przeglądania. Są one generowane podczas odwiedzania witryn internetowych, a jeśli odwiedzisz witryny z określoną kategorią lub tematem, Google połączy Cię z witrynami pasującymi do tych zainteresowań. Przeglądarka będzie usuwać stare zainteresowania co miesiąc i kontynuować, dopóki ich nie usuniesz.
  • Reklamy sugerowane przez witrynę: sugeruje reklamy na podstawie odwiedzanych witryn. Odwiedzając strony internetowe, reklamodawca może poprosić o Twoją grupę zainteresowań w celu wyświetlenia sugerowanej reklamy. Na przykład po odwiedzeniu witryny sprzedaży detalicznej możesz zobaczyć reklamy powiązane z tą witryną.
  • Pomiar reklam: udostępnia dane witrynom w celu pomiaru skuteczności ich reklam. Uwzględniane dane obejmują czas wyświetlenia reklamy, to, czy została wyświetlona lub kliknięta, oraz sposób jej wyświetlenia. Google twierdzi, że te dane są regularnie usuwane z Twojego urządzenia i przechowywane w tajemnicy.

Możesz kliknąć każdą opcję i kliknąć przełącznik, aby włączyć lub wyłączyć opcję, a także podkategorie. Na przykład blokowanie działalności biznesowej i przemysłowej sprawi, że gry komputerowe i wideo będą nadal aktywne.

Ta metoda nie jest jednak niezawodna, ponieważ niektóre witryny mogą używać plików cookie i innych narzędzi do gromadzenia informacji. Google twierdzi, że Topics API jest bezpieczniejszą alternatywą, ponieważ uniemożliwia identyfikację użytkowników na podstawie historii przeglądania udostępnionej osobom trzecim.

Przeglądarka twierdzi również, że w czwartym kwartale 2023 r. przetestuje tę funkcję w trybie testowania z możliwością wyrażenia zgody. W pierwszym kwartale 2024 r. Google wycofuje pliki cookie stron trzecich w przypadku 1% użytkowników, a wszyscy użytkownicy otrzymają zmianę do trzeci kwartał.

Trzymaj ukierunkowane reklamy z dala od historii przeglądarki

Google Chrome wykorzystuje Twoją historię przeglądania do tworzenia ukierunkowanych reklam. Na szczęście użytkownicy mają wybór, czy mogą, czy nie. Zapewnienie użytkownikom kontroli nad historią przeglądania i innymi formami danych ma istotne znaczenie dla autonomii w Internecie w miarę trwania walki o prywatność w Internecie.

Ale czy to wystarczy, aby przekonać Cię do zmiany przeglądarki? Jeśli myśl o tym, że reklamodawcy będą korzystać z Twojej historii przeglądania, nadal Cię niepokoi, najlepszym rozwiązaniem może być wybór przeglądarki dbającej o prywatność, takiej jak DuckDuckGo i Brave.