Najważniejsze funkcje filtrowania wiadomości e-mail
Mechanizmy filtrowania w Gmailu stanowią skuteczne narzędzie do zarządzania i organizacji skrzynki odbiorczej. Pozwalają one na automatyczne przypisywanie etykiet, oznaczanie wiadomości jako przeczytane lub usuwanie niepotrzebnych maili.
- Filtry możesz tworzyć bezpośrednio z paska wyszukiwania, z poziomu wybranej wiadomości e-mail, lub korzystając z menu Ustawień. Umożliwia to precyzyjne zdefiniowanie kryteriów, a następnie automatyczne wykonywanie określonych akcji na przychodzących wiadomościach.
- Modyfikację oraz usunięcie filtrów znajdziesz w ustawieniach Gmaila, w zakładce „Filtry i zablokowane adresy”. Dzięki temu zachowasz pełną kontrolę nad porządkiem w swojej skrzynce.
Filtry Gmaila, zgodnie z sugestią nazwy, pomagają utrzymać porządek w korespondencji, poprzez automatyczne kierowanie wiadomości do odpowiednich miejsc. Poniżej przedstawiamy instrukcję, jak tworzyć, modyfikować i zarządzać filtrami w Gmailu.
Tworzenie filtrów w Gmailu
W celu utworzenia filtrów w Gmailu konieczne jest skorzystanie z komputera. Obecnie, filtry nie mogą być generowane za pośrednictwem aplikacji mobilnej Gmail, dostępnej na systemy iOS oraz Android.
Istnieje kilka metod tworzenia filtrów w Gmailu, lecz najbardziej intuicyjna jest ta z użyciem paska wyszukiwania. W górnej części skrzynki odbiorczej znajdź ikonę suwaka, podpisanej jako „Pokaż opcje wyszukiwania”.
Dodatkowo, filtr można utworzyć bezpośrednio z wybranej wiadomości e-mail, znajdującej się w skrzynce odbiorczej. W tym celu:
- Otwórz wiadomość, która posłuży jako wzór dla twoich kryteriów.
- Kliknij opcję „Więcej”, która znajduje się obok danych nadawcy.
- Z wyświetlonego menu wybierz „Filtruj wiadomości tego typu”.
- Pojawi się okno „Opcje wyszukiwania”, w którym pole „Od” zostanie automatycznie wypełnione adresem nadawcy. Ta metoda jest szczególnie przydatna w przypadku otrzymywania wielu wiadomości od tego samego nadawcy.
- Po zdefiniowaniu kryteriów filtrowania, w oknie opcji wyszukiwania, kliknij opcję „Utwórz filtr”, znajdującą się obok przycisku „Szukaj”.
- Po odebraniu wiadomości spełniającej zdefiniowane kryteria, wyświetli się lista możliwych automatycznych akcji do wykonania.
Na liście znajdziesz takie opcje jak: archiwizowanie wiadomości, oznaczanie jej jako przeczytanej, dodawanie gwiazdki, usuwanie, oznaczanie jako ważną (lub nie) oraz przypisywanie etykiety lub kategorii. Możesz również zastosować filtr do istniejących wiadomości w skrzynce, które spełniają te same kryteria.
Szczegółowe informacje na temat definiowania kryteriów filtrów znajdziesz w artykułu Google Workspace.
Praktyczne przykłady filtrów Gmail
Przeanalizujmy przykłady filtrów, które mogą znacząco ułatwić zarządzanie pocztą e-mail.
1. Filtrowanie wiadomości na podstawie słów kluczowych
Załóżmy, że chcesz zablokować wszystkie wiadomości zawierające frazę „inwestycja” od konkretnego nadawcy. Poniżej znajdziesz kolejne kroki:
- Otwórz okno „Opcje wyszukiwania”.
- Wprowadź adres nadawcy (możesz pominąć ten krok, aby zablokować wszystkich nadawców).
- W polu „Zawiera słowa” wpisz frazę „inwestycja”.
- Jeśli chcesz filtrować wiadomości na podstawie kilku słów, użyj operatora „LUB”, aby je rozdzielić. W takim przypadku Gmail znajdzie wiadomości, które zawierają przynajmniej jedno ze wskazanych słów. Jeśli natomiast chcesz, aby wiadomość zawierała wszystkie słowa, możesz połączyć je spacjami lub użyć operatora „AND”.
- Możesz kliknąć „Szukaj”, aby przejrzeć wszystkie wiadomości spełniające kryteria.
- Po zakończeniu, kliknij „Utwórz filtr” i zaznacz pole obok opcji „Usuń”, aby wszystkie wiadomości, które spełnią kryteria, były automatycznie przenoszone do kosza. Alternatywnie, wybierz opcję „Pomiń skrzynkę odbiorczą”, jeśli chcesz je zarchiwizować.
- Ponownie kliknij opcję „Utwórz filtr”.
- Od teraz, wszystkie wiadomości zawierające wprowadzone słowa, zostaną usunięte natychmiast po otrzymaniu.
2. Sortowanie skrzynki odbiorczej z wykorzystaniem adresowania Plus
Adresowanie Plus to funkcjonalność, która pozwala na dodawanie znaków do adresu e-mail, przy czym wiadomości są nadal dostarczane do twojej skrzynki odbiorczej. Możesz jej użyć do tworzenia tymczasowych adresów do szybkiej rejestracji oraz organizacji wiadomości od różnych nadawców.
Aby skorzystać z adresowania plus, dodaj znak plus (+) przed symbolem @ w swoim adresie e-mail. Na przykład, [email protected] zmieni się w [email protected].
Możesz użyć tego nowego adresu podczas zapisywania się do newslettera. Następnie utwórz filtr, aby automatycznie przypisywać etykietę wiadomościom z tego newslettera. Dodatkową korzyścią jest możliwość łatwego zidentyfikowania firmy, która mogła sprzedać Twój adres, jeśli zaczniesz otrzymywać spam.
Aby wykorzystać adresowanie plus do filtrowania, wykonaj następujące czynności:
- Otwórz okno „Opcje wyszukiwania”.
- W polu „Zawiera słowa” wprowadź kryteria: {to:[email protected] dostarczone do:[email protected]}. Pamiętaj, aby zmienić „makeuseof+tech” na swój indywidualny adres.
- Nawiasy klamrowe zastępują w tym przypadku operator „OR”. Dostępne są też inne zaawansowane operatory wyszukiwania, które można stosować w Gmailu, a listę znajdziesz w Pomocy Gmaila.
- Kliknij „Utwórz filtr” i wybierz opcję „Zastosuj etykietę”.
- Wybierz etykietę z rozwijanej listy. Jeśli nie masz pasującej, możesz utworzyć nową.
- Na koniec, ponownie kliknij „Utwórz filtr”.
3. Filtrowanie wiadomości na podstawie tematu lub nadawcy
Możesz ustawić filtr, który będzie kategoryzować wszystkie wiadomości związane z określonym tematem lub od wybranego nadawcy i umieszczać je pod jedną etykietą. Gmail łączy kryteria w oknie „Opcje wyszukiwania” za pomocą operatora „AND”, a nie „OR”. W efekcie, filtr wybiera wiadomości, które spełniają wszystkie kryteria, a nie te, które spełniają którekolwiek z nich.
Chociaż można utworzyć osobne filtry dla każdego kryterium, wygodniejsze jest wykorzystanie pola „Zawiera słowa”. Aby utworzyć filtr, który będzie porządkować wszystkie wiadomości związane z pracą i umieszczać je pod etykietą „Praca”, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz okno „Opcje wyszukiwania”.
- Wpisz nadawcę, poprzedzając go operatorem „from:”. Możesz określić wielu nadawców, używając nawiasów klamrowych lub operatora „OR”.
- Możesz określić słowo kluczowe, którego chcesz szukać w temacie, używając operatora „topic:”.
- Jeśli chcesz, aby filtr wyszukiwał konkretne słowa w treści wiadomości (nie tylko w temacie), wpisz je po określeniu nadawcy. Pamiętaj, aby połączyć słowa kluczowe za pomocą operatora „OR”.
- W kolejnym oknie wybierz etykietę, którą chcesz zastosować do wiadomości spełniających kryteria. W tym przykładzie jest to etykieta „Praca”.
Zapoznaj się z naszą listą inteligentnych filtrów Gmaila, która pomoże Ci opanować zalew poczty e-mail i poznać więcej przydatnych przykładów filtrowania.
Edycja i usuwanie filtrów Gmail
Jeśli filtry nie są już potrzebne lub wymagają edycji, postępuj zgodnie z poniższymi instrukcjami:
- Kliknij ikonę koła zębatego, a następnie „Wyświetl wszystkie ustawienia”.
- Wybierz zakładkę „Filtry i zablokowane adresy”.
- Wybierz opcję „edytuj” lub „usuń” obok wybranego filtra. W przypadku edycji, zmień kryteria filtrowania, a następnie kliknij „Kontynuuj” > „Aktualizuj filtr”.
- Jeśli chcesz usunąć kilka filtrów, zaznacz pole wyboru obok każdego z nich, a następnie kliknij „Usuń” na dole.
Filtry to przydatne narzędzie, które może uprościć zarządzanie pocztą i utrzymać porządek w skrzynce odbiorczej. Jednak, filtry to nie jedyny sposób organizacji. Możesz również nauczyć się, jak sortować skrzynkę odbiorczą według nadawcy, tematu oraz etykiety.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.