Spis treści:
Kluczowe Wnioski
- Google Docs wspiera Markdown dla efektywnego i niezawodnego formatowania tekstu.
- Włącz Markdown za pomocą opcji „Włącz Markdown” w menu „Narzędzia > Preferencje”.
- Google Docs ma ograniczone wsparcie dla Markdown, obejmujące pogrubienie, kursywę, przekreślenie, nagłówki, listy i linki.
Markdown to jeden z najprostszych sposobów formatowania tekstu. Dzięki temu językowi znaczników możesz łatwo formatować swój tekst, nie ucząc się HTML. Google Docs obecnie obsługuje Markdown, co pozwala pisać szybciej i bardziej niezawodnie.
Jak Włączyć i Używać Markdown w Google Docs
Domyślnie opcja Markdown jest wyłączona w Google Docs. Aby ją włączyć:
Po włączeniu opcji Google Docs będzie rozpoznawać każdy tekst Markdown, który wpiszesz, i odpowiednio go sformatuje. Jeśli masz już tekst w formacie Markdown, możesz wkleić go do Google Docs, klikając prawym przyciskiem myszy w pustą przestrzeń i wybierając Wklej z Markdown. Możesz również zrobić to samo z menu Edycja na pasku narzędzi.
Podobnie możesz zaznaczyć tekst i skopiować go jako Markdown zarówno z menu kontekstowego po kliknięciu prawym przyciskiem myszy, jak i z menu Edycja.
Używanie Markdown w Google Docs sprawia, że proces pisania staje się znacznie bardziej efektywny. Należy jednak pamiętać, że Docs przekształca twój Markdown na sformatowany tekst i ignoruje oryginalną składnię.
Oznacza to, że nie zobaczysz oddzielnego trybu podglądu – wszystko odbywa się w domyślnym widoku WYSIWYG Google Docs. Jeśli wolisz edytować Markdown bezpośrednio, lepiej użyj pełnoprawnego edytora Markdown.
Elementy Markdown Wspierane w Google Docs
Google Docs obsługuje większość standardowej składni Markdown, którą możesz używać. Obejmuje to następujące opcje formatowania:
- Pogrubienie i Kursywa: Możesz pogrubić i podkreślić tekst przy użyciu pojedynczych i podwójnych gwiazdek (lub podkreśleń) odpowiednio. Dodanie trzech gwiazdek pogrubia i kursyzuje tekst.
- Przekreślenie: Aby przekreślić tekst, dodaj tyldę po obu stronach.
- Nagłówki: Dodaj znak hash przed tekstem, aby utworzyć nagłówek, dwa znaki hash dla podtytułu i tak dalej. Pamiętaj, aby zostawić spację po znaku numeru, aby Google Docs mógł go rozpoznać.
- Listy: Możesz używać gwiazdki lub myślnika dla każdego elementu w nieuporządkowanej liście. Aby utworzyć uporządkowaną listę, wpisz kropkę po numerze.
- Linki: Możesz dodać linki, pisząc tekst kotwicy w nawiasach kwadratowych i URL w nawiasach okrągłych.
Jak Importować i Eksportować Pliki Markdown w Google Docs
Zamiast kopiować lub wklejać tekst Markdown, możesz importować/eksportować pliki MD do Google Docs.
Aby wyeksportować dokument jako plik Markdown, wybierz Plik > Pobierz > Markdown (.md).
Podobnie, aby zaimportować plik, kliknij Plik > Otwórz i wybierz lub załaduj plik, który chcesz zaimportować. Alternatywnie możesz najpierw przesłać plik MD do Google Drive. Następnie znajdź plik w folderze, do którego go przesłałeś, a potem wybierz ikonę z trzema kropkami > Otwórz za pomocą > Google Docs.