Jak zbudować program rzecznictwa marki, który sprawi, że klienci będą wracać

Skuteczny marketing pozwala firmie promować swoje produkty i usługi wśród docelowych odbiorców i zwiększać szanse sprzedaży.

Jednak w ciągu ostatnich kilku lat wiele firm prowadziło agresywny marketing, nawet jeśli ich oferty nie są tak obiecujące.

Tak więc, gdy klient kupi produkt lub usługę, stwierdzi, że jakość różni się od reklamowanej.

Dlatego klienci stopniowo tracą zaufanie do marek i usług.

Ale co z tymi markami, które są autentyczne zarówno pod względem swojej oferty, jak i reklamy?

Badacze rynku szukają sposobów na rozwiązanie tego problemu. Doprowadziło to do opracowania programu rzecznictwa marki, który jest organicznym sposobem promowania produktów lub usług bez utraty zaufania klientów.

W tym artykule omówię, jak zbudować program rzecznictwa marki dla Twojej firmy.

Co to jest rzecznictwo marki?

Rzecznictwo marki to unikalna strategia marketingu szeptanego, w ramach której zadowolony klient poleca daną markę swoim znajomym i rodzinie. Jest to skuteczny sposób napędzania wzrostu organicznego poprzez wzmacnianie reputacji marki, zdobywanie zaufania klientów i obniżanie kosztów pozyskiwania klientów.

Rzecznictwo marki obejmuje zadowolonych klientów przekazujących innym pozytywne recenzje Twojej firmy za pośrednictwem różnych mediów, takich jak media społecznościowe, recenzje, blogi, fora itp. Jest to potężna strategia marketingowa, która zachęca klientów do korzystania z Twoich produktów lub usług.

Co więcej, rzecznictwo marki jest możliwe tylko wtedy, gdy marka nadal pielęgnuje długoterminowe relacje z klientami, zachowując jednocześnie ich zaufanie i uczciwość. Doskonałe wrażenia klientów to kolejny czynnik, który napędza propagowanie marki i zaszczepia w marce dobrą wiarę.

Centralną sferą tego programu są rzecznicy marki, którymi mogą być zadowoleni klienci, pracownicy lub influencerzy. Osoby te przekazują dobre słowo o Twojej marce i wartościach swojej rodzinie, przyjaciołom i innym znanym osobom, a następnie każdemu z nich dalej.

Gdy zdobywasz więcej klientów dzięki rzecznictwu marki, zyskujesz również więcej zwolenników marki, którzy pomagają Ci zwiększyć obecność na rynku za pomocą organicznych sposobów niż płatny marketing.

Pozytywne recenzje generowane przez użytkowników na różnych platformach są o wiele bardziej wartościowe niż płatne kampanie, ponieważ te pierwsze pomagają przyciągnąć więcej uwagi dostawców i nowych, którzy w zamian zapewniają lepszą ekspozycję.

Kim są rzecznicy Twojej marki?

Adwokaci marki to osoby, które polecają Twoją markę wszystkim i pomagają Twojej organizacji zwiększać jej zasięg. Służą jako istotna część organizacji, ponieważ nie tylko organicznie pomagają w marketingu, ale także wspierają zarządzanie reputacją marki.

Rzecznikami marki firmy mogą być:

Klienci

Klienci służą jako wiodący rzecznicy marki i głównie rozpowszechniają dobre słowa o marce na podstawie doskonałego doświadczenia, jakie mieli z twoim produktem lub usługą.

Klienci mogą wspierać marketing firmy w sposób organiczny, ponieważ ludzie mają większe zaufanie do recenzji klientów niż do płatnego marketingu. Ponieważ ci klienci nie są związani z żadną marką, wystawiane przez nich recenzje są autentyczne. Pomaga to w tworzeniu potencjalnych klientów.

Pracownicy

Nie tylko klienci, ale także pracownicy są uważani za rzeczników marki, ponieważ wiedzą wszystko o marce i produkcie lub usłudze, którą oferujesz. Kiedy wiedzą, że oferujesz dobry produkt lub usługę i utrzymujesz dobre środowisko biurowe, automatycznie stanie się to prawdziwym orędownikiem Twojej marki.

W rezultacie zaczynają polecać innym, aby podjęli Twoje produkty lub usługi lub dołączyli do Twojej firmy jako pracownik.

Influencerzy

Influencerzy stali się popularnymi i ważnymi postaciami, jeśli chodzi o rzecznictwo marki. Mogą pomóc Twojej marce uzyskać większy zasięg niż płatne kampanie. Ponieważ influencerzy mają znaczną liczbę obserwujących na platformach społecznościowych, takich jak Instagram, YouTube, Facebook itp., ich opinie i przemyślenia na jakiś temat są uważane za cenne.

Kiedy influencerzy mówią o Twoim produkcie lub usługach na swoim kanale lub stronie, może to wpłynąć na decyzje zakupowe ludzi. Pomaga Twojej marce przyciągnąć dużą uwagę na rynku i zwiększyć sprzedaż.

Współpracownicy biznesowi

Inwestorzy, organizacje i osoby związane z Twoją firmą również mogą zostać rzecznikami Twojej marki. Podobnie jak Twoi pracownicy, oni również dobrze znają Twoją markę, więc mogą wpływać na kupujących.

Znaczenie rzecznictwa marki

Rzecznictwo marki jest ważne dla firm w następujący sposób:

# 1. Większa widoczność marki

Rzecznictwo marki odgrywa zasadniczą rolę w organicznym zwiększaniu widoczności marki na rynku. Adwokaci marki pomagają w rozpowszechnianiu marki wśród konsumentów, zwiększając w ten sposób Twoją widoczność na rynku.

Dzięki temu nie będziesz musiał wydawać ogromnych kwot na samą reklamę. Zamiast tego możesz skupić się na programie wspierania marki i sprawić, by klient wracał.

#2. Osiągnij lepszą sprzedaż

Dzięki programom wspierania marki możesz być świadkiem lepszych wyników sprzedaży dzięki zwiększonemu zaufaniu klientów, reputacji i widoczności.

Wiele badań i ankiet wykazało, że programy rzecznictwa marki pomogły organizacjom uzyskać lepsze wyniki sprzedaży i zawierać nowe umowy. Marketing peer-to-peer ma wpływ na około 20–50% decyzji zakupowych.

#3. Tworzenie buzza

Kiedy klient lub grupa klientów rozpowszechnia pozytywne recenzje Twojej marki za pośrednictwem różnych platform, szybko rozprzestrzenia się to na rynku, wywołując szum.

Ponieważ zwykli konsumenci ufają bardziej rzeczywistym opiniom innych użytkowników niż reklamom korporacyjnym, pomaga to Twojej marce zyskać kolosalną uwagę wśród potencjalnych nabywców. Kiedy ludzie dowiadują się pozytywnych rzeczy o Twoim produkcie lub usłudze, stają się bardziej zainteresowani, generując więcej potencjalnych klientów dla Twojej firmy.

#4. Przyciągacz uwagi

Kiedy ludzie zaczynają więcej mówić o Twojej marce lub produkcie, przyciąga to również uwagę mediów i serwisów informacyjnych. Zobaczysz, że Twoja marka jest nie tylko naturalnie wymieniana w różnych postach w mediach, ale także w wiadomościach i na forach.

W ten sposób pomaga poszerzyć zasięg odbiorców marki i skutkuje większą liczbą pozyskiwanych klientów. Ponieważ obecnie wiele osób ogląda wiadomości i przegląda artykuły w poszukiwaniu konkretnego produktu lub usługi, rzecznictwo marki pomaga Twojej marce dotrzeć do nowych klientów obecnych w różnych lokalizacjach geograficznych.

#5. Większy zasięg

Będziesz zaskoczony, gdy dowiesz się, że rzecznicy marki mają większy zasięg niż płatne kampanie i naturalnie napędzają Twój rozwój. Udostępnią informacje o Twojej marce znajomym, jeśli są zadowoleni z Twojego produktu lub usługi. Poczta pantoflowa ma ogromną siłę penetracji na rynku, a zasięg rośnie stopniowo, gdy pozytywna recenzja jest przekazywana.

#6. Humanizuje Twoją markę

Kiedy zwolennicy Twojej marki komunikują się z kimś o Twojej marce, potencjalny klient zaczyna traktować Twoją markę nie tylko jako firmę, ale grupę rzeczywistych ludzi dla niej pracujących.

Kiedy ludzie zaczynają słyszeć doświadczenia i pozytywne komentarze od rzeczników marki, humanizuje to Twoją markę. Efekt nasila się, gdy rzecznicy opowiadają, w jaki sposób Twój produkt lub usługa im pomogła i jak marka utrzymuje z nimi dobre relacje i docenia ich opinie.

#7. Oszczędność pieniędzy i czasu

W przeciwieństwie do płatnych kampanii i marketingu, rzecznictwo marki jest niedrogie i mniej czasochłonne. Ponieważ rzecznicy Twojej marki to ci, którzy rozpowszechniają Twoją markę, nie wymaga to dodatkowego czasu i możesz skupić się na innych aspektach, aby rozwijać swoją markę.

Co więcej, nie będziesz musiał dokonywać znacznych inwestycji w płatny marketing, ponieważ Twoi zwolennicy pokrywają większość działań marketingowych za darmo. Jednak na początku będziesz musiał zainwestować trochę pieniędzy, czasu i pieniędzy w rozwój programu rzecznictwa marki, który w miarę postępów przyniesie kolosalny wzrost.

Inne korzyści z rzecznictwa marki

  • Lepsze zasoby ludzkie: rzecznictwo pracowników ma znaczący wpływ na firmę, ponieważ każdy pracownik odgrywa ważną rolę w poprawie reputacji Twojej marki. Kiedy masz silną bazę pracowników, nie tylko przyciągnie to wartościowych kandydatów, ale także zainspiruje ich do dzielenia się z rówieśnikami dobrą wolą Twojej marki.
  • Zwiększona lojalność: Rzecznictwo marki pomaga Twojej marce zdobyć lojalnych klientów, którzy kupowaliby Twoje produkty częściej niż nowi klienci. Co więcej, lojalni klienci przyciągną więcej potencjalnych klientów niż Twoje kampanie reklamowe.
  • Cenne informacje: programy wspierania marki pomagają uzyskać cenne informacje na temat klientów i trendów rynkowych. Twoi rzecznicy marki mogą pomóc Ci przetestować nowe produkty lub usługi i pomóc w uzyskaniu szczerych opinii.

Jak zbudować silny program rzecznictwa marki

Programy promowania marki nie polegają wyłącznie na dostarczaniu dobrych produktów lub usług; jest w tym coś więcej niż na pierwszy rzut oka. Musisz podjąć pewne kroki, aby zbudować silny program rzecznictwa marki. Kroki te to:

Propaguj korzyści i buduj zaufanie

Jednym z niezbędnych kroków do zbudowania solidnego programu rzecznictwa marki jest rozpowszechnianie korzyści, które pomogą w budowaniu zaufania.

Będziesz musiał zapoznać swoich pracowników i interesariuszy ze swoim produktem i jego korzyściami, aby poczuli się zachęceni do dzielenia się swoimi pozytywnymi opiniami z innymi. Kiedy stworzysz zaufanie i zachęcisz ich do pracy, wtedy naturalnie Twoi pracownicy będą bardziej zaangażowani w rzecznictwo pracowników.

Zidentyfikuj istotne czynniki

Decydując się na zbudowanie programu rzecznictwa marki dla swojej firmy, musisz zidentyfikować czynniki, które sprawią, że Twój klient stanie się rzecznikiem Twojej marki.

Jakość i usługi są głównymi czynnikami, które rozwiną podstawę Twojego programu. Oprócz tego istotną rolę w rozwoju będą odgrywać relacje z klientami i obsługa klienta.

Szkol swoich rzeczników marki

Cóż, szkolenie klientów w zakresie programów wspierania marki jest prawie niemożliwe, ale z pewnością można szkolić swoich pracowników, którzy mogą być Twoimi orędownikami.

Nie wszyscy są odpowiednio świadomi tego, jak i czym mogą się dzielić, aby szerzyć dobre słowo o swojej firmie lub produkcie, z którym są kojarzeni.

Skoncentruj się na relacjach

Jeśli twój klient lub pracownik nie czuje się związany z marką lub produktem, nic nie zmusi ich do zostania rzecznikami marki.

Będziesz musiał rozwinąć spersonalizowaną relację z klientem i pracownikami, która zainspiruje ich do zostania rzecznikami marki.

Według raportu opublikowanego przez SaaSquatch, poleceni klienci są o 18% bardziej lojalni, wydają więcej pieniędzy i mają wyższą wartość życiową niż zwykli klienci.

Zainspiruj i zaskocz swoich klientów

Aby zbudować silny program wspierania marki, możesz zaskoczyć swoich klientów ekscytującymi korzyściami i imponującą obsługą klienta, co zachęci ich do dzielenia się swoimi doświadczeniami.

Na platformach społecznościowych zidentyfikuj swoich klientów i doceń ich niespodzianką, która zainspiruje ich do zbudowania więzi z Twoją marką.

Zachęcaj rzeczników Twojej marki

Zachęcanie zwolenników Twojej marki może przejść długą drogę. Kiedy Twoi klienci przekazują opinie lub pochwały na temat Twojej marki, powinieneś udostępnić je w mediach społecznościowych Twojej marki, co sprawi, że będą bardziej skłonni do marki.

Oferuj okrzyki i oferty specjalne rzecznikom, którzy przyczynili się do większego zaangażowania w markę niż inni. Możesz także organizować comiesięczne treści i nagradzać swoich zwolenników wyjątkowymi nagrodami.

Śledź ogólny wpływ

Po dokonaniu postępów w programie wspierania marki należy śledzić i analizować ogólny wynik. Możesz użyć różnych narzędzi analitycznych i innych programów do pomiaru ogólnego wpływu. Pomoże ci to zrozumieć pozytywne i negatywne punkty, które możesz poprawić.

Jak mierzyć program wspierania marki

Więc stworzyłeś program rzecznictwa marki i prowadzisz go. Ale skąd możesz wiedzieć, że to działa?

Dlatego tak ważne jest mierzenie wpływu programu promowania marki. Oprócz zrozumienia wydajności Twojego programu, pomoże Ci również zdecydować o kolejnych krokach w rozwoju Twojej firmy.

Oto kilka podstawowych czynników, które pomogą Ci zmierzyć program rzecznictwa marki:

# 1. Łączna liczba zdobytych rzeczników marki

Nie jest tajemnicą, że im więcej masz zwolenników marki, tym większy zasięg możesz uzyskać na rynku. Całkowita liczba adwokatów mówi o popularności Twojego produktu na rynku oraz o tym, jak dobry jest Twój produkt lub usługa.

#2. Działania rzeczników

Jeśli chodzi o mierzenie wpływu programu rzecznictwa marki, liczba działań podejmowanych przez rzeczników jest kluczowym wskaźnikiem.

Całkowita liczba działań, które podjęli adwokaci, daje szerszy obraz zaangażowania twoich adwokatów. Jeśli suma podjętych działań jest większa niż liczba orędowników, to jest to ogromne osiągnięcie.

#3. Spis treści Udostępnij

Zwolennicy marki przede wszystkim opowiadają się za Twoją marką, dzieląc się swoimi opiniami na platformach społecznościowych w formie treści, takich jak posty, blogi, filmy, podcasty itp. Tak więc, aby zmierzyć poparcie dla marki i wzrost, przyjrzyj się rodzajom treści Twojej marki dzielą się adwokaci.

Poza tym musisz śledzić kanały lub platformy, na których rozpowszechniają dobre słowo o Twojej marce. Pomoże Ci ocenić, co odbiorcy myślą o Twojej marce, patrząc na liczbę polubień i udostępnień oraz czytając komentarze.

#4. Współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji jest jednym z kluczowych kryteriów pomiaru propagowania marki, ponieważ jest ostatecznym celem Twojej kampanii. Wysoki współczynnik konwersji wskazuje, że zyskujesz popularność wśród nowych konsumentów i że przekaz Twojej marki dociera do właściwych odbiorców.

Oprócz powyższego, budując program rzecznictwa marki, upewnij się, że produkujesz wysokiej jakości produkty i usługi, aby Twoi klienci nadal je kochali i kupowali od Ciebie. Musisz także utrzymywać doskonałą kulturę i środowisko firmy, które mogą zaimponować wszystkim wewnątrz i na zewnątrz organizacji.

Wniosek

Rzecznictwo marki odgrywa znaczącą rolę w rozwoju Twojej firmy, ponieważ jest autentyczne i może organicznie stworzyć doskonałą obecność na rynku. Ta unikalna strategia oferuje wiele korzyści, takich jak lepszy zasięg i widoczność, wyższa sprzedaż, lojalność wobec marki i nie tylko.

Właśnie dlatego wiele marek i organizacji wdraża programy rzecznictwa marki, aby rozwijać swoją działalność i obecność na rynku oraz osiągać większe zyski.

Jeśli więc zrobisz to dobrze, solidny program wspierania marki może utorować drogę do sukcesu Twojego produktu, usługi i organizacji. Ten przewodnik zawiera wszystkie niezbędne informacje potrzebne do zrozumienia i wdrożenia programu rzecznictwa marki w Twojej organizacji.

Możesz także zapoznać się z najlepszymi kampaniami marketingu wirusowego, aby zwiększyć świadomość marki.